vingar.se |
|
från A nonprofit organisation to promote country music Gratisprenumerera genom att maila till Janne! Email: steelguitar@swipnet.se |
|
Ur innehållet: #33 Sedvanlig info plus Country, Country Music Playlist – April 26, 2005 #34 ARTIST NEWS, Dan Ekbäck är tillbaka |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: steelguitar@swipnet.seNyhetsbrev nr. 027 3 april 2005Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på www.vingar.se eller www.country.vingar.se |
Hej vänner! Så var det dags för ett Nyhetsbrev igen och kanske jag den här gången inte fått ihop så väldigt mycket! Men lite små svenska nyheter och några amerikanska hittade jag i alla fall. Det skulle vara väldigt intressant att få en rapport ifrån den bluegrasskväll på Mosebacke som hölls i slutet av mars. Är ni bluegrassfans inte intresserade av att sprida kunskap om er musikform? Ibland undrar jag faktiskt! Ha en fortsatt trevlig söndag och kommande vecka! Janne Lindgren
Hej Janne, Vi har nu med Radio Lidingö i Radiopoolen. Se mer på vår nya hemsida: www.radiopoolen.3w.se Hälsningar Bo Torgé
Om Hawkshaw Hawkins låt Lonesome 7-7203: jag letade på www.allmusic.com. Hittade en del samlingar där låten finns med om det kan vara till någon glädje för den som frågade ..... jag letar alltid här om jag vill veta var man kan hitta en viss låt, vilka artister som har sjungit in en viss låt, jag tycker denna site är toppen! Tror jag har sagt detta förr i detta eminenta nyhetsmail .... Hälsn / Elisabet Lennmark
HEJ! Undrar om det är någon som vet hur man kan få tag på Jill Johnson skulle vilja maila henne har lite frågor.har sökt på internet men hittar bara fan klubben. om det är någon som vet skicka ett mail till info@scmr.servebeer.com tack för hjälpen från Sweden Country Music Radio www.swedencountry.com MVH/ Sweden Country Music Radio
European Country Music Association i Spanien har haft sin årliga omröstning där alla tycks vinna ett pris! Som ni märker kommer jag inte att rapportera någonting från den så kallade omröstningen! Blufforganisationer har vi ingen glädje av inom countrymusiken! JL.
I'am checking to see if anyone would
have any copies of the old( Lester Flatt & Earl Scruggs songs or any (Wayne
Rainey & Lonnie Glosson) recording.if you can help me out any let me know. David
W.Kelley Country & Gospel Music Promoter
INTRESSEFÖRFRÅGAN: COUNTRY GRAND PRIX 2006 Finns intresse i Sverige för att vara med och arrangera en årlig countryfest på Åland? Idé: Countryband från olika länder tävlar och vinnarna får producera en CD som sedan lanseras. Dessutom delas countrygrammisar ut. Dans, krögarby, marknad, m.fl aktiviteter i dagarna två. Kom gärna med synpunkter. Skriv några rader till Bo Torgé på adress:
ARTIST NEWS (Direktrapport från Dan Ekbäck i Nashville) ANSWER: Reba’s husband, Narvel Blackstock, threw a big surprise party at the Jack Daniel's club at the Gaylord Entertainment Center in Nashville, to celebrate her 50th birthday.
QUESTION: My grandfather used to talk about a hit record about “Dear John,” from back in the early 50’s, by someone named “Husky.” Do you know anything about such a record? ANSWER: “A Dear John Letter” was a # one hit for Ferlin Husky and Jean Shepherd in 1953. They also scored a number four hit with “Forgive Me John,” later that same year.
Som vanligt fina
visdomsord av Bobby! Vi har samma situation här hemma? Vår statliga radio spelar
bara musik för tonåringar och ska man hitta musik för 50+ måste man söka sig
till närradiostationer som Radio Viking, Radio Lidingö eller Radio Haninge. Hur
länge ska vi finna oss i det här? När tänker Sveriges Radio ge oss ett
countryprogram värt namnet? |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: steelguitar@swipnet.seNyhetsbrev nr. 028 7 april 2005Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på www.vingar.se eller www.country.vingar.se |
Hej Janne, http://www.meridianstar.com/articles/2005/04/03/local_news/news_stories/a1-artpark.txt
Välkommen till vårens första country öppet hus Måndagen den 11/4 kl 16 - 21 Vallatorpsvägen 206 i Täby (Buss 611 från Mörby C till Erikslund). En hel del intressanta skivnyheter: Curtis Potter-Chicago dance girls Becky Hobbs-Songs from the road of life Norma Jean-Lonliest star in Texas (med bl a Amber Digby´) Gail Davies-The songwriter sessions John Cody Carter-Don´t you think it´s time Rick Sousley-Patsy proof Luke Gordon-All new songs by Darl Enga-Left for dead-Good country music Darl Enga-Look who´s back from town Bob Plunkert-Your old standby Bob Plunkert-Something called happiness Dallas Wayne-I´m your biggest fan Hälsn /Hasse Häggström hans@haggstrom.info http://haggstrom.info
COUNTRY
MUSIC PARTY på Hemvärnsgården i Almunge Hej Janne Detta torde vara första gången jag skriver till dig och ditt nyhetsbrev. Nu kände jag ett behov av att hjälpa till i ett par frågor i ditt senaste nyhetsbrev. Frågan kring Hawkshaw Hawkins låt Lonesome 7-7203. Jag vet inte om vi pratar om samma låt, med det torde inte finnas så många låtar med denna titel, varför jag utgår ifrån att det måste vara samma låt jag för övrigt sjöng i Country Minstrels och senare i High Sierra. Låten är skriven och insjungen av Sing and songwritern JUSTIN TUBB. Han skrev den tillsammans med Tommy Collins. Låten finns på en platta med just namnet JUSTIN TUBB, och är den första plattan i en serie under namnet "Stars of the Grand Old Opry".Producenten för plattan, och för övrigt hela serien, är Steelpickern PETE DRAKE Albumets nummer är FGLP-GOOS-01. Å så lite hjälp till Sweden Country Music Radio, och er fråga kring Jill Johnson. Kontakta hennes bokningsbolag MLP under mailadress mlp@mlp.se Ni kan också gå via hemsidan www.mlp.se Hoppas detta har fått sprida lite ljus i frågorna. Keep it Country Tommy Löfgren Kors i taket! Det ÄR första gången du skriver till mitt Nyhetsbrev och förhoppningsvis inte sista. Tack för "The Ultimate Country Cruise" förresten! Det var ett höjdar-arrangemang du och dina polare fixade till. Mer sånt! Jill Jonsson var med i Go´kväll i förra veckan. Man pratade om countrymusik en hel del men vart tog musiken vägen? Inte fick vi höra någon countrylåt, dock en liten plinkig dobro. Alltid något litet korn av countrysound. JL. SCMCs Gazetten har kommit i min brevlåda. Ett lysande nummer med mycket information. Kanske det bästa på flera år? Daniel Hedström har skrivit en lång reseskildring från sin och Susannes resa i Florida. Kul! Stefan Göthlund och Susanne Franke har också bidragit med annan text. Bra jobbat! En sak fattar jag bara inte…. Varför gör man så mycket reklam för den där teaterföreställningen med Lennart Jähkel. Vad har den med countrymusik att göra? Nåväl, ni når klubbens hemsida på: http://scmc.no-ip.org JL. Hej Janne! Tänkte berätta lite om "Bluegrass & Hillbilly Night" som gick av stapeln 28/3 på Mosebacke eftersom du efterlyste en rapport. Upprinnelsen till hela evenemanget, var att några av oss entusiaster som vurmar för denna typ av musik, hade en uttrycklig vilja att göra något "lite större". Dessutom hade SVT haft vänligheten att tidigare i år visa dokumentären "Down from the mountain" samt den BBC-producerade serien om countrymusikens historia vilka båda innehöll ganska mycket Oldtime- och Bluegrassmusik vilket vi hoppades skulle hjälpa till att få lite nya besökare till ett dyl arrangemang. Vi hade planerat inför denna kväll månader i förväg och förhoppningen var att vi skulle kunna fylla Mosebacke. Hursomhelst blev kvällen en succé i mitt tycke med ca 320 betalande gäster allt som allt. Dessvärre blev vi tvungna att stänga insläppet redan ca. 19.45 då Mosebacke bara rymmer 220 personer men så fort någon gick fick andra chansen att komma in. Som en av arrangörerna kan jag inte riktigt uttala mig om vad man fick för intryck som gäst men om någon som var där vill skriva något om det hela skulle det vara väldigt kul och intressant. Både ris och ros givetvis i förhoppningen om att det kan bli ännu bättre nästa gång. Hälsningar /Ralf Fredblad Tack för den rapporten Ralf! Vad jag hört så var det en superkväll! JL.
Här är länken till Bluegrasslistan.
Signar man upp sig där får man massor av info om bluegrass-evenemang runt
hela Norden.
http://groups.yahoo.com/group/bluegrass/
Hej Janne !
