Country Nyhetsbrev
från
Janne Lindgren &
CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music
http://cms.vingar.se
 Nyhetsbrev från
april 2007 # 27 -  33
Ligger under country.vingar.se

Nyhetsbrev från Janne Lindgren &
CountryMusicSweden

FYLLDA MED BRA INFORMATION

Gratisprenumerera !
 
Ditt namn:
Din epost:
Din adress:
 
 
Ur innehållet:

# 27 
COWGIRLS. Slå på TV 4 kl 20.00 fredag 13 april!
# 28
 Bobbe Seymour, ett låångt mail
# 29 
Mora Country & Western Club firar 25 år, 5 maj
# 30  Gamle idolen Vernon Oxford har hemsida, nytt för mig.
# 31  Hur ska det gå med Country Gazetten?
# 32 
Krutstänket, Svenska Country & Westernklubbens medlemstidning, nytt nummer ute.
# 33


 

På denna domän http://vingar.se hittar ca 250.000 besökare årligen även andra
 

 
[Vingar/www/a-vingar-sajt-ruta.htm]



 

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 027  ( 4 sidor)     1 april  2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 Tiden går verkligen fort och det är dags för ännu ett Nyhetsbrev. Jag har hunnit med hela 27 utgåvor det här året och förhoppningsvis kan jag fortsätta lång tid till.

 

I min brevlåda fick jag häromdagen Krutstänket, Svenska Country & Westernklubbens medlemstidning. Innehållet denna gång är ett årsmötesprotokoll och lite artiklar om diverse shower som varit i Sverige. Kalendariumet i slutet är bra! www.birgell.com

 

SCMC (Stockholms Country Music Club) har kallat till extra årsmöte lördagen den 21 april klockan 14.00. Det är jättebra att man vet tiden, men nu finns det ju 4 väderstreck att välja på. Åt vilket håll ska man åka? Extra årsmöte låter för mig extra viktigt, undrar vad som är på gång?

 

Steel Guitar- och Dobroträffen i Sätra i söndags blev kanske inte någon större publiksuccé men vi som var där hade mycket trevligt. Min hustru Eva och jag bjöd på fin kalkon, olika röror från Rydbergs, potatissallad, läsk och kaffe. Tack Hasse Buhre för den sponsringen!  Det här var absolut sista träffen i sitt slag hos mig eftersom intresset för dylika möten tydligen inte är intressant längre? Detta trots att steel- och dobrointresset i stort har ökat betydligt de senaste åren. Troligtvis har gubbarna som spelar steel blivit trötta och orkeslösa och tycker att det är jobbigt att prata steel i några timmar. Och de unga som just börjat spela förstår inte vikten av att träffa likasinnade. Ett stort tack till er som ändå dök upp denna eftermiddag.

Här lite andra nyheter!   Janne Lindgren

 

Hej Janne. Jag passar på att tipsa om en konsert på countryklubben Trailor (Jo det stavas fel med mening)
Vad som är country och vad som inte är det är mycket underhållande att läsa i dina nyhetsbrev om. Både Jocke Viking som initierat klubben och jag själv kanske kan sägas tillhöra den yngre generation odågor som älskar såväl gammal bluegrass och country som nyare "countrydoftande" artister.

På tal om det kan jag säga att ett av de bästa nya svenska countryband jag hört på länge, Kissin' Cousins, hade släppfest för sin första skiva i fredags. Man kan lyssna på delar av tre spår från skivan på deras sida http://www.myspace.com/thekissincousins. Jag kan inte låta bli att undra hur deras eminenta orkester ska dömas av countrysverige.

Vill man höra mig och mina kamrater i Rockridge Brothers lägga ut texten om vad som är old time musik och inte kan man lyssna på Sveriges Radios hemsida för P3 Lab. (festligt nog ett program om NY musik) där vi blev intervjuade förra veckan. 6 minuter in i programmet och 19 minuter fram håller vi låda och spelar upp lite gammal (givetvis) och nyinspelad musik. Direktlänken är här, alternativt att man går in på http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/index.asp?programID=1115&nyheter= och väljer att lyssna på sändningen från 22 mars. Jag ber redan nu om ursäkt för felaktigheten kring AFFs bildande.

Nå till tipset då:
------------------------------------
Klubb Trailor presenterar Linus Johnson & Stillhouse.
DJ. David Dsilna Inträde 40 kr. Ålder 20. år. Onsdag 4 aprill 20.00 – 24.00,

 Landet, Telefonplan.

Linus Johnson & Stillhouse
Linus tillhör den yngre generation artister och låtskrivare som älskar den gamla traditionella countryn men inte låter sig spärras in i vare sig Nashville eller Bakersfieldsoundet. I den mån man kan prata om en genre kallas sådan här musik ibland Americana och har ett centrum kring Austin. Men jag tror inte några av de artister jag skulle tänka mig att jämföra Linus Johnson med, eller han själv, skulle uppskatta att jämföras överhuvudtaget. Musiken är stundtals ensam, akustisk och vacker för att i nästa stund sparka bakut och kränga kring taggtrådsgitarrer som en mekanisk tjur.

Kvällen presenterar också ett nytt ansikte bakom skivspelarna. David Dsilna är kanske mer känd som producent och journalist men har en själ och CD-väska full av country.

Jag passar åter på att tacka för nyhetsbrevet och det jobb du lägger ner.
Fridens liljor/Peter Frövik

 

Hej Janne

Skulle du vilja lägga in i nästa veckas nyhetsbrev att det kommer vara cowgirls på TV 4 nästa fredag. Här är förslag på text:

COWGIRLS PÅ TV 4.    Slå på TV 4 kl 20.00 fredag 13 april!

Ruby Rose Productions show ”The big Ass Barbeque” kommer medverka i TV 4:as nya program “Talang 2007”

Vi garanterar att det blir tvättäkta trickroping och lasso  inramat av Patsy Montanas låtar.  Det är visserligen bara 3 minuter men går vi vidare så kommer ni få ser mer westernkonster under våren.

Vi säger helt enkelt YEEEHAW!  Kärlek och Country

Ruby och Rose    www.rubyrose.se

 

Märkligt!

OK, tack för att du tog dig tid att meddela. Kanske är ngt generellt fel hos mig.
Mitt budskap var endast att till vår stora glädje annonserar Kalle Oldby, på sin hemsida på SR, programmet country, att morgondagens program förutom Ozark mountain daredevils, Joe Ely även kommer att innehålla "svenskt gung med the STU".
Och då detta är "mitt" band ville jag sprida det glada budskapet.

Ha det bra Janne!, Anders Härdevik, The STU/Small Town Urbans

Besök gärna våra platser på webben:  www.smalltownurbans.com

Du har rätt Anders, det är märkligt att Kalle Oldby spelar countrymusik i sitt countryprogram. Det hör till ovanligheterna! JL.

 

Mycket countrymusik på Radio Lidingö 97,8

Radio Lidingö 97,8 är en närradiostation som spelar mycket countrymusik. Radio Lidingö 97,8 kan du dock bara höra om du bor i Stockholm. Den hörs i större delen av stor-Stockholm. Så bor du där eller har vägarna dit, så ratta gärna in FM 97,8 och lyssna på Radio Lidingö.

En icke helt obelant Janne Lindgren har programmet ”Country, Country Music” varje tisdag kl. 20,00-21,30, med repris på lördagar kl. 15,00-16,30.

Varje tisdags- och fredagsmorgon kl. 07,00-08,30 sänds ”Go´morron Lidingö med Tidningskrönikan” och där spelar programledaren Göran Geson väldigt ofta countrymusik. I programmet finns ett stående inslag, som heter ”Dagens Trippel, som innebär att det spelas tre låtar med en och samma artist eller grupp. Och det är titt som tätt countrymusik som bjuds där. Ibland dyker det också upp en gäst i go´morron-programmet och det kan då och då vara en countryartist.

Även i programmet ”Mötet”, där Göran Geson träffar en intressant person och samtalar om hans eller hennes liv, så kan det ibland vara en countryartist. Programmet ”Mötet” sänds på torsdagar kl. 15,00-16,00, med repris på lördagar kl. 20,00-21,00.

Lägg därtill att det naturligtvis ganska ofta spelas countrymusik i den s.k. melodiradion på Radio Lidingö 97,8. Det stora musikarkivet där rymmer många, många countrylåtar.

Göran Geson

 

Thanks for the updated lists Janne. I hope all is well. I just started working on my new album, should be ready in June.

I want to send you some of the latest ones I've produced.

Thanks,  Bobby Flores

Hello fellow players,
HOT NEWS FLASH!  TOMMY WHITE WINS LOTTERY!

Tommy just came bouncing in here a few minutes ago all excited.  After playing the Opry, he stopped to buy gas on the way home and picked up a lottery ticket, something he says he has only done about eight times in the last year.  He laid it aside not thinking much about it until last night when he decided to scratch the coating off.  Lo and behold, he had a winner!  He is now happily trying to figure out how to spend the fifty dollars!

To me, that just highlights one of the best things about being a steel guitar player and that is, other steel guitar players.  They are fun, unique, complex and intricate people.  What I find so fascinating about steel guitar players is not always necessarily what kind of guitar they play, where they play or who they play with, but I truly enjoy the complexity of their very interesting lives.  We truly are a breed apart.

Musicians in general are a breed apart, but even among musicians, steel guitarists are unique. 

Is it the complexity of the instrument that attracts the exceptional characters that litter the steel guitar community?  After all, steel guitarists are known to spend almost as much time under their guitars as they do on top.  Can that be said about players of other instruments?

Some of the first questions I ask when I meet a new steel player is what else they do, what else they have done and what hobbies they have.  I get many off the wall answers that start fascinating conversations.  It's amazing how many musicians have unusual hobbies.  For instance, did you know that color film for cameras was invented by two musicians as a hobby?  And look how the musicians themselves have helped perfect the instrument they play.  Steel guitar just seems to attract the extremely curious type who needs to know precisely how everything works.

We're not talking about eight to fivers here who have a boring job and only trade their time for money, come home in the evening, sit in the easy chair in front of the TV and wait for the next morning to come so they can do it all over again.  Most steel guitar players I know, whether or not they play for a living, crave the instrument as much as I do.  Many are doctors, airline pilots, engineers and even a few are lawyers. 

I personally know two astronauts, many very famous actors as well as people in the engineering field whom I admire greatly, a farmer in west Texas who has thousands of acres and produces eleven different major crops and cattle, dairy farmers, crazy wonderful truck drivers and players who think they just have menial jobs, not knowing how great their talent is for what they do who are just outrageouly fun and interesting in everything you do.

I am not a golfer, but have many great playing friends who are.  There are many motorcycle riders in the ranks of steel guitar players, along with hot rodders, boaters and globe trotting adventure seekers.  The one common demominator is that they are always the exceptional, curious, not easily satisfied but always an open minded type of person who lives their life on the front lines, not on the side lines.

I think these observations say something special about the inquisitive crazy minds of steel guitarists.  All this plus the fact that music itself is as technically complex as a machine.  It is just made of sound instead of tangible, solid components.

All of these things I have stated here have hopefully lit the fuse of your own imagination and will result in your own explosion of thoughts on this subject and furthermore, I hope it explains why I have such tremendous respect for each and every one of you.  I have only scratched the surface of your personalities and loves and I guess this is one of the reasons us musicians hang together.  You have given me a lifetime of great memories and precious friendships.

I don't select my friends by how well they play steel guitar, but by who they are as a total person.  I have hundreds of friends who are extremely interesting people.  I appreciate you for who you are and not for how fast you can play "Black Mountain Rag".  I hope you feel the same way about your fellow players.

