Country Nyhetsbrev
från
Janne Lindgren &
CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music
http://cms.vingar.se
 Nyhetsbrev från
augusti 2007 # 58 - 
Ligger under country.vingar.se

Nyhetsbrev från Janne Lindgren &
CountryMusicSweden

FYLLDA MED BRA INFORMATION

Gratisprenumerera !
 
Ditt namn:
Din epost:
Din adress:
 
 
Ur innehållet:

# 58  Steel-lirare: strängar, picks, spelstål mm till salu
# 59  Lee Hazelwood har lämnat detta livet
# 60  Grand Ole Opry, lyssna via Internet!
# 61
Boken klar: ”Hello Sweden, I´m Johnny Cash” av Börje Lundberg o Lasse Lindfors.
# 62  Country & annat på country-galorna...
# 63  
Phil Leadbetter nominated for IBMA Dobro Player of the Year
# 64  
Cina Samuelson nya CD ”Laugh, Love & Live”. Nu är den ute!
# 65  Cinas nya platta. Riktigt, riktigt bra! menar Göran Ohlzon på Folkradion.
# 66  Countrytips för USA-västkustbesökare
# 67  
# 68
# 69
# 70  


 

På denna domän http://vingar.se hittar ca 250.000 besökare årligen även andra
 

 
[Vingar/www/a-vingar-sajt-ruta.htm]



 

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 058   (  5 sidor)   29  juli  2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

  

Idag på morgonen åkte jag in till stan för att se lite av the Tall Ship Race. Utmed kajerna vid Stadsgården, Skeppsbron och Kastellholmen låg massor av fullriggade skepp och det var väldigt vackert. Åk in till stan och kolla om ni har möjlighet, men räkna med mycket folk.

 

Carlene Carter kommer till Dalhalla på måndagen den 30 juli och det är Kent Sundgren som är pappa till det hela. Hoppas att det funkar! Här lite övrigt! JL. 

 

Hej

Fasligt vilket gnäll det är i ditt nyhetsbrev om SVT:s program om Ydre-festivalen. Allt är som vanligt fel när dessa gnällspikar (som dessutom inte var på plats) ondgör sig. Jag som faktiskt var DÄR tycker det var en bra festival och ett bra reportage, som visade vilken stor apparat det är att arrangera en  fungerande festival och vilket otroligt jobb många frivilliga krafter gör i det tysta. Det är verkligen värt att uppmärksamma - istället för att ständigt missnöjt gny om att "det inte spelas pure country" från början till slut. Mångfald istället för enfald skrev Ingemar Elf i sitt nyhetsbrev. Jag instämmer till fullo. Alla countryintresserade borde vara glada över att få denna reklam på bästa sändningstid istället för att som ynkliga ja-sägare stämma in i Janne Lindgrens gnällkör. Hos många som aldrig besökt en countryfestival kanske programmet ändå väckte ett intresse som gör att de kanske dyker upp kommande år på denna eller andra festivaler. Och då har det väl ändå haft något gott med sig eller hur?

 

HälsningarChrister Sjöblad

 

Ja, du Christer! Du verkar ha fått en släng av gnällgåvan själv, men åt andra hållet så att säga. Personligen är jag glad över att folk bryr sig så mycket och inte accepterar vilken musik som helst på en countrymusikfestival. Om en sådan festival innehåller 50% countrymusik och i övrigt andra musikformer så är det självklart falsk marknadsföring. I vilken annan bransch som helst skulle ett sådant beteende vara en sak för KO eller kanske Marknadsdomstolen. Pisskurer och Spotnicks ger förvisso en fin countrykänsla, men kan det verkligen leda till att folk upptäcker countrymusik?

