Country Nyhetsbrev
från
Janne Lindgren &
CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music
http://cms.vingar.se
 Nyhetsbrev från
maj 2008 # 34 -  38
Under http://vingar.se  finns även http://country.vingar.se

   

Gratisprenumerera !
På Nyhetsbrev från Janne Lindgren &
CountryMusicSweden
FYLLDA MED BRA INFORMATION

Email: countrymusicsweden@comhem.se 
HomePage: www steelguitar.nu

 
Ditt namn:
Din epost:
Din adress:
 
 
Ur innehållet:

# 34  3 timmar Country i svensk TV. Dolly Parton-konsert bl a.
# 35  
Country music legend Eddy Arnold dead at 89
Janne om Dolly i TV: Konserten med härlig bluegrass bra, resten ...

# 36  Kalle Sändare har lämnat oss!
# 37 
Falu-Brundell citerar Tage Danielsson: "Utan tvivel är man inte riktigt klok".
# 38  Janne ser elefanter på sin vanliga promenadrunda, troligen ej pga elefantöl?
 
Nedan lite läckra instrument från Jannes lager!
Fast jag inte lirar själv så vattnas det i munnen... hihi....



 

På denna domän http://vingar.se hittar ca 1.000 besökare/dag
 

 
[Vingar/www/a-vingar-sajt-ruta.htm]



 

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev 034    ( 4 sidor)   4 maj  2008

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress någon gång mellan fredag -  söndag.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 

Tack alla som sänt kort eller ringt och gratulerat mig på födelsedagen. Uffe Edefuhr ringde mig från Aberdeen i Skottland. Om man ändå kunde skickat en riktig ”stout” genom luren när han ändå var i landet med världens bästa pubar. Jag har själv passerat Aberdeen vid några tillfällen då jag varit på väg uppåt i detta fantastiska Skottland.

Jag pratade med Hasse Rosén (gitarristen) för någon vecka sedan och han berättade att han dagen efter tillsammans med hustrun Inger skulle åka till Chicago. Därifrån skulle de i tre dagar åka tåg med Amtrak över en mängd stater och slutligen hamna i San Francisco, hyra en bil och åka runt lite i Kalifornien. Vilket äventyr! Hoppas de inte hamnat mitt i de brinnande delarna av staten!

Mina goda vänner Hillfillies har när detta skrivs åkt till Holland för att där tävla i en bluegrasstävling. Lycka till tjejer + kille!

Nu har jag hunnit lyssna på CDn med Vern Stovall som Rune Krongårdh sände mig. Vilken fantastisk musik i stil med gamla fina Johnny Paycheck på Little Darlin´ Records. Även här är det Lloyd Green som är i högform på en hel del låtar. En platta ni måste ha om ni gillar gammal fin traditionell country. Kontakta Rune!

Här lite nyheter! JL

 

ÖPPET HUS

 

Hans ’Hank’ Lindberg fyller 60 år. Om du vill gratta honom finns han i SCMC:s lokal på Östgötagatan 19, Stockholm,  lördagen den 24 maj 2008 mellan klockan 16.00 och 21.00.

 

Det kommer endast att finnas lite chips och snacks, så vill du ha något att dricka och/eller äta får du ta med det själv. Självklart finns det ”förning” åt jubilaren.

 

Lokalen är inte så stor det är därför det ör öppet hus och inte fest. För att vi skall kunna öppna porten måste du tycka på knappen ’Festlokal’ på porttelefonen.

 

Är det något du undrar över så kan du gärna ringa till mig och/eller Eskil på telefon

08-33 81 91 på kvällstid och ingen föranmälan behövs.

 

Hälsningar

Anna/Gurian och Eskil

 

 

Hej Janne!

Lite tips från Per-Uno:

 

3 timmar Country på TV. Inte varje dag du kan tipsa om dylikt, tyvärr.

 

Lördag 3 maj TV2:

 

20:00  - 21:00

For the love of Dolly,    Amerikansk dokumentär från 2006. Dolly Parton har många beundrare och filmaren Tai Uhlman har följt några av de mest entusiastiska. Patrick och Harrel måste snart flytta ut i garaget för att deras Dollysamling tar hela deras bostad i anspråk. Jeanette har en Dollytatuering på mindre vanligt ställe. Melissa har flyttat till Nashville för att vara i Dollys närhet. Och David övervinner sina rörelsehinder för att kunna se Dollys framträdanden så ofta som möjligt. Producerat år 2006. Medverkande: Dolly Parton, Tai Uhlman, Patrick, Harrel, Jeanette, Melissa. [9777]

 

21:05  - 22:50

Dolly Parton live
Konsert från 2002. Konserten är inspelad på Celebrity Theater in Dollywood den 12 och 13 december 2002. Den ingick i Dolly Partons ”Halos & horns tour” och var hennes första turné på över 10 år. [5989715]

Tack för info, jag har spelat in programmen och ska titta i veckan som kommer. JL.

 

 

Hej,

 

Om du håller på med bokning av nöjen och artister, så är denna "länk" 

den enda du behöver!  www.nojestorget.se

Spar den gärna bland dina favoriter, för du kommer garanterat att kontakta oss...

 

Mvh Uffe Bejerstrand

 

 

Buzzen för amerikansk folkmusik i stan är kanske över, om den någonsin har funnits, men tillräckligt många tycks ha blivit permanent infekterade med "that high lonesome sound". Risken finns att Mosebacke återigen spräcker tacket för hur många människor som får plats på det renomerade etablissementet.

Hillbilly & Bluegrass Night #8
Tre band, två DJ's och ett herrans ös! För 8:e gången förvandlas Mosebacke etablissement till en fallfärdig, smockfull stuga i den amerikanska södern.

Sonny Rogers & The Kingpins
Rockin´ Hillbilly / Rockabillycountrybop .Envikens Sonny Rogers är en av de bästa akter Rockabillyscenen kan erbjuda.

Jämtländska Blue Mountain Boys levererar rak, direkt, traditionell bluegrass med
halsbrytande breakdowns, välklingande stämsång och opolerad humor.

The Rockridge Brothers är Europas bästa old time hillbilly-band med mer energi än Barsebäck. Vi kallar dem vårt välklädda husband, andra"de där dryga jävla stockholmarna".

Och emellan banden spinner Lil' Linn & Miss Behavin vax i DJ-båset.

Mosebacke etablissement. Lördag 10 maj. Kl 19.00 – 02.00. Inträde 100 kr.
Kom i tid för att försäkra dig om plats. Beställda biljetter hämtas senast 19.30

 

 

Hej,

Varför inte komma och se och höra och tillbringa en helkväll med SVENGMANs Collage & Decolletage  - Good old Country & Bluegrass Music and Linedance -

Onsdagen den 28 maj på Enskede Värdshus – Festvåningen från kl.18.00, men musik och dans börjar c:a 19.00.  Å du! Det är fri entré! Öl och mat finns det gott om.

Här finner ni Värdshuset  http://www.enskede-vardshus.se/

Här finner ni Svengmans  http://www.svengmans.info  Mer info per telefon 0705-191 191

Välkomna till Club Svengmans, svenger som faaaaaaaaaaaaan!

 Ps detta är ett försök att starta upp Club Svengmans. Slår det väl ut, dvs många som kommer, så blir det en onsdag i månaden fr.o.m. september! Svengmans kommer då att vara husband men det blir gästartister/grupper och jam!

 

Hej Janne,

Så var det dags för den årliga födelsedagen GRATTIS på ?? dagen. I dagarna för 35 år sedan fick Lloyd Green sin första Sho_Bud med "bara" 10 strängar, Den nya standarden, Gitarrerna blev lättare, men inte spelandet för det.

