Country Nyhetsbrev
från
Janne Lindgren &
CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music
http://cms.vingar.se
 Nyhetsbrev från
januari 2010 # 1 -  7

Under http://vingar.se  finns även http://country.vingar.se

Klicka här för att spara cms.vingar.se som favorit    

Gratisprenumerera !
På Nyhetsbrev från Janne Lindgren &
CountryMusicSweden
FYLLDA MED BRA INFORMATION

Email: countrymusicsweden@comhem.se 
HomePage: www steelguitar.nu

 
Ditt namn:
Din epost:
Din adress:
 
Ur innehållet:
Spara cms.vingar.se som favorit 

 # 1  STOCKHOLM HOEDOWN = live country varannan vecka
# 2
  Bobbe har 2 mail från over there
# 3 
www.obcmusic.se - gives you good country music to your computer –
 # 4  Carl Smith har avlidit.
Holly Williams till Sverige.
# 5 
Janne & Country Minstrels kan avnjutas "live" söndag!
# 6
 
Stockholm Hoedown, en formidabel SUCCÉ!!!
 



 

CountryMusicSweden

nonprofit organisation to promote country music and more

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev 01 ( 2  sidor)  3  januari  2010   

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress någon gång mellan fredag -  söndag.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på  http://cms.vingar.se  eller www.vingar.se

 

Så är det nytt år och som vanligt tycker vi att förra året gick väldigt fort. 2009 års stora händelse var att Alan Jackson uppträdde med hela sitt band i Sverige. Musikaliskt var det en höjdare men arrangörsmässigt katastrof.  Så mycket fel har aldrig en arrangör lyckats med tidigare. Men trots alla fel och brister så ångrar jag ändå inte att hustrun och jag gav oss i väg till Eskilstuna den helgen. För övrigt var det som vanligt, ganska många festivaler med skiftande artister som Danni Leigh, Tony Booth, Charlie McCoy, Dale Watson, Joni Harms, Mark Chesnut, L M Stone, Toby Keith,  Billy Yates m fl. En bra bunt med bra countryartister alltså! Men platsar verkligen Mats Ronander med band, Louise Hoffsten, Martin Stenmarck och Kikki Danielsson på en countryfestival????

AFF, denna arbetande klubb, sände mig nyligen AFF-tonbladet som är deras klubbtidning. Trots sin litenhet så är den mycket informativ och är just nu den enda av sitt slag i Stockholm som behandlar bluegrass/country. I detta nummer av AFF får vi läsa om Mike Seeger, Nationalgitarrer, ledig och fri i Tennessee och mycket annat. Besök www.amff.se  för mer information. Alla medlemmar fick för övrigt varsin almanacka med i detta nummer. Massor av fina bilder på grupper tagna av Kenneth Friberg förstås.

Några särskilda ord vill jag säga om artikeln som Michael Lindgren skrivit om National (Dobro). Artikeln kallar han John Dopyera och historien om The National String Instrument Company, Los Angeles, CA, USA.  Det är berättelsen om hur dobron eller resonatorgitarren kom till. En mycket djuplodande artikel som Michael här nedtecknat. Bara den är värd hela årsavgiften till AFF. JL.

 

Nedan ett meddelande från www.obcmusic.se från Nyhetsbrev 09054.

Kom ihåg "Stockholm Hoedown" som startar upp den 30 januari på restaurang Boule & Tapas, som ligger i Slakthusområdet vid Globen City. Våra premiärgäster på scenen blir bluegrassbandet Cold Mountain Band samt en efterlängtad comeback av Janne Lindgren och Country Minstrels.

Vilken smakstart! Välkomna! Entré endast 100:-.* gör en tjänst för svensk countrymusik och sprid detta meddelande *

www.obcmusic.se
- gives you good country music to your computer –

 

Just det! Det här kan bli hur bra som helst då Boule & Tapas är ett stort ställe med plats för över 300 gäster och en fin scen. Ta med er vänner och bekanta till den 30 januari och ni kommer att få uppleva en härlig happening med Country Minstrels och Cold Mountain Band.

Jag vill passa på att tipsa om en ny TV-kanal som heter TV10 och som sänder kristen musik av olika slag. Det blir mycket country förstås och häromdagen kunde vi se Målle Lindberg med band. Och hör och häpna så sändes på den här kanalen en konsert med Oak Ridge Boys som faktiskt är mycket country. JL.

 

What´s New At Sheplers?  www.sheplers.com

 

Slutligen….

STOCKHOLM HOEDOWN

Vi kör igång nu den 30 jan och det kommer att bli en fortsättning ungefär varannan lördag på restaurang Boule & Tapas - ett jättestor lokal med plats för 350 matgäster, med boulebanor, måltavlor för yxkastning och blåsrör, 2 stora barer, stor scen, bra käk och dryck till rimliga priser och en bra infrastruktur vid Globen City (Slakthusområdet).

Se www.bouleochtapas.se

Kan inte bli bättre.

Country Minstrels är husband och varvar med 1-2 bluegrass/oldtime-band varje gång.

Intresserade band och artister får gärna kontakta oss om de vill medverka.

Välkomna

hälsar

Rob, Kenneth & Janne

email info@obcmusic.se

 

That´s All Folks! 

 

Janne Lindgren

 

CountryMusicSweden

nonprofit organisation to promote country music and more

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev  10002 (   sidor)  12  januari  2010   

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress någon gång mellan fredag -  söndag.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på  http://cms.vingar.se  eller www.vingar.se

 

 

 

Jo, det blev lite fel i numreringen vid förra utskicket. Det skulle rätteligen varit Nyhetsbrev 10002 då vi nu passerat årets gräns. Ingen fick eller kommer att få 10001 då ni istället fick 09055 eller 055 som jag förkortat det till. Det innebär i vilket fall som helst att jag under 2009 skickade ut 54 Nyhetsbrev, mer än ett i veckan. I mitt register har jag ca. 500 gratisprenumeranter varav de flesta gillar riktig countrymusik. Självklart skriver jag en hel del även om steel guitar och då oftast om pedal steel guitar. Skaran av läsare ökar hela tiden och det är roligt.

Och fel på mig själv blev det också så det blev HS-akuten den 7 januari. Blev förstås instoppad och hamnade på hjärtavdelningen eftersom kärlkrampen blivit värre och värre. Där låg jag ända tills måndag eftermiddag och därför är Nyhetsbrevet lite försenat. JL.

 

intressant läsning
 
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article678327.ece
 
Andre Hakwinsson

 

Country Galan
Hörde steel på nån låt faktiskt... hihi.
Men killen hade behövt lite lektioner av en viss Mr Lindgren.... 

Ha´t som du e på steel = BÄST!
 
Fan-klubben

Tack för det! Jag suger åt mig!  JL.

 

Hej alla vänner av Countrymusik.

OBC Music har publicerat ett nytt bluegrassprogram - BG-15.

Håll till godo.

Vi ser gärna att ni fortsätter (eller påbörjar) ett medlemskap i OBC Music. För endast 100:-/år

sponsrar ni vår verksamhet för webbhotell och domän.