 

Bosse Stenhammar startade en gång i tiden Stockholms Jazzfestival och se vad som hänt med den? Ungefär 50% av akterna är allt annat än jazzartister. Är det bra eller dåligt att man blandar olika stilarter så till den milda grad att grundidén totalt är borta? De flesta jag känner inom countrymusiken – och det är ganska många – tycker inte att det är en bra trend utan är ganska oroade. Anledningen till oron är att nästa steg kanske blir 40% countryakter och 60% annan musik och vad blir det då i slutändan? Borde inte de som är medlemmar i någon av Sveriges countrymusikklubbar snart reagera och försöka påverka arrangörer att gå tillbaka till ursprungsidén istället för att uppmuntra dem till än mer blandning? Har inte alla klubbar i sina stadgar att – de ska verka för och sprida bra countrymusik? Är det för countrymusikens skull man har startat en klubb eller är det bara för att man på så sätt legaliserar sitt festande?  Ja, man undrar faktisk ibland?

 

Det är tur att jag samlat på mig många bra countryplattor under åren så jag har att lyssna på då jag nu nått pensionsåldern. Snart får någon annan ta över gnällandet! JL.

 

Hej Janne!

 

Om någon läsare av nyhetsbrevet tänker besöka Sailet i Karlskrona lördag 4/8

kan de gärna passa på att lyssna på The Turnpikes som spelar i hamnområdet

på lördagen mellan 18.00-20.00.

 

Mvh  Tommy

 

 

Hej,J.L

Vill tipsa om lördagen 25 augusti på Rysta Gård, utanför Köping.

Jack Daniels Band, Lalla  Hansson, Leif Porres, Skinner Mountain Boys, Dalton Brothers.  Mvh JonnyBravo

 

Bravo Jonny! Men finns där inte en katt bland hermelinerna?  JL

 

Hej Janne !

Får man puffa för ett arrangemang ? Det är Lundegårds Camping strax norr om Borgholm på Öland som Lördag 4/8 kör en l Country Afton. Medverkande  band är:
- One58
- Country Cream
- The BoogieCats
- New Sound Country

mvh/ Thomas i "Smebacken"

 

 

Mr Music Country har just släppt sin sjunde CD för året. Den innehåller musik av Danni Leigh, Pam Tillis, Amie Comeaux, Jerry Adams m fl. Som vanligt en bra CD för bilen då blandningen är perfekt. Beställ på 031 -  734 37 30    JL.

 

 

Hallå Janne.

Här kommer lite info. om årets Countryfest i Rysta (Köping) Lördagen den 25 Aug. Kl: 19.00 Startfältet i år består av bl.a följande artister.Jack Daniels Band , Skinner Mountains Boys , Lalla Hansson samt Leif Porres. Alltså, allt i från den ena, till den andra sortens country. Lalla, med ett antal svenska tolkningar av både mer kända och en del kanske mindre kända countrylåtar. Leif Porres med sin "Whiskeyspruckna"men ibland sammetslena röst, framför alltid countryballader med en innerlig och äkta countrykänsla.

Skinner Mountain Boys, är gänget som står för kvällens bluegrass underhållning . Samt sisst, men inte minst.

Jack Daniels Band, Örebrokillarna som för fjärde året i rad står på den lilla scenen i Stallpuben. Äkta honky-tonk där den ena "fyr-fyran" avlöser den andra. Med alla dessa ingridienser, är vi helt övertygade om att årets upplaga av Rysta Countryfest kommer att bli minst lika minnesvärd som tidigare års evenemang.

Biljetter samt ytterligare info på tel: 0221-60008 eller 070 5500765 VÄLKOMNA !

Med vänliga hälsningar  Rysta-Calle.

 

Hello,

Here's a link to Universal Sound Records artist, Rick Sharp's new music. Thanks for the review. click here >     http://www.airplaydirect.com/music/bands/14438/index.php

Rick's Website

 

GRATTIS  Roffe Larsson till din nya GFI Ultra D-10, 8 + 6, Candy Red Black Mica och skitsnygg! Den finns att hämta då du kommer hem från Spanien!  JL.

 

”Go´morron Lidingö” och ”Mötet”  startar igen på Radio Lidingö 97,8

Vecka 32 går både ”Go´morron Lidingö” och ”Mötet” igång igen på Radio Lidingö 97,8. Bägge programmen har haft sommaruppehåll.