 

Bosse i Äppelbo

Tack för gratulationer! Beträffande ”bara” tio strängar så menar du Sho-Buds modell Lloyd Green (LDG) som var en ”padded” dubbelsteel men med bara en hals (E9th). Vanliga tiosträngade steelar kom redan i slutet av femtiotalet, så även dubbelhalsade med tio strängar vardera. JL.

 

  • Jim Hager, 66, one half of the Hagers duo, died Thursday after an apparent heart attack.

    With his twin brother Jon, Jim Hager rose to national fame in 1969 when they joined the cast of a new variety show featuring country-music and a satirical take on country living.

HEE HAW went on to become a top-rated syndicated program.

And, when the Hager brothers left it in 1988, they were the recipients of more fan mail than any other cast members in the show’s history, said Adam Dread, a family friend and attorney.

The men fans saw on TV — constantly joking and singing — were the same with people who knew and loved them, Dread said. They found humor in everyday life.

“Jim, really both of them were just always fooling around, always laughing, always saying something to make you laugh,” said Dread. “Jim was so funny but also so sincere.”

 

Jon Hager could not be reached for comment late Thursday. But friends of the Hager brothers said Jim’s loss would be deeply felt.

“When you know someone as long as I knew him, you get to know the soul of the man,” said LuLu Roman, a long time HEE HAW cast member who has known the brothers for nearly 30 years.

And he was a good soul that will be dearly, dearly missed.”

Hager was found collapsed in the parking lot of the Frothy Monkey coffeehouse, said Dread. He was pronounced dead at Vanderbilt University Medical Center around 6 p.m., said Bill Snyder, a Vanderbilt spokesman.

 

Angående ditt nyhetsbrev 033 där du skriver

att: ”ibland verkar det som om jag skriver helt i onödan”.

 

Jag och säkert många andra uppskattar ditt nyhetsbrev mycket.

Om detta nyhetsbrevet inte fanns så skulle ”Country-Sverige”
utarmas en hel del.

 

Walter, Borås

 

 

 

Stort Grattis på födelsedagen och tack för din sköna musik.

Hälsning  Raine & Aina / SCMC

Vi är kompisar med Chrille rosenknopp

 

 

Jag har nu hunnit prova min Roland Space Echo RE-201 som Bobbe Seymour skrev om för någon månad sedan. Har man ingen Peavey Pro-Fex II  så är det här definitivt ett alternativ. Använder man den sparsamt (som man bör göra med alla effekter) så är den här mycket bra.

Isabella som bor i Stockholm har just köpt sig en pedal steel och tänker satsa stenhårt. Kul! Vi behöver fler unga tjejer inom vår lilla pedalkrets! En del av oss börjar bli gamla och gaggiga och behöver få lite nytt blod i form av ovanstående. Lycka till Isabella!

Det var allt jag hade just nu och nästa Nyhetsbrev kommer om ca. en vecka. Håll ut till dess!

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev 035    ( 4 sidor)  9  maj  2008

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress någon gång mellan fredag -  söndag.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 

Förra lördagen var  det Dollykväll på TV. Först kommer ingenting och ingenting av countrymusik i åratal och sedan helt plötsligt en hel kväll på en gång. Jag fattar inte något av den politiken? Men å andra sidan så var filmen om Dollys fans inte mycket att se då de var heltokiga och fanatiker i allra högsta grad. Hur man kan intressera sig för endast en artist och stänga ute alla andra är högst märkligt. Varför sätta sådana skygglappar på sig själv? Några liknande fans finns även i Sverige.

Konserten med Dolly var kanske en av hennes bättre under senare årtiondet och jag är nästan säker på att inga kommande blir bättre än så.  Hon har ju varit ute och cyklat med rena popen ibland men här var det härlig bluegrass för nästan hela slanten. Många låtar var tagna från hennes bluegrassplattor. Bra tycker jag! Musikanterna som spelade var följande: Gary Davis, banjo – Richard Dennison, harmony, guitar och keybord – Randy Kors, harmony, dobro – Jim Mattingby, fiddle – Jay Weaver, bas – Brent Truett, mandolin – Kent Wells, harmony, guitar – Steve Turner, drums. Konserten spelades in 2003.

Så här skrev jag på det svenska steelforumet i veckan angående Lucky Oceans LP Lucky Steels The Wheel:

Jag vill gärna förtydliga Ulrics ord om Lucky Oceans och berätta att plattan inkluderar gruppen Asleep At The Wheel då de flesta medlemmar därifrån är med. Extramusikant är Johnny Gimble. Lucky själv var medlem av Asleep at the Wheel under lång tid men avlöstes sedan av Wally Murphy från St. Louis och under senare år har Cindy Cashdollar och Jim Murphy spelat steel. Den sistnämnde spelar också saxofon. Jag har sett Asleep at the Wheel ett flertal gånger "live" och det är alltid en upplevelse med Ray Benson som ledare och sångare. Western Swing av absolut världsklass. De kommer förresten till Frankrike i sommar!

Glöm förresten inte att det är bluegrass på Mosebacke på lördag. Kolla www.amff.se eller mitt utdrag från deras hemsida nedan.

10 maj kl.19.00 - Saddle & Sabre, Stockholm
AFF Jam - glöm inte det!!!.

10 maj kl.16.00- Ulvsättra Bygdegård, Kallhäll /Stockholm
Länk Countryfest på Ulvsättra. Countrymusik på 2 scener mellan 16.00 - 01.00 och spelar gör Cold Mountain Band, Foxbone, Just in Time och High Jacks.

10 maj kl.19.00 - Mosebacke, Stockholm
Med Rockridge Brothers och Blue Mountain Boys.
Länk Hillbilly & Bluegrass Night #8.

16 maj kl.20.00 - Restaurang Louis,

Här lite övriga nyheter!   JL.

 

Country music legend Eddy Arnold dead at 89  By Pat Harris

NASHVILLE, Tennessee (Reuters) - Eddy Arnold, country music's "Tennessee Plowboy" whose rendition of "Make the World Go Away" was an international hit in the 1960s, died on Thursday at age 89 in Nashville after a lengthy illness.

His death was announced by his biographer, Don Cusi.

Rising from a poverty-stricken childhood in Henderson, Tennessee, Arnold connected with the Pee Wee King Band as a singer and went on to a career in which he was named to the Country Music Hall of Fame and received the County Music Association's first entertainer of the year award.

He won many other awards as he moved from pure country into pop-oriented arrangements that attracted a wider audience. In addition to "Make the World Go Away" he scored 16 other consecutive hits in the 1960s. His concerts sold out in New York's Carnegie Hall and he performed in Hollywood's Coconut Grove and top clubs in Las Vegas.

Before his retirement from active singing, he released a new RCA album, "After All These Years," in 2005.

Arnold starred on the Grand Ole Opry in 1943, signed with RCA the following year but did not have a hit until 1946 with "That's How Much I Love You."

Coming under the management of Col. Tom Parker, Elvis Presley's manager, Arnold quickly scored a string of hits and graduated from radio to television.

Many in the country music industry disapproved of his merging country and pop, but with his smooth baritone he quickly gained the reputation of being country's version of Bing Crosby.  He sold more than 85 million records and had 147 songs hit the charts.

Among others, his hit singles include "Cattle Call," "Just Call Me Lonesome," "After Loving You," "I Want to Go With You" and "Tennessee Stud."

Arnold's wife, Sally, died earlier this year.

 

Country Style USA fortsätter här med nummer tre i serien. Artisten först, steelkillen sedan.

Eddy Arnold – Little Roy Wiggins,  Ferlin Husky/Wilburn Bros – Don Helms, Ray Price – Jack Evins (Roger Miller, harmony), Mac Wiseman – ingen steel, George Morgan – Little Roy Wiggins, Don Gibson – troligtvis Summie Hendricks, Carl Smith – Johnny Siebert, Marty Robbins – troligtvis James E. Farmer,  Faron Young – troligtvis Joe Vincent. JL.