Använd plusgiro 43 93 21-1.

 

Nu startar vi även livemusik
på restaurangen
Boule & Tapas, Slakthusområdet vid Globen.

Start lördagen den 30 januari med
Janne Lindgrens Country Minstrels, i en efterlängtad comeback,
samt
bluegrassbandet Cold Mountain Band.
100:- i inträde.

Preliminärt fortsätter STOCKHOLM HOEDOWN
följande lördagar

13 feb

27 feb

20 mar

10 apr

24 apr

Välkomna!

www.obcmusic.se
- gives you good country music to your computer –

 

 

Hello fellow players, (bara för pickers) JL.

 

How about some good news in these bleak days of economic blues.  It looks like USPS – United States Postal Service – is wanting some more of the lucrative business that has gone to UPS, Fedex and DHL.  The shipping rates they are offering has allowed us to make slight adjustments in our retail prices delivered to your door.

 

This means that items that we get shipped to us are less money when they make it to our floor and then when we ship to you, it’s another savings again.

 

But now, here’s the greatest news of all.  Business that we have shied away from but still done a lot of in the past was overseas business.  We are now shipping to other continents and getting much faster service at lower prices than we ever have before.

 

There are also some code words we can use to make things easier for you at customs.  We shipped a guitar to Germany on the 23rd of December.  It was there by the 28th of December.  Considering the Christmas rush, I was very happy to see such incredible service as was my nice German customer.

 

I know that we can do a lot more business outside the United States and sell these fine made in the USA steel guitars to folks that cannot get this kind of quality in their homeland.  We will strive to do everything we can to make our overseas customers as happy as possible.

 

Last year we sold several Jackson, GFI, Mullen as well as many used guitars to customers in countries outside the United States.  I am very happy to be able to take care of these customers without all the former hassles we had.

 

Something technical now.  Mr. Bill Fall asks, “Do you think it would be worthwhile for you in one of your newsletters to talk about cabinet construction in terms of tone?  For example, thickness and hardness of wood and how they affect tone.”

 

My answers is yes, it’s always worthwhile to talk about tone and try to make people aware that there is both good and bad tone.  Many folks want to argue there is no bad tone, just different.  This is a pretty ridiculous statement in the professional world, but I guess to the amateur or aspiring musician, there may not be much difference.

 

The reason we’re talking about the cabinet of the steel guitar here is because this is the heart of the timbre of the note produced by the steel.  The thickness and in a big part, the length of the guitar is very important.  Think about a marimba with long rosewood keys at the left end and little short rosewood keys at the right end and all the keys in between that all give you a totally different pitch.

 

You can make these Marimba keys out of about any wood, but they sound better when  they are made of rosewood as opposed to any other kind.  Many people say, “What difference does the wood or body of a steel guitar make to the tone when it’s an electric instrument with a pickup anyway?”

 

Please realize that the pickup is really a microphone that picks up the actual timbre or tone of the steel guitar.  If your guitar sounds good, it will sound good no matter what pickup you put on it.  If you don’t have a guitar with a good body that will back feed vibrations into the strings, you will not have the overtones or loops and lodes that create great tone.

 

Naturally you can use a pickup with better clarity and fidelity to reproduce the tone of your guitar clearer, cleaner and more true, which will help it somewhat, but the big thing is the body in the guitar has to produce sympathetic vibrations that are back feeding over the changer into the string and pickup.

 

So actually what the amplifier is hearing is the original vibration of the string as you picked it and the overtones that are being put into the string by the sympathetic vibrating body.

 

Ever notice how you can’t take Fender pickups off a Fender guitar, put them on a Gibson Les Paul and have it sound just like a Fender, any more than you can take a Gibson pickup and put it on a Fender.  Different designs and engineering between these two companies.

 

You cannot make an MSA steel guitar sound like a Sho-Bud by putting Sho-Bud pickups on it because the tone isn’t in the pickup.  The tone is in the guitar.  Everything you do to the body of a steel guitar affects the tone.

 

Have you ever thought about that big hole cut in the top of the Emmons guitar, where the tone and volume controls with neck switch fit?  Ever thought about how thin that body was and how much it vibrates on its own without even being plugged into an amplifier?

 

This is one way the Emmons tone was created.  The Sho-Bud tone on their big body Pro series guitars sounded big, rich and warm, but actually not at all like the Emmons, but still very great.  Two good tones made in two different ways.

 

I remember one day shortening the length on the pushpull Emmons guitar an inch and a quarter.  The tone was totally destroyed.  I do know of an Emmons pushpull made of mahogany that sounded awful when it was new, but over the years it has aged to where it sounds incredible today.  Strange things these guitar bodies.

 

Many times you will hear slight differences in tone between three or four identically built steel guitars.  This could be due to different amounts of moisture in the wood or differences in guitar string brand because different strings have different alloys.  It is shocking to see that the material the neck is made of makes less difference than one would believe.  Just a few winds of wire in the pickup coil will make as much difference as going from a wood to metal neck will make.  In other words, practically nil.

 

Another thing you may wonder about is how the sound is affected by mica covering the exterior of the body on a steel guitar.  Again, some of the greatest sounding steel guitars in the world have mica on them.  Naturally the color makes no difference, not even if it has any pigment or not in the mica.  The mica when bonded to the wood can actually enhance the tone it seems, even though you don’t see any mica covered violins or cellos.

 

The newsletter this week is intended principally as food for thought.  I’m sure many beginning or non-players may find it boring, but sometimes you just have to get down to the nitty-gitty.

 

You may wonder why some guitars that seem to violate these rules sound so good, like GFI or Dek-Ley.  Then there are many guitars that just look like they should sound incredible, made out of the finest materials and put together so beautifully that they could win first place in an art show, but yet they sound so bad the majority of the public wouldn’t have them.

 

Guitars like this usually cost a tremendous amount because of the incredible workmanship that goes into them with great polishing, all the best machine parts money can buy, beautiful pieces and general over engineering.

 

People that buy these guitars think that they are getting what they are paying for until they hear a player, possibly on the same show they are on, come out with a 1959 Sho-Bud that Shot Jackson built with porous aluminum castings, home make pickups made with an egg beater and gas welded cold rolled steel under-carriage and just blow them away with tone.

 

And if the guy with the Sho-Bud didn’t do it, the guy with the ’66 Emmons did.  It’s funny, but tone isn’t important or even recognized by many players until they really hear a good dose of it by one of their buddies old guitars or a pro visiting their hometown or possibly on their favorite recording.

 

If you don’t think tone is important yet, you will someday and hopefully soon.

 

 

Your buddy, Bobbe

 

Hello fellow players,

 

The hustle bustle of the holidays is behind us.  I hope everybody enjoyed the season.  We have snow now but didn’t have it for Christmas, but I understand many of the readers of this newsletter have had enough snow to last until summer.

 

Luckily, clubs never close in bad weather as long as there’s any chance of people coming in.  Even though we are in the middle of what is supposed to be a down period in live music, meaning the first of this year, January through April, there is still work out there, there are still going to be places to play and they’re going to need musicians to play just as bad as any other normal time.