”Go´morron Lidingö” sänds varje tisdag och fredag kl. 7,00-8,30 och ”Mötet” sänds på torsdagar kl. 15,00-16,00, med repris på lördagar kl. 20,00-21,00. Bägge programmen har Göran Geson som programledare och det spelas en hel del countrymusik i bägge programmen.

Gäst i ”Mötet” den 9 och 11 augusti är Ben Olander, sångare och dessutom VD och ägare av välkända Buttericks. Den 30 augusti och 1 september är en viss Janne Lindgren gäst i ”Mötet”, 20 och 22 september är det Pelle Ljungström, sångare i Wildwood, som gästar Göran Geson, 22 och 24 november heter gästen Petra Carlsson, tidigare präst i Lidingö församling, med ett stort intresse för framförallt kvinnliga countryartister. Andra välbekanta gäster i ”Mötet” under hösten är bl.a. ”ljudfadern” Gert Palmcrantz och Carl-Axel Thernberg (Kalle Sändare).

 

Hello fellow players,

 

In this world of young, dumb, cellphone blondes getting in trouble, Hollywood is very well represented by Lindsey Lohan, Paris Hilton, Britney Spears and Nicole Richie.  Thank goodness we in Nashville are represented by the queen of all the bad girls, possibly by far the worst one of all.  I feel our girl won’t take a “backseat”, pardon the pun, to any of the California girls.

 

We have our own Mindy McCready.  She is getting as much national coverage as any of Hollywood’s bad girls.  She’s much harder for the paparazzi to find and hasn’t been in any movies and is no longer the beauty queen that she was seven years ago, but there she is on the national news, right there with Hollywood’s finest.  Who said country music is dead?

 

Since we are an equal opportunity advertiser, I would like to mention that two great friends of mine have a gospel album out.  Don Helms and Ron Elliott.  You will have to contact them directly as we are not selling this album but do feel that this is a must have for all steel guitar collections.

 

I played my new Jackson guitar at the Campbellsville, KY. steel guitar show and seminar last Saturday.  I had a wonderful time with great flying weather and I feel everyone was as impressed as I with my Jackson double-neck guitar.  I will be letting you know more in the future about these guitars as I do a more in-depth evaluation.

 

I would like to touch on a reverent subject about the music community’s loss of a person that I knew to be not only a famous player, but also a wonderful human being.  Mr. Boots Randolph used to come in my store once a week, sit and share stories with me while his grandson took karate lessons next door to Steel Guitar Nashville.  I looked forward to 6 o’clock Thursday every week so I could enjoy this wonderful man’s company.

 

During my first years in Nashville, I had the suspicion that Boots was just a corny, halfway kind of like musician and maybe a little over-rated and more famous than he should be for his ability.  Quickly I found out how wrong I was when one day my father flew in from New York after setting up the jazz band at the New York State Teacher’s College. 

 

He halfway jokingly and halfway sarcastically asked me, “Where can we go have dinner tonight, have good food and hear a great band … or is that impossible in Nashville?”

 

Since I had been the band leader at the Western Room in Printer’s Alley for several years at that time across the alley from Boots Randolph’s club, I said, “Well, we have a good sax player with a band working in Printer’s Alley.”

 

To which my father replied, “Isn’t he the guy who did the Coaster’s cover on “Yakety Sax”?”

 

I sheepishly relied, “Yes.”

 

When we went to Boots club, dad was impressed that everybody knew me and the steaks we had were as fine as anything you could find in Kansas City, MO.  When the show started, Boots came out with a jazz version of “Take Five” that Paul Desmond would have loved.  I’m sure Boots could’ve worked for the Dave Brubeck Quintet anytime he wanted.

 

To make a short story shorter, needless to say, my father left Nashville extremely impressed with the talent he saw, the hospitality he received and with the great taste of the feast he had at Boots club. 

 

Mr. Randolph will be missed for hundreds of reasons by thousands of people in Nashville and millions of fans around the world with me right at the top.

 

Before the king of Bluegrass died a few years ago, I spent a lot of time around the great Bill Monroe.  One beautiful spring day, I pulled in front of his favorite restaurant in Goodlettsville upon spying his limo out front.  I walked into the restaurant and he had his back to the door and me.  I walked up behind him where he couldn’t see me but where he could hear me and said in a voice that the entire restaurant could hear, “Wow, here he is, the king of Bluegrass music.”