 

Hello fellow players,

 

You know how you get that good warm fuzzy feeling when you see a great old friend that you haven’t seen in a long time, someone you bonded with many years before and suddenly, there they are and you see them when you expect it the least.  This is what being a member of a steel guitar club can do for your mind.  You’ll run across people that have exactly the same love that you have, that think like you do and share many of the same friends you share. 

 

Attending our local Nashville Steel Guitar club meeting last night, I got this feeling many times.  It seems like these meetings are the best way to see some of my dearest old friends anymore.

 

Many of you have asked about several of these people.  For instance, the steel guitar player that I saw when I first walked in, Larry Sasser.  He is feeling and looking great and will be doing some steel guitar shows himself.  Other folks I saw and talked with whose happiness and health I can vouch for are Billy Robinson, Mike “Cookie” Jones, Jean Hughey, Jim Vest, Howard White, Drew Ritzel, Smiley Roberts, Jeff Surrat, Carco Clave, John Bechtel, Phyllis Strunk (Conway Twitty’s former business manager) and the beautiful Tibell, widow of the great Minnesota Fats.

 

Camaraderie amongst steel players is a powerful love we have in common.

 

I’m excited to see a good friend do some serious teaching on YouTube.  His name is Mickey Adams.  He is a person who loves steel guitar enough to share his love and knowledge.  He has my support totally.  I urge you to give him yours if you are in a learning mode. 

 

About styles, in 1950, to be an accepted country steel player, you needed to be a Jerry Byrd style steeler.  Most fell short, but the style was set.  In 1953, an innovative player named Bud Isaacs found a way of going from a tonic chord to a sub-dominant using a mechanically linked pedal on the guitar.  We still play, live and study these two styles today, C6th and E9th.

 

However, we have refined and advanced these tunings and the styles of playing they dictate.  Hundreds of folks as me every week “Why two necks?”.  I usually give them a silly answer, but the truth is it greatly broadens out the styles you can play and play them easily.  I tell many folks they just have half a guitar if they only have a one neck steel. 

 

Do you really only want to play just only one style?  It’s ok if you do, but study that one tuning well or you could get pretty stale sounding on a five hour dance or club job regardless of your repertoire of licks.  Sure Lloyd Green only plays one neck and only one style, but his playing only had one purpose, country recording sessions.

 

Some people start off with one neck and then graduate to two.  Very few people ever go the other way. 

 

Nothing I have said here is written in stone, but are just opinions offered to keep you from sounding exactly the same every time you play.  Learn to play several different styles because undoubtedly you are going to be exposed to several different circumstances in your playing career that will require you to play different ways.  Keep an open mind, learn everything you can from everybody.  The happiness you achieve will be your own.

 

I used to be indecisive but now I’m just not sure.  Remember, this is not an optical illusion.  It just looks like one.  Is it my imagination or do Buffalo wings taste like chicken?

 

Now a little bit of exciting news that ties into what I’ve just said.  We have a new instruction book with DVD from Doug Jernigan that teaches how to get a C6th sound from an E9th tuning.  This should be a real God-send to you player that want to broaden your E9th capabilities without going to the expense of purchasing a double neck guitar.

 

People we have sold this teaching method to have raved about how good and easy it is.  I only wish things like this had been available when I was learning to play, but that was before electricity!

 

The interesting thing about this teaching course is Doug beat me to it!  For the last year or so I have wanted to put this course out myself, but I’m glad it fell into such capable hands as Doug is one of the greatest premier players of all time.  I’m sure I could learn something myself from this book and DVD.

 

The man who single-handedly invented smooth country music has left us.  Mr. Eddy Arnold has passed away one week shy of his 90th birthday.  At the height of his career, there were times when he owned half of the top ten.  His legacy should not be forgotten.

 

Go here to find this weeks YouTube steel guitar lesson.

http://www.youtube.com/watch?v=Wk3iRMEzOZI

 

Your buddy, Bobbe Seymour

 

 

Tack Birgitta Gaigher för plattan med Ambrogio som spelar brasiliansk Hawaiimusik på lapsteel. Kul musik men inte alls traditionell Hawaii precis.

 

Det var allt för denna vecka!

 

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev 036    ( 4 sidor)   18 maj  2008

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress någon gång mellan fredag -  söndag.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 

Så har det redan blivit söndag igen! Under veckan som gått har jag kollat lite på You Tube och vad som finns där. Förutom superbra inslag som de med Emmons, Jernigan, Seymour m fl. så finns en hel del skräp och nu pratar jag bara om de med pedal steelinslag. Varför vill t ex svenska nybörjare lägga ut sina eländiga inspelningar på You Tube för att visa upp sin ofärdighet? Någon måtta av självkritik bör finnas hos varje musikant eller är de i verkligheten så tondöva att de inte hör skillnad på sig själva eller t ex Tom Brumley?

 

Countryfest på Ulvsättra i Kallhäll var det förra lördagen. Enligt Tommy Löfgren så blev det en mycket trevlig dag med knallemarknad, tjur (mekanisk alltså) och aktiviteter. Mycket folk under dagen men kanske lite för få på kvällen då musikunderhållningen började. Men ni som missade tillställningen kan åka dit igen den 14/6, 16/8 och 6/9. Gå in på www.ultimateevent.se Där kan ni också hitta andra intressanta evenemang.

 

Bengt Olander sände mig den tråkiga nyheten om Kalle Sändare och jag vill gärna att ni läser nedanstående rader. Det handlar inte om countrymusik men om en människa som roat oss alla genom åren. JL.

 

 

Kära vänner!

 

Ni som känner mig väl vet att Kalle Sändare har skänkt mig många glada skratt genom åren. Han har också otvivelaktigt hjälpt mig att utveckla min känsla för det svenska språket. Sist men inte minst har han hjälpt mig att snabbt komma nära likasinnade människor. Älskar man Kalle Sändare och möter en annan person som gör det är genast alla eventuella murar rivna.

 

Det var med stor sorg som jag i går kväll tog emot budskapet att Kalle Sändare lämnat oss. Men han gjorde det med flaggan i topp. Detta kunde ske tack vare hedersmannen Per Bergman som för några år sedan ryckte in och började arbeta för att Kalle skulle få en dräglig tillvaro sina sista dagar – och ny uppmärksamhet för hans underbara sätt att roa människor.

 

Så fort jag för något år sedan fick reda på att det fanns en vänförening till Kalle (Gris och Skridskoföreningen, förkortad GOSF), gick jag med. Det var något av det bästa jag gjort. Bland annat för att vi alla genom föreningen därmed bidrog lite till att, under Per Bergmans ledning, i tid göra livet roligare för en människa som befann sig i livets skymning.

 

Nästan exakt ett dygn innan Kalle avled var Per och jag uppe på avdelning 51 på Södersjukhuset och besökte Kalle. Om Du vill läsa mer om besöket, finner Du nedan en kopia av ett mail jag just skrev till Kerstin Nilsson efter att hon skrivit en oerhört fin artikel till Kalles minne i dagens AFTONBLADET.

 

Jag rekommenderar Dig också att gå in och titta på Kalle Sändares hemsida, upprättad av GOSF – och kanske också söka medlemskap så att vi kan hålla Kalles minne vid liv!

 

Tack för vänligheten!

 

Ben  Olander

 

 

 www.svenskacountryartister.com  Nyhetsbrev om svensk countrymusik.

 

 

Kolla www.amff.se  Deras hemsida är ett lysande exempel på hur det ska se ut. JL.