En lille påmindelse:
Apropå den ständiga diskussionen om vad som är country så vill jag, som enligt många är bakåtsträvande och konservativ när det gäller denna fråga, bara tipsa om en intressant svensk artist som idag är ganska bortglömd misstänker jag. Han heter Thorstein Bergman och jag tror han var bland dom första som spelade in en countryplatta i vårt land med svenska texter. Detta skedde 1966 och jag har tack vare en lyssnare fått låna denna platta och tänker presentera den på vår radio. Jag pratade med Thorstein häromdagen och berättade att på denna platta backas han upp av The Violents, gänget som kompade Jerry Williams under ett antal år, och den gode Hasse Rosén kan höras på Hawaii-steel på Hank Williams ”Settin´ the woods on fire”. Han berättade att man lånade in en steel och Hasse som egentligen inte kunde spela steelguitar övade ett tag och sedan spelade man in låten. (Varför är en del födda med denna egenhet när jag inte kan?) Med allt detta så vill jag bara säga att när jag vill njuta av en riktigt bra country-låt så inte finns det någon anledning att plocka in tex. Jill Johnson i cd-spelaren! Det finns så mycket mer av känsla i den äldre musiken med steel och fiddle och inte minst så kan vi producera bra country i Sverige om vi bara vill. (Thorstein Bergman har en idé om att spela in en CD med låtar av tex, Kris Kristofferson, Waylon, Willie etc. och med hans röst-resurser så ser jag fram mot det) Så nog kommer jag även i framtiden att hålla en krona på den ”traditionella” country´n. Kör hårt Janne, jag håller på och med dig! Thomas Hydén Radio 94,3 Kumla Om inte vi gamlingar håller hårt på den traditionella countrymusiken så kommer den inte att finnas kvar på platta eller på våra countryfestivaler om några år. Nu har jag inte hört Jill Johnsons senaste CD men håller den samma klass som i Go´kvällprogrammet så nej tack, då är det inget för mig. Men det finns ljusning i den svenska countrymusikfloran. Jag fick en platta med en grupp som kallar sig Cheatin´ Hearts med bl a Marina Uppgren. En bra inledningsplatta till "pure" country även om den har vissa brister. Bra låtar, bra pedal steel och leadguitar och förstås Marina som alltid är trevlig att lyssna på. Däremot är jag inte så förtjust i själv mixningen. Marina skulle jag vilja ha lite mer "up front" som man säger och gör i Nashville. Därför låter den här plattan som många andra producerade i vårt land, svensk! Men smaken är som baken och vem avgör om jag har rätt uppfattning? Kul i alla fall att man i gruppen satsar på traditionell country. I reklambladet skrivs att detta är ett alternativ till popcountry! Jag trodde i min enfald att popcountry var alternativet till riktig country eftersom den är själva grunden? JL.
Hej Janne
Virtuost gitarrspel, häpnadsväckande samspel, ball guitarpickin´, fräckt gitarrspel, tung blues med en intensiv närvaro och nerv som slog knockout på de flesta under Änglesbergbluesen förra sommaren. Nu gjorde han enda giget i Sverige på denna turné i Sala med J-B´s Blues Akademi, som består av Janne Pettersson (bas, sång), Björn Werngren (från Monaco Bluesband på gitarr, sång) och Micke Wikman (trummor) plus special guests(???). Det blev en gitarrkväll och en Hellecasters tribute utöver det vanliga. Pelle Törnlund Kanske inte så mycket av countrymusikinfo i detta mail men tack i alla fall Pelle. JL.
Don Redmon Band sände mig sin senaste CD. Tack, den är bra! Bäst gillar jag låt 3 och 7 men även andra sånger känns fina. Att den är producerad hos Tommy Andersson i Östersund hörs klart och tydligt. Bra traditionell country! JL.
QUESTION: I heard on the radio that Les Paul was recording a new album. How old is he now and did he have any country hits? ANSWER: Les Paul is celebrating his 90th birthday by working on a new album that’s scheduled for June 7th release. He and Mary Ford placed one single, “Mockin’ Bird Hill,” on the country charts at # seven in 1951. It also scored a # two on the pop charts.
QUESTION: My aunt has an old Charlie Louvin recording of “When I Stop Dreaming.” She says it came out in the 50’s. I thought Charlie started recording in the late 60’s. Do you know? ANSWER: Charlie and brother Ira recorded as The Louvin Brothers and placed 12 singles on the country charts between 1955 and 1962. “When I Stop Dreaming” was their first chart single. The brothers disbanded in the 60’s and Ira was killed in an auto crash in 1965. Charlie resumed his career as a solo artist and placed 30 more singles on the country charts between 1964 and 1989. STORY BEHIND THE SONG According to Roger Cook, Don Williams’ 1980 hit song, “I Believe In You,” actually took several years to write! Cooked commented, “ I carried the tune to that song around in my mind for several years before actually writing the song. I had a chorus written in my mind--but I was never satisfied with it--the lines just weren’t tongue-in-cheek enough to suit me. I just got sort of “bogged down” with the song until one night Sammy Hogin and I were visiting and we started throwing lines back and forth and some of those fun lines started falling into place. We completely re-wrote the lyric from what I had in mind. I kept thinking of Don Williams each time the song would come to mind because I kept hearing that warm, neighborly voice of his. The idea just seemed to fit him.” “I really believe in what that song says. I believe that some foreign cars are good and that some organic foods are good for you-but I think they are being overly marketed to the public and that’s not good.” “I Believe In You” entered the country music charts August 23rd, 1980 and made it to number one where it stuck for two weeks. It was Williams’ 24th chart single and was on the country music charts for 16 weeks. The MCA Records single also scored a number 24 on the pop music charts.
ON THIS DATE (April 5) IN COUNTRY MUSIC HISTORY: A. V. Bamford, concert promoter, born Havana, Cuba 1909. Jack Clement, record producer/label owner, born Memphis, TN 1931. Bill Clifton, Bluegrass vocals/guitarist born “William August Marburg,” Riverwood, MD 1931. Bill organized the first ever Bluegrass festival on July 4, 1961, at Oak Leaf Park, in Luray, VA. gnes “June” Stearns born Albany NY 1939. Tommy Cash born Dyess, AR 1940. Jackie Lee Cochran, Rockabilly singer, born Dalton, GA 1941. Bob McDill, songwriter, born Beaumont, TX 1944. Johnny Horton’s single “Springtime In Alaska” topped the charts 1959. Troy Gentry of “Montgomery Gentry,” born Lexington, KY 1967. Bill Nettles, age 64, songwriter/recording artist, died 1967. George Jones’ “Walk Through This World With Me” was #1 in 1967. Lewis Phillips, of “The Lewis Family” born Washington, GA 1972. Johnny Rodriguez went to #1 with “I Just Can’t Get Her Out Of My Mind” 1975. John Denver’s #1 country hit “Thank God I’m A Country Boy” debuted on Billboard’s Top 40 chart 1975. The Bellamy Brothers topped the charts with “When I’m Away From You” 1983. The Mickey Gilley Family Theater presented their first show in Branson, MO 1990. Stoney Edwards, age 65, singer/songwriter/musician died 1997. The Jamboree USA radio show celebrated its 70th anniversary in 2003. The celebration aired on WWVA, Wheeling, WV. Darryl Worley’s “Have You Forgotten,” went to #1 on the charts 2003.
Bobbe's
Nashville News
Matdax!Jag vill tipsa om en bra lunchrestaurang som jag nyligen hade nöjet att äta på. Den heter Grekiska Kolgrillen och ligger på Älvsjövägen 90 i Stockholm. Här kan ni äta utmärkt lunch för 59:- allt i grekisk anda som Tzatziki, Gyros, Bifteki med mera.
Det var allt för idag, men vi hörs igen på söndag! Ha en trevlig helg!
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: steelguitar@swipnet.seNyhetsbrev nr. 029 10 april 2005Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på www.vingar.se eller www.country.vingar.se |
Hej vänner! Dags igen för ett Nyhetsbrev som ett tag såg ut att bli innehållsfattigt. Men som ni kan se så har jag fått in lite kul saker. Trevlig läsning! Janne Lindgren
Ett inlägg i den intressanta
debatten om vad som är ”country”. Du som har synpunkter på det jag skrivit eller på mitt musikurval i programmet är välkomna att höra av sig. Telefonnumret meddelas under programmets gång. Göran Adolph Göran Adolph är en av våra allvetare beträffande countrymusik. Han har ett brinnande intresse för musikformen och det han inte vet är heller inte värt att veta. Hans skivsamling är en av de största i Europa och hans program på Radio Haninge är enormt populärt i Stockholmstrakten. OM du är osäker på vad countrymusik är för något, lyssna på Görans program och lär…… så slipper du gå ovetande! JL.
Hej Janne!
Per-Uno
Du gör ett kanonjobb för countrymusiken Per-Uno. Grattis till antalet
besökare!
Hei Janne.
Jag rodnar över hela ansiktet över ditt beröm! Tack Steinar, det känns väldigt fint att veta att mitt spel är uppskattat. Du kan väl ha rätt i att jag har gjort mycket reklam för pedal steel med tanke på att jag medverkat på ungefär 5.000 låtar på platta sedan 1964, inklusive nästan alla Vikingarnas plattor. Den senaste inspelning jag gjorde var låten "Symfoni" som sjöngs av gruppen Lynx i Melodifestivalkavalkaden i fredags. Jag har försökt, tillsammans med instrumentet steel guitar, att sprida god countrymusik varhelst jag kunnat. Steel och country går ju lite hand i hand som du kan läsa om i Göran Adolphs inlägg ovan. Men trots detta har jag medverkat på åtskilliga melodier som inte kan räknas som country t ex med Povel Ramel, Ewa Roos, Michael Rickfors, Arne Qvick, Lisa Nilsson, Low-Budget Blues Band, Lill-Babs och många, många fler! För att inte tala om alla dansband som lånat väldigt mycket countrymusik under åren och som jag spelat in plattor med. Då jag blir pensionär (om en månad) ska jag börja fundera på om jag ska göra en lista på alla jag spelat in skivor med. Så mycket anekdoter som Bobbe Seymour har kan jag väl inte komma upp med, men självklart kan jag berätta en hel del om mina musikaliska äventyr sedan jag började spela med Country Minstrels 1964. Jag ska ha det i åtanke!
Så till din sista fråga om hur jag skapade det sound man idag hör på plattor jag medverkat på. KMH var självklart en stilbildare som studio och jag tillbringade många inspelningstimmar i den klassiska studion. För det mesta fick jag där använda min Pro-Fex II som jag kopplade direkt in i mixerbordet, men ibland (beroende på vilken tekniker som körde) blev det direkt från volympedalen in i bordet. Det sistnämnda en rysare då ljudet ALLTID blir mycket sämre än då man använder en processor mellan gitarr och bord. Men, i slutändan är det ALLTID producenten som avgör eftersom det är han som betalar kalaset. Det är bara att bita ihop och spela! Jag vill helst spela med min Pro-Fex II om jag kan, det blir kanonljud (åtminstone som jag tycker)!
Ett annat problem som uppstår
som studiomusikant är att man hela tiden måste rätta sig efter producenten
och spela vad han tycker, även om du själv inte har samma åsikt. Att göra
producenten nöjd innebär att du kanske får en ny inspelning framöver och
på så sätt fortlever du som studiomusikant. Ytterligare ett problem som
uppstår är själva stämningen av ditt instrument och hur rent man spelar.