 

Then I leaned over where he still couldn’t see me, I said, “Gosh, I’ve worshipped you my entire life.  You are the greatest thing that ever happened in music.  You have given me hundreds of happy hours in my life.”

 

Bill was straining to turn around to see who I was, but before he could, I asked, “Now, are you Lester or are you Earl?” to which he threw his fork down and yelled, “I ain’t neither one of them.”  He took it good naturedly when he saw everyone in the restaurant laughing.  Now that I look back, Bill was a magnificent, powerful force in country entertainment as well as the father of Bluegrass music.

 

This also reminds me of the time when I was the band leader at the Twitty City Theater at Music Village.  Bill and the Bluegrass Boys were rehearsing backstage when I walked in and announced that I was the band leader for the opening act.  I then asked Bill if he wanted to use our amplifiers or if he was going to use his own.  He jumped up and yelled at me, “We ain’t gonna use no amplifiers.  This ain’t no plug in band.  We make music the way God intended.”  I’m sure you all know now, I loved and respected Bill deeply. 

 

I’m sure that’s where Boots and Bill are today and their music is making Heaven a richer place.

 

Your buddy,  Bobbe Seymour

 

 

                                                       Resonator Guitars

Regal RD 40-BS 6-string square neck black 7.400:-

Regal RD 38-VS 6-string square neck sun burst  7.400:-

Flinthill FHD 100S  6-string square neck sun burst  6.900:-

Dobro Case (olika modeller) fr. 850:-

Dobro Straps  340:-

Strings from Black Diamond

Pedal Steel Guitar strings for E9th    130:-

Resonator Guitar strings for G-tuning N780B  set. 140:-

Resonator Guitar strings for G-tuning N780    set.   80:-

Acoustic Guitar strings 600XL  set.  80:-

Mandolin strings   set.  80:-

Banjo strings  set.  80:-

National Finger and Thum picks

NP 1  Metal Finger Picks   10:-

NP 2 Metal Finger Picks (Original)  25:-

NP 2 Bronze Finger Picks   25:-

NP 6.  Plastic Thumb Picks Medium   15:-

NP 7. Plastic Thumb Picks  Large  15:-

NP 8. Plastic Thumb Picks  Small  15:-

Steel Guitar And Dobro Bars (spelstål)

Nashville Sound Steel Bar  22 x 82mm  Pris 550:-

Emmons Steel Bar (obetydligt begagnat)  22 x  86mm  Pris  550:-

Stevens Dobro Bar    150:-

                    Övriga tillbehör

George L´s kablar (pris per meter) används av alla steel pickers

George L´s Pick Up for 10-strings (olika modeller) Pris: 1.300:-/st

 

Det var allt för idag men kom ihåg att lyssna på Country, Country Music på Radio Lidingö 97,8 och andra lokalstationer som spelar country!

 

Observera! Nästa Nyhetsbrev kommer inte förrän 5 – 6 augusti

 

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 059   (   sidor)     juli  2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 Nu är jag tillbaka från hustruns och min utflykt till Värmland. I Fagerås bor nämligen hustru Evas syster med familj och vi hade en liten familjesamling med alla barn. D v s vi begav oss till ett vandrarhem på Lurö som ligger i Vänern. Där åt vi god mat och hade en hel del roliga saker för oss. Nu är jag hemma igen ett tag och Nyhetsbreven ska komma som vanligt!

 

För någon vecka sedan var jag och åt en kebab på grillbaren Amerikana vid Kungens Kurva. Den var inte bra! Det var den minsta kebab jag ätit för 39:- och heller ingen trevlig personal! Rekommenderas ej!

 

Då var det trevligare på Ålandsfärjan från Kapellskär till Mariehamn som jag med en god vän åkte förra måndagen.  God mat och fin stämning hela kryssningen och havet lågt helt blankt. Ölen skummade dock!

 

Här lite övrigt! Janne Lindgren

 

Hej.