 

Skyla Spencer was invited to line-dance in Alan Jackson's "Good Times" music video.  Dancers from local agencies, Alan Jackson's Fan Club, and from Nashville's Wildhorse Saloon came to participate in the video.

"I was excited to finally meet Alan Jackson," says Skyla. "It was a good time, but maybe I should have worn my heels for the photo!"

 

 

THE LATE CONWAY TWITTY
TO BE HONORED BY 43rd ANNUAL ACADEMY OF COUNTRY MUSIC AWARDS WITH CLIFFIE STONE PIONEER AWARD

NASHVILLE, TN – The Academy of Country Music will honor the late Conway Twitty with the Cliffie Stone Pioneer Award during the non televised portion of the 43rd ANNUAL ACADEMY OF COUNTRY MUSIC AWARDS. The ceremony, which honors country music’s top talent as well as the industry’s hottest emerging talent, will be broadcast LIVE from MGM GRAND in Las Vegas on Sunday, May 18th, 2008 at 8:00 PM ET/PT on the CBS Television Network.

In 1970, Conway Twitty set the astonishing pace for the decade with “Hello Darlin’” one of the most recognizable singles in country music history. He later teamed with Loretta Lynn and the Academy of Country Music awarded their partnership with four trophies for Top Vocal Group in 1971, 1974-1976. In 1975, he won two more Awards for Album of the Year and Top Male Vocalist. Before he died in 1993, Twitty had scored a record breaking 55 number one hits, either as a solo artist or with his close friend Loretta Lynn.

“To the world, Conway Twitty was a country music superstar, a legend, but, to us, he was our Dad.  We are so very proud of this honor that has been bestowed upon him.  He certainly was a pioneer in both rock-n-roll and country music and well deserving of this award.  We are very proud of all he achieved in his musical career, but, we are even more proud of the kind, loving and gentle man he was to everyone he ever met,” says Joni Twitty on behalf of Conway Twitty United.
 
Brenda Lee, The Oak Ridge Boys, and Porter Wagoner have alsobeen chosen to receive the Cliffie Stone Pioneer Award honoring individuals who are pioneers in the country music genre.  Past recipients of the Cliffie Stone Pioneer Award include Johnny Cash, Willie Nelson, Bob Wills, Tex Ritter, Charlie Pride, Loretta Lynn, Charlie Daniels, Hank Williams, Sr., Merle Haggard, George Jones, Dolly Parton and Alabama, among others.

About the Academy of Country Music
Founded in 1964, the ACADEMY OF COUNTRY MUSIC is an artist and industry-driven organization, that provides the financial resources to ensure the on-going philanthropic work of its Charitable Fund. The Academy of Country Music Charitable Fund promotes and supports music education and humanitarian programs that transform the human spirit. Through its charitable donations, the ACMCF works towards promoting Learning Through Music and Healing Through Music. The Academy is comprised of more than 4,500 professional members and more than 40,000 associate members and is headquartered in Encino, Calif.

About the Academy of Country Music Awards
The 43rd ACADEMY OF COUNTRY MUSIC AWARDS is dedicated to honoring and showcasing the biggest names and emerging talent in the country music industry.  The show is produced for television by DICK CLARK PRODUCTIONS and will be broadcast LIVE from the MGM Grand Garden Arena in Las Vegas Sunday, May 18, 2008 at 8:00 PM live ET/delayed PT on the CBS Television Network.  R.A. Clark is executive producer, Barry Adelman is producer and Bob Bardo is executive in charge of production.

For more information on the ACADEMY OF COUNTRY MUSIC and the ACADEMY OF COUNTRY MUSIC AWARDS, please visit www.acmcountry.com. For more information on the ACADEMY OF COUNTRY MUSIC CHARITABLE FUND, please visit www.acmcf.org.

Our interest is in Conway Twitty United.

 

 

Hello fellow players,

 

How many times have you seen somebody on television with a big record contract and you said to yourself, “I wonder how she got a record deal?”  Or some guy 20 years old with a black hat that barely knows how to hold a microphone.  You say to yourself, “We’ve got twenty people here in our hometown that sing better than that!” 

 

Well friends, I’m here to tell you, 98% of the time, it has very little to do with their talent.  You will continue to see questionable talent and wonder why some of the greatest singers you’ve ever heard in your life can’t get to first base.

 

When I had my recording studios on music row, I had several what I call, great singers and entertainers come by to do demo sessions to pitch to the labels.  Most of them had a whole lot more talent than they did intelligence.  I’d do an incredible session on them, go to one of my friends at a major label, get the label all excited, go back to the wannabe star, if I could find them, and they’d say something like, “Oh, I don’t know.  I think I’m gonna go with somebody else.”  Or “If they really think I’m good, they’ll buy me a nice car, a bus to tour in, pay for everything themselves and wait on me hand and foot.”

 

Most of these wannabees have stardom right at the tips of their fingers, but manage to be their own worst enemy and let the whole thing slip away.  I have never found one of these folks that even knows what a producer is.  Some of these wannabees that I really believed in and wanted to pitch to major labels or did, had no idea of what wheels were turning around them, what was going on for them and how close they may have been to that magic deal they think they wanted so bad.

 

I met one girl from Michigan that was beautiful and had great talent, had the session scheduled and two major A&R people from major labels going to come by the session the following day to meet her in person.  She called me the night before on my cellphone, drunk from a local Nashville nightclub and said, “I’m not gonna record with you.  I just met somebody here in the club that offered me a lot better deal than you did.”

 

My reply was, “Who could that be?”

 

When she told me, I recognized the name as being one of the typical Nashville rip-off producers that was only after her money and would soon throw her away.  Five months later, I got a return call from her.  She was crying and telling me how horrible her session was with this so-called producer, how he had taken her money for 1000 CDs, made her phony promises of making her a star in Europe and overall just taken her to the cleaners.

 

This is a typical story that happens many times and is why you probably have young singers in your hometown that are just as good as those you see on the Opry and on television.  Remember, there’s an awful lot more to success than having talent.

 

Many of you are great steel guitar players but would never give up your good day job to pursue playing steel professionally, but that doesn’t keep you from loving it even more than a lot of the pros that you see on the Opry or television.

 

Just remember, making the right decisions in life are only good decisions if they make you happy.  And rich and prosperous doesn’t hurt!  And remember also that when you see someone on the Opry or on television, they are there because of their ability to make good decisions as much as anything else.

 

I would like to send my condolescenes to the family of the legendard Eddy Arnold who for many years was country music’s biggest star, holding more top ten record positions that any country music singer in history.

 

Dottie Rambo, definitely the queen of Gospel music, was killed in a horrific tour bus crash this past week while on tour.  The entire band and traveling companions were all seriously injured and we should pray for all them.  Dottie was as much a great name in Gospel music as Eddy Arnold was to country music.  These artists will be missed by all who ever heard or knew them.

 

Your buddy, Bobbe Seymour

 

STORY   BEHIND  THE  SONG

Charley Pride's 1969 number one, "All I Have To Offer You Is Me," was his first record to top the country music charts.

He came close a year earlier when his single, "The Easy Part's Over," topped out at number two.

"All I Have To Offer You Is Me" was his first time to record a song written by A. L. "Doodle" Owens and Dallas Frazier. His previous nine single releases had been written by another songwriting team, Jerry Foster and Bill Rice or producer/writer Jack Clement.

The idea for "All I Have To Offer You Is e" came from a conversation betweens Owens and Frazier, while driving. The songwriting duo had many conversations during, many such drives and the results were many more hit songs!

There were four record producers listed on the record—Felton Jarvis, Jack Clement, Chet Atkins and Bob Ferguson. These guys were the cream of the crop in the production of country records during that time. While Jack Clement was the only one of the four to actually even be in the studio while Pride was recording the song, the listing of all four producers on the record label was part of RCA Records efforts to built credibility for Pride's talent before country music radio stations discovered the color of his skin.