Proffsproducenterna som finns idag är VÄLDIGT känsliga för falskspel och
helst vill de att inspelningen ska gå snabbt. Tid är pengar! Turligt nog
tycker de producenter jag jobbar med att jag spelar rent och snyggt och
kanske en sak som inte alla tänker på…. enkelt! Jag gör ofta inga svåra
passager som jag vet att producenter inte kommer att acceptera. Just
därför kanske ni också känner igen mitt steelspel på många inspelningar.
Det är just enkelheten som producenterna köper och framför allt rent spel.
JL. Hej Janne!
QUESTION: The radio guys were talking about some old Stanley Brothers recordings being re-issued. Do you know anything about that? ANSWER: The Stanley Brothers' Earliest Recordings: The Complete Rich-R-Tone 78s (1947-1952) is scheduled for April 12th release on Rounder Records. Ralph and Carter Stanley began their recording career on Rich-R-Tone, an independent label based in Johnson City, Tenn.
QUESTION: I heard that Pam Tillis recently recorded a new DVD. Do you have any information? ANSWER: Pam Tillis recently recorded a concert DVD during a Dickson, Tennessee performance. The new project includes all of her hits plus several new songs. Pam says that she has now come full circle because she filmed the video to her first No. 1 single, "Don't Tell Me What to Do," in Dickson in 1991.
Joe Sun kommer till Europa mellan den 11 – 25 juli 2005. joesun@mindspring.com
Hello
fellow players,
Ha nu en bra vecka
så hörs vi snart igen och ni som har möjlighet att skruva in Radio Lidingö
97.8 över Stockholm
|
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: steelguitar@swipnet.seNyhetsbrev nr. 030 14 april 2005Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på www.vingar.se eller www.country.vingar.se |
Så
är ännu en stor musikant borta! Jerry Byrd avled häromdagen efter en tids
sjukdom. Jerry var den första att inväljas i Steel Guitar Hall Of Fame och
det kanske säger lite om hans kapacitet. Han har kallats "The Master Of
Touch And Tone" och om ni lyssnar på hans inspelningar så förstår ni
varför. Hans instrument är oftast en 6-string Rickenbacher Hawaiian
Guitar. Läs mer om Jerry Byrd nedan!
Jerry Byrd,
'godfather of modern steel guitar,' dies,
Remembering Jerry Byrd Biography by Jason Ankeny Famed guitarist Jerry Byrd was born on March 9, 1920 in Lima, OH. As a child, he developed a passion for Hawaiian music, although he made his first inroads into performing by playing country on an area radio station between 1935 and 1937. After a stint on Cincinnati's WLW, he joined the Renfro Valley Barn Dance in 1941; a year later, he jumped to WJR in Detroit, and remained there until he signed on with Ernie Lee's Pleasant Valley Boys in 1944. Byrd remained with Lee until 1946, when he formed his own group, the Jay-Bird Trio. Two years later, he joined Red Foley's band and became a session staple at King Records. Also in 1948, Byrd cut his first singles, "Mountain Mambo" and, under the name Jerry Robin, "Sun Shadows." Later in the year, he issued his first 78, "Steelin' the Blues." While at King, Byrd also recorded a handful of Hawaiian songs, and as the years wore on, the music became his primary focus. Still, Byrd remained an active figure on the country landscape; in 1950 he became a regular on Foley's NBC television program, and from 1954 to 1956 he was featured on the Nashville-based series Home Folks. An eight-year stint on the program Country Junction followed, and in 1964 he became a member of Bobby Lord's TV band. In 1968, Byrd left country for good, moving to Hawaii to focus exclusively on the state's native music.
Vi kom hem klockan halv tre i morse efter att ha varit i Almunge. Det var fullt med folk och kanonfin stämning. Tyvärr var ljudet inte bra. Jag vet inte vad som var fel, men något var det. Därför kan jag absolut inte ha någon åsikt om ifall musiken var bra. Red Jenkins var på scenen större delen av kvällen och jag vet att det är roligt att lyssna till honom. Men denna kväll, gick inte ljudet fram. Thomas Haglund däremot, lyckades komma igenom med sitt fiolspel och det var en tröst. Han är så rutinerad och ser cool ut på scenen. Jag tänkte med saknad på när Minstrels spelade i Almunge. Då var det bra ljud och perfekt musik att dansa till hela kvällen. Men Bengan och hans gäng ordnar så trivsamma fester och det är så många kompisar där att prata med, så vi är helnöjda med kvällen i alla fall. Susanne & Daniel
Hejsan Janne
Hejsan Janne!
QUESTION: I heard on the radio that a steel guitar player that had something to do with Johnny Paycheck was now recording with Gene Watson. Do you know what that’s all about? ANSWER:
Steel guitar wizard Lloyd Green, who played steel on all of Johnny
Paycheck’s Little Darlin’ recordings, is recording an album with Dale
Watson—NOT Gene Watson. The sessions are being produced by Aubrey Mayhew,
who also produced Paycheck’s Little Darlin’ recordings. STORY BEHIND THE SONGA lot of country songs have been
written from personal experience and according to Ted Daffan, the 1940’s
hit song, Daffan commented, “It’s a well know fact that liquor and drinking are occupational hazards for musicians. I was living in Los Angeles, California in a small penthouse on top of a hotel. I woke up one Monday morning with a terrible hangover. I had drank all the liquor I had in the place so I decided to go downstairs to a bar just around the corner from the hotel. There were only two other customers in the bar because it was still early in the morning. I ordered a drink and sat there looking around the bar. I noticed that the two other guys had the shakes from too much liquor and that they were seedy looking characters. I sat there drinking my drink and looking at those two and just said to myself, “Boy, we’re on the wrong road.” And suddenly the idea and the lyrics to “Headin’ Down The Wrong Highway” just hit me! I left my drink and ran back upstairs and wrote the lyrics down. It took me about ten minutes to write the complete song.” Ted Daffan’s Okeh recording of “Headin’ Down The Wrong Highway” entered the country music charts September 1st, 1945 and peaked at number two, where it stuck for three weeks. It was on the charts for 13 weeks. Ted Daffan passed away in 1996 at the age of 84.
Ingen badsemester i Florida! Så Florida blev målet. Under tidigare besök har jag vistats runt Orlando för besök i temaparker och en gång för deltagande i en flygtävling, men Everglades nationalpark hade jag inte hunnit med att se. Dessutom ville Susanne och jag se mer av landsbygden och ”vanligt folks” vardag.
Bland det roligaste när man kommer fram, fast man är förskräckligt trött, det är att hämta hyrbilen, skruva in countrymusik på bilradion, rulla ut på motorvägen och koppla in farthållaren! Då är man på topp!
Den här gången var jag kaxigare än vanligt (”man har ju varit här förr!”), tittade inte så noga på kartan utan gav järnet ut på vägen från flygplatsen. Somliga blir straffade direkt, så jag missade avsvängningen till motorvägen, omöjligt att vända, ingen gatubelysning, vägarbeten, fick stanna och kolla kartan, mörkt som f-n, orolig för kriminalitet, usch!!
Med något lägre svansföring kom vi så småningom på rätt spår mot det förbokade motellet. Men vad trafiken har blivit tuff! Det är ju lika eländigt som hemma i Sverige?! Och fort som faster går det!
Det var skönt att ”komma fram”. Motellet ligger nära entrén till Disney World som vi dock hoppade över denna gång.
Rodeo nästa kväll lät betydligt bättre, och en sådan fanns precis vid ”mitt” gamla flygfält i Kissimmee. Mycket trevlig kväll trots ”turiststuk”. Även små barn fick deltaga ute på banan med att jaga får, få pris och prata i mikrofon! Tänk vad amerikanerna kan underhålla folk!
Men var finns countrymusiken? På golvet i fantastiska Cheyenne Saloon i Orlandos Church Street Station fanns bara fyra års damm. Konkurs! Där hade Susanne och jag sett linedance för första gången redan 1985.Fast det begrep vi inte då! Men i dansladan ”Cowboys” på South Orange Blossom Trail var det i alla fall lite drag med live band och hattar och pilsner!
Trevlig linedance hittade vi i Florida City, nära Everglades. Väldigt likt hemma –många glada damer i överskott och så några få ditsläpade gubbar. En superb instruktör – t.o.m. jag lyckades lära mig fyra nya danser!
Vi hade kollat hemifrån att Hank Williams J:r och Big & Rich skulle uppträda i Florida under vårt besök. Efter diverse krångel fick vi halvskapliga platser till arenan som var nybyggd och utomhus under tak i Tampa.
När vi kom dit var det hög stämning redan på parkeringsplatsen. Massor av ungdomar, stora pickup trucks, flaggor och pilsner. Kul som på våra festivaler! Kanske beroende på artisterna, var dock medelåldern bland publiken betydligt lägre!
Väl inne och på plats var det hög stämning under taket! Stämningen skruvades upp ännu mera när Big & Rich drog i gång. Många poppiga låtar tyvärr, men folk skrek som tokiga! På slutet öste dom på med sin topplåt: ”Save A Horse – Ride A Cowboy”. När bandet drog om refrängen en 30-40 gånger, blev damerna som galna, hoppade upp och ner och skrek ”Ride a cowboy” gång på gång, som på det värsta maranatamöte!! Så var det dags för Hank Williams Jr. Storskägget kom in på scenen och folk skrek om möjligt ännu mera! Mycket viftande med sydstatsflaggor i mörkret! Jr. är förstås mycket rutinerad, uppträdde med morsan vid åtta års ålder och ensam från elva år. Hans musik är väl inte direkt i min smak men det var spännande och häftigt att följa publikens reaktioner.
Det är roligt att ha sett Jett Williams brorsa! Deras farsa hann i fall med någonting vid sidan av musiken, innan han tog ner skylten 1952! Då var Jr. (”Bocephus”!) tre år gammal.