 

Don’t suffer because of the winter doldrums.  Put on a big smile and your picks and get out there and have fun.  Now is a great time for networking and politics.  If you have friends playing and you’re not, get out there and watch them.  Get up close and make them nervous if you want to.

 

I was working with Stan Hitchcock at the new Conway Twitty enterprise named Twitty City in 1984.  I was band leader on the show in charge of everything except what Conway did. 

 

We had a new drummer who was a real practical joker.  This drummer was from a family that was highly respected in Nashville.  His father was a bright recording engineer and also played steel guitar with Lonzo and Oscar. 

 

Well, the kid thought it was really funny to untune my steel guitar, loose the strings down to nothing when I wasn’t looking.  I used different guitars about every night, so I had the brilliant idea one night to switch my steel guitar with John Hughey’s steel guitar.  And then the plan was to switch back real fast just before the curtain was to open, which I did.

 

I ran out, strummed John’s guitar real quick and yep, the drummer had stuck.  So I set John’s guitar back over where I’d gotten it, grabbed my guitar, kicked the song off, played the show much to the drummer’s amazement.

 

I guess he thought that I was compensating for all that with the bar.  He thought everything was funny until John and Conway’s show was over and he was reprimanded to the point of Conway telling me to fire him.

 

Actually detuning somebody’s guitar as a trick is more than just detuning the guitar.  It can really be much more serious depending on what brand guitar we’re talking about. 

 

My guitar was never detuned again of course.

 

Another great trick that people like to pull on a steel player is people grabbing the steel guitar bar when coming on or leaving the stage.  I always try to have an extra one in my pocket.  I think most of you have had this problem before.

 

I remember doing a session at RCA B one time and my fellow musicians greased my bar up with vasoline.  Of course, I picked it up and it went flying.  I chased it across the floor and finally got ahold of it on the fourth try and it didn’t slip out of my fingers after this fourth try.

 

This was much to the delight of the clowns that pulled it on me.  I found out later that Pig Robbins the piano player had done it.  So in the middle of a song about two weeks later, Pig had the intro on a song that we were running over. 

 

As most all of you know, Pig Robbins is totally blind.  So about the time Charlie McCoy counted the song off, I very gently pushed the grand piano which was on a three wheel stand about a foot away from Pig.

 

When he reached to hit the first chord, you can imagine the astounded look he had on his face when he couldn’t even find the piano.  I had my laugh back and he was screaming somebody stole my piano.

 

I remember the time Roger Miller introduced Pig to Ray Charles.  They were waving their hands around, each one trying to find the other’s hands to shake and Roger Miller was giving bad instructions until they finally bumped into each other and figured out where their right hands were.

 

That’s the kind of guy the great Roger Miller was.  A complete nut.

 

Here is a YouTube video of me playing the steelguitar show in Ireland a few years ago.

http://www.youtube.com/watch?v=TLpHGQzxxc4

 

Your buddy,  Bobbe

 

På söndag blir det rep. Med Country Minstrels inför premiären på Stockholm Hoedown. Ni har väl antecknat den 30 januari 2010?

Där tog Nyhetsbrevet slut! Vi hörs till helgen!

 

Janne

 

 

CountryMusicSweden

nonprofit organisation to promote country music and more

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev  10003 (  7 sidor)  20 januari  2010   

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress någon gång mellan fredag -  söndag.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på  http://cms.vingar.se  eller www.vingar.se

 

 

Tack för alla glada tillrop sedan jag kom hem från Huddinge Sjukhus skrev jag i det Nyhetsbrev jag skulle ha skickat omkring den  16 – 17 januari. Men jag var snart tillbaka på HS då min kärlkramp exploderade så att jag samma nämnda helg än en gång fick bo några dagar på sjukhuset. Men nu är jag tillbaka i hemmet och tänker skicka mitt Nyhetsbrev trots att det sker på en onsdag.

Country Minstrels repade för första gången sedan Lida 2007 i min lilla studio men den här gången inför jobbet på Stockholm Hoedown den 30 januari 2010. Jag hoppas att ni tar er till Boule & Tapas i Slakthusområdet för jag tror att det blir en höjdarkväll med både bluegrass och country. Jag missade repet i söndags men vi kör en repris nu på söndag.

I lördags fick jag besök av Anders Brundell och Anders Lindby, den ena från Dalarna och den andre från Gotland. Anders sålde sin gamla fina MSA till Anders. Jag bjöd på kaffe och kaka. JL.

 

Hallå, Janne!

DCMC:s countryjam är rädda mot alla odds! De återuppstår fredagen den 26/2 i Säterdalen, så då är vi alltså tillbaka där alltsammans började för 20 år sen. Hoppas att det sprider sig så att många hittar dit igen. Vi blev ju trångbodda i Kvarnsvedens Folkets Hus till sist för att jammet var så poppis. Jamdatum under våren blir 26/2, 26/3 & 23/4 (apriljammet tidigareläggs alltså en vecka för att inte krocka med volborgsmäss).

Se också http://countrydalarna.forum24.se/countrydalarna-about145.html

Anders i Falun

Sedan blir det lagom att bege sig till Stockholm Hoedown lördagen den 30 januari där det också blir en form av jam. JL.

 

Hej på er!
 
Det var ett tag sen, men nu vill jag gärna tala om att vi kör en maratontest med WWR. Lyssna gärna - länken hittar ni på www.warmwebradio.com Önskningar tas emot på: request@warmwebradio.com .
 
Under den här perioden kör vi extremblandat, icke genrebundet, så det är inte bara country ens när jag är vid spakarna. Vilket är till och från mellan onsdag klocan 17 till fredag samma tid. Hela testet pågår till söndag klockan 22.
 
Frågor - hör av er!
 
Hälsningar,  Jonas

 

Hej alla vänner av Countrymusik.

OBC Music har publicerat ett nytt bluegrassprogram - BG-15.  Håll till godo.

Vi ser gärna att ni fortsätter (eller påbörjar) ett medlemskap i OBC Music. För endast 100:-/år

sponsrar ni vår verksamhet för webbhotell och domän.

Använd plusgiro 43 93 21-1.

 

Nu startar vi även livemusik på restaurangen Boule & Tapas, Slakthusområdet vid Globen. Start lördagen den 30 januari med Janne Lindgrens Country Minstrels, i en efterlängtad comeback, samt bluegrassbandet Cold Mountain Band. 100:- i inträde.

 Preliminärt fortsätter STOCKHOLM HOWDOWN följande lördagar

13 feb

27 feb

20 mar

10 apr

24 apr

Välkomna!

www.obcmusic.se
- gives you good country music to your computer –

 

 

Hmm!
Det ska väl egentligen vara nyhetsbrev 2010-02.
Du e liksom ett tusen år efter...  hihi...
Som ett gott vin...
snacka om väl-lagrad årgång!
Men ha´t bäst i alla fall Mr Steel!

FAN-klubben

 

Nädu, förra årets räkning var typ 09 055 och då bör årets räkning fortsätta med 10 001. JL.