Your buddy, Bobbe Seymour

 

Den här helgen  sprang iväg väldigt fort. Inspelning med Hillfillies på lördagen och steel- och dobroträff på söndagen. Familjeliv….njet! Men kul hade jag allt ändå!

Vi hörs snart igen,

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 028  ( 4 sidor)    5  april  2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

Cookies n Beans är ett tjejband som jag hört mycket gott om det senaste året. Det var med stor nyfikenhet jag spelade plattan i min anläggning då den strax innan helgen kom i min brevlåda. Tjejerna må vara ett bra ”live”-band men CDn är ingen höjdare och definitivt inte tillräckligt country för min smak. Här ett litet tyckande:

 

Train Train är en urtråkig låt och knappast country men kanonfint dobrospel.

 

Jolene ska alla tydligen sjunga? Den här versionen är nog den sämsta jag hört.

 

I Lost It  kan jag acceptera men det falska Bob Dylanmunspelet är inte kul.

 

Together Again   Buck Owens fantastiska låt som gjorts i hundratals versioner är givetvis  knepig att framföra på ett acceptabelt sätt. Men tjejernas sång i den här versionen är faktisk helt okej. Men du pianisten, varför spelar du en annan melodi i solot? Frågan kan också ställas till munspelaren.

 

Can´t Let Go  Är det här country då är jag Pippi Långstrump!

 

The Pain Of Loving You  Jag saknar leadinstruments som steel och fiddle som Dolly och Porter alltid har på sina inspelningar men ändå är det här CDns höjdpunkt. En liten dobro, som man använder på andra låtar, hade förstås lättat upp betydligt.

 

Killing Me Blues  Absolut inte min likör!

 

Drunken Angels  Ganska bra version och framför allt gillar jag dobrospelet här också. Munspelet ala Dylan är inte kul, gör det hela alldeles för folkbetonat!

 

Juanita  Bra låt från Gram Parsons repertoar men den här versionen är tråkig.

 

Sin Wagon  Gospelmusik med tjo och tjim känns inte så roligt och så mycket country blev det inte.

 

Help Me Make It Through The Night  Extranummer som inte finns noterad på CDn känns nästan befriande i sin enkelhet.

 

Tjejernas sång är genomgående bra och hade plattan innehållit steel och fiddle och ett lite mer countrykomp så hade min bedömning förmodligen blivit mer positiv. Meningen var kanske inte att göra en countryplatta men eftersom gruppen bokas in på countryfestivaler runt om i Sverige så antar jag att de vill ha någon form av countrystämpel på sig. De får de inte från CDn!

Här lite övriga nyheter!  Janne Lindgren

 

 

 

Här kommer en bra grej om en bra steelare

http://www.alexanderzaalberg.com/websitePPU/folderIndex/folderHTML/interviewJanneLindgren01.html

MVH//  Thomas

PS jag funderar så det knakar, men vem vet, det kanske blir en D10 GFI till Habo DS

 

 

Vill bara med några rader TACKA er som inhandlat + gjort PR mm för mina nya  USA-inspelade duett album  "The Bartender" (It's All On The Jukebox) och "Neon Bible"

(The Texas Honky Tonk Testament). Responsen har varit helt otrolig såväl i USA som i Europa. Jag sticker nu till Texas en sväng för att göra PR för albumen och samla inspiration för ytterligare produktioner. 

The Honky Tonk Man, Red Jenkins

 

Hej Janne hoppas allt är ok med dig? Jag har en fråga om lapsteelstämning som du kanske kan svara på? När man lyssnar på gamla Hank Williams eller andra western swing-inspelningar så låter det som om steelarna är stämda i nån slags 9a? Alltså ungefär som när man kör en 9 på gitarr. Men exakt hur är de stämda? Vet du? eller vet du nån som vet? Fina hälsningar Christer Åberg

På den tiden använde man mycket A6 eller C6stämning och den senare har också blivit standard för pedal steel. Gå in och kolla på www.steelguitarforum.com där du kan leta dig fram till allt möjligt om lapsteel.  JL.

 

va tråkigt att det inte kommer folk på era träffar,har jag bott där ner har man väl hängt där jämt,som om det skulle va nåt bättre he he he.

skulle va kul och ta några c6 timmar med dej, har du någon bild på dobro gurorna?

Peter 

Ja, vi skulle behöva lite gamla entusiaster som du här i Stockholm. Du vet väl att jag har en C6-kurs färdig på CD.  Grundkurs i denna fina stämning.  JL.

 

Hej Janne.

Kan du ta med det här i ditt nyhetsbrev.

 Till Salu  Goodrich Match-Bro Pedaldobro box (Används till steel gitarr för att få ett dobro liknande ljud.)

Pris: 1000 kr.  Tel 036- 43386     Tack,MVH/ Thomas

 

Hej magistern!

Det blev en intervju med dig till sist iaf fast du tvivlade litet pga tidigare erfarenheter. Kolla

http://www.alexanderzaalberg.com/websitePPU/folderIndex/folderHTML/interviewJanneLindgren01.html och http://bb.steelguitarforum.com/viewtopic.php?t=106768

Anders Brundell

Ja, det är inte utan en viss stolthet som jag lämnar ut adressen där intervjun finns. JL.

 

 

Hej Janne

Tack för alla dina nyhetsbrev. Förstår inte hur du hinner med. Fick ett mail från vår vän Dann Hansen i Roskilde. Han ville att jag korrekturläste och skickade vidare till dig.
 

 Hej Janne, Jeg vil blot oplyse om, at lørdag den 21 april kommer der til at ske ting og sager på Svaløvs Hotel som ligger godt placeret mellem Helsinborg og Malmø, og huser den populære Country musik radio station CMR 105,5.  Den Amerikanske sanger Dean Holmen, kendt med sin højt placerede sang ”Dear Hank” samt hans populær Cd’s som blev promoveret i Danmark og det sydlige Sverige i 2005, ”TRUE TO LIFE samt KEEP IT COUNTRY”, hvilket sikkert mange husker, men Dean Holmen og hans musik er nu tilgængeligt på Svaløvs Hotel, Lørdag den 21 April, samt derudover vil Danmarks svar på Johnny Cash, mister Colin Clark også være at møde denne aften.   Colin’s musik er også på hans Cd’s, ”TRUCKIN BACK samt THE BEST OF” så country musik fans kan få opfyldt deres behov.   Lørdag vil det muligvis være til at møde begge artister igen, ved at lytte til CMR 105.5 hvor DJ Stig Törnqvist vil have dem med i en udsendelse Lørdag eftermiddag, så denne April måned vil stå i country musikkens tegn, vor både Hank Williams og Johnny Cash musik vil være at høre i Svaløv, Sveriges svar på Branson, Missouri.

Vi glæder os all til at byde velkommen til country fans og andet godtfolk.

Hanging Tree Records, Dann Hansen
 

Skulle själv ha informerat dig om vårt arrangemang tidigare men, men!! Hoppas du har möjlighet att få med detta även om det är på danska. Vi är ju själva lite halvdanska som du vet här nere i Skåne. Bästa Countryhälsningar - Stig Tornqvist

DJ & Resp.Editor,  CMR 105,5 in Sweden

 

Hello fellow players,

A wonderful time was had by all at the North Tennessee Steel Guitar Association show Tuesday night.  The show was headlined by the great Doug Jernigan and legendary Gary Adams.  Gary played lead guitar with Buddy Emmons and Ray Price in the mid to late 60's and is known as a notorious jazzer.  He later converted his lead guitar skills to steel.  Gary played with many of the great country music favorites and instead of them driving him crazy, he turned it around and drove most of them crazy.  A brilliant and witty humorist with a mind as sharp as a tack, he and Jernigan were well paired to be the headliners for this great show.

On the opening set, I had the honor of sharing the stage with the eminently distinguished Don Helms, the last living member of Hank William band, The Drifting Cowboys.  Billy Robinson and Howard White filled out the set and shared the duties with Don and I.  Because of the talent and legendary status of my cohorts, the show went over very, very well.  Billy, Howard and Don gained notoriety as Opry steel players of the fifties and thus became famous, legendary players.

Don played several of the hits he recorded with Hank Sr.  Billy played several hits he recorded, one of which was Candy Kisses with George Morgan, I did some thumb-style Travis picking and Howard stunned everybody with his medolic version of "Home On The Range".  Did I say stunned?  A great time was had by all.

I'll never forget while working with Columbia recording artist David Rogers several years ago, we were playing in front of about 6,000 people in the New York city area.  We were told to do two songs and then bring the star out.  I played an instrumental and our great bass player sang a tune.  Then I told him to bring out the star.  We were also backing up a local girl on the show and he thought that's who we were bringing on.  Our bass player leaned into the microphone and said, "Ladies and gentlemen, it is my pleasure to introduce on of the sweetest and cutest singers in the country music business, the young and lovely ."

At this time I threw my bar at him and hit him in the back and yelled, "No, bring on David Rogers!"

So without backing up or apologizing or changing anything, he just yelled, "David Rogers!"

David came out furious, giving all of us horrible dirty looks.  Of course the audience went into an uproar laughing and rolling in the aisles.  We heard about that for the rest of the tour!

My defense for my bass players behavior to David was to remind him about Ralph Emory introducing who he thought was going to be Porter and Dolly coming on the stage of the Opry.  Ralph walked up to the microphone and said, "Ladies and gentlemen, it is my pleasure to introduce two of the biggest stars ever to appear in country music."

He backed away from the mike expecting to see Porter and Dolly come from the side of the stage, but instead it was just Dolly bouncing out in a very low cut dress.  The audience went wild!  Somebody in the front row yelled, "You're right Ralph, those are two of the biggest stars in country music!"  This is the first and only time I ever saw Ralph totally embarrassed.

Some of you may know the rules that a sideman must follow when playing a live job in country music.  In case you don't know them and need to know how to act properly, here are in unwritten rules a sideman must follow, written right here!

The Sideman's By-Laws:

Never recommend anyone who plays better than you.
Always suck up. (Leaders, bartenders, bride and/or groom, management, etc.)
If you don't know it, play harmony.
Double book, then choose.
Always assume the leader knows nothing.
Always degrade types of music you can't play or know nothing about.
Always bring your own business cards and solicit during breaks.
Never play requests (especially if you know it).
Never smile.
Always complain.
Save all high notes for warming up and after engagement.
Never show up sooner than 30 seconds before an engagement. (One minute if you have equipment to set up.)
Never leave a book in order. Whenever possible, write on music in ink.
Always play Trane or Parker licks during fox trots, tangos, waltzes, or anything in D minor.
Always open spit valves over music.
If the leader is not sure of a tune, always use substitute changes over his vocals or solos.
Always worship dead jazz greats.
Be negative about anything connected with the job.
Always bring drinks back to the band stand.
When a break is over, always disappear. If this is not possible, make a phone call.
If you're backing up an act, talk when not playing. If it's a comic, don't laugh.
Always bum a ride.
Always wait until someone else is buying before you get thirsty.
Never bring your own cigarettes to an engagement.
Avoid tipping at all cost (waitresses, coat room, valet, etc.).
Always ask, "When does the band eat", or "Where's our table"?
Remember, it's not your gig. Mingle with guests and enjoy yourself.

If you'd like to see the rules for backing up a girl singer, stay tuned, they're coming next week.

The steel player I would like to spotlight this week is very well known in Texas swing circles since he has worked with the new Texas Starlighters, for years.  He is also president of the Texas Steel Guitar Association.  His name is Albert Talley.  I have know Albert since he was sixteen years old playing on the Big D Jamboree in Dallas in the fifties.