CMT är ju toppen att titta på. Står alltid på, i motellrummet. Vid vårt besök spelades mest ”MuzikMafia”, dvs Gretchen Wilson och Big & Rich med polare. Även Kenny Chesney syntes varje kväll. Låtarna ”I´m here for the party” och ”Save A Horse – Ride A Cowboy” spelades ett imponerande antal gånger. Kenny syntes ofta sittande på en pinnstol vid stranden, men jag har glömt vad låten heter. Populär var den i alla fall! Varför har vi inte CMT i Sverige??
Det är inte på alla platser man kan få se någon som startar barfota åkning efter motorbåt baklänges, liggande i vattnet! Det konststycket måste jag bara se hos Cypress Gardens! Detta ställe är en temapark med huvudinriktning på trädgård och blommor.
På väg dit blinkade en reklamskylt om George Jones. Det var knappt jag hann se den i ögonvrån! Tvärnit - och det visade sig att han skulle ge en konsert där om en vecka! Biljetter skulle släppas i morgon! Med andan i halsen åkte vi dit igen nästa dag, i mycket god tid för att köpa biljetter. En dam före oss köpte ”hela första bänken”, men vi fick i alla fall plats på andra bänk mitt framför legenden.
Konserten skulle ske en eftermiddag. På morgonen, när vi kom för att se vattenskidshowen och trädgårdsanläggningarna, undrade vi vad som var på gång. Horder av pensionärer störtade mot ingången överlastade med stolar och campinggrejor. Vad är nu detta? Hela floden av panschisar, svängde efter entrén av mot konsertområdet. Dom som inte hade köpt biljetter till bänkraderna kunde nämligen sitta på gräsmattan längre bort! Alltså ockuperade dom platser på gräset med sina tusentals stolar! Först till kvarn….!
Man fick nästan nypa sig i armen när George kom in på scenen! Bara några få meter ifrån oss! Han verkade mycket fräsch (supersnygga boots påstår hustrun!) och gjorde under showen bl.a. reklam för ett bordsvatten med sitt eget märke på! George drog sina gamla och nya hits under de nästan två timmar han höll på – utan paus! Barry Smith och en dam körade emellanåt och Barry hjälpte till med de djupaste tonerna.
George såg ut att vara på ett strålande humör, glad, lugn, avslappnad och skojade och var rolig med publiken och bandet.
Ja det var underbart – alla dessa gamla fina sånger framförda i det fria med varmt väder och solsken! Ibland har man tur!
Jo, Florida har ju countrymusik och stora artistframträdanden och hästar och rancher och rodeos och berg och floder och vild natur och gubbar på landet med hängselbyxor och pickup trucks och gamla järnvägsstationer och Superbowl och alligatorer och sjökor och auktioner och Chattahoochee och…………! Glöm badstranden!
Daniel Hedström
Happy Birthday
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: steelguitar@swipnet.seNyhetsbrev nr. 031 17 april 2005Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på www.vingar.se eller www.country.vingar.se |
Att sitta på balkongen och äta lunch är väldigt trevligt! Det har jag just gjort! Här kommer ett Nyhetsbrev som jag hoppas ska falla i smaken! Från Kåre Myrberg har vi fått en kort rapport direkt från Texas. Kan det bli bättre? Janne Lindgren
Hej Janne!
Tack för all
din hjälp med bra tips till vår Dallasresa. Efter att ha landat kl. 14 i
Dallas tog vi oss till hotellet i Arlington. Vi sov några timmar och sedan
åkte vi 15 mil till Trio Club i Mingus för att höra Bobby Flores. Kåre
Hej Janne! Tack för en fin information, Kurt! Ernest Tubb Midnite Jamboree är bland det bästa man kan höra i radio. Sänds alltid efter Grand Ole Opry har släckt sina utsändningar och har funnits sedan urminnes tider. Har själv varit där och sett showen "live" vid många tillfällen och det är helt fantastiskt att se och höra sina favoritartister på så nära håll. Artisterna signerar alltid skivor i butiken efter sina shower. JL.
Hej Janne, här kommer lite nyheter
från Skåne! På valborgsmässoafton (lördagen den 30 april) spelar Clayfeet
Stompers på Chalous Resturang (Verandan) i Sundbyberg. Mer info om på:
http://biphome.spray.se/superpad/SCMC/aktuellt.html och
www.clayfeetstompers.com Hej Janne
Fick en singel med Johan Blohm i brevlådan. Tack för den! Johan är en utmärkt sångare som valt att sjunga "Rose Garden"…….. av alla låtar! Han sjunger bra men kompet är stökigt rakt igenom, på gränsen till rock. Gäller även låt två "On The Rocks" men eftersom den har lite Jerry Leestuk i sig så spelar jag den på tisdag i mitt countryprogram i Radio Lidingö 97,8 kl. 20.00. JL. Ett stort tack till Bobby Flores som sände mig Amber Digbys "Music From The Honky Tonks"! Oj, så ska countrymusik låta! JL. Countrymusikerne og sangskrivere
Mike Haduck & Dean Holmen (U.S.A.) er i Danmark i perioden 14.-24. april.
De laver interwievs på lokal radioer og tv stationer.
HI Mary >Dont forget to get your
frinds to send there albums to put on line free. Hejsan! Har du nån aning om ex country musik i Stockholm i maj några uppträdande el så ... vecka 20? Hälsningar Karin Just nu vet jag inget, men förhoppningsvis kommer det in tips till Nyhetsbrevet! JL.
Hei Janne-san. Jag kanske inte exakt kan besvara frågorna men jag gör ett försök! Beträffande att spela rent så är det ju det primära i hela kråksången! Jag har ibland hört inspelningar i Sverige med sura steelar och man undrar hur producenterna kan släppa igenom sånt. Jag skulle själv aldrig acceptera att det inte låter rent och snyggt. Men är bakgrunderna ostämda, vilket händer, så blir det förstås extra svårt!
Here's The TWANGTOWNUSA.COM Program Schedule For April 2005 Tune Us In...Just Click On The Program Hour... and turn up your volume. http://www.TWANGTOWNUSA.COM
ANSWER: Jerry Lee Lewis will perform at the The Beale Street Music Festival in Memphis, Tennessee. The three-day festival will run April 29 & 30 and May 1. The event also kicks off a month-long "Memphis In May" celebration of Ireland. Every year the festival dedicates the entire month to the culture, cuisine and art of a foreign country.
QUESTION: My aunt says that Ronnie Milsap lost his sight during a fight while he was in prison. Is that true and do you know the title of his first hit record and when? ANSWER: Milsap has been blind since birth and has never been in prison. His first chart single was his 1973 # 10 hit, “I Hate You.”
Bobbe's Nashville News
En intressant sida för alla som producerar countrymusik är www.heartband.info
Tidningen Land skriver i sitt oktobernummer från förra året om "en svensk klassiker", varmkorven! Visste ni att det första kända korvståndet öppnades 1871 på Coney Island i New York av tyske immigranten Charles Feltman? Sveriges första korvgubbar var kvinnor som sålde korv med mos för 20 öre på Stockholmsutställningen 1897. 1902 kostade en varmkorv med bröd 13 öre och 1940 var priset uppe i 40 öre. Ketchupen kom till Sverige i början av 60-talet medan senapen varit med redan från början. Tore Vretman införde pommes frites i Sverige och serverade den på Operakällaren.
En utförligare artikel om varmkorvens utveckling kan ni alltså läsa i Lands oktobernummer. Varm korv är verkligen en svensk klassiker och jag var som tonåring väldigt lycklig då jag hade råd att köpa en. Oftast som liten pilt blev det bara ett korvbröd med senap som kostade 10 öre. Det här var på 50-talet alltså!
Under mina resor i USA har det faktiskt inte varit lätt att upptäcka "hot dog"- restauranger. De gömmer sig bland alla andra typer av matställen som finns men självklart kan man i stora köpcentrum hitta "hot dogs"! Och allvarligt talat, inte letar man speciellt mycket efter varm korv då man är i matlandet USA! Där finns så oändligt mycket mer att upptäcka.
Sitter just nu och lyssnar på Doug Sahm och hans CD The Return Of Wayne Douglas. Det är en mycket, mycket bra countryplatta och det påminner mig om då jag för några år sedan fick ett samtal från Doug´s manager: Hi Janne, we are doing a show in Stockholm tonight at Vattenfestivalen. Can you come and play". Jaha, vad säger man? Självklart tackar jag ja till en sån inbjudan! Jag åkte ned till Vattenfestivalen i god tid och hade min steel och förstärkare med. Doug och grabbarna dök upp ungefär en halvtimme innan showtime. Hej och hå, ingen genomgång av låtar, inte ens muntligt, utan direkt på rödbettan gjorde vi 1,5 timmes show med många steelsolon. Svettigt värre eftersom jag inte kände till en hel del låtar de kom upp med. Som tur var hade jag bassisten i närheten som åtminstone gav mig lite tonarter. Men kul var det att än en gång spela med Doug och den här gången med ett riktigt Texasgäng!
Är det någon som kommer ihåg den här magiska kvällen med Doug? Kanske har du några bilder? Eftersom jag aldrig fick någon presentation så tror jag många ur publiken trodde jag hörde till bandet! Det har visat sig att folk jag träffat långt efteråt och som sett showen inte hade en aning om att jag bara var inhoppare och svensk. Kul på sitt sätt!
Det var allt jag hade denna söndag, men som vanligt….. vi hörs på torsdag!