 

Hej Janne,
Hoppas allt är bra,ville bara meddela att jag flyttat nu under helgerna
så du kan uppdatera ditt ev. register om du vill, måste bara säga
att jag är fortfarande
supernöjd med GFI,n (har t.e.x kört med samma
daddario xl pro steel strängar nu i 7 månader utan ett enda strängbrott
o jag spelar ganska mycket,det beror nog inte bara på bra strängar.
 
Ny adress är
Anders Lindby

 

Hej Janne

Kolla vad som finns till salu på Ebay

Hoppas du har repat dig från senaste sjukhusresan så att du kan satsa 100% på comebacken med Minstrels. Vore kul att kunna komma upp och lyssna:-)

Ha´t gött, med vänlig hälsning, Thomas

http://cgi.ebay.com/LP-record-steel-guitar-Janne-Lindgren-pedal-steel_W0QQitemZ330395213904QQcmdZViewItemQQptZMusic_on_Vinyl?hash=item4ced16e050

 

Kul att se min gamla platta på nätet. På den tiden, 1975, spelade jag på en AWH Custom. Uffe Sterling spelade trummor i bandet men är numera steelpicker i Rankarna. De andra medlemmarna är från vänster Gunnar Almqvist, Anders Gustavsson och Lasse Wallander.  JL.

 

 

Hej och god fortsättning!

 

Det kändes som det var dags för en uppdatering av Rockridge Brothers göranden och låtanden. Till att börja med är det nu möjligt att handla på vår hemsida och betala direkt med hjälp av PayPal. Kika in på www.rockridgebrothers.com och klicka på "Merchandise" om du känner dig shoppingsugen.

 

Det har dykt upp en del nya spelningar. Vi slänger upp dem på vår www.myspace.com/rockridgebrothers för den vetgirige. Kolla också gärna in vår fräsiga youtubekanal: www.youtube.com/rockridgebrothers.

 

Men nu till det viktigaste av allt:

 

Nu på fredag den 22 januari spelar vi på klubben One Monkey Don't Stop No Show p Mosebacke i Stockholm.

 

Dessutom spelar Bitter Blue rökig rhythm n' Blues och The Beat from Palookaville har lovat att röja loss. Dj:ar gör fröken Anna.

 

Med andra ord, en rykande kväll på Mosebacke och One Monkey Don't Stop No Show.

 

Välkomna!

 

 

 

Hello fellow players,

 

I keep getting questions from everybody on how to set the Boss Digital Delay unit.  It’s very simple.  You set them where they sound the best when you play.  I like to set them different for different tones and different tempos.  A good standard setting that several great players use is to set the echo on the digital delay where the first echo sound that you hear when you strike the strings is a little less than half the volume of the string without the echo on it.

 

In other words, set your echo volume where it’s a little less than half.  Set the repeats where you only hear about three.  The second repeat will be about half the volume of the first repeat and the third repeat can be almost inaudible. 

 

I’m not going to tell you what numbers every knob goes on because the knobs could be installed totally different on different units.  Besides, the settings need to be pleasing to the ear, not the eye.

 

Reportedly, this is the setting that Buddy Emmons uses on his echo unit when he plays those big beautiful lush Ray Price fills and turnarounds.  You know, the ones he did in the 1960s.

 

Most steel players have a remote reverb unit, usually Boss, and the setting here would be mostly a matter of taste.  Set it where you can hear it clearly and not to where it gets in the way.

 

Now here’s the way to hook up your two units.  Go from your guitar into the input side of the echo unit.  From the echo unit, go into your volume pedal.  From the volume pedal, go into your reverb unit.  From the reverb unit, go to the amplifier.

 

So actually, your volume pedal is between your echo and your reverb unit.  Of course, from your reverb unit, you can come out of the two outputs and go in to two different amplifiers and have a true stereo.

 

If you would rather have the echo in stereo, which most people don’t, but it does sound good, you can add the echo after the reverb unit and go into the amplifiers.

 

There are many ways you can hook up a lot of different effects.  What I’m giving you is the most common way it’s done.

 

After me telling you last week about the practical jokes that had been played on me by other musicians, I was reminded of the great Shot Jackson and what he used to do to steel players who were working the Opry.

 

Since the Opry stage was only about 50 feet from the Sho-Bud repair facility across the alley, Shot would run over to his workshop and get an extra fretboard that would be the wrong scale and slip it on to Jimmy Day’s, Weldon’s or Hal Rugg’s Sho-Bud.

So the higher up the neck the steel player played, the farther out of tune he was.  And of course, by the time they found out what the problem was, the song would be over.

 

Another great trick Shot would pull was holding the pedal rods up to the bottom of the guitar with rubber bands.  So when the steel player ran out on the stage to do his portion, he’d step on the pedal and it would go all the way to the floor and not do anything.

 

You should have seen the look on Jimmy Day’s face when he totally blew the intro on Crazy Arms, but what was even funnier was the look on Ray Price’s face wondering what was wrong with Jimmy.

 

Shot was real bad about these practical jokes.  Then there was one of Shot’s protégés, Jerry Merhar that was playing with Ernest Tubb.  Jerry had just gotten a brand new Sho-Bud amplifier from Shot and told Shot that he wanted the tone to go a little higher.

 

Shot said, “Don’t worry.  I’ll make your tone go higher.”  When Jerry setup on the Opry stage to work with Ernest Tubb, Shot hooked the rear curtain up to Jerry’s amplifier as Jerry was sitting his guitar up.

 

Shot yelled at Jerry and said, “Ready to go Jerry!”

 

Well, this would have been fine except on the Opry stage, when a new act would come on the stage for their segment, the rear curtain would be raised to expose advertising for the new sponsor.  So Ernest Tubb walks out on stage as the band hits Walkin’ The Floor Over You, the rear curtain starts going up and the new Sho-Bud amplifier goes up with it.

 

The curtain goes up about 20 feet.  There was an extra long AC cord that Shot had rigged up so the crowd didn’t miss a note that Jerry was playing.  This was back in the day of the curly-que cord that many musicians used.  The amp kept going and going up.  Jerry just kept playing.

 

People in the audience were laughing and pointing and the unflappable Ernest Tubb just kept singing.  About the time the amp got to its highest point, the coat hanger that Shot had hung it on the curtain with broke and the amp came slamming down to the stage.

 

Of course, we all know what a reverb unit sounds like when it goes off.  Between the wham of the amplifier hitting the stage and the horrible reverb sound and seeing that amplifier come flying down through the air, the audience just couldn’t take it.

 

There was screaming and laughter and of course there was Shot in the wings just off stage giving Jerry the okay sign.  Though all this, Ernest didn’t miss a note of Walkin’ The Floor Over You.  And from what I understand, he never said a word about it to anybody.

 

Then Shot came back and said, “There Jerry.  Was that tone high enough for you?”

 

Yes, I have some more equally funny Jerry Merhar stories.  Jerry was a steel player that worked with many name artists like Ernest Tubb, Loretta Lynn, Ernie Ashworth, Vernon Oxford, Del Reeves and Hawkshaw Hawkins.