En liten kommentar från Duved ang musikstilarna på countryfestivaler. Jag håller nog med Janne L om att det inte ska kallas countryfestival längre när det är på det sättet. Då är det musikfestival. Sen kan man ju undra över vad som drar folket, countrymusiken eller det andra. Är månne utbudet bland countryartister i tunnaste laget numer och "festivalerna" för många, vilket gör att vi får mycket samma band på scenerna. När vi startade Duveds countryfestival för 15 år sen, fanns det endast två-tre st i Sverige, och lika många i Norge. Nu arrangeras det i snart sagt varje by, och dessutom under samma tidsperiod på sommaren. Vi läser dagligen att publikunderlaget för stora rock och bluesfestivaler i Norge och Sverige sviktar. Är det månne en trend som gör att man blandar och ger bland musikstilarna. Jag håller i alla fall på att är det en countryfestival, då ska det till 90 % va countrymusik.

Keep it country

Lars Alvskog/Brit Lyng

 

Javisst Lars, och varför inte 100%? Kolla in alla bluegrassfestivaler som arrangeras i Sverige! Inte blandar man in annan musik i dessa, dock kör några av dem både bluegrass och country i samma festival. De arrangörer av countryfestivaler som blandar olika musikformer har förmodligen inte sitt hjärta i countrymusiken utan mest i plånboken. Kortsiktigt tänkande brukar jag dra till med eftersom det finns festivaler som fungerat under många år där countrymusiken faktiskt varit nästan 100procentig om man ser det hela med lite vidgade vyer. Men att blanda in en mängd andra musikformer i en countrymusikfestival tar i slutändan död på countryfesten!

 

Ni som följt mina artiklar i tidigare KK och i Nyhetsbrevet vet ju hur mycket jag tjatat om att det är meningslöst att ta hit amerikanska B-artister till våra festivaler. Jag har hävdat att det är bättre att satsa på svenska bra akter som i sig har en egen publik som kommer var de än spelar. Jag har också tjatat om att svenska grupper – typ mitt eget Country Minstrels  -  jobbar hela höst och vårsäsongen med att sprida countrymusiken till höger och vänster och sedan då sommarsäsongen kommer finns det inte plats för oss på countryfestivalerna. Detta på grund av en oändlig radda med B-amerikaner och dels en ännu större bunt med icke-countryartister. Under några år var trenden på vissa festivaler den att nästan inga svenska artister alls skulle få vara med men arrangörerna bet sig lite i tungan då det blev tunnare i publikleden. Som tur var så har den trenden vänt och nu ser det mycket bättre ut! Kanske mitt tjatande ändå har givit lite resultat? Nu väntar vi bara på att ljudkillarna ska fatta vad countrymusik innebär och slutar att mixa trummor och bas som soloinstrument!

 

 

Här ett inlägg från Göran Adolph som är en allvetare beträffande country och även annan typ av populärmusik. Han har med andra ord bra koll på det mesta! JL.

 

Blir lite trött på diverse inlägg gällande vad som är och inte är countrymusik och vad som diverse s.k. countrymusikfastivaler erbjuder.

Till dig Christer Sjöblad och eventuella övriga med snarlika synpunkter:

Trevligt att du tyckte att Ydre-festivalen var bra. Massor av folk gillar alla möjliga musiktyper och det är inget fel i det, det finns säkert mycket som också framförs kompetent.

Felet kvarstår dock, kallas det countryfestival ska åtminstone huvuddelen bestå av countrymusik i någon etablerad form. Om det är bra eller mindre bra framföranden förändrar inte detta faktum.

Vad som åsyftas med ”pure country” i inlägget undrar jag lite över. Om Spotnicks, för att ta ett exempel, lirar en countrylåt blir det ju inte det man menar med countrymusik. Själv har jag gillat Spotnicks sen tidigt 60-tal och har massor av deras vinyl och CD så ingen skugga faller på det gänget i och för sig.

En festival med ”mångfald” vad gäller musikutbud är väl OK men kalla den för bövelen inte countryfestival. Vad som gör att man envisas med den benämningen har jag svårt att förstå.