Albert is one of those wonderful typical Texas players who would do anything for you if he likes you and drive a herd of cattle over you if he doesn't, haha!  Albert has had a very successful career in the world of Western Swing in Texas.  When I first met him in 1957, he was playing a Fender 1000.  The next time I saw him, he was playing one of PeeWee Whitewings cast-off triple neck Bigsbys.  Albert and I were about to start a steel guitar company in Dallas in the summer of '59, but I starved out and had to go on the road.  When I picked up the pieces later in '63, Albert was too smart to throw in with me, so I managed to sucker Tom Morrell and Maurice Anderson in on the deal. 

I can't say enough good things about his immence talent and his lifetime of dedication to steel guitar.  He has been a frontline ambassador of the instrement for as long as I've know him.  If you ever get a chance to meet this grand gentleman in Dallas, don't pass it up.  There is very little he hasn't done or seen in the world of steel guitar.  You will further your education simply by talking to him.

Your buddy, Bobbe Seymour

 

Detta var allt denna torsdag (fredag). Jag är tillbaka igen på söndag!

Ha nu en mycket fin och glad påsk!

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 029  ( 3 sidor)     8 april  2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

  

Nu har Hillfillies åkt till England för att medverka på en bluegrassfestival och jag får lite ledigt från inspelningen med dem. Deras CD som släpps i början av sommaren kommer ni att gilla, det är jag säker på. ”Pure Bluegrass” från början till slut och dessutom eget material för det mesta.

 

Ett rykte säger att bröderna Ryttman och fotograf Kenneth Friberg har hoppat av från jobbet med Gazetten, SCMCs medlemstidning. Om så nu är fallet så vore det en katastrof för klubben så jag hoppas att det inte är sant.

 

Om ni vill beställa Bear FamilyCDs så skriv en rad direkt. Jag lägger in en beställning i veckan som kommer. Här lite övriga nyheter.

 

Janne Lindgren

 

 

Jag vill redan nu passa på att i all enkelhet ödmjukast få meddela att Mora
Country & Western Club firar 25 år detta år som aktiv förening för
countrymusikens främjande med bl. a. eget radioprogram, PopATop Country som
kan avlyssnas på webben.
Den 5:e maj 2007 sätter vi bootsen i takstolparna på Mora-Parken med en
sjudundrande fest.
Vi bjuder på fyra band från scen, The High-Jacks, Erika Stolt, Mike & The
Strangers och Little Texas (ej att förväxla med USA-dito!)
Klockan 19:00 drar vi igång och kastar inte ut er förrän 02:00!
Härlig musik, westernbuffe, dans och ös och trevlig samvaro kan vi
garantera.
Besök vår hemsida www.mcwc-radio.com för mer information.
Det går även utmärkt att höra av sej direkt till mig på kjell.mcwc@telia.com
eller Noppi på lars.mcwc@telia.com om ni undrar över något.
Välkomna!

Vänligen//
Kjell Hörlin, Mora Country & Western Club

 

 

Hej Janne,

när jag läste ditt senaste nyhetsbrev blev jag verkligen besviken. Där nådde du ett lågvattenmärke av sällan skådat slag. Jag har full förståelse för att du inte gillar all musik, och att du har förstenade åsikter om vad som är country eller inte är det väl knappast någon som har missat, men att skriva ner en skiva som du gjorde med Cookie's and Beans är småaktigt och direkt osympatiskt. Jag kan inte minnas att du någonsin har gått igenom en CD som du gillar låt för låt som du gjorde med Cookie's. Om du inte bara vill vara språkrör för vi-som-vet-bäst-klubben utan vill bidra till att countrymusiken växer sig starkare i Sverige så tycker jag att du ska ändra attityd. Om du inte gillar en platta så varför inte strunta i att skriva om den eller möjligen en rad om att du inte tycker att den är bra. Vem vinner på att du sågar en artist? Försök lyfta fram det som är positivt istället. 

Jag har inte hört plattan med Cookie's and Beans så mitt inlägg handlar inte om kvaliteten på den men din text om den upplever jag som direkt illasinnad och jag kan ju inte låta bli att fundera på om den beror på att de får fler bokningar än du själv. 

Jag tycker att du ska döpa om ditt nyhetsbrev till Country Music Janne Lindgren. För det är ju inte den faktiska countryscenen i Sverige du vurmar för utan snarare den du personligen önskar vore. Jag tror knappast att du kan räkna upp tio nu aktiva svenska band som du både tycker spelar country och är bra. Och kan du inte det så får man ju verkligen vara glad att det inte är du som ligger bakom de svenska countryfestivalerna, för hur skulle de då se ut?

Med, trots allt, vänliga hälsningar,  Jan Andersson, Dusty Records

Jag är rädd för att jag måste göra dig besviken igen Jan Andersson! Jag tänker inte ändra attityd bara för att du inte är av samma åsikt som jag beträffande countrymusik. Eftersom du själv inte ens lyssnat på CDn med Cookies  n Beans så förstår jag egentligen inte din reaktion. För det är väl inte så att du är språkrör för hela kåren av musikproducenter och blir irriterad över att någon vågar säga att ni producerar en massa skit som ni släpper ut på marknaden? Du kanske helt enkelt är rädd för att nästa produktion jag skriver om helt enkelt ligger på ditt bolag? Jag förstår att du som musikproducent bara vill ha positiva omdömen om den musik du släpper ut, det vore en drömsituation. Men nu är det ju så beställt med vårt land att vi är 9 miljoner människor som har rätt att tycka precis vad vi vill om vad som helst och då kanske till och med dina produktioner ibland hamnar i klistret. Om någon gör ett skivutsläpp så är CDn därmed officiell och öppen för tyckande och om du inte kan acceptera detta faktum så byt bransch!

Jag vill också påminna om att mitt Nyhetsbrev är och förblir mitt alldeles eget inklusive tyckande i alla former från mig och övriga läsare. Det vet alla intelligenta personer vid det här laget. Personliga påhopp brukar jag normalt inte ta med i mina utskick, men den här gången gjorde jag ett undantag, vilket jag tror är mest negativt för dig själv Jan Andersson. Men du får stå helt oemotsagd från mig i de fallen.  JL.

 

Hej !
Sjung Bluegrass/Bluegrassgospel !  Läs mer på www.nukult.info kurser
Bluegrasskören/The Bluegrass Singers/ framträdanden

28 april Culturum / Nyköping. Biljetter/förköp , 0704 00 08 75  info@tonett.nu
8 juni Ängstugan Nyköping, 13 juni Hamnen Nyköping, 18 aug Gränna bluegrassfestival

Hälsningar Kristina A.

 

På sajten http://juneberry78s.com/sounds/ListenToOTCountry.php" kan Du fräscha upp Dina musikhistoriska kunskaper genom att lyssna på amerikansk countrymusik från 20- & 30-talen, överfört från gamla 78-varvare. Och förutom country finns det mängder av andra genres presenterade med lyssningsbara länkar. En guldgruva helt enkelt för alla som tycker om musiken från förr.

Glada musikhälsningar från

Göran Ohlzon, FOLKRADION 96,  www.folkradio.se  studion@folkradio.se

 

Hej Janne!

Vill bara tacka för att du hjälpte mig med att få kontakt med Christer Rosenkvist angående spelningen på mitt trettioårskalas i lördagskväll. Jag intygar att Christer och grabbarna (inklusive Nicke Widén på steel) skötte sig exemplariskt som vanligt och gav oss alla en minnesvärd kväll med massor av bra och riktig pure country! Christer gjorde en stabil sånginsats och underhöll oss med roligt mellansnack. Tråkigt att du inte kunde närvara men Nicke Widén är en riktig hejare på sin steel och gjorde ett stort intryck på oss alla med sitt eminenta steelspel. Även Daniel på gitarren gjorde som vanligt en imponerande insats och har ett härligt sound och uttryck i sitt spel.

Jag hoppas få chansen att se Country Minstrels på Lida i sommar. Vilket datum är det ni kommer att spela?

Tråkigt att steel och dobroträffen i söndags inte blev så välbesökt. Jag hade gärna kommit dit men jag var tyvärr alltför upptagen med att fixa efter festen vilket resulterade i en lång natt, därefter skulle jag upp tidigt på morgonen och spela i kyrkan för att sedan åka hem och ta hand om alla släktingar som har bott hemma hos oss över helgen. Så tyvärr så fanns det ingen möjlighet för mig att komma isöndags som du förstår.

Kommer gärna förbi snart och tittar på dina dobros och kanske kan ta en steellektion samtidigt?

Hälsningar,  Simon Östman

Christer och alla andra från Country Minstrels + Nicke på steel tyckte festen var väldigt trevlig och självklart hade jag gärna varit med men som läget är nu så kan jag inte ta jobb utanför hemmet. Men jag kommer att vara med bandet på Lida som är den 29 – 30 juni och som blir mitt enda framträdande i år. Hör av dig för lektion så bokar vi in en tid.

Tack Björn Helgesson för plattorna du sände. De kommer väl till pass i mitt radioprogram ”Country, country music” som sänds över Radio Lidingö 97,8 (ännu inte över Internet som övriga stationer i Sverige). Men bor du i Stockholmstrakten så kan du lyssna varje tisdag kl. 20.00 eller på lördagar 15.00

Jag har fått in fler instrument såsom dobros och dobrokurser och lite annat.  Lista sänder jag på begäran.

Ha en fortsatt fin påsk,

 Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 030 ( 6 sidor)    12  april  2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

  

Hoppas påsken varit skön och att ni hade möjlighet att lyssna på lite god countrymusik. Själv lyssnar jag varje dag på CDs från Bear Family men förstås också på annat. Tro´t om ni vill men jag lyssnar faktiskt på en hel del andra former av musik som jag gillar. En del är närbesläktad med countrymusik men mycket har inget med den musikformen att göra. Jag vill påstå att jag har en ganska god kunskap om de olika musikstilarna då jag i hela mitt liv ägnat mycket tid åt musik. Det började redan i första klassen i skolan då jag där spelade trumpet. Hoppade sedan över till saxofon och gitarr och slutligen pedal steel guitar. Mitt musiceraden är väl ganska känt vid det här laget då jag spelat på platta med många, många i branschen, men ganska få vet om att jag jobbat som säljare av grammofonskivor på Sonet, Metronome och Polar. De hade i sin tur en hel del undermärken och importer. Som säljare var man tvungen att lyssna på all musik och kanske blev det grunden för den kunskap jag nu har. Vill ni läsa om hela min musikaliska bakgrund så har ni webbsidorna här nedan. Det är Alexander Zaalberg i Holland  som på Scotty´s i  St. Louis begäran har bett om intervjun. Lite övriga nyheter kommer här också. Janne Lindgren

 

Här kommer en bra grej om en bra steelare  (Repris. JL.)

http://www.alexanderzaalberg.com/websitePPU/folderIndex/folderHTML/interviewJanneLindgren01.html   MVH// Thomas

 

Ja tack, har inte hunnit kolla länken än – familjepåskplikter i vägen. Kan vara kul för dig och andra att veta att vi bildat ett nytt cajun-ol’time-country band: Bayou, som spelar mer gammal cajun och country åt Hank Williams, D.L Menard och rockabillyhållet. Sättningen är cajun-accordion naturligtvis, i övrigt gitarr, ståbas, lap-steel, fiol/sax och trummor, dessutom rubboard och triangel som tradirionen kräver. Bandet består av två av oss från Cajun Hurricane (som annars fortsätter som förut med sin lite mer moderna rock n’ roll zydeco-baserade cajun) Tom Martinsen på trummor, rubboard och triangel, och jag som mest spelar ståbas i detta band. Från ett annat band Boiling Bayou kommer Gunnar Sthål på accordion och Peter Olsson gitarr och sång. Till detta också två nykomlingar: den gamle multiinstrumentalisten och spelkamraten Gunter Görres framför allt på sax och fiol och sedan Sveriges bäste Cajun-kock Stefan Öster på rubboard. Vi var med på Ultimate Country Cruise nu i mars och med tanke på att vi sålde slut på alla våra skivor och på publikgensvaret så förtjänar både genren än mer uppmärksamhet. Vi gör en kortare turné i sommar runt Torsåkerfestivalen 7 juli. Annars kan man höra oss på my space adress: http://www.myspace.com/thebayou eller beställa vår cd ”Seven Hot Songs to Feed your Gator” via min mejladress: christer.aberg@publik.se

Finfina hälsningar och vi ses på Lida där ju Cajun Hurricane är med i år.