Janne Lindgren PS. Om ni går in och röstar på Country Traxlistan på www.polarradio.net så hoppas jag att ni alla röstar på de låtar som verkligen är COUNTRY! Annars gör ni er själva och hela countrymusiken en björntjänst! Precis som när festivalarrangörer bjuder in icke countryartister till countryfestivaler. DS. |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: steelguitar@swipnet.seNyhetsbrev nr. 032 21 april 2005Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på www.vingar.se eller www.country.vingar.se |
Så har det blivit torsdag igen och ett Nyhetsblad har producerats. Här finns ris och ros från när och fjärran och jag tror ni kommer att tycka Nyhetsbrevet är underhållande. Speciellt rolig är direktrapporten från Kåre Myrberg som tillsammans med sonen Oskar är på resa i Texas. Läs och njut! Janne Lindgren
Söndag
Vi har förstått någorlunda hur vägnätet är uppbyggt. Ganska smart. Vi har redan åkt upp en tank. Det blev en ganska lång resa i lördags kväll när vi kom hit. Ca 30 mil (svenska alltså) tor. Igår skulle vi efter Sheplersbesöket (jag köpte inga skallerormsboots) åka och lyssna på Junior Knight i Dallas. Jag hade mailat innan vi åkte från Sverige och anmält vår ankomst. Väl nere i downtown area, när vi frågade en polis om vägen, fick vi reda på att stället vi skulle till inte ligger i Dallas downtown utan i Tyler, Texas. En viss skillnad. Ny vägbeskrivning och resan som enligt polisen skulle vara max 20 minuter, var betydligt längre. När vi åkt ca 20 minuter och vi såg skylten, Tyler 82 miles, vände vi (vi skulle inte hinna fram i tid) och åkte via en Arby´s restaurang och Walmart, vidare till vårt hotell. Där vilade vi en timme och sedan till Fort Worth och the White Elephant för middag och releaseparty med Aron Watson. Ingen vidare musik. Sedan avlutades kvällen på Billy Bob´s som en söndag visar sig vara HELT dött. Men det visste vi ju. Kul att ändå ha sett stället.
Idag är den stora dagen. Mötet med grabbarna, förlåt gubbarna på MSA. Snart skall vi gå och äta av den fantastiska frukosten som består av: vitt degigt bröd, våfflor med sirap eller sylt, wienerbröd, muffins, bacon och korvar med en knallgul äggröra. Vi har bakom en pelare lyckats hitta väldigt god fruksallad och keso som vi livnär oss på. Tack vare din vägbeskrivning går det hyfsat att ta sig till MSA factory. Där tillbringar vi ca 2 timmar mest med Johnny Cox som visar mig min nya gitarr. Jag låter honom spela mest på den. Det låter ju fantastiskt bra då. När vi är klara hos MSA, ringer vi John Fabian på Carter och åker dit. John visar oss runt i den lilla verkstaden. Vi hälsar på Bud Carter himself, som faktiskt är inne eftersom Ann Fabian är ute. Nu är det dags för mat igen. Vi stannar på en mexrestaurang "On The Border". Mycket och god mat. klockan är tre och vi skall äta middag med Reece Andersson på "Trailer Dust" klockan sju!
Inte
särskilt hungriga beställer vi fram hotellets shuttlebuss som kör en
gratis vart man vill inom 5 miles. Vi åker till Trailer Dust och möter
Reece. Servitören rekommenderar en "BroncBuster. Det är en utskuren biff
som väger 14 oz (400 gr.). Hemma klockan nio riktigt mätta.
Tisdag Vi åker hem till Reece klockan nio och medan han och jag har steelinstruktioner, tittar Oskar på TV och tar en promenad. Efter lunch åker vi vidare till Reece´s frus välgörenhetsbutik och sedan till lunch på ny hamburgerrestaurang. Tillbaka till hotellet via downtown Dallas och diverse andra avvikelser som inte var riktigt planerade. Ikäll skall vi till "The Finish Line", väster om Fort Worth. Ta I 30 väster förbi Fort Worth, sväng av vid Linkcrest, there it is. Ja där låg det. Ett finare skjul utslängt på landet. Och vilket ställe!!! Obeskrivligt! Urtrevliga människor som kommer fram och hälsar välkommen. Bandet låter naturligtvis kanon. Buddie Hrabal spelar steel i kväll. Annars med Ray Price. Basisten spelar normalt lead med Charlie Pride. Eva! Jag önskade "Pick Me Up On Your Way Down". Det blev den bästa version jag hört på mycket länge. Hur kan det vara annat när man sitter här i Texas med en LoneStaröl? Vi stannar till stängningsdags. Åker hem via "Whataburger". Sådär. Bästa hamburgaren so far: Wendy´s". Onsdag: Dopp i poolen och sedan packning och hemresa! Kåre och Oskar Tack Kåre för den rapporten och välkommen hem till Svedala. Här svallar vågorna så det nästan rinner över! JL.
Hej Janne. Med anledning av Ditt PS i senaste nyhetsbrevet: PS. Om ni går in och röstar på Country Traxlistan på www.polarradio.net så hoppas jag att ni alla röstar på de låtar som verkligen är COUNTRY! Annars gör ni er själva och hela countrymusiken en björntjänst! Precis som när festivalarrangörer bjuder in icke countryartister till countryfestivaler. DS. ...vill jag på detta sätt besvara det jag uppfattar som ett påhopp både på vissa av de artister som medverkar på listan och på undertecknad producent av programmet. Enligt min uppfattning är all musik som spelas i listprogrammet Country Trax att betrakta som countrymusik, något som även bekräftas av alla vänliga brev och mail som skickas till oss. Lika lite som "Pop", "Klassisk Musik", "Rock" etc är Country något enhetligt begrepp - det finns ju många olika grenar inom countrymusik. Och liksom all annan musik tror jag att det viktiga är att musiken uppskattas av publiken, oavsett vilken etikett man sätter på artisten och musiken. Och därför borde väl Din uppmaning, Janne, varit att läsarna av nyhetsbrevet skall rösta på den musik man verkligen tycker om, oavsett om det rör sig om bluegrass, Nashvillecountry, honky-tonk, popcountry eller annan countrymusik. Jag tror t ex att ingen skulle ifrågasätta att man kallar operor som "Aida" för klassisk musik, trots att det är stor skillnad på den upplevelse som lyssnaren får i jämförelse med ex vis Mozarts "Eine kleine Nachtmusik" (vilken också kallas Klassisk Musik). Och på precis samma sätt är det med countrymusik, det skiljer naturligtvis mellan Hank Williams och Toby Keith, mellan Shania Twain och Alison Krauss etc......Men det är fortfarande country! Det faktum att festivalarrangörer satsar på ett artist- & musikutbud som attraherar publiken är naturligt och självklart. Lika självklart är det att musiker, som spelar en sorts musik som inte attraherar publik och arrangörer, svarar med sura miner när deras musik inte uppskattas och artisten inte får så många speltillfällen som artisten önskar. Publiken bestämmer! Slutligen tycker jag att hela denna debatt om vad som är den "rätta" countrymusiken skulle behöva ett förtydligande (oom den överhuvudtaget skall fortsätta). För hittills har ingen (inte ens Du, Janne) kunnat eller velat lämna en heltäckande beskrivning av vad som ÄR countrymusik. Kanske är svaret på denna fråga att ingen kan ge ett sånt svar! För det är väl inte så att det bara är Janne Lindgren som har det rätta svaret. Göran Ohlzon Polar Internet Radio Nyligen lyssnade jag på ett program på radion där man pratade om att svenskar har så väldigt svårt att säga vad de tycker. Man undviker hellre sanningen än att tala om vad man i vissa fall skulle vilja säga. Då tänkte jag så här: det gäller i alla fall inte mig! Jag är säker på att ni läsare som följt mina Nyhetsbrev under de senaste åren håller med! Jag har kritiserat arrangörer som kallar sina festivaler för country trots att de bevisligen innehåller annat, jag har klagat på att trummor och bas alltid ska vara de instrument man hör mest, jag har kritiserat vårt utmärkta countrymagazine Kountry Korral för att inte hålla artiklarna strikt country, jag har kritiserat en och annan CD som skickats till mig där producenterna påstått att detta är minsann countrymusik´ trots en uppenbar frånvaro av densamma och så vidare…..! Nu senast kastade jag in en liten pinne i brasan angående Country Traxlistan!
Både Nyhetsbrevet och Country Traxlistan är officiella sidor som vem som helst kan läsa och därmed är de öppna för ris eller ros. Alla har då självklart rätt att ge sin syn på dessa utgåvor utan att därmed ha gjort något fel. Jag får själv mig tillsänt massor av positiva mail från folk som gillar mina Nyhetsbrev. Enstaka personer har faktiskt också reagerat negativt då jag luftat mitt tyckande och för inte så länge sedan var det en av våra festivalarrangörer som surnade till som ni kanske minns? Men alla har vi våra sätt att uttrycka oss och nu är vi där igen där jag började….. ska vi undvika att tala om vad vi känner och tycker? Svaret är ett självklart nej!
Att kalla mitt tyckande och mina personliga åsikter för påhopp Göran, känns lite väl starkt och jag skulle inte personligen använda ett sånt ord. Men vi lever i ett fritt land där vi faktiskt får säga vad vi vill (än så länge) och det gäller både dig och mig. Jag står alltid för det jag säger och gör, så även i detta fall. Countrymusik innefattar väldigt mycket men för att inte bli alltför detaljrik så finns dansband, popartister, rockartister med flera inte på min lista över countryartister. Vem kallar t ex Lasse Stefanz för countryartister trots att Olle Jönsson sitter där med en cowboyhatt och sjunger en och annan countrylåt? Inte kallar vi heller Jerry Williams för countryartist trots att han på en senare platta sjungit in "I Just Want To Dance With You", en tidigare hit med George Strait. Jag kan givetvis ge dig tusen andra exempel på vilka som inte kan kallas countryartister. Några av dem har dykt upp på Country Traxlistan.
Det finns en bra bunt med countrymusikexperter i vårt land som Rune Krongårdh, Göran Adolph, Lasse Lundgren, Hans Rosén, Jörgen Hween, Hans Häggström för att bara nämna några. De har alla, liksom mig själv, studerat countrymusik sedan 50-talet. Vi vet alla vad countrymusik är och står för och ingen av oss behöver diskutera ämnet för att veta vad som är vad. Om arrangörer av countrymusikfestivaler och andra som berör countrymusik hade den kunskapen som ovanstående herrar besitter, skulle det aldrig komma in en katt bland hermelinerna. Då skulle alla vi gubbar (de flesta över 60) kunna luta oss tillbaka och se hur countrymusiken blomstrade, inga tistlar bland rosorna, inga vissnade blad i rabatten, endast äkta "hard-core country music"! Självgoda……… ja, det är bara förnamnet! JL.