Vad är det för fel med ”Musikfestival” kort och gott eller tror man att man lockar mer folk med det jag skulle vilja kalla falsk marknadsföring?

Inslag i nivå med Bengt Alsterlinds har vi sett förr. Töntiga intervjuer med gästande countryartister av programledare som är mer eller mindre okunniga om vad som är countrymusik vilket kan bli ganska genant för den intervjuade och några av oss som tittar/lyssnar.

Pisskurer fick i Alsterlinds fall ersätta lite mer intelligenta frågor.

Med detta tar jag risken att hamna i Janne Lindgrens gnäll-kör. Förresten, blir man ynklig ja-sägare bara för att man råkar tycka lika?

Göran Adolph, Radio Haninge, FM 98,5 mHz eller www.radiohaninge.nu. Direktsänd countrymusik tisdagar 16.45 – 18.15. Sänds åter efter sommaruppehåll med start 21/8.

 

Lee Hazlewood har avlidit i sitt hem i Las Vegas. Jag jobbade med honom vid några tillfällen för sådär en 15 – 20 år sedan bl a under en månad på Berns Salonger med Lasse Samuelssons orkester. Lee gillade pedal steel och under sin producentkarriär använde han ibland Buddy Emmons t ex vid inspelningar med Duane Eddy.

 

Jag har åter kollat lite på våra olika klubbars hemsidor och försöker här göra en samlad bedömning om vad som hänt de senaste månaderna.

 

AFF är synnerligen uppdaterad med bra kalendarium och i övrigt en spännande läsning på deras hemsida. Skitbra helt enkelt och med många fina bilder av bl a Kenneth Friberg.

 

Country News är också bra med fint kalendarium och mycket att läsa. Så många besökande som skrivit i gästboken fanns dock inte. Vakna göteborgare, ni har en utmärkt klubb i stan!

 

DCMC hade sin senaste artikel införd den 21 maj 2007 och det senaste inlägget från den 23 februari. Dalmasarna har tydligen inte mycket att säga om sin klubb? Jag tycker att hemsidorna är mycket inaktuella, inget har hänt sen sist!

 

Detsamma gäller Kountry Korrals hemsida som inte har ett skvatt nytt att berätta sedan senaste gången jag gjorde en sammanställning.

 

SCC i Småland har som vanligt bra koll på sin hemsida och här finns kalendarium och annat smått och gott. Helt godkänt med festliga bilder från sammankomster!

 

SCMCs hemsida har fått en liten ny struktur men ser ändå nästan ut som vanligt. Inget upphetsande har hänt med sidorna de senaste månaderna.

 

Countrywood (nättidning) är den bäst lysande stjärnan i gänget. Bland annat finns här en färsk artikel om Furuvik och dess artister. Snygg layout och mycket att läsa. Här finns mycket att ta lärdom av, om man vill hålla sin klubb aktuell vill säga!

 

Jag återkommer med en ny koll om några månader. Vill ni kontakta någon av ovanstående klubbar så titta in på www.vingar.se  JL.

 

 

July 31, 2007, Columbus, NC

Pinecastle Records is re-releasing both Terry Eldridge solo projects: 1992's "Your Own Set of Rules" and 1994's "Making the Rounds.

Both were recorded while Terry was a member of The Osborne Brothers. Both feature members of the Osborne brother's band: David Crow, Gene Wooten, Terry Smith, Bobby & Sonny Osborne, as well as Glen Duncan and Larry Perkins.

Terry is currently a member of the award-winning band The Grascals. The band has won Emerging Artist of the Year and Entertainer of the Year honors from the International Bluegrass Music Association; along with having been nominated for a Grammy.

The records are available for purchase at The Music Shed, http://www.musicshed.com.

 

Hej Janne,

 

Köpte en blå Zumsteel 3+3 av dig för ett tag sedan. Jag har inte lyckats få tid över till denna och säljer den nu.

Hör du någon som vill köpa en liknande steel så får du gärna ge ut mitt nr eller mailadress.