Christer Åberg

 

Hej Janne

Jag håller med Janne Andersson i kritiken mot ditt formidabla sågande av Cookie's & Beans skiva. Du har naturligtvis full rätt att sabla ner artister i DITT nyhetsbrev men då kanske du ska ha i åtanke att alltfler kommer att gå ur din lilla mailklubb. Att hålla en sån här företeelse vid liv är en konst och du tappar den förmågan alltmer vartefter. Det är nu tredje eller fjärde gången som jag och Ullis tillsammans ställt oss frågan. Vad har hänt med karln? Har han fått hjärnblödning eller nåt?

Min lilla rara morsa som nu är 87 har börjat vräka ur sig otidigheter så att man inte kan umgås med henne längre. Senast tillintetgjorde hon min fru med ett par meningar. Hade hon ett nyhetsbrev skulle jag avprenumerera på det direkt. Hade det här varit en hockeymatch hade både du och hon åkt ut på matchstraff.

Jag spelar Steel. Jag bor inte långt ifrån dig. Men dina s.k. åsikter i nyhetsbreven gör en inte sugen på att umgås. Så länge du inte skärper till dig kommer jag inte köpa ens en picks av dig. Gubbe!!

mvh Åke Banksell

Men du vill förstås fortfarande ha mina gratisNyhetsbrev, som nu är inne på tredje året och som har ungefär 500 countrymusikintresserade prenumeranter?   JL.

 

Hej alla country vänner! Ville bara hålla med Jan Andersson på Dusty Records. Det är klart att vi ska vara vänner och ge varandra vänliga hälsningar!

Jag har inte heller hört hur "Cookie's and Beans" CD låter. Men jag tror att Janne´s recension av CD´n håller. Så mycket skräp man får höra nuförtiden som kallas country som egentligen inte ens är i närheten av att vara detsamma! Till Jan Andersson på Dusty Records kan jag ju bara fråga? Hur kan du ens kommentera Jannes recension av nämnda CD utan att ens hört CD´n som Janne recenserar.

Du nämner "lågvattenmärke"...........???? Vad är det du håller på med????

Med vänlig hälsning  Uffe Edefuhr

 

Beträffande skyldigheter och friheter vid recensioner/presentationer av ny
musik, kan man ha olika uppfattningar. Jag har min och andra har sina, så är
det, punkt och slut.
Får man sig tillsänt, eller på andra sätt erhållit exemplar av skivor för
yttrande eller recension, så är det enligt min uppfattning min skyldighet
att utföra dessa önskemål. Och det alldeles utan hänsyn till om olika
personer blir snutna vid näsan eller kommer att känna sig misstolkade.
Uppgiften var att uttala mej. Tål man inte negativiteter skall man inte
distribuera ut skivor för bedömning.

Janne Andersson på Dusty Records, tycker att Janne Lindgren gjort sig
skyldig till ett 'lågvattenmärke av sällan skådat slag'. Hoppsan Janne A.
Vad menar du? Skulle Janne L. friserat texterna bättre, eller kanske ljugit
om sin uppfattning ? Eller kanske inte recenserat skivan över huvud taget?
Vad fan menar du?. En ärlighet kan aldrig vara ett lågvattenmärke! Det
är ju ärlighet som saknas i musikbranschen, countryn är inget undantag.
Titta bara på recensioner av plattor som görs i de
olika klubbarnas regi. Enligt dessa recensioner är var och varannan platta
en kanonskiva med en artist som är nästan oslagbar. Visst, det kan vara så,
men är det troligen inte, generellt sett. Anledningen är helt enkelt att det
är ett personligt uppskattande bakom bedömningen. Så gällde även för Janne
L:s ord om 'Cookies & Beans'. Hans uppfattning, ingen
annans!  Här visar Janne Lindgen sig vara en person med en ärlig uppfattning
och dessutom ryggrad nog för att delge oss den. Lågvattenmärke? Kvalificerat
skitsnack!!
Nej lågvattenmärket står du själv för Janne A. Dessutom är det ju så att du
inte behöver ta emot Nyhetsbrevet. Avsäg dig det
så fort du bara kan och ägna tiden åt något bättre. Dusty Records behöver
säkert hjälp med upprustning m.m. Då är det ju lämpligt att du ställer upp.
Gör bara som du blivit tillsagd och avsäg dig rätten att vara dig själv. En
intrigerad person med ärligheten i behåll.  Lite självkritik skulle heller
inte skada att lägga till.


Nej, ska du recensera musik, så är det ett MÅSTE att vara ärlig och att stå för
dina åsikter och att trots mindre bra gjorda
produktioner, ändå kunna framföra dessa. Janne L. har Nyhetsbrevet, ett
synnerligen fritt forum och inte alls så fyllt med
stenåldersåsikter som påstås. Han driver och bekostar det helt själv. Han
har aldrig sagt annat än att det som skrivits av
Janne L. själv, är hans egna åsikter. Den rättigheten måste han väl för
tusan ha? Du som producent, Janne A.. Vad har du gjort för spridningen av
countrymusiken i Sverige? Dusty Records rosar väl inte direkt marknaden.
Inte så vitt jag vet.

Nej samsas ni båda Jannar och dra ett streck över det här som nu varit, Vi
kör vidare istället, tillsammans hela sfären av
country-music-lovers i landet. Vad jag eller du eller andra gillar för typ
eller årgång av musiken är i grunden ovidkommande, eftersom det viktiga är att begreppet countrymusik inte försvinner helt.
Gillar du 50-60-talscountry? Bra, lyssna då på det, men kasta inte skit på
det nya och samma gäller åt andra hållet. Tillsammans utgör vi en sfär av
människor som har chansen att bevara och driva på. Det finns massor att
göra. Så sätt igång!!

Hälsningar om skön sommar, bra festivaler och mjukare rullstolar.
Sheriffen

 

Howdy,   här kommer adressen till: Elizabeth Cooks senaste video http://www.youtube.com/watch?v=tGkArY4AcUI&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Emyspace%2Ecom%2Felizabethcook   Hälsningar,  Hank

 

AFF - Amerikanska Folkmusikföreningen håller Årsmöte nu på lördag den 14 april klockan 18.00 på Saddle & Sabre (Tegnergatan 9, Stockholm).Därefter är det sedvanligt bluegrass och oldtime-jam.

Vi säljer då också biljetter till konserten den 13 maj på Gamla Tryckeriet, Alvik, då vi gästas av Dan Paisley & Southern Grass, bluegrassgrupp från USA. Förband är ett av Sveriges bästa bluegrassband - Downhill.

Biljettpris vid förköp 150:-; vid dörren 200:-.Mer info på AFF's hemsida www.aff.just.nu

Välkomna både till Årsmöte, jam och konsert!  /Kenneth Friberg e.u.

 

Hermann Lammers Meyer : Don`t Forget To Remember (Gibb) - Desert Kid Records

best to you Janne   .....Frohe Ostern.. happy easter,   Herman

all my best wishes...   you might enjoy this.. .http://www.youtube.com/watch?v=Egma9q8DZXs

 

(Lite nyheter från Dan Ekbäck i Nashville)

The Henderson, Tennessee home that singer JOHNNY CASH shared with his wife, JUNE CARTER CASH, was destroyed by a fire on Tuesday.

The fire started around 1:40 p.m. and within minutes the house was engulfed in flames, according to the Associated Press. One firefighter was reportedly injured.

Johnny and June lived in the three-story home from 1968 until their respective deaths in 2003. It was featured in the video for Johnny's cover version of the song "Hurt."

The lakeside residence -- about 20 miles northeast of Nashville -- had been purchased last year by BARRY GIBB of the BEE GEES, who was in the process of renovating the property to use as a summer home.

While the cause is still under investigation, a Henderson fire official says the flames may have spread quickly due to a wood preservative that had recently been applied to the house.

 

 

The nonprofit Ralph Stanley Museum & Traditional Mountain Music Center will host Dr. Ralph Stanley's 80th Birthday Dinner and Fundraiser at the Meadowview Convention Center in Kingsport, Tenn. on April 6. Tickets are $100 per plate and are available through the museum at (276) 926-8550. All proceeds will support the nonprofit corporation.

Guitar player Frank Vignola has joined the acoustic ensemble David Grisman Quintet. Vignola has recorded and/or performed with artists such as Chet Atkins, Madonna, and Ringo Starr. Guitar personnel who have previously held Vignola's new role include Tony Rice, Mark O'Connor, and Mike Marshall.

 

 

Fri. Apr. 13th...........BF Band at the TEXAS FOREST COUNTRY WESTERN SWING FESTIVAL, Crockett Civic Center, 1100 Edmiston Drive, Crockett, TX  75835

The Bobby Flores Band will perform 2 sets.  The first will be from 3:30 pm - 4:45 pm - The second will be from 9:00 pm to 10:15 pm.  Tickets are $20 for the entire day, including supper from 4:45 pm - 6:30 pm or $12 just for the evening performance after the supper which is not included in the $12.00 fee.

The other bands in the Friday night rotation are Clyde Brewer and the River Road Boys and Dennis Ivey.  For ticket, overnight accommodations and additional information contact Frank or Barbara at the Crockett Area Chamber of Commerce, 936-544-2359    

www.crockettareachamber.org

 

Hi Janne,

Once more thank-you for playing our songs. I also would like to thank-you for sending me your CD. I really like it! Latest news about us:

I am happy to say that I just got word that I was the winner of the Lennon Award in the country category (Song: Beyond Words)

http://www.jlsc.com/winners/2006b/lennon_awards.php

Best wishes from Switzerland! Rolf Schnyder info@songwriter.li  www.songwriter.li

 

STORY   BEHIND   THE   SONG

According to Bill Anderson, he had intended to record “Saginaw, Michigan,” but Lefty Frizzell beat him to it!

Anderson said, ”Don Wayne had started the song and he’d gotten kind of hung up and didn’t know how to get out of it. And I started kicking it around and came up with the idea of sending the old man up to Alaska to look for the gold that the man never did find. I wasn’t even going to ask for a part of the song as a writer, because I was gonna record it.  But I never did get it cut and before I could go back in and record the song, Lefty Frizzell recorded it  so I said- Wait a minute----I really did write about half of that lyric. I thought I did deserve a little bit of the song. I wasn’t gonna ask for it if I had cut but I felt differently after somebody else cut it. And Don was very gracious and he gave me part of the song.”

 “When I was just a young boy living in South Carolina back during the war,  we had a couple from Saginaw, Michigan that we shared a duplex with. So I had heard of “Saginaw, Michigan” all my life. And I thought it was almost kind of a predestined thing for me to write the song about Saginaw.”

Lefty Frizzell’s “Saginaw, Michigan” made the country music charts January 11th, 1964 and made it to number one, where it stayed for four weeks.  It was Lefty’s 21st charted song and sixth final number one. The Columbia single was on the charts for 26 weeks.