According to Charley, "Things were different back then."

And the artists credits on his first five record releases listed him as "Country Charley Pride."

"All I Have To Offer You Is Me" hit the country charts June 21st, 1969 abd nine weeks later, was in the number one spot.

It was on the charts for 16 weeks.

 

Där fick ni en möjlighet att träna upp er engelska då mycket av texten var taget från amerikanska källor.  Mer än så hade jag inte denna gång.

 Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev 037    ( 5 sidor)   25 maj  2008

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress någon gång mellan fredag -  söndag.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 

Här kommer ett ganska långt Nyhetsbrev! Håll till godo!

Klubbtidningen Krutstänket  kommer en gång per månad, denna gång med 8 sidor information om S.C&Wklubben och om diverse annat. Vad jag vet så är det här den enda countrymusikklubb som fortfarande ger ut sin tidning så ofta. Alla andra kör med kvartalsutgivningar och det kanske skulle vara mer ekonomiskt även för här? Hemsidan www.birgell.com  Här lite fler nyheter!  JL.
 

Obs! Obs! Obs!

En liten försiktig påminnelse ...... ni har väl inte glömt .....att komma och se och höra och tillbringa en helkväll med - Good old Country & Bluegrass Music and Linedance - Svengmans Collage (spelar) & Svengmans Decolletage (dansar).

Onsdagen den 28 maj på Enskede Värdshus - Festvåningen (Enskedefältet, korsningen Sockenvägen - Bägersta Byväg) Från kl.18.00, men musik och dans börjar c:a 19.00. Vid varmt och vackert väder kör vi igång utomhus! Å du! Det är fri entré! Öl, vin, vatten och mat finns det gott om.

Här finner ni Värdshuset http://www.enskede-vardshus.se/  T-banelinje Hagsätra till Enskede Gård / Buss 144 från Gullmars eller Fruängen till Enskede Rackethall / Tvärbanan till Linde / Cykelställ / Obegränsat med bilparkering - kan det bli bättre?

Här finner ni Svengmans http://www.svengmans.info   Mer info per telefon 0705-191 191

Välkomna till Club Svengmans, svenger som faaaaaaaaaaaaaaaaan!

PS. Tack Janne,  för din recension av AFF's hemsida! /K

 

Tack för ännu ett nyhetsbrev, Janne!

Kul att du orkar hålla igång med det. Fortsätt länge, och låt hunden ta över när du kroknar!

 

Vad gäller YouTube så är den som både webben i övrigt och faktiskt i någon mån livet självt - full av både skräp och diamanter. Var och en får sovra själv, för det gör ingen annan åt en. Tuben är totalt demokratisk i den bemärkelsen att vem som helst kan lägga ut (nästan) vad som helst där, och det är inget förbud på att göra bort sig. Samma sak som i affärer - det finns inget förbud på att göra dåliga affärer om man nu anser sig ha råd med det.

 

Att se och höra vad olika pickers gör är oftast intressant (och ibland litet pinsamt), men jag är för egen del glatt överraskad över hur många riktigt bra pickers det finns, som jag inte hade en aaaaning om innan tuben kom. Fast det är sant - visst ligger de flesta svenskar långt efter genomsnittsamerikanerna i spelförmåga, men det är ändå kul att se och höra vad folk åstadkommer, även om det inte alltid är så bra. Nästan alla lär sig med tiden någon liten specialitet som är bra och som kan inspirera andra.

 

Så jag skulle tvärtom vilja uppmana folk att lägga ut mer på tuben. Det är de som vågar satsa och inte låter sig hämmas av jantebon inom sig som utvecklas snabbast och mest i förhållande till sina talanger. De som inte vågar satsa och riskera att göra bort sig ibland utvecklar heller aldrig sina talanger ordentligt. Det är en inbyggd förbannelse att begåvade människor ofta är så förbannat självkritiska, och den tendensen är enbart destruktiv och borde bekämpas. Bertrand Russel sa någon gång att ett av vår tids största problem är just att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.

Klokt talat av en stor filosof!

 

Ändå håller jag fullständigt med Tage Danielsson:
Utan tvivel är man inte riktigt klok.

Klokt talat av en klok humanist!

 

Hdg!  Anders i Falun

 

Det är självklart att ALLA har rätt att lägga ut sin outhärdliga musik på nätet. Jag bara undrade hur det stod till med intelligensen och musikaliteten? Varför vill man skämma ut sig själv med sopiga bidrag till t ex You Tube? Valfritt så klart, men någon självkritik bör man ändå ha för sin egen skull. Det här gäller absolut inte bara svenska pickers, det var bara ett exempel jag nämnde. Som jag tidigare skrivit så är mängden av amerikanska steelpickers ungefär 33 gånger så många ­- kanske ännu fler - och därmed finns det då rimligtvis 33 skitdåliga musikanter på 1 enda svensk sådan. Dessa kan man stundtals betrakta på You Tube.

 

Under mina ca 10 år som DJ på Radio Lidingö och Radio Viking så fick jag (och får fortfarande) massor av knäppa inspelningar från folk som vill bli stjärnor, ungefär som många av de tokar som söker till ”Idol”.  En del är så hemska att man undrar varför ”artisten” inte själv upptäcker att det låter fördj-t! En gåta för mig och då ska man veta att jag inte är direkt överkänslig mot folk som försöker. Allt måste ha sin början någonstans och som lärare i pedal steel har jag hört det mesta. Men varför göra inspelningar då man är långt ifrån färdig från nybörjarstadiet och som man sedan lägger ut eller spelar upp för andra. Det är just det jag hakat upp mig på! Spela då hellre upp det för mamma eller pappa, de tycker ALLTID att du är bäst!

 

Hej

Skickar Er lite allmän information om vårt gästande Cajun Band på Carlshamn Country Festival 31 maj. För att lyssna och för övrig info se www.carlshamncountryfestival.se  De står på scenen kl 18.30...gör Er redo för ett glatt och uppiggande framförande !

 Med vänlig hälsning Lena, Carlshamn Country Förening

 

Träskrock, Cajun och Zydeco med Bayou 

Bayou,  spelar musiken från träskmarkerna i Louisiana. traditionell Cajun, och Zydeco, nyskriven och vintage-baserad 40-talsrock och country, där cajun-dragspelet, fiolen, tvättbrädan, ståbasen och lap-steelen står i centrum. Bayou bildades för några år sedan av medlemmar  från Uppsala-bandet Boiling Bayou och Stockholms-bandet Cajun Hurricane, som spelat denna musik i upp till 20 år. Boiling Bayou blev 2006 nominerade som bästa utländska band i  the Cajun French Music Awards i Lafayette, Louisiana.

Turnerat i USA-södern

Tidigare har medlemmarna hunnit med flera USA-turnéer i djupaste Louisiana-södern, nu senast  i början av Maj, då ett par av bandets medlemmar var inbjudna att spela  i  New Orleans, den klassika radio och tv showen ”Rendezvous des Cajuns” från Liberty Theatre i Eunice, samt Crawfish-festivalen i Breaux Bridge, strax öster om Lafayette i djupaste swamp-södern.

Där är det är fantastiskt att möta publik och andra musiker på orter som Mamou, Breaux Bridge och i Lafayette, säger bandets Christer Åberg. De känner ju inte så mycket till Sverige, annat än att vi är den största importören av deras kräftor. Men när vi spelar schottis med vår rockabilly-flauvor, så är de övertygande om att det är two-step. Och de dansar two-step och jittebugg till det.