 

Jerry was of course, a real character, always played a Sho-Bud Permanent and Sho-Bud amplifiers.  He was of direct Indian heritage from Minnesota, loved heavy equipment, owned two or three bulldozers and an 18 wheeler Peterbilt truck.

 

I find this rather ironic being the steel player that he was.  I was in front of my store one day in Goodlettsville and I looked up the street and he comes a brace of Clydesdale horses as beautiful as anything I had ever seen.  Equal to, if not as beautiful as the great Budweiser brewery horses. 

 

I ran out to the street to get a better look.  As I got within ten feet of these gorgeous horses and the wagon they were pulling, I heard a voice from above me saying, “Seymour, what are you doing out here?  Get back in the store.  You’ll catch cold.”

 

I looked up and it was Jerry Merhar driving this beautiful team.  Of course, I asked him immediately where he got these beautiful creatures, to which he replied, “I have a whole herd of them.”

 

Nothing this guy ever did surprised me.  Even though he went back to Minnesota and isn’t playing anymore, he’s one of those behind the scenes legends in Nashville.  He also shows up at the steel guitar shows in St. Louis every once and a while.  If you get a chance to meet this nut, you will be shaking hands with one of the legendary steel players from the golden era of steel guitar.

 

This wasn’t Jerry’s last tragedy on stage.  When he was working with Loretta Lynn one night on the Opry, he did the first show after the break which meant he had to set his guitar up right next to the opening theatrical curtain that opens to the sides.

 

As you know, these curtains are made of very heavy material, usually some kind of velour with a chain sewed into the bottom to make them hang perfectly straight with no wrinkles.

 

So as Loretta turned around to the band and said, “Okay, let’s hit Coal Miner’s Daughter.  Count it off.”

 

About that time, the curtain started opening, moving to the side.  Because of the sudden movement, it started swinging fore and aft.  Jerry’s guitar was set up against it.  When the leading edge of the curtain got to his steel guitar, it wrapped around it and pulled the guitar totally off the stage to the right.

 

And there was Jerry, just sitting on his pack-a-seat with his picks and bar staring at the audience.  I never heard what he did or said after that.  Oh, so much for the boring life of a steel player in Nashville.

 

When he and Shot were on the stage of the Opry at the same time, nothing was sacred.

 

Remember, you can hear steel guitar music anytime you want it anytime your computer is on.  And you can hear it no matter what else you’re doing on the computer.   Just go to the Steel Guitar Nashville home page and hit the link.

 

See our monthly specials at www.steelguitar.net/monthlyspecials.html

 

Your buddy, Bobbe

 

Bobbe har mycket att berätta från sina många år med Nashvilles toppartister. Jag tar med hans brev lite då och då även i fortsättningen. Om ni inte orkar läsa så är det lätt att hoppa över.

Till sist vill jag berätta om MrMusic Country och den senaste utgåvan. Inledningen med George Jones och Marty Stuart är superb. Låten är värd priset på hela plattan. Övriga artister är Billy Yate, Rustie Blue, Bill Anderson, Darrell McCall, Heather Myles och många fler. Om jag hittade adress eller email till MrMusic Country så skulle ni givetvis få den här men tyvärr, allt är skrivet i miniskrift så jag kan inte läsa de uppgifterna ens med förstoringsglas. Så gammal är jag!

Vi ses snart,

 

Janne

 

 

CountryMusicSweden

nonprofit organisation to promote country music and more

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev  10004 (  4 sidor)   23  januari  2010   

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress någon gång mellan fredag -  söndag.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på  http://cms.vingar.se  eller www.vingar.se

 

 

 

Hej alla! Här kommer ett Nyhetsbrev till ! Carl Smith har avlidit i en ålder av 82 år. Han kanske inte var så känd i Sverige men hade i USA inte mindre än 40 sånger på listorna varav fem på förstaplatsen. En utmärkt samling finns på Bear Family med 143 sånger med Carl. Gammal fin country.

Idag på lördagsmorgonen spelades När Du Går Över Floden med undertecknad på pedal steel guitar. Det är fjärde gången mina inspelningar förekommer i Melodikrysset.

Tack Lars Rune för bilden du sände. Vi ses på lördag på Stockholm Hoedown. Vill du höra smakprov så gå in på Facebook.com och slå på Stockholm Hoedown.

Tack också till Benny Jonsson i Alingsås. Benny är en av våra bästa steelspelare och han kommer med en ny platta i vår. Smakprovet han sände var lite i Lloyd Greenstilen.

Här lite mer nyheter!   JL.

 

Hej Janne

 

adressuppgifterna till Mr Music finns på webbsidan www.mrmusic.se och är:

 

Mr Music AB

Box 121 13

S-402 42 Göteborg

Telefon kundtjänst: (+46) 031 734 37 30

Öppettider: 8.00-12.00, 13.00-15.00

Faxnummer: (+46) 031 45 91 59

 

Sköt om Dig, hälsningar från:

 

Göran Ohlzon

SVENSKA NÄRRADIOLISTAN (SNL)

Norra Hökåsvägen 1

722 31 VÄSTERÅS

 

www.topplistan.eu

studion@folkradio.se

 

Mobil 0733 - 34 82 00

 

Holly Williams
är född och uppvuxen i Nashville, Tennessee och härstammar från den mest legendariska av alla amerikanska musikfamiljer. Som barnbarn till Hank Williams, dotter till Hank Williams Jr, och halvsyster till Hank Williams III är alla genetiska förutsättningarna på plats för att kunna skapa countrymusik av högsta klass. Likt andra framgångsrika ättlingar från kända musikfamiljer som Rosanne Cash, Shooter Jennings och Justin Townes Earle är Hollys musik ett alternativ till den kommersiella countryn men för bra för att inte slå kommersiellt. Två av låtarna från senaste skivan Here With Me gick direkt in på den amerikanska Billboardlistan.

 

Hollys föräldrar skildes när hon var mycket ung, men pappa Hank Jr tog med henne på en massa konserter. När hon var 17 år tog hon upp pappas gitarr och mycket snart började hon skriva egna låtar. 2004 släppte hon debuten ”The One We Never Knew” som fick mycket bra recensioner. Men karriären höll på att få ett abrupt slut då Holly och hennes syster Hillevi var med i en svår bilolycka som höll på att kosta de båda livet. En Europaturné fick ställas in och det blev en lång konvalescens. Fem år senare, 2009 kom uppföljaren ”Here With Me” som är en mix av den bästa av americana-, country- och singer/songwriter-musik där Hollys lite mörka och lätt ärrade röst passar perfekt till hennes mogna och eftertänksamma texter. Med den nya skivan i bagaget kommer Holly äntligen till Sverige för fyra efterlängtade framträdanden:

10/2: Malmö, Kong (med Andi Almqvist)

12/2: Örebro, Virus Bar (med Andi Almqvist)

13/2: TV4 Nyhetsmorgon

13/2: Göteborg, Frölunda Kulturhus (med Andi Almqvist)

14/2: Stockholm, Akkurat (gäst till Kollektivet, ej full show)

 

Mer om henne hittar Du på www.hollywilliams.com/ och www.myspace.com/hollywilliams

 

Göran Ohlzon

SVENSKA NÄRRADIOLISTAN (SNL)

 

Hej Janne !