 

STORY   BEHIND   THE   SONG

Some songs are written for no reason at all...they just happen! According to Bill Anderson, Connie Smith’s 1964 hit, “Once A Day” was one of those songs!

 

Bill commented, “I don’t have any idea what prompted me to write that song. But I remember where I wrote the chorus. Back in the days before we started traveling on a bus, I wrote a lot of my songs just going down the road behind the wheel of a car. That’s where a lot of songs came from.  I was just driving thru one of the Nashville suburbs. I don’t remember where I’d been or where I was going and I pulled up to a four way stop and that idea just hit me, ”Once a day—all day long-“ and I always try to keep a pencil and a piece of paper close by. And I sat there at that four way stop and wrote a good bit of that song. I think I probably came home and tweaked on it a bit but basically  the song just came to me while I was driving down the road. There was no great revelation or inspiration….except that little phrase just came in my mind.”

“Once A Day” entered the country music charts September 26th, 1964 and made it to number one, where it stuck for eight weeks.

The RCA Victor single was Connie Smith’s first charted song and was on the charts for 28 week

 

VERNON  OXFORD Dear Vernon Oxford DJ and Fans:

Please view the video below of the  EARLY  Vernon Oxford...then click on a current video at his website: www.vernonoxfordcountry.com, entitled: THE LAST DAYS OF NEW ORLEANS

Any DJs not having this on mp3, please let me know at: everettcorbin@comcast.net

SOON:  a first-ever DVD with songs in support of his new cd: VERNON OXFORD sings Gospel, Country & Bluegrass, including these videos:

1. THE LAST DAYS OF NEW ORLEANS

2. HO BO

3. THE FLAG HAS DISAPPEARED

4. I WANT TO DO A GOOD THING...

which song will be out in June on NCM: New Christian Music, where he has gotten most of his airplay on hundreds of stations all around the world, with the greats, such as Randy Travis, Vince Gill and Amy Grant,Ricky Van Shelton, Clint Miller, George Beaverly Shea, The Jordannaires,Deborah Allen, Del McCoury Band, Cliff Barrows ,Steven Curtis Chapman...

the list goes on and on...with Vernon getting top airplay, such as his hit on the Everett Corbin song: I LOVE TO SING, which came out sometime after 2002, and remained on one gospel/Christian music chart in Europe for a most respectful 7 months!

I hope some of my djs friends and others will give me some feedback on this e-mail as to what they like and want to play. Don"t know if this can send the video and a song (mp3) but will try on the song,

THE FLAG HAS DISAPPEARED, a most patriotic song of endurance, also on this new cd, again written by Everett Corbin (a former editor of MUSIC CITY NEWS) and published by:

Corbin Music, BMI, 5801 Halls Hill Pike, Murfreesboro, Tenn. 37130

Musically, in Christian love, Everett Corbin for Vernon Oxford

 

 

På söndag kommer ett spännande Öppet Brev att publiceras här i Nyhetsbrevet. Ja, vad kan det vara?  Ni kommer att höja ett ögonbryn det kan jag lova!

Åh du grabbar och tjejer! Om ni inte mår bra av att läsa mina Nyhetsbrev så är det ju så lätt att sända mig ett mail med orden………. för fan stryk mig ur registret omgående!

Men om ni vill så  hörs vi igen på söndag!

 

Janne Lindgren

 PS. Glöm inte att lyssna på Country, Country Music på Radio Lidingö 97,8  varje tisdag 20.00 och repris lördag 15.00

Vill ni ha edra CDs spelade i mitt program så skicka plattorna till mig. Men icke country göra sig inte besvär och då menar jag att det räcker inte med att kalla sina CDs för country, innehållet måste också överensstämma med deklarationen. DS

 

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 031 ( 7 sidor)     15 april  2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

  

Hej Janne & Janne!

Kul att läsa debatten. Men mycket till sågning var det inte i den recensionen. När Ove Hahn recenserade Elvis Presley, då kan man tala om MOTORSÅG. Så här skrev han om en platta:

"Ett monster, något av det mest äckliga som överhuvudtaget kommit ut genom tiderna."

Elvis massakrerades också i filmrecensioner. Om "Duell i Texas" skrev DN att Elvis har "syltpuddingsansikte". Samma tidning mosade också "Jailhouse Rock" på det här sättet: "Intellektuellt verkar Elvis klart efterbliven - och fruktansvärt omanlig". Expressen var inte snällare vad gäller "Loving You": "Hans sång och gitarrspel är oändligt primitiva. Hans prestationer har inget med artisteri att göra."

Rock-Ragge och övriga svenska rocksångare på 50-talet fick också känna på riktiga sågningar:

"Först lyssnade man på något som kallas rock ´n´ roll och som består i att personer som inte kan sjunga och inte spela gitarr, sjunger och spelar gitarr."

Det var bara några exempel. Många fler kommer i min nästa bok: "Rockkungarna - Sveriges första idoler" (Premium).

Bästa hälsningar,  Börje Lundberg

PS. Jodå, Beatles har också sågats sönder och samman, Vad sägs om den här recensionen av "Twist And Shout". Ove Hahn igen:

"Mer skränig, skrikig och obegåvad kan musik knappast bli."

 ny mailadress: borje.s.lundberg@comhem.se "Text i tid"

Tack Börje! Av detta kan vi lära att en recension från en enskild människa egentligen inte har någon som helst betydelse. JL.

 

tack janne jag vill inte sluta att få dina brev jag gillar din humor
hoppas solen lyser på oss nu ett tag
hälsningar gunilla

 

Hej,

jag måste tydligen förtydliga mig om mitt inlägg om Janne L's 
recension av Cookie's n Beans CD.
1 Till Uffe Edefuhr: som undrar hur jag kan kommentare Lindgrens 
recension när jag inte ens har hört skivan. Jag citerar mig själv 
"Jag har inte hört plattan med Cookie's and Beans så mitt inlägg 
handlar inte om kvaliteten på den"
2 Till Sheriffen: Självklart tycker jag att man ska skriva att en 
platta är dålig om man tycker att den är det. Det som gör mig 
besviken på Janne Lindgren är att han bemödar sig om att ta tid och 
kraft att recensera varje låt på en platta som han tycker är dålig 
men aldrig orkar göra det om plattor som han tycker är bra. Angående 
att rosa marknaden. Jag vet inte vad du tycker krävs för att göra det 
men, för att nämna något, de två bästa nordiska countryplattorna 2005 
enligt Kountry Korrals läsare (Pilgrim och Cheatin' Hearts) var det 
Dusty Records som gav ut. Och vår postorderverksamhet har i snart 
tjugo år spridit countrymusik av olika slag över hela norden. Gå 
gärna in på vår hemsida och titta. www.dustyrecords.se. I nästa vecka 
kommer också vår nya postorderkatalg som den som vill kan få 
hemskickad gratis. Skicka bara adress till info@dustyrecords,se

Jan Andersson, Dusty Records

 

 

Öppet brev till Country Gazettens läsare

Den 18 februari 2007 hade SCMCs styrelse och Country Gazettens redaktion ett gemensamt krismöte för att reda ut och besluta om vad som är styrelsens, respektive redaktionens beslutsområden avseende tidningen. Styrelsens ordförande Gun Alm tackade nej till att medverka på mötet och bad inte att få byta datum. Istället styrde Gun upp ett annat möte någon vecka senare där hon rev upp det som demokratiskt bestämts den 4/3. Detta är inte första gången styrelseordföranden totalt har ignorerat ett majoritetsbeslut och undertecknade anser inte att ett sådant agerande är acceptabelt i en ideell förening.

Uppenbarligen är demokratiska beslut inget som gäller i SCMC under Gun Alms ledning.

Om ett majoritetsbeslut inte passar SCMCs ordförande så omintetgörs det direkt! Gun har vid ett flertal tillfällen sagt att hon ser sig som diktator och att hon driver igenom sina idéer till varje pris. Så bör naturligtvis inte en seriös countryklubb drivas.

Ett annat problem är att ordförande och andra styrelsemedlemmar har suttit med i Country Gazettens redaktion, samtidigt som de suttit med i styrelsen. Så bör det aldrig vara på en tidning, och våra krav på att redaktionen ska vara ansvarig för tidningen och styrelsen för övrig klubbverksamhet och inte vice versa, har inte fått något som helst gensvar från styrelsen.

SCMC är idag ingen seriös, demokratiskt fungerande förening och det här är en oacceptabel och ohållbar situation!

Vårt beslut att lämna tidningen, såvida inte våra modesta krav genomförs, känns väldigt tråkigt, inte minst gentemot våra läsare som har gått med i SCMC för att få tidningen och som nu inte får någon valuta för sina medlemsavgifter.

Det känns tråkigt gentemot alla artister och andra krafter som arbetar för countrymusiken i Sverige och som vi på Country Gazetten har uppmärksammat.

Det känns tråkigt gentemot våra annonsörer och festivalarrangörer som stöttat vårt ideella arbete med ackrediteringar och annonser.

Vi gav SCMCs styrelse en tidsfrist på några veckor att ändra sig och behålla Country Gazetten i sitt nuvarande skick. Tidsfristen gick ut den 4 april. Inte ett ljud har vi hört från styrelsen och dess ordförande sedan dess.

Det känns naturligtvis underligt - om än inte oväntat - då vi arbetat i två år med att bygga upp Country Gazetten till den tidning den blivit. Dessutom på helt ideell basis.

Att SCMC p.g.a. inkompetenta beslut kommer att tappa medlemmar tycks inte heller bekomma dess ordförande. Personlig prestige är uppenbarligen viktigare än att tillfredsställa medlemmarnas intressen! 

Det är ett extra årsmöte lördagen den 21 april kl 14.00 i klubblokalen på Östgötagatan 19.

Där står tidningens eventuella existens som en punkt på agendan.

Är du medlem i klubben och vill ha Country Gazetten kvar i sin nuvarande form, så gå på detta möte och kräv att få behålla din tidning, samt nuvarande ordförandes avgång!

Annars går dessvärre Country Gazetten i graven med omedelbar verkan.

Georg Ryttman, Robert Ryttman, Kenneth Friberg

Ni har gjort ett fantastiskt arbete med tidningen grabbar. Om inte SCMCs styrelse tänker till så blir det en katastrof för klubben. JL.

 

                       Benny med c.o. i Texas          070305-19/3

Upp kl 04.00 för färd till landvetter flygplats,alla mycket föväntansfulla inför var som komma skall.

Flyget gick prick 06.30 mot Frankfurt, för vidare färd mot Dallas, det oxå hyfsat punkligt.Landade i Dallas 15.00,ganska trötta efter flygresan.

Möttes av en ljuvlig värme 25gr c.a.gick ner till bussen som tog oss till bilfirman Alamo. Hämtade ut en Pontiac.

På med AC i bilen, sen bar det iväg mot Arlington som reseledaren i Stockholm (=J.L.) har tipsat oss om. Tog in på ett hotell Hawthorn suites, helt ok. Packade upp och vilade en stund. Åkte en sväng på kvällen och kollade läget i Arlington, Åkte in på en utav alla dessa fantastiska krogar och tog en fet köttbit, den satt fint. Vaknade utvilad, åt frukost och iväg mot en helt underbar affär vid namn Sheplers, dom har allt i klädväg för oss Country diggare.