Han berättar att de blivit lite av en ambassadörer för ett litet land ”overseas” och att folk blir väldigt intresserade när de förstår att Sweden, där är det kräftor, dragspel som gäller och lika mycket party som de själva har, även om de tycker att svenskarna är konstiga som äter kräftorna kalla, kryddade med dill.

Vi har under det senaste året  spelat  på ett antal festivaler, bland annat Ultimate Country Cruise, Torsåkers Bluegrassfestival, Cajunfestivalen i Köge i Danmark och Hillbilly Night på Mosebacke i Stockholm.

Kommande sommar har Bayou ett antal festival och klubbspelnigar inbokade, bland annat Carlshamns Countryfestival  31/5, Lida Countryfestival 27/5, Piteå Dansar och Ler 25/7, Gränna Bluegrassfestival 16/8 samt Stödfestival för New Orleans i Hammarby Sjöstad, Stockholm 12/10

För mer info: Gunnar Ståhl,gunnar.stahl@data.slu.se 070- 3109767,

Christer Åberg, christer.aberg@publik.se 070-548 60 60,

Högupplösta bilder: http://www.bayou.se/download/bayou_1.pdf; http://www.bayou.se/download/bayou_2.pdf

Du kan också möta bandet på http://www.bayou.se.

 

Hej Janne,

 

Tack för hjälpen i sökandet efter en Session 400. Nu hittade vi aldrig en lämplig modell, utan övergick till en mycket lyckad Plan B: min Fender Steel King. Redd hade aldrig provat en sådan men var villig att ge den en chans på vår första spelning i Malmö. Och till allas förvåning passade den fantastiskt bra till hans spelstil. Såväl Redd, som bandet och folk i publiken, höjde hans ljud (och inspirerade spel till skyarna). Och ett flertal rörförstärkarfanatiker fick sig en rejäl överraskning när de sedermera fick veta att Redds välljudande toner kom från en transistorförstärkare.

 

Själv körde jag på min nya "Steel Tzar", en Fender Super Twin Reverb från tidigt 80-tal ombyggd för att passa till pedalsteel. 180 W av maffig rörförstärkare med solid botten för min C6:a.

 

Ha det gott!  Janne Jonsson

 

 

 

Hej

 

Jag har fått tips om detta nyhetsbrev om country och skulle framöver vilja få med information om att det ska vara tema Country & Western på Haningedagen - ett lokalt arrangemang i Haninge kommun som genomförs kring Kulturhuset och Poseidons torg i Haninge centrum. Det är ett tillfälle för föreningar, företag , organisationer att visa upp sig, som genomförs varje år och brukar inramas av ett tema. Detta år är temat Country och Western och det kommer vara en utomhusscen och musik med countryinriktning under dagen.

 

Kan jag skicka info om detta till dig som kan komma med i nyhetsbrevet?

Hur ofta kommer det ut, Vad är det för deadlines?

Jag skulle gärna vilja ha med någon info i mitten på juni och en påminnelse i början på augusti, om det är möjligt.

 

Vänliga hälsningar, Karin Ögren

 

Min utgivningsdagar ser du i brevhuvudtexten! Du är välkommen med info om dina arrangemang men tänk på att jag bara tar in maskinskriven text i form av email. JL.

 

 

Hey all from Romi Mayes Canada ! 

Below are my upcoming European tour dates...
http://www.romimayes.com/shows.html (Karlshamn o Eksjö)
Hopefully you can make it out to a show or you have friends/family/enemies you want to notify in those areas to come on out and check out some good time country blues Canucks...

That would be great - Thanks so much - as always and hope to see you there!

http://www.facebook.com/pages/Romi-Mayes/21980925716 
www.youtube.com  search 'Romi Mayes'

 

 

Hello fellow players,

 

How many of you saw the ACM awards the other night?

 

It must have been several of you because I received many disparaging emails about this country entertainment show.  Notice I left the word music out of it.  After all, it’s not about the music.  It’s entertainment.  Skinny people jumping around, yelling into a microphone, wearing funny costumes and generally acting immature and silly.

 

The reason I’m complaining about this is not because I think they don’t have a right to do it.  They are definitely making big money in the process.  However, selling it under the guise of music is sort of pushing it out of bounds to me and I’m sure to everyone that calls themselves a musician.  If they would just let us know it’s about the entertainment, I could stand the scenario a lot more easily.

 

I notice that when they mentioned the award to the steel player of the year, the television director cut before the name could be announced and went to a commercial.  There are people out here that view at these shows looking for some decent musical content.  It appears the entire country music industry is leaning hard toward glitz, glamour, stage tricks, funny lighting and hype to get the non-musical patrons to pay their way through the front door.

 

Obviously there are a lot more people out there that don’t know anything about music than there are of us musicians that love and care for the quality and intelligence it takes to be able to learn this craft.

 

Why am I perturbed?  It’s because this stuff is being sold as music.  It’s not about the music.  You could hear much better music on the soundtrack of CSI, Sanford & Son, The Andy Griffith Show and Sponge Bob Squarepants than you can music award shows.  Actually the entertainment may be better on these shows I just mentioned. 

 

How many times has someone asked you after you told them you were a musician, who do you work with?  The more popular the name, the greater they think you are.  This is what I call fame by association or tapping into the singers fame.  To them, it doesn’t matter how good you can play, you are no good until you have worked with somebody famous.

 

When I left my local area home before coming to Nashville, I was just a nobody non-playing dreamer to the populace in my hometown.  I went to Nashville, went to work with Bobby Bare, played my hometown and suddenly I was a big star.  I didn’t play a bit better with Bobby Bare than I did at the local VFW at home.  It seems as though fame comes with association.

 

Just being famous is pretty hollow.  Being famous because YOU play well is the real honor.  One thing I really like about the Texas Steel Guitar Hall of Fame is that they seem to ignore a lot of the entertainment factors and pick their inductees by how well they played, how long and what they have done for the steel guitar industry as a whole.  This gives this organization great credibility as I think these factors are much more important than inducting someone because they accidentally got on one hit record before never being heard from again.

 

What does it take to get a job with somebody famous?  Quite often, not much.  Being in the right place at the right time seems to be the most important factor.  Remember, there are also many, many great players that will not work the road because of family ties or whatever.

 

Anyway, I feel that all of you subscribers to this newsletter care about the music.  If you are playing professionally, you have to care about the money.  If you are not a professional musician, but love steel guitar, fiddle, banjo, lead guitar, then I know you love the music and may be the luckiest of us all.  Thank goodness we can buy CDs, have some satellite radio stations that are devoted to pure music because the most powerful medium of all, television, seems to have let us pure country music lovers down.  Let’s hope it’s only temporary.

 

My new pure country CD entitled “Tennessee Country” is now in the hands of the duplicator and is awaiting it’s turn to go through the stamper.  Andy Reiss is playing lead guitar.  He is famous for his great band, The Time Jumpers, that works in Nashville every Monday night with Paul Franklin being the steel player.

 

The pure country rhythm section on this CD is just what a steel fan would want to listen to with no piano, no fiddle, no horns or string section, just a drummer playing brushes on a snare, two rhythm guitars and upright bass.  Pure country steel guitar with nothing getting in the way.  This is the purest country, full of licks, out of my 17 CDs that I’ve ever done.  It will be available for sale in about three weeks.

 

Don’t forget the big Memorial Day steel guitar show in Tulsa.  These are fine folks and you always have a good time.  I won’t be there but it is and always has been one of my favorites.

 

Here’s the link to this weeks YouTube lesson:

http://www.youtube.com/watch?v=bYxe9bxhbM4

 

Your buddy, Bobbe Seymour

 

Nästa Nyhetsbrev kommer någon gång i helgen nästa vecka! Ha det fint i solen!