Skönt att höra att Du är på benen igen och att stålet fortfarande smeker C6:an ! Det var även kul att träffas ute i Ulvsätra i slutet av november förra året, det blev en sen kväll.

 

Den 30/1 händer det plötsligt mycket vad gäller country i Stockholm.

Vill bara nämna att Hamburger Börs gör en storsatsning i helgen 29-30/1

- "country weekend".

 

Kul att country musiken tar sig in på Hamburger Börs igen, senast det begav sig var i början av 80-talet då jag var där tillsammans med Kikki och Bettan under 14 härligt utsålda kvällar!

 

Den 30/1 är jag där tillsammans med The Rockridge Brothers, Andreas Johansson och The Cotton Eye Show med Annika Ljungberg. I husbandet lirar Floda Lomaeus på bas, Kjell Öhman på piano, Thomas Haglund på fiddle, Mats Rosén på steel, Ea Olsson på elgitarr och Hessie på trummor

- alltså ett ytterst kompetent gäng!

 

Om man går in på vår hemsida - www.rankarna.se - och klickar på "News"

finnar man en länk till Börsen, där man kan boka ett mycket exklusivt rabatterat paket till kvällen :

För endast 395:- (ordinarie pris 640:-) får du showbiljett + valfri varmrätt från menyn!

 

Visst är det tokigt att allt sker samma kväll , snacka om "ketchup-effekt"!, men det bästa vore att båda arrangemangen blir en succé, och jag tror det finns publik för båda arrangemangen.

 

Så jag hoppas att denna blänkare kommer med i Ditt eminenta Nyhetsbrev

- allt för country musikens bästa !

 

Take care !  Mats Rådberg
 

Tack Mats, jag ska försöka att hålla mig på benen trots de hälsoproblem jag just nu genomlider. Ulvsätra var en höjdare och det var nog det som inspirerade mig att tacka ja till Boule & Tapas i Johanneshov.

Visst är det roligt att countrymusiken får ta plats lite överallt i Stockholm. Det har varit riktigt tunt en lång tid nu. Och visst är det synd att ketchupen ska glida ur precis just nu. Men som vanligt får vi kämpa på, på varsitt håll. På Stockholm Hoedown kör vi med Country Minstrels +, d v s att vi har utökat bandet med en riktig personlighet. Vi kommer också att köra konceptet med att bjuda upp diverse gäster och man vet egentligen inte vad som kan hända en kväll på Stockholm Hoedown. Så har vi förstås bluegrassen som nu fått en egen plats i stan. Vi bjuder på det mesta av old-timey och bluegrass vad Stockholm har att erbjuda. Country och bluegrass varannan lördag! Wow!

Som sagt, det blir kanonkvällar på Stockholm Hoedown och självklart är du Mats välkommen till klubben då du är ledig en kväll. Jag bjuder på inträdet och en pilsner. Hör av dig till mig då! JL.

 

Hello fellow players,

 

Much has been reported this week about the death of Carl Smith.  I’m here to add the steel players slant on Carl.  I worked with Carl several times on the same show, but I didn’t pay much attention to the singing because of the great steel guitar work behind him in the form of Johnny Sibert.

 

Johnny’s style was a sort of corny lick style, however speed and tone were the earmarks of this great player.  So forget the corny licks which were what Carl wanted and listen to the great instrumental break Johnny put on Loose Talk, Hey Joe and I Overlooked An Orchid.

 

And then there was that very famous album that Carl Smith cut with two steel players.  The two steel players were both incredible, however their styles could not have been more different. 

 

Both styles are great in their own way, but if any of you are familiar with Curly Chalker, which I hope you are, you’ll know what I mean when I say Curly Chalker and Johnny Sibert on the same session was something of a oddity, but if you generally like everything in steel guitar, this is definitely one of the greatest collector albums of steel there could ever be.

 

Carl Smith was 82 years old and hadn’t worked or sung anywhere in the last twenty something years.  However, I did see him backstage at the Opry.  Everybody was shaking his hand and telling him how bad that he was missed, to which he seemed to thoroughly enjoy this delayed adulation. 

 

He seemed to be appreciated by all for his talent.  Of course, after talking to some of the people who used to work for him, as most of you know, you can always get another side of the story.

 

But anyway, at least Carl was good hard country with a great voice, great band live and very well produced recording sessions and again I’ll add, I think Johnny Sibert’s steel guitar work is beyond compare, whether he was playing his double neck Bigsby or the multi-neck Fender.

 

Another incredible loss for the world of steel guitar is the life of George Lewis of George L string and pickup manufacturing company.  Because of George’s help in the last twenty years and his recent death, Mona Lewis was running the George L company up until the day she died.  The company is now being run by daughter Kim Lewis.

 

This great company has served the industry well since they sold out their twenty percent partnership in Sho-Bud in the early seventies. 

 

They manufactured many necessary parts for the steel player like ball and socket joints for the end of pedal rods, excellent steel guitar pickups, strings for all instruments, nylon tuners, the little one eighth collars the Emmons guitars are so full of.

 

One of the greatest products that they built was the famous George L cord.  The George L wires to link your guitar and effects up to your amp are now and always have been the best cords that money can buy.  Their unique solderless plugs was an innovation that set them apart from the rest of the industry. 

 

These cords are the only cords I have ever seen that do not affect the tone of a steel guitar.  Overall, the products from this little company have proven to be one of the steel players best friends for the last forty years. 

 

I am proud to say that I am a dealer for all these products.  The loss of George Lewis and Mona Lewis is a major one to the industry, but I feel Kim will do an excellent job filling their shoes.

 

The amplifier we use to demonstrate our guitars in the store is the Peavey Nashville 112.  Also, as many of you know, the Nashville 112 is what I’ve been using on all my steel guitar shows the past four years.  The reason this is my favorite amp to work with is because of its gorgeous tone, because of it has plenty of power to get the job done and it’s the easiest professional amp to transport in the business.

 

Anybody can lift one and put it in the trunk, especially your wife!  My wife used to complain violently about carrying my Session 500, so I got a new wife and switched to a Nashville 112.  For you girl steel players, your husband won’t mind carrying the Nashville 112 as they only weigh 39 pounds.

 

Many people email me for prices on the Peavey Nashville 112 amp wondering why we don’t have prices on our website.  Our prices have been so low that Peavey asked us not to advertise the price that we have sold them for in the past.  Now, great news for you, we have lowered the price even again, but you have to email me to find out what that is.

 

Just reply to this newsletter and I’ll get right back to you with a price as close to wholesale as possible.

 

Your buddy,

Bobbe

 

Mer än så hade jag inte idag med kom nu ihåg Stockholm Houdown den 30 januari. Ni behöver inte beställa bord, det finns 350 sittplatser.