Hattar, boots  m.m, gick där i par tim. .Drog sen mot Dallas. Parkerade bredvid Elm street. Kollade in Kennedy museum, huset där skytten satt, åkte upp i ett högt torn och kollade Dallas från luften, en upplevelse. Kvällen i Arlington var vi på ett stort Countryplace vid namn Cowboys, stort som vårat skandinavium, inte helt fel. Live uppträde, mycket two stepsdance ,jätteroligt, gonatt. Den här dagen åker vi mot Fort Worth och Stockyard, en Västern stad.  Kollar in longhorn, kossor med rejäla horn, Ernest Tubb record shop, uppträde live och mycket mer ett fantastiskt ställe. På vägen hem tar vi en Arbys regular som vi blev tipsade hemifrån, hamburgare med pepparrot, kanongod,  ja det är bara förnamnet.

Åker åter in på Sheplers köper lite smått och gott. Åker nu upp mot Irwing och tar in på Red Roof hotell, för nu kommer det jag har längtat till nämligen Steel conventet, fre. lörd. sön.Men innan tog vi en sväng till Soutfork ranch,där TV serien Dallas spelades in,en fantastisk ranch, kul att se. På kvällen gick vi till Cowboys i Dallas,  även det stort och live uppträdande naturligtvis, kul kväll. Hoppade nu in på Westin hotell där seminariet för steeldiggare äger rum, fint hotell. Man möts av Steel guitars av olika märken, dobros m.m men framförallt där kommer Buddy Emmons, John Hughey, Ralph Money, Doug Jernigan, Jay Dee Maness, Maurice Anderson för att nämna några ,killar som man bara lyssnat på cd och här är dom alla på en och samma plats, och så står jaq här och tjötar med allihop, man blir euforisk helt otroligt. Det är en HELG man aldrig glömmer, livet leker.Morron, frukost på Dennys, lite pannnkakor, bacon, kaffe b.l.a  Nu åker vi till Six Flag i Arlington ett enormt nöjesfält, ruskiga bergbanor, vi åker allihop, skitkul hela dan. Mot kvällen drar vi söderut mot Waco och den berömda bron Suspension Bridge, kommer in i en thunderstorm, ett ruskigt regnväder med blixt och åska, man har ju sett på TV vad som kan hända, så vi fick sitta i bilen och kolla in bron ,jättevacker. Käkar i Waco en jätteburgare, drar vidare mot Austin, tar in på ett super 8 hotell ,regnet fortsätter, skönt komma in, rätt trötta nu. gonatt. Morron, fint väder igen, skönt. Frukost, och så iväg och kolla var Austin har att erbjuda, har fått en del tips från resledaren hemma. Kollade om det fanns någon live musik och visst fanns det.På Continental club spelar Dale Watson på kvällen. Under dagen var vi i musikaffärer, käkade gott ,tog en promenad, Austin är en grön, mysig lagom stor stad. Åker så till klubben och lyssnar till Dale med band.Man får blunda och tänka ,är detta verkligt att jag är i Austin och lyssnar på pure country,kvällen var kanon bra.Ny dag,frukost,och så Sheplers igen, fanns även här i Austin, vi tröttnar aldrig på den affären. Iväg igen, nu mot Luckenbach ett ställe med 3 hus 3 invånare,rätt in i bushen, ett grymt mysigt ställe, vidare mot Fredricksburg åxså en mysig by.Vidare mot San Antonio, kom åter in i ett ruskigt oväder, var tvungen att stanna på vägen för jag såg ingenting, snacka om oväder, spännande. Kom så till San Antonio och tog in åter på ett super 8 hotell, helt ok.  Åkte ner till Down town, gick på Alamo, kollade in Riverwalk, kanalerna i stan, käkade förstås, njöt av hela atmosfären. Gick in i en antikaffär, hoppsan var fanns där jo 1000 tals countryskivor man bara stod där och ville ha allt. Kom så till ett köpcentra. Där skulle vi behövt  en GPS ,enormt stort, där trivdes vissa i sällskapet, alla måste få njuta av livet over there. Kvällen gick vi  till Cowboys, nu här i San Antoinio ock lyssnade på hyfsad country lite rockigare, men var gör det, man kan inte få allt på denna korta tid vi är här. Nu är det en i sällskapet som gärna vill bada i mexikanska golfen, så vi drar ner till Houston och Galveston, alla ska vara nöjda. Två underbara städer vid kusten, vi äter gott, badar, lyssnar på musik även här.Man skulle behöva ett par månader runt här,det är underbart, vädret, musiken, människorna.

Åker nu upp mot Fort Worth, men passar på att åka till Corsicana för att se Leffty Frizzells grav. Kommer så till Fort Worth. Nu ska vi kolla upp mer klubbar i stockyard.Först går vi på Rodeo,skitkul,sen kollar vi in två country place med live music.Pearls går vi först till och där är det mycket folk.Ett western swing band spelar där,vi stannar där hela kvällen.Så bra det låter med så liten utrustning, bra ljud,fruktansvärt bra musiker,bra steel kille som jag pratar med givetsvis ,dansar en del gör jag oxså,en kanonkväll som det bara kan vara här i Texas.Ernst Tubbs record var man tvungen att gå in på igen för nya inköp,då var det ett live band där jättekul,det händer alltid någonting här i Stockyard.Så tänkte vi gå in på Billy Bobs men vi var trötta så vi gick hem,men vi är så nöjda med denna resa,mycket tack vare denna ödmjuka resledaren  i Stockholm som vill dela med sig av sina specialtips,hotell,uppträdande, gör så, så blir det bra plus att man fick gott självförtroende genom att bara prata med honom om texasresan, tack än en gång,det är ovärderligt. Det här är en mycket kortfattad reseskildring,vi kände oss aldrig stressade under resans gång ,vi tog tid på oss vid varje stad,en oförglömlig resa i Texas. Hemresan gick bra.

(hattar,boots, kläder,m.m fick jag med mig hem)          ps.Bil är ett måste over there.

Häls BENNY.J    ALINGSÅS 5/4-2007

Tack för den rapporten Benny! Jag är jätteglad att resan blev så lyckad trots att jag inte kunde vara med och guida er som jag lovat på grund av sjukdom. Men jag ser att ni följt mina råd ganska mycket ändå och det är roligt.  JL.

 

Hej Egon !
Jag är på jakt efter en låt med Lefty Frizell "leave my chapter out", har du månne någon aning om vilket platta den kan finnas på och ev. om den finns på CD?
Synnerligen tacksam för svar är
Thomas.   www.cream.just.nu

 

Hej Janne

Jag vill bara låna ditt forum med några rader om några av våra arrangemang under året!

Den 2-3-4 augusti kör vi vår 5:e Countryfestival i Lysvik- Värmland och vi firar detta med att bjuda publiken på en kavalkad av Sveriges absolut bästa Bluegrass & Country artister. Vad sägs om:

Cheaten Heart, Don Redmon Band, Therese Olofsson band, The Wanted, Mike & Strangers, StarBoys, Baskery, Blue Mountainen Boys, Downhill, G2, Weeds, Hillfillies, High Pass, Rock Ridge Brothers, Radicanes, Barnyard Fury, The Lonesome Mountaineers, Memphis Dolls + några överaskningar! Ett av våra bättre startfält någonsin!

Det går att boka campingplats 100m från entrén på info&lonesomepine.nu för 200kr hela helgen.(dusch & toa + badplats)

För info ring: tfn 070-5593506

Jag vill även passa på att informera alla Country artister i Sverige att det är dax att anmäla sig till CountrySM i Sälen 2007. Ni hittar all information ni behöver på:

www.svenskacountryfestivaler.se

Och till sist vill jag rikta en tanke till tjejerna i Cookies ´n Beans som den senaste debatten har handlat om.  Keep up the god work! We love you!

 Mvh Peter Jonsson "Country freak" Festivalgeneral på Lonesome Pine Countryfestival

Som jag tidigare meddelat så kommer jag inte heller i år att publicera reklam om countryfestivaler då de oftast tar för mycket plats. Jag rekommenderar mina läsare att gå in på respektive countryklubbs hemsida och kolla. Där borde all information om årets countryfestivaler finnas med. JL.

 

Hej Janne.Tack för svaret.Jag måste ha rammlat ur på nåt sätt som du säger
när jag inte har fått dina nyhetsbrev.Jag vet att Kramnet hade problem för
två månader sen med servern och att min E-post hamnade in i något som heter
spam,så det var nog då som något hände.Steel radio lyssnar jag på nästan
varje kväll,dom kör härliga låtar och dom kör blandat instrumentalt och
sånglåtar.
Annika Östlund har sjungit låten ever lasting love några ggr.och jag tror
steelkillen heter Anders brunell om jag inte minns fel,dom kommer ju från
Dalarna.Sedan har man fått bekanta sig med nya artister där som Laney
Hicks,Hon sjunger Conny Smith låtar och låter som hon.Sedan är det en tjej
som heter Amber digby som låter lite som Loretta Lynn.Ibland kör dom låtar
med en tjej från England som heter Sara Joury hon spelar helproffsigt och
hon sjunger bra oxo,och sist och inte minst så har jag hört dig många ggr.OK
Janne,jag ser fram emot nya brev igen och ha det så bra så hörs vi snart
igen.Hälsningar Janne steel Kramfors.  PS.Sara Joury är steel gitarrist,
glömde skriva det.

 

ANOTHER WEEK AT THE TOP FOR GEORGE AND BILLY
George Jones and Billy Yates stay at the top of the Hotdisc charts for
another week with their duet of "Choices" which was written by Billy 
and was a hit for George when he was recording for Epic a few years ago.

And Billy is involved also with the highest mover on the chart this 
week - another duet; this time with Red Jenkins from Sweden - which climbs 
from 38

 

 

STORY   BEHIND   THE   SONG

The Browns first RCA Victor single,”I Take The Chance,” was recorded at KWTO Radio in Springfield, Missouri in March of 1956. As the story goes, Charlie Louvin wrote the song especially for The Browns.

Musicians on the recording session  included Harold Morrison and Jimmy Gately, who played twin fiddles. Jimmy Gately would go on to become front man and fiddle player for Bill Anderson’s Po Boys band from 1964-1977. Jimmy passed away in 1985.

Harold Morrison would grow up to be the banjo playing comedian on “The Wilburn brothers TV Show.”

“I Take The Chance” entered the country music charts April 28th, 1956 and peaked at # 2. It was the trio’s 3rd charted song and was on the charts for 24 weeks.

 

Hello fellow players,

As most of you have heard now because of network television, the former house of Johnny and June Cash has burned to the ground and was a 100 percent total loss.  The historical significance of this structure is great.  I remember when this house was being built by Braxton Dixon.  In the time period that it was being built, Brack as I called him, was driving around Tennessee buying old barns for their old logs as building materials.  He had purchased a beautiful cove on Old Hickory lake and was stockpiling of all the beautiful and exotic materials to build his personal dream house.

Brack was known as the man to hire if you wanted an exotic, earthy home.  He would build to your specs and always managed to keep the finest materials that could not be purchased commercially, to do so.  Brack told me several times that this house would not be for sale and that he was building it only for himself and his family. 

Then one day, he got a phone call from Johnny Cash asking to see some of his work, as he was thinking about having a new house built.  Brack told Johnny to come out and see the new house he had just built for himself.  Johnny walked through the house in total disbelief, could not believe the gorgeous log, the Australian pink coral floors, Brazilian rosewood walls and the gorgeous Tennessee field stone fences, outside walls and different tiers of swimming pools going down to the waters of the lake.  Johnny explained breathlessly, "This is the house I have to have, I want this one."

Brack said, "No, this is my personal house.  I'll build you another one."

But Johnny wouldn't hear of it.  The next day, Johnny went back to his house and started dumping cash on the table, the green kind.  It finally got to the point where Mr. Dixon said, "Ok, that's enough.  It's yours.  I'll build myself another one."