Hej, Janne! Internet har verkligen öppnat dörrarna till countrymusiken och det är kul att det kommer in tips om nya vägar att hitta de bästa showerna. Tack Marianne för info och förhoppningsvis drack du din Captain Morgan exakt då Doug Sahm sjöng om densamma (andra låten i tisdagsprogrammet). JL.
Hej alla!
http://www.country-vaerkstedet.dk/ When you're are in, at right side,
click on
Ett
jättetack till Kenneth & Birgitta (You & Me)
från Trosa, som hade vänligheten att sända mig en video på Carolina och
mig taget under "Ultimate Country Cruise" för någon månad sedan. JL. QUESTION: I heard somewhere that Riders In The Sky were making their 5000th appearance. Do you have any information on this and do you know their real names? ANSWER: Saturday, April 16th marked the 5000th appearance for Riders In The Sky as they performed at Cincinnati's Taft Theater for a taping of “Riders Radio Theater,” the NPR show hosted by WVXU-FM. They played their first show in Nashville, Tennessee in 1977 and have since performed in all 50 states and nine countries. They joined the Grand Ole Opry in 1982. The Riders are actually Douglas Bruce Green, Frederick Owen LaBour and Paul Woodrow Chrisman.
QUESTION: My dad had an old 78 rpm record of a song titled “Don’t Let The Stars Get In Your Eyes.” The label was worn off but my dad says the singer was called “skeets” or something like that. Do you know anything about such a song and the singer? ANSWER: “Don’t Let The Stars Get In Your Eyes” was a big hit for Enos William “Skeets” McDonald in the 1950’s. He died in 1968. The song was also a hit for Slim Willet, Ray Price, and Red Foley—all in the 50’s.
QUESTION: Our local radio station mentioned about a Nashville, Tennessee musician named “Light” had passed away. Do you have any information? ANSWER: Floyd "Lightnin'" Chance died Monday April 11th in Nashville, Tennessee at age 79. He had played bass on some of country music’s biggest recordings, including Hank Williams' last recording session, which was an all day session that resulted in three No. 1 singles -- "Your Cheatin' Heart," "Kaw-Liga" and "Take These Chains From My Heart." Chance also played on Conway Twitty's "It's Only Make Believe," Faron Young's "Hello Walls" and the Everly Brothers' "Bird Dog" and "Bye Bye Love." His credits also include sessions with the Louvin Brothers, the Osborne Brothers and Jimmy Martin. In addition to recording, Chance was a regular performer on the Grand Ole Opry during the '50s and '60s.
QUESTION: One of my cousins used to sing a song about “I Did The Best I Could With What I Had.” He said he heard it on the radio back in the 60’s.Do you have any information on such a song? ANSWER: “I Did The Best I Could With What I Had” was the flipside of Conway Twitty 1969 number one, “To See My Angel Cry.”
Radio Viking når väldigt långt med sina sändningar över Stor-Stockholm. Vill ni ha edra plattor spelade i Peters program så sänd honom demoCDs! JL.
Playlist 04/18/05 Country Corner, gospel & country show on radio Viking, Sweden
Karen
Cruise***Best friends**Glory Train Records
Peter Ahlm STORY BEHIND THE SONGAccording to Tom T. Hall, Bobby Bare’s 1969 hit song, “Margie’s At The Lincoln Park Inn,” was a song ahead of its time. Hall commented, “I think the song might have pushed people around too much- of course it was an adult song but a little too broad and a little too bitter--- They weren’t ready to hear the message in the song and it wasn’t as clever as “Harper Valley PTA.” In the song, the guy that was about to go to The Lincoln Park Inn was speaking in the first person.” “In songs, our desires had always had an apology along with them. “Please Help Me I’m Falling” was a good example--that was an apology for a desire along with a plea for forgiveness. But “Margie’s At The Lincoln Park Inn” didn’t have that apology and people just weren’t ready for that.” Ready or not, Bobby Bare’s RCA Victor single, “Margie’s At The Lincoln Park Inn” entered the country music charts March 15th, 1969 and peaked at number 4. It was Bobby Bare’s 22nd chart single and was on the charts for 17 weeks.
Media
Alert: The Nova Group Has Got It All Wrong.
Bobbe's
Nashville News Det var allt jag hade denna torsdag. Nu drar jag mig tillbaka till söndag då jag räknar med att ett nytt Nyhetsbrev ska komma ut! Ha ett fint slut på veckan!
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: steelguitar@swipnet.seNyhetsbrev nr. 033 24 april 2005Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på www.vingar.se eller www.country.vingar.se |
Förra söndagen satt jag på en båt fram och tillbaka till Åbo. En härlig sjöresa i lugn och ro, ensam i hytten (80 kronor för hela hytten) och plats för egna tankar. Ibland behöver man koppla av på det här sättet, åtminstone jag! Silja Line har ett mycket fint smörgåsbord med många läckerheter och ni kan ju gissa om jag blev mätt? Jag släpade hem en del pilsner också, man är ju svensk, så nu har jag så det räcker ett tag. Jag lyssnade ganska mycket på dansbandet, som jag dessvärre glömt namnet på, och de spelade fantastisk bra. Lagom volym och bra balans inbördes. De spelade med mycket dynamik med en bra sångerska, fantastisk basist och bra saxofonist! Det var en lycka att sitta och lyssna på dessa balanserade musikanter. Varför kan det inte alltid vara så då man lyssnar på levande musik? Janne Lindgren
Hej, Tack för ditt långa mail Conny innehållande en total utredning om vad ni i Lazy Boones United står för. Det är jättebra som marknadsföring att berätta vad för slags countrymusik man spelar. Jag önskar att fler band kunde göra detsamma, då skulle vi också få en mer ärlig countrymusikbransch och färre besvikna lyssnare. Rockinspirerad countrymusik har förekommit ända sedan Buck Owens tid med sin gitarrist Don Rich. Då, i mitten av 60-talet, rynkade många countryvänner på näsan åt soundet (jag själv älskade det). Idag ser man nog Buck och grabbarna som "pure" country då i princip all musik blivit tuffare genom åren. Hank Williams Jr, är ett lysande exempel på då den tuffa countrystilen mer går över till att bli ren sydstatsrock och jag har svårt att klassificera mycket av hans musik som country. Charlie Daniels är en annan sådan artist. Någonstans i röran går gränsen, i alla fall min! Angående banaliteten i klädsel så har jag en helt annan uppfattning än vad du har. Jag tycker nämligen att ett band tjänar på att se ut som den musik man framför. Tänk dig själv en opera där sångarna har sina egna jeanskläder, eller ett rockabillyband utan sin speciella klädstil, ett Texasband utan hattar, eller ett dansband utan enhetlig klädsel o s v. Under mitt aktiva musikliv som nu varat i snart 45 år har arrangörer ofta frågat om vi har cowboykläder då vi framträder, en viktig ingrediens om man ska flyta fint in i omgivningen om man t ex är bokad till en riktig westernkväll. Då gäller det att ha äkta cowboykläder och inte leksakskläder som dessvärre förekommer (även i TV). Då förlöjligar man bara sig själv och själva musikformen. Att profilera (styla) sig och visa upp på reklamkort, CDs eller liknande vad ens musik handlar om är aldrig fel. Beträffande katter bland hermelinerna så är nog dina aningar riktiga. Just den låten "Back And Blue Again" klassar jag själv inte som countrymusik, mer som lite Bob Dylanstil som närmar sig folkmusik. Gränserna är ibland hårfina! Däremot finns 5 andra låtar på er CD "Movin´ On" som mycket väl stämmer in på country. Jag förstår att ni är lyckliga över att finnas med på Country Traxlistan. I Sverige har vi inte så många ställen vi kan profilera oss på och därför är det viktigt att finnas med på de få ställen som erbjuds. Det skulle faktiskt vara ganska intressant att alltid veta hur många som röstar på respektive artist på Country Traxlistan och andra listor. Det skulle göra de mer trovärdiga! I Spanien finns ECMA som gör fina, vackra countrymusiklistor och som ser väldigt gedigna ut. Den som driver organisationen får det att låta precis som om det finns tusentals stationer i Europa som är medlemmar i ECMA. Lite SSU så att säga! Men man talar inte gärna om att det bara är ungefär 20 små närradiostationer från 7 länder som regelbundet rapporterar vad de spelat i sina program.
Hej på er! Nu har Killhults Countryfestival fått en alldeles egen hemsida, gå in på www.jomareklam.com/killhult så kan ni få lite information om vad som händer i dom sydhalländska skogarna i augusti månad. MVH Rickard Johansson, Örkelljunga ps. ett bra skivtips: återutgåvan av Corn Pickin' & Slick Slidin' med James Burton och Ralph Mooney från 1968. originalet var en Capitolutgåva och nu har Sundazed gett ut den igen, en helt fantastisk instrumentalplatta. Ett tack till Kalle Oldby för att han spelade den i radion, sen var det bara att beställa den. Hur var det Janne, spelade Mooney med Merle Haggard innan han började att spela med Waylon? Har liksom fått för mig detta. Rätta mig om jag har fel. ds. Bear Family har distribution på plattan med Burton och Mooney och den MÅSTE man ha om man gillar pedal steel. Klassiskt steelspel av Mooney och ni kan ju försöka att plagiera detta! Inte lätt ska jag säga. Ralph Mooney fanns med på nästan alla tidigare inspelningar med Merle Haggard, ja faktiskt ända fram till 1967, om jag minns rätt, då Norm Hamlet avlöste på steel. Beställ plattan hos steelguitar@swipnet.se JL.