 

Janne Lindgren

 

CountryMusicSweden

nonprofit organisation to promote country music and more

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev  10005 ( 2 sidor)   29  januari  2010   

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress någon gång mellan fredag -  söndag.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på  http://cms.vingar.se  eller www.vingar.se

Hemma igen efter tredje gången på Huddinge Sjukhus. Ja, ja nu får det vara bra med hjärtinfarkter och annat elände. Nu ska vi ha kul t ex på Stockholm Hoedown på restaurant Boule & Tapas i Johanneshov. Se nedan!

I lördags var jag med i Melodikrysset. Programledaren spelade När Du Går Över Floden och det är fjärde gången en låt från min CD spelas i programmet. Intresserade av att köpa plattan?  Skriv en rad till mig.  JL.

 

Hallå Janne!

 

Här kommer lite hälsningar. Det var längesedan. Hoppas allt är så bra det kan.

 

Hörde "När du går över floden" i "Melodikrysset". Kul. Har snart sålt alla mina CD.

 

Lycka nu till med "Minstrels" comeback!

 

Är lite stressad nu, ska iväg snart, så jag säger

Hej på ett tag.

Gunnar.

 

 

Hej Janne.

 

Tack för dom fina orden angående smakprovet.

Det var ändå DU som fick mig att spela detta underbara men svåra instrument.

Kram BENNY    A-SÅS

 

 

Hej Janne!

 

Du får krama den där jättegulliga Carolina från mig för jag kan inte komma pga att miggen är sämre nu igen. Den lever sitt eget liv och det är bara att försöka hänga med så gott det går. Jag hade verkligen sett fram emot det här och det är kanske det som har utlöst migränen – ofta är det så, taskigt nog. Ett lagom händelselöst, grått och trist liv är bäst för migränen.

 

Men håll mig underrättad om alla hennes uppträdanden för jag vill se henne igen.

 

Ha så lajbans på hoedownet iaf!

Anders

 

 

 

Red Jenkins gäst hos Geson på Radio Lidingö 97,8

 

Red Jenkins, en av de stora pionjärerna inom countrymusiken i Sverige är still-going-strong.

De senaste åren har han släppt tre nya plattor. Dessutom far han som en ”skottspole” mellan Sverige och USA. Och snart är det dags igen, denna gång till Texas. Dessutom ska Red Jenkins framträda i Skottland i april, bl.a. tillsammans med Becky Hobbs.

Tisdagen den 9 februari är Jenkins gäst (via telefon) i programmet ”Go´morron Lidingö” på Radio Lidingö 97,8 med Göran Geson som programledare. Förutom snack om vad som är på gång, blir det givetvis också ett antal låtar med Red Jenkins. Programmet börjar kl. 7,00.

Radio Lidingö 97,8 hörs över större delen av stor-Stockholm, men också över nätet på www.radiolidingo.se .

 

 

 

Välkommen till Boule & Tapas!

Slakthusgatan 20

 

1066 kvm restaurang och aktiviteter i inspirerande medelhavsmiljö vid Globen!

 

Premiär på Boule & Tapas

 

Lördagen den 30 januari 2010

(se medföljande reklam)

 

Stockholm Hoedown

Presenterar

 

Country Minstrels

Med Janne Lindgren

&

Cold Mountain Band

 

Vi öppnar 18.00 med fullständiga rättigheter!

 

Det här är ett äkta honky tonk och Minstrels lovar att det ska svänga ordentligt. Det blir garanterat countrymusik med mycket Texasinfluenser från vår sida. Tillsammans med Cold Mountain Band så blir det en het kväll som ni sent kommer att glömma. Ta med er några kompisar och lyssna på musik, spela boule eller käka en bit mat.

Vi ses i morgon!

Janne Lindgren

 

CountryMusicSweden

nonprofit organisation to promote country music and more

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev  10006 (  3 sidor)   31  januari  2010   

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress någon gång mellan fredag -  söndag.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på  http://cms.vingar.se  eller www.vingar.se

 

 

 Stockholm Hoedown, en formidabel SUCCÉ!!!

 

Jag trodde aldrig att jag någonsin igen skulle få uppleva Svarta Pannans glada dagar som tills nu varit det enda ställe i Stockholm som kört med både country och bluegrass på samma scen, bortsett från festivaler som Lida förstås. På den tiden vi körde Pannan hade vi fullsatt varje lördag och Country Minstrels var husband då som nu på Stockholm Hoedown.

 

TACK alla ni som tog er till Stockholm Hoedown denna iskalla vinterkväll i Stockholm. Ni var en fantastisk entusiastisk publik och både Country Minstrels medlemmar och Cold Mountain Band gick hem med ett leende på läpparna. Sällan har vi fått en sådan uppskattning av publiken. Det var roligt att se så många vänner där t ex Börje Lundberg med sällskap, Tommy Löfgren med hustru Karin och att så många av Stockholms Country Music Club var närvarande. Jag hoppas att det snart blir ordning i klubben.

 

Att Country Minstrels var lite ringrostiga märktes kanske beträffande den musikaliska biten men ni kanske förstår att det inte är lätt att efter nästan 3 års uppehåll göra ett felfritt framträdande. Speciellt knepigt för mig själv som i torsdags kom ut från Huddinge Sjukhus efter att ha fått en hjärtinfarkt förra veckan. Men spelglädjen var det knappast något fel på och Christer är ju en mästare på att underhålla publiken. Vi hade också Carolina Åkerlind med som vanligt och hon sjunger ju ALLTID i ”perfect pitch”!  Terry Wayne hade vi som (ständig) gäst. Övriga bandmedlemmar var denna kväll Jari Sjöblom, Håkan Sahlin, Daniel Wigstrand och undertecknad.

 

Cold Mountain Band spelar Old Timey och Bluegrass och blev mycket uppskattade av publiken.

 

Jag gick runt bland borden och lyssnade lite vad folket tyckte om själva stället och alla hade bara positiva saker att säga. Fint ställe, bra och hyfsade priser på mat och dryck. Gott om utrymme om man vill dra sig tillbaka och prata med varandra. Kanske hade vi inte varit tillräckligt tydliga med att visa vägen till Boule & Tapas och där måste vi bättra oss betydligt.

 

I alla fall ett STORT TACK till krogen och alla gäster och framförallt banden som ställde upp för kaffepengar. Slutligen ett TACK till hustru Eva, vår dotter Sara och pojkvännen Jonathan för all hjälp med mina instrument m m.  JL.

 

 

 

Hej Janne!

 

Såg blänkaren om mig som gäst hos Geson. En liten felaktighet finns där.

När jag spelar i Skottland i april  framträder jag inte med Becky Hobbs (hon var där förra året) utan med Amber Digby, Leona Williams och Rick Trevino.

Jag gör med mitt band en 1.5 timmes show på fredag som inkl.

30 min tillsammans med Amber Digby och på lördag en 45 min show.

Sticker till Texas i mars för att förbereda ny produktion och träffa

Darrell Mc Call, Tony Booth, Moe Bandy, Johnny Bush, Amber Digby,

Bill Green mfl.