Janne Lindgren
 

PS. Jag har en oöppnad box med Merle Haggard liggande. Den heter ”Hag” och innehåller studioinspelningar från 1969 – 1976, sammanlagt 6 CDs (26 – 31 låtar på varje). Pris exklusive porto är 950:- DS.

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev 038    ( 5 sidor)   30 maj  2008

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress någon gång mellan fredag -  söndag.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 

Tisdag morgon var hustrun och jag som vanligt på promenad på morgonkvisten precis som vi gör varje dag. Vi gick den vanliga vägen förbi Bredäng till Jakobsbergs Gård och tillbaka. Det tar ungefär en timme. Men den här gången – till vår förvåning – så stod det två stora elefanter och betade i gräsmattan ungefär vid Bredängs Camping. Va!?! Hade jag möjligtvis druckit för mång elefantöl kvällen innan eller…? Men eftersom även hustrun såg elefanterna så blev jag lugn. Strax därpå dök det betande kameler upp också! Ja ni tror med all rätt att jag och hustrun fått dilerium eller något men….. på andra sidan vägen fanns förklaringen. Maximum Cirkus hade kommit dit under natten och lät alla sina djur beta av det färska gräset. Vilken härlig början på en dag!

Dessutom fick jag den senaste Mr Music Country från Göteborg. Vilken höjdare denna gång, bara superlåtar. Endast en lite udda låt var med och det var faktiskt Dolly Parton med sin Cracker Jack. En bra låt, bra inspelning för sin tid, men kändes lite gammalmodig tillsammans med dagsaktuella toppinspelningar med Alan Jackson, Brad Paisley, Gretchen Wilson, Keith McCoy, Van Preston och många fler. Har ni ännu inte prenumererat på Mr Music Country så gör det snarast.  www.countrynews.nu

Vill ni hålla er uppdaterade beträffande countrymusik så kolla in www.countrywood.se

Onsdag kväll (samma vecka) den 28 maj var jag på Enskede Värdshus för att bli underhållen av Svengmans, ni vet bandet det sveeeeeeeenger om! Då jag kom dit vid 19-tiden var huset fullt av gäster både inne och ute. Fin buffé fanns att köpa in sig på och förstås allehanda drickbart. Ute i trädgården stod Svengmans med nyinköpta vita cowboyhattar och det var nästan som om Bill Monroes ande vakade över det hela. Åtminstone fick vi höra en hel del av hans uppfinning, nämligen bluegrassmusik.

Utan elförstärkning så blev det givetvis lite tunt ute i trädgården, men det tog man igen då bandet – och publiken – flyttade ned till festvåningen. Där blev det bra tryck på musiken med Kjelle Johansson i högform på banjon och trevligt mellansnack av ”the leader of the pack” Kenneth Friberg. Sången inklusive stämsång kunde vara lite tydligare på vissa håll, men det var inget fel på låtval och arrangemang med lite Hank Williams, Flatt & Scruggs och Monroe förstås! Att sången ljudmässigt blev svagare än själva kompet berodde mest på att huvudsångaren och stämdito inte gick tillräckligt nära mickarna. Den här sortens mikrofoner kallas ”close talk” vilket säger det mesta. Men detta är en bagatell eftersom helheten och stämningen i bandet smittade av sig på publiken och alla tycktes trivas.  Extra festligt blev det då Svengmans Decolletage – Susanne, Sussie och Rita - kom indansande framför bandet. Även de med tjusiga vita hattar. En höjdarkväll!  Övriga medlemmar i bandet är Magnus Wiberg, dobro; Peter Lundahl, mandolin och leadsång; Lisbeth Lundahl, bas;

Det var också kul att träffa några gamla vänner bland publiken. Men var fanns medlemmarna i Stockholms Country Music Club? Trots deras frånvaro så var festvåningen i det närmaste fullsatt och Club Svengmans kommer troligtvis tillbaka redan i september, med gästartister och jam.

Här lite fler nyheter!  JL.

 

Hej kamrat. En sen nyhet;
En Hillbilly & Zydeco kväll med Rockridge Brothers och Evil Emil & the King Kongo Cobras. Kick ass acoustic old school på Stampen och Gamlingen, Stora Nygatan 5.  fredag 30 maj fr. kl. 20.00

Kom, kom, kom! Vi svär att ösa ikapp med de onda ormarna.

/Bröderna.

 

Hi Janne,
here is the first of a series reports:
 
Monday - 2008-05-26 - Country Fan on his way to Mecca
 
Booked my on going Nashville trip via www.travelstart.se they had
a special price on American Airlines I couldn't resist. Arlanda ->
Heathrow -> JFK -> LaGuardia -> Nashville. The price was about
SEK 5400,- which I consider cheap.
 
To get to Arlanda in Stockholm I use www.sl.se and www.flygbussarna.se
together they can help you get to Arlanda almost anytime when flights
are leaving. For "flygbussarna" you can buy a 10-trip-card and save some
if you plan to fly frequently.
 
However I got to Arlanda by first an SL bus and then changed at Jaerva
Krog to a "flygbuss". Got to Arlanda about 06.00 and flight leaving 07.05.
Smooth check in and I got all boarding cards. Arrived in London ok at new
T5 (Terminal #5) and had to switch thru flight connections to T3. Waited
in the lounge and finally got on board AA105. Smooth ride as ever, nice
meals and arrived on time at JFK. Got my luggage ok and went out to catch
the bus to LaGuardia, cost for this a mere $13. Delivered there smoothly too,
chatting with an airline pilot living in Nashville...
 
Checked in again, this time for Nashville... Easy ride again and landed about
21.17. Waited for my luggage and went to my Midway Motel. Arrived there
around 22.00. Checked in and got settled. Noticed that there had been some
visitors since last time... and that some ants had moved in...
 
As George W. would have said: "Just stomp them out!" and I did... But I guess
there are more hiding in their caves...
 
Spent rest of the evening watching TV and listening to Eddie Stubbs on WSM
radio 650 www.wsmonline.com .  I was lucky to win a ticket to an intimate
evening with Eddie and Dierks Bentley at the Hall of Fame this week. Had some
nice coffee and cake and called my promo man. Drifted off to sleep late...
 
Tuesday - 2008-05-27 - Nashville is the roughest...
 
Woke up early as usual. Spent some time downtown at the library and then
took bus #3 out to Music Row to have an Arby's meal. Was waiting for my promo
man but he never showed up. Nashville can be rough sometimes!
 
Back to downtown and boarded after some walking around a bus #12 to visit
with Jeff, other record man. He was working and I browsed for an hour or
so for some new stuff in the cd bins... Returned to Great Escape and said
hello to a friend there. Then it was time to take the bus #15 back to my
Midway Motel, after some food shopping. Was just so shocked, my favorite
store, H.G. Hill's, had closed so I had to find a new one... I did in a strange way,
since I found a Dollar General Market in a place where there used to be a Kroger
foodstore earlier. This meant better prices but fewer articles...
 
Back at my motel it was time to inform the manager about the ants... so
while standing there the phone rang and Dan wanted to come over and
visit some...  We had a nice chat and after he left I watched the Opry,
one nice duet with Dawn Sears & Vince Gill "Look At Us" and Dawn also
sang on her own with Time Jumpers... good sound of course. Listened
to Eddie this evening too... filing new stuff on my Mac etc.
 
Wednesday - 2008-05-28 - 14 years of hard work...
 