Unfortunately, Brack died before he could get his own second mansion finished.  This great structure that Johnny bought served as a house for writers, raising the Cash family and being a beautiful house for entertaining dignitaries of foreign countries and even a couple Presidents of our country.  Upon Johnny's death, the house was sold to Barry Gibb of the Bee Gee's and two days ago while Mr. Gibb was having the logs in the structure treated with preservatives, some of the young alien immigrant workers were smoking cigarettes as the highly flammable mixture was being applied to the walls inside and out.  The entire structure, as long, meandering and big as it was, instantly burst into flames from one end to the other.

This was felt as a personal loss by anybody who knew Johnny, had been to the house or knew it's great history.  I myself, took many visitors by this gorgeous structure as it was definitely something that everybody in Hendersonville was proud of, especially me, I like to think.  I remember flying my German friend Christian Lamitschka over the property so he could get some pictures of the house from the air in my vintage Stinson airplane one cold winter day. 

I have no idea what the future of the property will bring.  It would be nice if it could be rebuilt to it's former glory, however, it seems impossible that it could be done in this day and time because of financial conditions of the day and Brack Dixon no longer being with us.

The steel player we're focusing on this week is Charlie Whitten and for very good reasons.  Charlie went to Nashville at 20 years old and because of his great playing capabilities, easy to get along with personality and good looks, landed the premier job of the day.  Mother and daughter team Wynonna and Naomi Judd.  Charlie was doing wonderful, gaining the reputation that he deserved, when Mother Nature stepped in and hit Charlie at 23 years with a very serious heart attack.

This put Charlie's career in jeopardy.  But a year or so later he went back to playing on a full time basis doing several major recording sessions.  A few years later, at 35 years old, he was struck again with another severe heart attack, then again at 37 years old which is approximately 6 years ago.

Charlie hung up his playing career permanently at this time.  He put his JCH double ten in poor storage in the car port thinking he would never ever play again.  He called me from out of the blue and told me he was going to sell it because of it deteriorating in storage.  I bought the guitar from him, very sadly I may add and as Charlie was leaving, I gave him a copy of my new Rhythmatic CD.  Charlie shook my hand as he walked out the door and said, "I'm sure we'll remain friends forever, but I have no desire to ever play again."

Approximately a month ago, I received a phone call from Charlie saying, "I think I'd like to have a new GFI single ten with a pad."

I broke out laughing and said, "I thought you'd quit forever.  What happened?"

He stated, "I'll tell you when I pick up my new GFI."

Yesterday, he came in to pick up his new GFI, sat down and played some very beautiful things with incredible tone and execution.  I was very disappointed that somebody who played this well had ever given up steel guitar, even if only temporarily.  Charlie handed me the money for the guitar and I said, "Charlie, you told me you'd tell me why you started playing again when you paid me for the guitar.  Well, tell me what brought you back."

His reply was, "The Rhythmatic CD you gave me when you bought my JCH."  Then he proceeded to pay me some of the finest compliments I've ever had on any album I've ever recorded.  If this CD has not done anything more than bring Charlie back to steel guitar, it was worth it.  I don't know what Charlie's future steel guitar playing will be in Nashville, but I sincerely feel it will be anything he wants it to be.

Your buddy, Bobbe Seymour

 

Pusst! Detta blev ett långt Nyhetsbrev, men rätt intressant! Eller hur?

Vi hörs igen på torsdag!

 

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 032 ( 6 sidor)    19  april  2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 Torsdag i Stockholm och det regnar mycket denna kväll. I morse på min och hustruns dagliga promenad så var det att ta fram vinterjackan igen.

 

Igår hade jag tjejerna i Hillfillies igen i studion och det är alltid kul. De berättade om bluegrasskursen i England som de just kommit hem ifrån. Deras CD är i princip klar, endast några pålägg saknas, sedan är det mixning. Förhoppningvis är plattan ute i slutet av maj eller början av juni.

 

Personliga åsikter får man absolut ha och skriva i mitt Nyhetsbrev, men som jag tidigare sagt så tar jag inte med sånt som närmar sig personliga påhopp. Det är viktigt att komma ihåg då jag inte vill utsätta mina läsare för tokerier av olika slag. Men fortsätt gärna att skriva några rader och berätta om vad som händer i er del av landet. I Stockholm svänger det just nu. SCMC ska ha extramöte nu på lördag och diskutera medlemstidningen Gazettens framtid!

 

Själva planerar hustrun och jag en kort resa till Irland i nästa vecka så det blir inga Nyhetsbrev på en vecka efter söndagens. Bara så att ni vet!

Hej Janne

Tänk va skönt att du gamle man fortfarande kan reta upp folk! Jag lutar mig tillbaks i min favoritfåtölj och läser dina nyhetsbrev med stort intresse varje gång, och när jag kommer till insändare lika dom från Janne Andersson så skrattar jag lika högt varje gång. Sträck på dig, eftersom så många retar sig på dig så måste du ha en maktposition inom svensk country.

Du sa till mig en gång för många år sen att ”lämnar man en platta till mig för utlåtande så får man finna sig i vad jag tycker, allt bygger ju på en personlig åsikt”.

Det var samma tjafs då från artister som ville ha din åsikt och som sen inte tålde vad du tyckte. Det borde man klara av att ta, annars är det ju bättre att man gör en klocka av det ex. som du skulle ha fått!

Kör hårt Janne! Det behövs såna som dig som kan få fart på folk, skönt att det finns fler än mig som gillar den gamla hederliga country´n. (nu får jag väl pisk för den formuleringen!)

Nä, jag kör på med Buck, Merle, Hank, Tammy, Loretta och alla dom andra i mina radioprogram, var så säker!

Thomas Hydén, Radio 94,3, Kumla

 

 

Hej Janne!

Jag vill bara via ditt nyhetsbrev hälsa till bröderna Ryttman och K Friberg att det är skandal det som har hänt. Gazetten är ju en supertrevlig tidning och det är verkligen synd om eldsjälarna bakom den ska behöva sluta. Om det stämmer det ni skriver i ert brev så är det ju rent ut sagt för jäkligt!!!!

Har klubben tänkt på att flera medlemmar säkert kommer att gå ur klubben pga detta?Hur som helst har ni gjort en fantastiskt jobb och vi håller tummarna för att allting löser sig.

Fridens liljor/Linda

 

Hej Janne,

Per-Uno svarar på en efterlysning från förra numret:
Jag är på jakt efter en låt med Lefty Frizell "leave my chapter out", har du månne någon aning om vilket platta den kan finnas på och ev. om den finns på CD?
Synnerligen tacksam för svar är
Thomas. 
Låten finns i alla fall på en skiva med Allen Frizell
NO          LABEL       NO.       
NAME                       A/B SIDE

CK30A    ABC          17696    FRIZZELL ALLEN   LEAVE MY CHAPTER OUT/SAME.....DJ
Källa hemsidan:

http://www.tedsmagroom.com/caw.html 

Per-Uno tycker till om SCMC & Country Gazetten:

En tidning som ligger under en förening, bolag etc, har väl i normala fall en ansvarig utgivare, som väl ofta är styrelsens ordförande som ju inför medlemmarna och externa intressenter är högste ansvarig för innehållet och ekonomin? Sedan är det ju en annan sak att massor av ideella föreningar, kanske även SCMC, har taskiga regler som tillåter styrelser att gå en emot och riva upp beslut tagna av en majoritet av medlemmarna. På årsmöte bör ju medlemmarna ge styrelsen rimliga ramar för deras agerande angående ekonomi och ansvar i olika frågor... I ideella föreningar vill ju alla åt samma håll och där brukar det funka med minimal byråkrati, men om reglerna är dåliga och någon vill styra så har man gett den person eller miniritetsgrupp i styrelsen som vill påverka "lagliga möjligheter" för detta pga föreningens (brist på ) regler...

När ni diskuterar detta lördag 21 april, så låt inte känslorna styra utan var realistiskt sakliga, då ser ni att ni drar åt samma håll, men fixa klara regler/ramar osv. På ett dylikt extramöte bör ni helst ha en neutral mötesordförande som har erfarenhet av att sakligt handla dylika frågor och låta alla åsikter komma till tals och låta realistiska åsikter komma före känslomässiga.  
Allt mitt hopp om att det måste lösa sig snabbt och bra för alla inblandade.

Per-Uno   ( http://country.vingar.se )

 

The High-Jacks with special guest Orville Nash www.orvillenash.com Extra insatt konsert på 2Lingon & Blåbär i Västerås!! Orville Nash är i Västerås för att i samarbete med The High-Jacks och spela in sin nya CD vecka 16.

I lördags var The High-Jacks & Orville Nash med flera artister i Hallstahammar Folkets Park-Då det var premiär för  Runstavsrocken!

Så för alla Er som missade detta eller som bara vill ha en härlig kväll med A Lots Of Rock N' Roll mixed with Country!! Bege Er till Västerås på lördag! 

Med Vänlig Hälsning
Nina JJ       +46 (0) 70-618 53 17
 
www.high-jacks.com  

 

Hej Janne!

Hoppas på att få med en påminnelse i torsdagsbrevet om vår lilla musikafton i Degerfors nu på lördag den 21 april. kl. 19-01.

6 glada, laddade och spelsugna band kommer uppträda. Mat och alkoholrättigheter finnes, tillika försäljning av skivor och westernprylar. konferanciär Martina Swärd är lite av en "ståuppare" så vad hon kommer hitta på vet man aldrig. 

Mer info på www.svenskacountryartister.com.

Välkomna önskar Per Gyllingberg och Ingemar Elf.

 

Peter & The Rowers have received a prestigious "AUREL ACADEMY AWARD" (the Slovak version of Grammy) for the best country album in Slovakia for 2006. Aurel is the most prestigious award for music and it is the highest honor bestowed on an artist in Slovakia.

ECMA COUNTRY MUSIC AIRPLAY "TOP 100" CHART:
Peter & The Rowers - I'm Leavin' -
# 1 (PowerPlay Song)

NATIONAL "TOP 10" CHARTS:
FRANCE # 1, HOLLAND # 1, BELGIUM # 1, AUSTRIA # 1, SWEDEN # 1, POLAND # 2, CZECH REPUBLIC # 2, NORWAY # 3 

Hi Peter,

Congratulations to your Award. I am happy for you. In your mail you are listing different toplists from various countries, but what National lists are you referring to? I should like to know which lists you mean since you have not been on any Swedish National list. How about the other countries? But the Aurel Award is true, isn´t it?  JL.

PS.  ECMA  Top 100 Chart är en spansk påhittad topplista som inte betyder ett skvatt för de artister som hamnar där. Det finns inget statistiskt underlag för denna lista. DS.

 

STORY   BEHIND   THE   SONG

A lot of songs have been written out of necessity—because an artist needed a song.  And according to Glenn Sutton, Tammy Wynette’s 1967 hit, “Your Good Girl’s Gonna Go Bad,” was just such a song!

Glenn commented, “That was after “Apartment #9” and after that record started going up the charts, Billy Sherrill told me that we had to come up with a song  for the follow-up.  I had been working on a thing by that title and he and I got together and finished it up because we had to have a song for Tammy’s next single and that was it.”

“Your Good Girl’s Gonna Go bad” entered the country music charts March 18th, 1967 and peaked at # 3. It was Tammy’s second charted song and was on the charts for 21 weeks.

 

Country Dance!

 Sat. April 21st........ BF Band at SWEET HOME HALL “MUSIC CITY”

CR 318, Sweet Home, TX  77987 Dance 8:30 p.m. – 12:30 a.m.

www.sweethomehall.com   See You There! Thanks, Bobby Flores
www.bobbyflores.com

 

STORY   BEHIND   THE   SONG

A  lot of songs are written while on the road. According to Bill Anderson, “When Two Worlds Collide” was such a song!