 

H-ar,  Red Jenkins

 

Mars, mars måne jag kan lura dig till Skåne!! Eller jag kan försöka till Texas! Nä, jag vet, jag lurar ned dig till Stockholm Hoedown istället, Stockholms nya countryställe där allt kan hända.  JL.

 

 

Hej Janne!

 

Tack för Cd'n och erbjudandet om fribiljetter. Nej vi dyker inte upp på Boule & Tapas. Vi fick några plåtar till Börsen tidigare så vi går dit. Dyker upp vid senare tillfälle på ert ställe.

Jag har ju halva mitt gäng som är med och kompar på Börsen så man får gå dit och se hur dom sköter sig.

 

Ha det bra och lycka till på lördag.

 

Gunnila hälsar!  Hälsa Eva!

 

 

 

Howdy!

Playlist 01/25/10 Country Corner
Mon 8-10 Pm on radio Viking Sweden
Sincerely
Peter Ahlm
Dj

Arthur Smith***Grandfather´s clock^^CMH
Mats Radberg & Rankarna***Betty´s bein’ bad^^KM Records
Ed Bruce***Am I gonna haveto burn Atlanta down^^Hux
Grandpa Jones***Don´t look back^^Grandpa Jones
Cowboy Copas***Down in Nashville Tennessee^^Proper
Dusty Owens***Give me a little chance^^Dusty Owens
Eddy Arnold***Each minutes seems a milion years^^Eddy Arnold
Claude King***Give me your love and I´ll give your mine^^Claude King
Curley Williams***Fiddlin Boogie^^Curley Williams
Janne Lindgren & Country Minstrels***Here comes the swede^^Janne Lindgren
Dolly Parton***I´m not worth the tears^^Dolly Parton
Lorne Green***Home on the range^^Bear Faily Records
Burl Ives***I walk the line^^Burl Ives
Johnny Cash***I still miss someone^^Columbia
Clint Eastwood***I love you more^^Laserlight
Charlie McCoy***Lookin’ for love^^Charlie McCoy
Brenda Lee***Jambalaya^^Madacy
Gene Autry***Lonely River^^Musicbank
Hank Williams Sr***May you never be alone^^Mercury
Carl Smith***Loose talk^^Carl Smith
Charlie Monroe´s Boys***Once I had a darling mother^^Country Star
Buck Owens***Love´s gonna live her^^Buck Owens
Faron Young***If you ever walk my way again^^Hux
Hank Snow***My little horsehoe^^Bear Family Records
Charlie Valker***Pick me up on your way down^^Columbia
Cisco Houston & Woody Guthrie***Ney York town^^Naxos Folk
Cliffie Stone***Peppin’ through the keyhole^^Cliffie Stone
Dan Blocker***Sky ball paint^^Bear Family Records
Freddy Fender**Six days on the road^^Golden Stars
George Jones***The window up above^^Madacy
Slim Dusty***We´ll have to stick together^^Emi
Hank Thompson & The Brazos Valley Boys^^Hank Thompson
Alf Robertson***The last one to know^^Great Music Production
Barbara Fairchild***You can´t put the city in a country girl^^Barbara Fairchild
Boxcar Willie***This Ole House^^Ranwood
Conway Twitty***This time I´ve heart her more than she loves me^^MCA
Ernest Tubb***You won´t ever forget me^^Ernest Tubb
Carl Belew***Three cheers for the red white and blue^^Carl Belew
Carson Robison***West ain´t what it used to be^^Carson Robison
Bill Boyd & his Cowboy Ramblers***Too blue to care^^Bill Boyd
Anita Carter***There´ll be no teardrops tonight^^Bear Family Records
Marty Robbins***When the works all done this fall^^Marty Robbins

 

Det blev ett kort Nyhetsbrev denna gång men jag ville att ni skulle få lite information om vår klubb Stockholm Hoedown. Skriv nu flitigt om hur ni upplevde kvällen!

Hälsningar,

 

Janne Lindgren

 

 
 
 
 
 

 

 

Tillbaks till nyhetsbrev!

Till nästa sida med nyhetsbrev!
Till föregående sida med nyhetsbrev
Till countrysidan
Till huvud-domänen vingar.se

 

 

På denna domän http://vingar.se hittar ca 1.000 besökare/dag
 

 

MUSIK 
Country  Western Swing: Lillies
Jenny  hårdrock:  metal

RESETIPS
sevärdheter, bra länkar, flyg, buss, båt, logi, resebyrå etc: 
resa.vingar.se  
SVEALAND
 Västerås   Västmanland  Dalarna  Stockholm  Roslagen  Uppland  
Värmland  Södermanland  Närke
  GÖTALAND
 Gotland  Öland  Dalsland
 Göteborg  Bohuslän  Halland
 Skåne   Blekinge  Småland
Västergötland  Östergötland
   NORRLAND
Gästrikland  Hälsingland  Härjedalen  Jämtland  Medelpad  Ångermanland  Västerbotten  Norrbotten  Lappland
NORDEN 
 Norge  Finland  Åland  Island  Danmark-Färöarna-Grönland
RESTEN AV VÄRLDEN
 EUROPA 
 Estland Lettland Spanien 
 AFRIKA  ASIEN   AUSTRALIEN 
USA  KANADA  SYDAMERIKA

Är MODER JORD = Din miljö
värd en kvart eller två i veckan?
 Hjälp Jorden
alternativt! GRATIS!

Tankens kraft, jordstrålning, curry, pendling, slagruta, aura, chakra, feng shui, kinesiologi, PSI-spår ...
Föredrag och kurser varje vecka i Stockholm om osynliga energier & våra dolda outnyttjade förmågor. Försäljning o massor av länkar:
Jordstralningscentrum 
Gratis epost om det osynliga,
TV-tips m.m.: Slagrutenytt
Sädesfältringar: Cropcircles 
Mer slagruta: 
Arne Groth   JiS

Bilar  PowerMeet
 
Data  Humor  Slagruta
 Shaman  
Healing  Indianer
Vikingar, eskimåer, inka,
maya etc:
Naturfolk  Samer
Samisk kulturarbetare: LailaSpik 
Naturväsen:  Devor   UFO 
Ny o gammal kunskap/tro: 
NewAge 
Handmålad hemslöjd: Torvtaket
Tidigare liv: Ylva Cronstedt
Konstnären: Einar Nerman
Annorlunda Filateli: Mälarbältet

Här finns bl a offentligt, miljö, natur, astronomi, astrologi, TV, böcker, konst, sport: Per-Uno
JUL-länkar o hälsningar från våra
  LÄNKBYTARE : Jul

SPARA som Favorit:
vingar.se
adante.se

jordstralningscentrum.se
hjalpjorden.se

HÄLSA, mycket och brett,
"vanligt" &  alternativt:
Adante 
Traditionell vård:
 Svenska   Engelska
Alternativt:
BIOS-brickan  PlusMinus
Purpurplattan   D-vitamin
 Kinesiologi 
Alternativt  Amalgam
 Förebyggande 
 Elöverkänslighet
Sjukdomar & Symtom  Allergi
Mobiltelefon  Olle Johansson
 
Recept   Kloka ord