Hej Janne! Fick ett meddelande från Björn Helgesson idag om att du inte vill "puffa! för Clayfeet Stompers i Sundbyberg på lördag eftersom du inte fått någon information. I ditt nyhetsbrev nr 31 står det: "Hej Janne, här kommer lite
nyheter från Skåne! På valborgsmässoafton (lördagen den 30 april) spelar
Clayfeet Stompers på Chalous Resturang (Verandan) i Sundbyberg. Mer info
om på:
http://biphome.spray.se/superpad/SCMC/aktuellt.html och
www.clayfeetstompers.com Jag vet att du är inbjuden till buffén före så vi kanske ses där. Mer information har du sett om "efterfesten" både i Gazetten och Krutstänket. Det är öppet för alla med inträde 100:- och dörren för insläpp är öppen 19.30 - 21.00 minst. Kommer det fler efter denna tid så blir de naturligtvis insläppta om vi ser dem vid den låsta dörren. Hälsningar Gurian och Eskil Den gode Björn Helgesson har nog missuppfattat ett och annat och för att förtydliga mitt sätt att arbeta med Nyhetsbrevet så kommer här en förklaring än en gång. Mitt Nyhetsbrev fungerar i första hand som ett reklamblad för det jag jobbar med, inspelningar, producerande och annat som är runt omkring min musik. Som en bonus har jag tagit med mycket av det som kommer mig tillhanda i form av email, svenska som utländska, som jag lätt kopierar över till mitt utskick. Jag skriver aldrig egen text om andra arrangemang mer än i undantagsfall och det är väldigt sällan.
Nyhetsbrevet tar i tid ungefär en timme varje dag att färdigställa. Skulle jag börja skriva om allt jag får in t ex från Gazetten, KK och andra klubbar skulle det tära ytterligare på min tid och då skulle jag vara tvungen att sluta med mina Nyhetsbrev. Ni och de 450 andra countryintresserade som får mitt utskick får nöja er med att jag noterar varje gång jag får en ny tidning från en klubb där jag också informerar om email eller webbadress. Räcker inte det? Jag gör också som bekant ett countryprogram på Radio Lidingö 97,8 varje vecka som upptar ungefär 5 – 6 timmar inklusive färdigställande, restid och sändning. För detta arbete är gaget 0, reseersättning 0.
Den som vill ha något infört i mitt Nyhetsbrev måste själv skriva sin inlaga eller låta någon annan göra det. Har man inte tid eller intresse av att skriva så kan inte jag belastas för detta. Jag har aldrig sagt att mitt Nyhetsbrev ska vara heltäckande. Det har jag förklarat för Björn rätt så många gånger vid det här laget. Så det handlar inte om vilja att puffa för något som ni kan se i Nyhetsbrev 31. Då fick jag det exakt så mig tillsänt. Ganska enkelt eller hur? Nu fick ni automatiskt en repetition av den texten, så varför klaga? JL. Tack Janne för många fina tips! Du är fantastisk! Hälsningar Anders Rådberg Hoppas du Anders och Eva får en otroligt fin resa till New York – Nashville – Dallas – New Orleans – Houston – San Antonio – Austin – Fort Worth och tillbaka till New York. Wow!! Om bara några av mina tips kommer till användning är jag glad! JL. Hej Janne! Än en gång tack för att du gör dagrna intressantare med att få ta del av dina nyhetsbrev. Jag har varit i Nashville. Tyvärr var jag jättedålig då jag fick halsflus under dom dagar vi först var i NewYork. Regnade mest hela tiden när vi var i Nashville dessutom. Men jag tvingade mig att ändå ta del av det jag åkt dit för att uppleva trots mitt hälsotillstånd. Jag minns vilken härlig känsla det var när vi kom in i flygterminalen i Nashville och möttes av country music som strömmade ut ur högtalarna. Regnet vräkte ner, men vad gjorde det i denna stund. Trevlig helg Bosse Bodén
För några veckor sedan i ditt nyhetsbrev så var du irriterad över att det närmast gått inflation i benämningen countrydrottning. Jag kan hålla med dig om det - många är naturligtvis mycket bra på sitt sätt men någon riktig "outstanding countryqueen" har vi väl idag inte i Sverige. En annan benämning som det också tycks ha gått inflation i är "legend". Det är rent otroligt så många legender det finns. Inför de flesta konserter och countryfestivaler utropas det högt och tydligt att "här kommer en legend",,,, Att Hank Williams, Johnny Cash och några till kan benämnas för legend kan jag instämma i. Men att det skulle finnas så många legender (både levande och döda) som det nu görs gällande finner jag mycket märkligt. Många som idag utropas som legender har knappt ens det stora flertalet countrymusikintresserade hört talas om. Så låt oss i fortsättningen vara lite mer återhållsamma med vilka vi utnämner till legender, drottningar och kungar. Det tror jag även countrymusiken kommer att må bra av. Hälsningar Christer Sjöblad Vimmerby Tack Christer för det inlägget! Helt i min linje! Jag skrev nyligen om att alla kallas bästa hit och bästa dit! Vi måste faktiskt lägga lite band på oss själva och sluta att ha en övertro på vissa artister som står oss nära. Men man blir lätt fartblind ibland och speciellt gäller det skivbolag som hela tiden ska försöka sälja skivor till oss. Deras artister är oftast drottningar, kungar och världsbästa! Hej och hå! JL. Hej Janne, Läget? Vad tar du för följande CD-skiva? Artist: Johnny Cash CD-album: Roads Less Travelled (Sun Recordings) Info:(18 låtar) www.cmt.com/artists/az/cash_johnny/277375/album.jhtml Mvh, Bengt Eriksson, SCMC Hej Bengt! Dessvärre har jag numera inte möjlighet att skaffa den skiva du vill ha. Jag säljer Bear Family som enda bolag. Vänd dig till Rune Krongårdh eller Hans Häggström. I bästa fall kontaktar de dig då de läser det här meddelandet! JL
Hank
Williams - People are listening, by Beck -
Rolling Stone
Hello fellow
players,
Detta fick avsluta söndagens Nyhetsbrev! Hoppas att kommande vecka blir solig och härlig på alla sätt! Ådu Torbjörn, grattis på din 50-årsdag!
Janne Lindgren Radio Lidingö 97.8Covering Greater Stockholm, Sweden. Country, Country Music Playlist – April 26, 2005 Send promotion material to: Janne Lindgren, Frösätrabacken 10, S-127 37 Skärholmen, Sweden
1. Country
Minstrels Country, Country Music (intro) 3. Reid Wells Grazin´ In Greener Pastures new 4. Jean Shepard How Long Does It Hurt ( When A Heart Breaks) 5. Buck Owens The Key´s In The Mailbox 6. Josh Graves Fireball 7. Jerry Reed Father Time And Gravity 8. Jerry Reed Nervous Breakdown 9. Tracy Millar Talk, Talk, Talk 10. Morris Taylor What Has A Fool Left To Say new Diamond W 11. Hank Williams Why Don´t You Love Like You Used To Do 12. Sivert Björdal I Could Never Be Ashamed Of You (Hank W) 13. Harlan Howard Heartaches By The Number 14. Doug Sahm I Can´t Go Back To Austin 15. Vicky Lee Think Before Act new 16. The McNichols One More Reason new Glory Train Records 17. Rusty Blue The Devil May Care new WHP/TKO/Echota Records 18. Mike Runnels Skin Of My Teeth new Lucky Penny Records 19. Angela White Rocky Topp new Comstock Records 20. Curtis Potter Am I Blue 21. K C Williams Basic Love 22. Rick Trevino Serious Love 23. Marty Robbins South Of The Border ej tidigare utgiven 24. Hank Williams Jr On The Banks Of The Old Pontchartrain 25. Johnny Carver I Still Didn´t Have The Sense To Go 26. Highway 40 We All Get Lucky Sometimes new Captive Records 27. Cheatin´ Hearts It Wasn´t Good Who Made Honky Tonk Angels Dusty Records 28. Asleep At The Wheel Bob´b Breakdown |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: steelguitar@swipnet.seNyhetsbrev nr. 034 28 april 2005Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på www.vingar.se eller www.country.vingar.se |
Hej vänner, dags igen för ett Nyhetsbrev. Den här gången får ni mycket att läsa då brevet innehåller många intressanta synvinklar och information. Igår sände jag ut min spellista från Country, Country Music på Radio Lidingö 97,8. Det kommer jag inte att göra varje vecka, men med jämna mellanrum publicerar jag den antingen separat eller tillsammans med nyhetsbrevet. Om ni bor i Stockholmsområdet och har svårt att få in stationen så försök med att vrida både radio och antenn, men framför allt, har ni en monoknapp så tryck in den. Tack Ingela för att du kom till studion med nybakade bullar i tisdags! De smakade utmärkt! Janne Lindgren
Hej Janne! Kul att du spelar min singel! Ska se till att Bonnier skickar dig albumet också, det släpps inom kort och där finns några riktiga countryspår som kanske mer lämpar sig för ditt program! Ha de bra! Johan Blohm Det ser jag fram emot! Du sjunger kanonbra, men som jag skrev i min recension, lite rockig singel för min smak och mitt program (spelade "On The Rocks" i alla fall). Lycka till med releasen! Mitt countryprogram går tisdagar 20.00 över Stor-Stockholm på Radio Lidingö 97,8 Fick en CD med gruppen Highway40 från Skåne och jag hajade till då jag såg framsidan. Ett par snygga lizardcowboyboots i rött förmodligen sittande på en dam. På baksidan sitter gänget i snygga Texaskläder. Det gillar jag att man håller sig till den stil man representerar, för countrymusik är det här i allra högsta grad. Inte alltid så välspelat och välsjunget men bra låtar och bra arrangerat för det mesta. Konstgjorda stråkar gillar jag dock inte. Lite obalans i kompet finns där, men det är inget man behöver haka upp sig på och det flesta lyssnare kommer inte att uppfatta sånt. Ett trumklick i lurarna vid nästa inspelning rekommenderas. Kul att Olle Westerlund (pedal steel) är tillbaka, fint spelat och riktigt bra steelsound. Plattan köper ni genom highway40@just.nu eller kolla hemsidan www.highway40.just.nu JL. Hejsan Janne,