After breakfast i took bus #10 all the way out on Charlotte Avenue. Did
some thriftshopping (like Elizabeth Cook). Found some nice pearl snaps
and T-shirts etc even found a book by Ed McBain for just $2. After this
long day I went back to my Motel and unloaded and took the bus in again
after some sandwiches and nuggets. I stopped at Country Music Hall of Fame
(www.countrymusichalloffame.com) and notice people waiting in line outside
the building. I was listening to my radio and waiting for the doors to open
so I could claim my ticket for a seat and to listen to Dierks Bentley being
interviewed by Eddie Stubbs. As usual Hall of fame donated a kit to all the
winners. I got front row seat as usual, it pays to wait in line, and had a
ball watching this overnight sensation salute his first "Greatest Hits" album
being released on Capitol. Even the head of the label was there... 3000
fans has been listed on the insert as co-producers... as they voted for
the songs to be included... 2 new songs and also liver versions of the hits
will make this volume easy to sell... Dierks (www.dierks.com) got to Nashville
14 years ago and used to play at Wolfy's. He had an independent album released in
2001, but that memory cell didn't click for Dierks as he thought it was 1999.
 
He played 2 songs live and when they had the breaks for ads he met and
greeted the fans. many took pictures and some got autographs. The show
was on for 2 hours between 19-21. But don't cry for missing it it will be
added to the files on WSM's homepage so in a week or so you will be able
to hear him and Eddie talk live on your computer.
 
Took the bus #15 back to my Midway Motel and just in time to see the last
8 minutes of the Penguins - Red Wings Stanley Cup final. 3-2 Penguins,
but Detroit almost equlized... I bet they will win the cup this year! As usual
they outshot their opponents 34-24 this time (www.nhl.com).
 
Listened to Eddie the rest of the evening and stomped them ants, it seems
they are almost everywhere, but I will not give in and use another room.
Warm here now +30.
 
to be continued...   Hank

 

Hello fellow players,

 

Here it is.  Summer season is here.  There should be more work playing for every steeler.  Private parties, clubs are doing better, road gigs are firing up, fairs are being booked along with other outside events.  Steel guitar shows also fire up this time of year. 

 

Don’t let fuel prices govern your life.  Don’t turn down gigs because you think they are too far away.  Don’t stay away from great steel guitar shows because of the price of fuel.  Don’t be held hostage by big government, politics and off-shore suppliers and on-shore refiners.  You could always dump the big V-8 van or pickup truck and get a nice car with a big trunk that gets twice the mileage.  This would be like $4 gasoline only being $2 gasoline.

 

Don’t let any of this nonsense keep you from getting a hundred percent out of your love for steel guitar, music in general and life as you know it.  Music is as “green” a hobby or business as you can have.  Don’t cut back on steel.

 

I got thousands of emails and everyone of them agreeing with me about last week’s newsletter on the ACM awards, and while we are on the subject of the demise of classic country music, I’m also pretty shocked to see the degradation of other styles of music. 

 

Have you noticed all the late night talk shows, like Leno, O’Brian, Letterman and Ferguson all have some kind of band playing the last seven minutes of their shows?  Most of these bands are horrible.  Very few are okay.  I recently found some redeeming qualities in Nora Jones, Prince and if I looked hard, I could probably find another one or two.

 

Who books these acts on these late night venues?  And do they know nothing about music?  I feel the problem is people don’t know good from bad.  They don’t know actual real music from just noise.  Many so called musicians that I see on television obviously are missing a musical education.  Many need to learn at least enough music to know good from bad.  I feel 100% of the readers of this music know and appreciate good smooth, classic, mature musical sounds.  We all know what’s bad and what irritates us.

 

I personally can’t take a lot of so called music that is forced on me like the synthesized music on news shows, distortion guitar on car ads and lastly, I quit watching the low budget car shows on television because of the horrible screaming sound track.

 

How long can you watch the weather channels without being driven up the wall? 

 

Possibly the more you learn and the more music savvy you get over the years, the more bad music aggravates you.  Possibly this bad music only bothers good musicians.

 

My father was a musician on the battleship Indiana in World War II.  He tells the story of three buglers on the ship whose responsibility it was to play different bugle melodies as signals over the ships intercom such as Revelie, warnings of attack from enemy forces, time for mess, meaning a call to eat. 

 

Being one of the musicians, he didn’t have to get up and start his day at 5 AM as most of the rest of the crew did.  However, two of the buglers on duty played so well, he could pleasantly sleep right through their morning awakening call.  But the third bugler was so bad in tone, pitch and meter that nobody could sleep through it.  This shows me that even bad musicians may have their place.

 

While working the road out of Nashville many years ago with Jim and Jesse and the Virginia Boys, we had just loaded up on the bus, left town and were worming out way through the back roads of Kentucky when we approached a very long and very narrow suspension bridge.  As we started to cross it at 55 MPH, sure enough over the top rise in the center of it, here comes an 10 foot wide house trailer who was also going about 55.

 

Jesse was driving the bus.  I said, “Jesse, there isn’t room for both of us.”

 

Jesse’s reply was, “Well, he’s not gonna stop and I don’t have anywhere to go but over the side and I’m not doing that.”

 

As the vehicles came closer and closer together, myself and our band got as far to the right side of our bus as we could in anticipation of us losing the left side of the bus.  The driver towing the 10x60 foot mobile home got as close as possible to the railings as he could and we did the same on our side and as we met, the rearview mirrors of his tow truck and our bus smashed together with glass flying everywhere but with very little more damage, we passed each other and continued on our journey.

 

I guess the moral of this story is, if you have a big immovable object coming at you in your life, do your best to get around it and continue on because your playing will make it okay in the end.  This turned out to be a great tour that I’ll never forget, with one of the nicest country bluegrass bands that I’ve ever known.  Remember, all these touring groups are not just in danger because of high fuel prices, but the travel itself is dangerous.

 

Waylon Jennings, early in his career, lost two band members in a bus accident.  Claude Gray lost a bass player in a car wreck while traveling to a job.  We lost a great singer, Billy Walker and his band in a van accident coming from a job.  Gloria Esteban had a horrible back injury in a bus crash.  Charlie Pride lost the entire rudder and vertical stabilizer on his airplane due to a mid-air collision.

 

While traveling with Lynn Anderson, I myself had a couple of close calls in aircraft, one of which was losing an engine in a DC3 coming out of Kansas City.  Another in a LearJet with the entire band leaving Lake Tahoe in a snow storm and of course, the ever tragic story of Reba losing her band.

 

Jean Shepard, while traveling with Ernest Tubb forty years ago, hit a car head on that was going the wrong way on an exit ramp.  Jean was thrown from the middle of the bus almost totally out of the windshield and broke both legs.  The car driver was killed.

 

And of course, we just lost the great Dottie Rambo in a bus accident two weeks ago.

 

So remember, these guys that are working the road are not only in constant danger of not being paid, but just the danger of travel, no matter how should warrant them some additional praise and admiration.

 

We do complete restorations down to minor repairs, clean ups and setups on all steel guitars, but we need the guitar in here to do these things.  We are not going to spend an hour on the phone telling folks how to do this at home.  Every repair is different.  Every restoration is different.  We need to see the guitar in order to make the right decisions on what it takes to make it useful for it’s purpose.

 

There is nothing we can’t do.  We even build guitars totally from the ground up.  Many of you have know that for a long time, but some of you don’t.  Your guitars are totally insured when they are under our roof and they’ll only be worked on by the finest professionals in the industry. If you have a problem with your guitar or want your guitar to be a lot better than it is, let us know and get it to us. Here’s the link to this weeks YouTube lesson:  http://www.youtube.com/watch?v=4EUy5cbErMI

 

Your buddy,  Bobbe Seymour

 

Det var allt för denna gång. Nästa Nyhetsbrev beräknas komma söndagen den 8 juni.

Janne Lindgren

 

 

Tillbaks till nyhetsbrev!

Till nästa sida med nyhetsbrev!
Till föregående sida med nyhetsbrev
Till countrysidan
Till huvud-domänen vingar.se