Bill commented, “That was back in the early 60’s and Roger Miller had always wanted to write a song about “When Worlds Collide,” which had been a big science fiction movie. Roger thought that would make a great idea for a song and I told him that we couldn’t write a song as the same title as a movie. You know you wouldn’t write song titled “Gone With The Wind.” So we came up with the idea to write “When Two Worlds Collide.” We wrote that song in the back seat of Roger’s old Rambler station wagon one night while driving from Nashville to San Antonio, Texas. And that was in the day before you had little cassette recorders that you could take with you everywhere. And we had no way to put the song down and we were afraid we were gonna forget it by the time we got to San Antonio so we stayed awake all night and about every ten minutes we’d sing the song to each other. I’d sing it one time and he’s sing it the next and we did that back and forth and we got into San Antonio about eight o’clock in the morning –dead tired of course—and we checked into a hotel and we called a guy named Neal Merritt that was a disc jockey over at KENS Radio. Roger told Neal to come over to the hotel and bring a tape recorder. So Neal came over and brought one of those old Wollensack  reel to reel tape recorders and we put the song on tape and we probably fell across the bed and went to sleep.”

Roger Miller’s RCA single of “When Two Worlds Collide” scored a # 6 hit in 1961. Jim Reeves had a # 6 hit on the song in 1969 and Jerry Lee Lewis took it to number eleven in 1980

 

Hello fellow players,
With heavy heart, I am writing this weeks newsletter.  The death of the great writer, producer and steel guitarist, Glen Sutton is a reality that I'm having trouble facing.  Glen's writing and producing overshadowed his steel guitar playing, but not his love for steel guitar.  We have had lunch together many times in the past and he has purchased many steel guitars. 

Glen hired me on numerous Lynn Anderson sessions in the early seventies.  Glen was both her producer and her husband.

One of the funniest stories I remember about Glen was an incident that happened during one of Lynn's sessions for Columbia Records.  I was playing steel.  Steve Gibson and Fred Newell were playing electric guitars.  We had sat up and run down the first song and were ready to record.  I heard a large amount of hiss and hum coming from Steve's old Fender Twin amplifier.  I was thinking to myself that Glen won't like this and sure enough, I look up into the control room and Glen is trying to isolate where the noisy amplifier was.

I remember seeing producers in the past asking musicians to leave the session until they had better equipment to record with and I was sure Steve would soon be feeling Glen's wrath.  Glen stood up and came into the studio from the control room and put his ear in front of Fred's amp and said "No, not this one."  He came over to my amplifier, put his ear right in front of it and said, "No, it's not this one either."

Glen walked over to Steve Gibson's amp that was crackling and hissing.  This is when I thought to myself, poor Steve.  He is about to get reprimanded strongly in front of all of us.

Glen leaned over, put his ear in front of Steve's amp, stood back up, looked at Steve and very loudly proclaimed, "Steve, yo eggs is ready!" at which time, everybody's tension in the room was totally released and we all broke out laughing and applauding. 

Glen went back into the control room and we recorded another one of Lynn Anderson's great albums, hum included!

I remember walking in his office one day on Music Row and every square inch of ceiling and every wall was covered with gold records that he had been presented.  I'm talking even the ceiling.  I looked him and said, "Glen, what's gonna happen if some of these gold records fall off the ceiling and hit you in the head?"

He replied, "Well, it'll probably hurt!  But I've always wanted to build a monument to myself.  Sometimes when I'm down and a little depressed, I just come to the office here, lay on the couch and look at all my gold records up on the ceiling and smile."

For steel, Glen used Pete Drake, Lloyd Green and myself on the majority of his records.  He won a Grammy for writing "Almost Persuaded" with Billy Sherrill.  It won Best Country Song of 1966.  Glen is also in the Texas Country Music Hall of Fame, being an east Texas boy from Carthage, Texas.

Every week I try to cover a steel player who deserves more recognition than he gets, along with a funny music business story and a list of a person's accomplishments.  This week, Glen covered all three.  He will be sorely missed.

The question has arisen again, are you a musician or are you an entertainer?  There's a place for both and let me point out that very few people are both.

Have you ever been to a symphony and picked out one violin player and sat there watching this musician, knowing that he knew music frontwards and backwards?  Did you become a little bored and divert your attention to something else?

Then you go to an Opry show and you see a musical entertainer who plays his fiddle behind his head,
under his leg and behind his back in the most entertaining way, even though he's only playing "Boiling Cabbage Down".

Musically, one player is many times more refined than the other, but the other is holding the attention of the audience and keeping them entertained throughout the whole song.  One is an entertainer who uses music as a crutch and the other is a great musician who uses entertainment as a medium to convey talent. 

I'm sure you know several examples of your own if you think about it.  Have you heard Esteban play "Malaguena", a very exciting flamenco tune, only to find out when you started studying guitar, that it was a very easy song to play in reality?

It doesn't take a great musician to be a good entertainer and a good entertainer doesn't have to be a good musician, however, the more qualities you have of each, the more successful you may be as either.

To be successful, you need to present the total package.  Not only be a good musician, but be something on stage that people pay attention to and want to watch and listen to.  You wouldn't apply for a job in a bank wearing flip-flops and bib overalls.  The image has to sell as well as the talent.  This applies to any performer in the entertainment business.

This can even apply to studio players.  I remember a California producer coming to Nashville to do a country session on a west coast singer.  I was acting silly during the session and did my car wreck trick with the fuzz tone and echoplex.  The drummer brought his beautiful little well-behaved dog which looked like a fox.  These were all A-Team players on the session and everybody did an incredible job, however, when the producer came back a year later to record a follow-up album, he couldn't remember the names of any of the musicians so he went to the union and said, "Get me some great players, but I definitely want the steel player who does the car wreck and the drummer who always has the dog with him."

When I heard this, I realized that doing something to make people remember you and always trying to cast yourself in a favorable light is important in all phases of the music business.

Your buddy, Bobbe Seymour

 

Tack Bobbe, du har alltid intressanta saker att förmedla från hjärtat av Nashville.

 

Det här var allt jag hade idag men jag är tillbaka med mer nyheter på söndag.

 

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 033 ( 6 sidor)      april  2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 Hej igen därute! Idag har jag haft Sveriges i särklass bästa dobrospelare i studion och inspelningen gick lysande förstås. Vem undrar ni? Ja, ni kan se och höra honom i många bluegrassband men framför allt i Hillfillies. Janne Ekman var namnet!

 
För någon vecka sedan kom det ett öppet brev till mig skickat av några medlemmar i Stockholms Country Music Club. Som vanligt så publicerar jag det mesta av information som kommer in men hör och häpna, några har kritiserat mig för att jag tagit med detta öppna……. ja, öppna brev i mitt nyhetsutskick. Men det stod ju skrivet med stora bokstäver ÖPPET BREV! Hajar ni?

 

Men för övrigt mår jag bra och det ska bli skönt att ta hustrun med till Irland på tisdag. Vi kan behöva lite paus från våra arbeten. Det innebär att nästa Nyhetsbrev kommer tidigast den 6 maj. Beträffande mitt radioprogram Country, country music på Radio Lidingö 97,8 så kommer det att sändas som vanligt men med en extra reprissändning.

 

Här lite övrigt,  Janne Lindgren

 

Hej Janne, till ditt nyhetsbrev…om du vill o det får plats


Läste just om Gazetten. Har missat bakgrunden men begrep att den är på väg att läggas ned eller nåt sådant? Jag som just tänkte slå på stora trumman för en käck ”i tiden aktuell” och spännande country blaska. Äntligen tänkte jag när jag fick ett prov ex. för läsning. Kul reportage, många reportage och mycket duktiga reportrar.

Jag håller tummarna för att vad det nu än är som inte ser ljust ut ljusnar. Gazetten har faktiskt ur snygg layout också. Känns både seriös och intressant. Nu spär jag på. Men jag hoppas den finns kvar så ska jag gärna sprida ordet till alla med country intresse som jag känner.

Eva Eastwood

Vi är många som vill ha kvar Gazetten i nuvarande form då herrarna Ryttman och Kenneth Friberg gjort ett fantastiskt jobb med tidningen det senaste året. Däremot är jag inte säker på att SCMCs styrelse delar den uppfattningen.  JL.

 

STORY   BEHIND   THE   SONG

Of all the recording acts to come down the pike in the past one hundred years, there has never been one to equal the family harmony sound of The Browns-the two sisters and brother from Arkansas who brought a whole new definition to the word “harmony.”

The threesome placed twenty one songs on the country charts between 1954 and 1967-although their first chart song, “Looking Back To See” did not include little sister Bonnie.

The Three Bells,” the 1959 single which was to have been their swan song,  topped both the country and pop music charts, and revived a recording career they thought was at an end.

Their first recording at the Nashville RCA Victor studios was  in July 1956. They recorded a Louvin Brothers song,
Just As Long As You love Me,” and “Don’t Tell Me Your Troubles.”

Chet Atkins produced the sessions and played guitar.

“Just As Long As You Love Me” made the country charts September 22, 1956 and peaked at number eleven. It was their 4th charted song and was on the charts for two weeks.

 

Ha nu några fina veckor och skicka inga mail så är ni snälla! Jag får ändå ca. 50 mail (mest skräp) om dagen så det blir mycket att rensa då jag kommer hem. Risken blir att jag rensar bort även vänners mail.

Simma lugnt,

Janne Lindgren

 

Radio Lidingö 97.8

Covering Greater Stockholm, Sweden.

Country, Country Music Playlist – April 10 , 2007

Send promotion material to:

Janne Lindgren, Frösätrabacken 10, S-127 37 Skärholmen, Sweden

www.steelguitar.nu

 

1.   Intro  Country Minstrels   Country, Country Music

2.   Ray Price   The Other Woman 

3.   Darrell  McCall   I Come Home To Face The Music

4.   The Offenders   Johnny Bush   Can´t Get The Hell Out Of Texas 

5.   Amber Digby    Cowboys Lovin´  Night

6.   Country Minstrels    I Feel Better All Over  

7.   Bob Wills  Sooner Or Later  1964

8.   Billy Walker   Cross The Brazos At Waco 

9.   Ann J Morton   Poor Wilted Rose 

10. Ray Sanders    Bubbles In My Beer 

11. Justin Trevino   Two Empty Glasses 

 

12. Bobby Flores   Too Late 

13. Mick Flavin   Homestead In Mayo 

14. George Strait & Alan Jackson    Murder On Music Row 

15. Marty Robbins   El Paso  

16. Tom Morrell & The Time Warp Tophands  Reckon I´m A Texan Til´ I Die

17. Jim Musgrave   Born To Be A Cowboy  

18. Asleep At The Wheel   Across The Alley From The Alamo 

19. Moe Bandy   Cowboys Ain´t Suppose To Cry 

20. Bobby Barnett   Tombstone Arizona 

21. Cliff Bruner´s Texas Wanderers    Sugar 

22. Ernest Tubb    Texas Troubadour Stomp

23. Red Jenkins & Johnny Bush   From Champange To Beer 

24. Jolie Holliday   Mr. Man In The Moon  

25. Jennifer Weatherly  Boogie Till The Cows Come Home  

26. Leon Rausch & Tommy Allsup Cherokee Maiden 

27. Clay Walker  Lost Your Memory 

28. Outro   Asleep At The Wheel    Bob´s Breakd

 

 

 

 

 

Tillbaks till nyhetsbrev!

Till nästa sida med nyhetsbrev!
Till föregående sida med nyhetsbrev
Till countrysidan
Till huvud-domänen vingar.se