Hej på er alla ! Först och främst önskar Anki och jag lycka till, Janne, i ditt fortsatta liv som Duvmatare ! (pensionär) Nåja, jag tror nog duvorna får svälta för du minskar säkert inte på arbetstakten bara för att du passerat ett visst datum! Sedan vill jag tacka dig, för allt jobb du lägger ner för vår skull på detta intressanta nyhetsbrev.Det är mycket nyttig information som finns i det. Jag brukar rekommendera det så ofta jag kan, hoppas det är ok.att det blir fler prenummeranter? RAPPORT FRÅN VEMDALSSKALETS COUNTRYWEEKEND 15-16/4: Vi kom dit redan på torsdagen så vi hann se omgivningarna innan det var dags att börja bygga upp skjutbanan och westernshopen, skönt! På fredag kväll spelade och sjöng Cactus & Lena Ljung så bra att publiken, som verkade vara ” vanliga skidåkare” när dom gick in, var westernvildar när dom gick ut! På Lördag eftermiddag var det lekar och aktiviteter i en gymnastiksal till sång och musik av Don Redmon Band www.donredmonband.com Dom består av pappa Anders och sonen Andreas Johansson från Finspång som kör ” genuin country” på ett sätt som passade mina öron helt perfekt! Dom har en hel del eget material också. Rekommenderas!! På kvällen drog dom några låtar tillsammans med Kentucky, det är alltid trevligt med samarbete, hoppas det blir fler gånger. När Rankarna & Mats Rådberg spelade blev det nästan tomt vid skjutbanan, det är ju ett tecken på bra och populär musik! Sheriff Roy & The Marshalls kunde inte komma pga. sjukdom, tyvärr, hoppas alla mår bra igen. Men inget ont som inte har något gott med sig, för Jonny Bäck lyckades, med två dagars varsel, få dit ett kanonbra, ganska nytt band från Torsby. The Wanted www.thewanted.se spelade så bra så jag fick skaffa en avbytare som vaktade skjutbanan medan jag lyssnade på några låtar. Det lät MYCKET BRA tycker jag och många ”countryrävar” i publiken sade samma sak till mig. (till bandet också hoppas jag) The wanted skriver egna låtar också som man kan höra på deras hemsida.Titta på den! Ni tre etablerade band får ursäkta att jag inte öser så mycket beröm över er, men alla vet ju redan att ni är bra och dom nya banden kan nog behöva lite draghjälp, vi måste alla hjälpas åt att föra fram bra svensk musik tycker jag. Slutligen ett stort TACK till Annica Hallgren och all annan personal på Vemdalsskalets högfjällshotell , Stina och Jonny Bäck som bistått med goda råd och tips om artister mm. Jonny fick dessutom ta över som confrancier och huvudansvarig för det mesta eftersom hotellchefen inte kunde närvara. Vi ser fram emot en repris nästa år!!?? WESTENFEST I MUNKTORP 23/4 : Small Town Urbans underhöll ca. 100 personer under kvällen, med blandad musik, mest country förstås. Det var världspremiär med STEEL GUITAR I STU, vackert! Dom nya medlemmarna Josefin Eriksson, sång, gitarr och Andreas Carlsson, pedal steel, banjo, elgitarr smälter in bra i bandet och tillför nytt sound och bredare repertoar. Vi väntar på den nya cd:n som inte skall vara så långt fram i tiden. STU:s hemsida håller på att få ett rejält lyft just nu,kolla den! www.smalltownurbans.com Jag som är lite (för mycket??) konservativ var inte glad åt att STU bytte ut Therese och Petri, det är ju våra vänner, precis som resten av bandet, men nu har vi fått två vänner till och dessutom några riktigt bra tillskott musikmässigt! Tack för en trevlig kväll, STU! Nu börjar det göra ont i pekfingrarna, men jag tänkte nämna våra närmaste resplaner i countryvärlden. 7/5 KÖPING Cruising (inte mycket country, men bra ändå) 21/5 GÄVLE Linedanceträff/tävling 3-4/6 NORA Westerndagar. 10-11/6 GOTLAND Kneipbyn, Countryfestival 18/6 MÖNSTERÅS Countryfestival 25/6 KOLBÄCK Jerry Williams (inte mycket country, men bra ändå) Många hälsningar från Anki och Gnu gnu@koping.net Gnu-Gun´s Revolverskytte och Westernshop. Tack för den utförliga rapporteringen Anki och Gnu! Det är just sådana här mail från er läsare som gör mitt Nyhetsbrev intressant för oss alla! JL.
DR P4, Torsdag den 28. april kl. 21-22: Charlie McCoy. Den musikalske troldmand. Vært: Birthe Skantorp
På valborgsmässoafton (30 april) är det countryfest för Torbjörn Brissman som fyller 50 år. Festen hålls på Chalous Restaurang (Verandan), Rissneleden 134 i Sundbyberg. Kl. 19.30 öppnar portarna och det kostar 100 bagis. Clayfeet Stompers spelar. JL.
ARTIST NEWS
(Dan Ekbäck är tillbaka med sina rapporter direkt från Nashville)
According to Don Gibson, he was trying to write a ballad about lost love when he wrote “I Can’t Stop Loving You.” Gibson commented, “I was living in a house trailer out on the Clinton highway in Knoxville, Tennessee. And I sat down to write that day and was trying to write a lost love ballad. After awhile I started reading back over the lines I had written and noticed the line, “I can’t stop loving you.” And I thought that line would make a good title. So I started over and rewrote the song in its present form. Kitty Wells had the first hit on “I Can’t Stop Loving You,” peaking at number three in 1958. Gibson’s version made it to number seven in July of that same year. Conway Twitty took the tune to number one in 1972. Sammi Smith and Mary K. Miller both scored in the top 30 with the tune in 1977 and 1978.
QUESTION: I heard on the radio that they’re re-releasing Johnny Cash’s albums. What’s that all about? ANSWER: Seven of Johnny Cash’s Sun Record albums have been re-released in a limited edition box set. Each disc feature the artwork that appeared on the original release and each disc features six bonus tracks. The set will be limited to production of only 2500 copies. The Original Sun Albums-The Complete Collection,” will include: “Johnny Cash And His Red Hot And Blue Guitar” 1957 “Johnny Cash Sings The Songs That Made Him Famous” 1958 “Greatest” 1959 “Johnny Cash Sings Hank Williams And Other Favorite Tunes” 1960 “Now Here’s Johnny Cash” 1961 “All Aboard The Blue Train With Johnny Cash” 1962 “The Original Sun Sound Of Johnny Cash” 1964
QUESTION: It was on the radio that somebody named “cowboy” had something to do with a movie about George Jones. Do you have any information? ANSWER: Country music performer/producer/songwriter Cowboy Jack Clement has teamed with Robert Gordon and Morgan Neville to create “Cowboy Jack Clement’s Home Movies aka Shakespeare Is A Huge George Jones Fan.” It’s called a “fun filled documentary” and debuted during the recent Nashville Film Festival. More information is available at www.cowboyjackclement.com
QUESTION: Our radio folks were talking about Willie Nelson doing concerts at baseball parks across the country. Do you know where and when? ANSWER: Willie Nelson and Bob Dylan are currently on their second tour of minor league ballparks. The tour of 27 parks began May 25th at the William H. Hammond Stadium in Ft. Myers, FL, and will conclude July 12th at Midway Stadium, St. Paul, MN. During the tour Dylan and Nelson will perform at Willie’s 4th of July Picnic event at the Stockyards in Ft. Worth, TX.
QUESTION: Back in the early 60’s there was a song on the radio about “The Same Old Troubles.” It wasn’t played that much but was a very good record. Do you know the name of the singer? ANSWER: “The Same Ole Trouble” was the flipside of Don Gibson’s 1962 number two hit, “Lonesome Number One.”
QUESTION: The radio folks were talking about a movie, “Dear Mr. Cash.” Do you have any information on it? ANSWER: “ Dear Mr. Cash” was screened April 16th at the Nashville, Tennessee Film Festival. It’s the story of a 10-year-old girl in rural Tennessee who shares a love of Johnny Cash's music with her wandering father. Johnny Cash's brother Tommy and sister Joanne attended the screening. The film was written and directed by Wendy Cooper-Porcelli.
QUESTION: One of my uncles used to sing a song about “Walkin’ Slow And Thinking About Her”. He said it was on the radio by Ray Price back in the 60’s. Do you have any information on this song? ANSWER: “I’m Walking Slow And Thinking ‘Bout Her” was the flipside of Ray’s 1962 number five hit, “Pride.”
QUESTION: The radio guys were talking about some old Stanley Brothers recordings being re-issued. Do you know anything about that? ANSWER: The Stanley Brothers' Earliest Recordings: The Complete Rich-R-Tone 78s (1947-1952) is scheduled for April 12th release on Rounder Records. Ralph and Carter Stanley began their recording career on Rich-R-Tone, an independent label based in Johnson City, Tenn.
Bobbe's Nashville News
Den gode Bobbe berör ett ämne
som i allra högsta grad gäller även i Sverige. Att stämma en steel, en
gitarr eller annat instrument är en hel vetenskap om man vill kunna spela
i alla tonarter utan att stämma om inför varje byte. Det är många som
spelar pedal steel som faktiskt inte vet hur instrumentet ska stämmas, som
inte har förstått instrumentets svagheter, trots många års spelande. Då
jag undervisar försöker jag redan från början att förklara dessa svagheter
så att eleverna är medvetna om dem. På så sätt kan man lättare förstå sitt
instrument då någonting låter illa och kan förhoppningsvis rätta till det
hela. Jag har hört alltför många inspelningar den senaste tiden där en
steel finns med som låter förskräckligt. Jag var inne på ämnet för några
veckor sedan. Att producenter accepterar sura toner är märkligt, men dock
inte ovanligt idag. Har man köpt en steel i förrgår ska man genast spela
in en platta idag! Så verkar det nästan vara numera i musikbranschen. Det
håller inte som ni förstår! JL. Hei Janne !
Musikbranschen är en tuff bransch! (Tja, det är väl dom flesta branscher) Ja, nu har ni haft lite att läsa och jag förmodar att det hela tog några dagar. Dags för ett nytt Nyhetsbrev snart alltså! På söndag är jag tillbaka om allt går som planerat!
Janne Lindgren
PS. Följande adresser har kommit i retur. Vet någon vem som finns bakom adresserna så ge mig ett tips. Tack!
<stormgales@hotmail.com> fenderstrat2000@hotmail.com ch.lind@privat.utfors.se; <johanna@lonesomepine.se> <arne_lulu@country-vearkstedet.dk> ake.francke@telia.com; acx000s@tninet.se; DS. |