 

Tack,

Mvh Niklas Andersson

0708-277713

 

 

Det var allt denna söndag. Om ni inte får era Nyhetsbrev så kolla in dem på www.vingar.se

 

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 060   (  3 sidor)   9 augusti 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 Tack Janne Rosqvist för alla tidningsartiklar du sänt mig! Den där om Bear Family var en verklig höjdare och det är kul att folk får upp ögonen för bolaget. Jag har nyligen lyssnat på Merle Haggards box som Bear Family gav ut för några år sedan och måste säga att Merles musik slår det mesta som ges ut idag. För övrigt tycker jag att det är kul att både DN och SvD skriver så mycket om just Torsåker och bluegrass. Artiklarna är både lärorika och positiva och det är kul att det kommit lite nya journalister som gillar musiken. Förr sände man ofta ut den journalist på tidningen som var grinigast och som avskydde allt vad amerikansk musik stod för.

 

Beträffande att jag sänder repriser på mitt Country, Country Music på Radio Lidingö 97,8 på sommaren beror förstås på att lyssnarantalet sjunker betydligt. Knappast någon har tid och lust att lyssna på countryprogram på sommaren. Jag kan å andra sidan göra som många andra programmakare, alltså inte sända något program alls. Jag har valt att sända repriser på sommaren för att på så sätt ändå få en kontinuitet! JL.

 

 

JL´s kommentar ang. urval av country-acts i Sverige berörde en kärnpunkt ; det HAR

funnits ett missriktat snobberi bland arrangörer/artister ; man har implikerat att även

en halvdan USA-artist/grupp MÅSTE vara bättre än de bästa européerna ; TVÅ

SAKER:det är nästan uteslutande B-aktörer som intar DEN hållningen ; begåvade

proffs & riktiga musikanter VET bättre ; visst,country-vaggan stod i Staterna,men

efter decennier har formen fångat begåvade musiker-ämnen annorstädes ; att

påstå att ex. en europé är oförmögen att studera PSG,5-strängad banjo o.s.v. är

att återgå till den "Holier Than Thou"-attityd som jänkarna alltid hatat ; alltså,att all

seriös musik/konst MÅSTE komma från den gamla världen,alltså Europa,och att

en amerikan som studerar klassisk konstmusik är en löjlig amerikan ; det är väl

bättre att använda krutet till att lyssna ifall det finns substans & feeling i musiken,än

att använda jordgloben för att recensera.Ulric McUtsi-Å.

 

 

Tack för ditt eminenta nyhetsbrev Janne, som du gör ett kanonjobb med att skicka ut år efter år, vecka efter vecka. Stort tack också för ditt fina omdöme av Countrywood i ditt senaste nyhetsbrev. Sådant värmer!

Uppmaning till artister & arrangörer!

Skicka in uppgifter om vilka spelningar/bokningar och annat relevant ni har till info@countrywood.se så ser vi till att det kommer med i vårt kalendarium. Det går bra att skicka in fullständiga turnéplaner likväl som enskilda spelningar. Ju fler som hjälps åt, desto bättre blir det. Artister och arrangörer har allt att vinna och inget att förlora på att hjälpa oss att få ett så fullständigt kalendarium som möjligt. Eftersom vi är en nättidning så har vi möjlighet att uppdatera informationen löpande och behöver inte invänta någon deadline.
Skivor och promos tas också tacksamt emot och allt vi får in recenseras givetvis!


Information till countryarrangörer samt till SCMC:s styrelse/Gazettens redaktion:

Det har kommit till vår kännedom att Gun Alm och Per-Arne Olsson på SCMC/Gazetten kontaktat ett par arrangörer av countryfestivaler i sommar och uppgivit att vi på Countrywood inte ska ha några ackrediteringar. Dessa misslyckade sabotageförsök är oetiska och slår tillbaka på er själva och den förening ni representerar.

Vi har avslutat vårt engagemang med Gazetten och det vore bra om ni försöker släppa taget om oss och sluta upp med de här sandlådefasonerna.

Får du som är arrangör information från någon som inte arbetar på Countrywood framöver, så är det inget att ta på allvar, men kontakta oss gärna i så fall så vi kan agera.

Vänliga hälsningar

Georg och Robert Ryttman, Countrywood

 

Vill ni lyssna på Grand Ole Opry så gå in på www.650wsm.com och slå sedan på Archives, där hittar ni många intressanta program från senaste tiden. Bl a så finner ni en lång intervju med George Jones. Vet ni förresten att Grand Ole Opry har sänts inte mindre än 4.256 gånger. JL.

 

Barbequeafton på Western Cafeét Vildhästen i Carlshamn  17 augusti kl 18.00

Meny : Grillat kött, potatisgratäng, rotfruktsgratäng. 1 st lättdryck och kaffe ingår.

Pris 120 kr  Underhållning med ackustisk countrymusik av One58  www.one58.se

 

Thai Pan är en liten lunchrestaurant som serverar kanonmat som du kan äta där eller ta med. Garanterat äkta thailändsk mat! Du hittar stället på Segersbyvägen 7 (bakom Jaktslottet) i Norsborg (södra Stockholm) nära Maxi och Biltema. Endast lunch mellan 10.00 – 15.00  Ni kommer att älska maten de serverar.  Trevlig personal! JL.

 

Hello fans and fellow players,

Well, it finally happened. GFI, one of the great leaders of innovation and design, has made good on their promise to deliver a great professional steel guitar for 25 percent less money than they or anyone else has ever done in the past.

We just received a large shipment of the new GFI Expo steel guitars, single and double neck. This guitar, in my opinion, looks much better than the standard GFI Ultra and is every speck as good, if not better, in quality, design innovation, tone, weight and all the other good things that we steel players are demanding.

By far the greatest thing about these guitars is the price. You do not always necessarily get what you pay for when you buy a steel guitar. Just because someone or some company decides to charge $6000 instead of $2500 does not mean their guitar is better. It just means they're out of touch with reality.

It seems as though some of the best steel guitars on the market today are the guitars that you can get into for a minimum of funds. Most used guitars, along with their problems, cost more than what you will be able to buy a GFI Expo for.

This is the perfect guitar for you hard working professionals, along with beginners. Many of you can remember the introduction of the 64 and a half Mustang and how they held their value and how they are worth many times that today. This guitar may do to the steel guitar industry, what the first Mustangs, Camaros, Chevelles and GTOs did to the automotive industry.

In this newsletter, my readers are getting first shot at this great guitar. Call me at (615) 822-5555.

Our steel player this week is one of the biggest and greatest musicians and steel players of the 60s, later to become a prominent producer in Nashville, TN., the great Walter Haines.

Walter's first great blast of notoriety appeared when he was commissioned to play on Jimmy Dickens Capitol recording, "We Could" and "Conscience Keeper of My Heart" in 1955. Walter, with his triple neck 8 string Bigsby, did an incredible intro, turnaround and fills on these songs that was no less historic than Bud Isaacs on "Slowly" two years before.

I met Walter a year later when he was playing drums with Stonewall Jackson, with Bobby Garrett on steel guitar. Upon listening to the Ernest Tubb Record Shop and the Opry for the next years I was in the Air Force, I would catch snippets of Walter Haines playing guitar with Ernest Tubb and fiddle with Faron Young and soon I realized that Walter was a musicians musician and played many instruments extremely well.

And not long after my move to Nashville myself, Walter started producing hit records for two of Nashville's biggest labels and some of Nashville's biggest singing stars. Walter today, still has a love for steel guitar and when we talk, I remind him of his great influence on most of today's biggest steel stars.

Any time you have a chance to talk to this golden legend, I feel you will be as impressed with his personality as you are with his playing.

 

Your buddy,   Bobbe Seymour

 

Det bästa av allt då det gäller GFI´s alla modeller. Du kan köpa dem hos Steel Guitar Music och få all service och hjälp du behöver i början. Just nu har jag en GFI studentmodell i lager som är något begagnad. Pris 13.000:- inkl  spelstål, picks och case. Alla andra modeller tar jag hem på beställning. Leveranstid ca. 6 veckor.

Vill du köpa Bear Familys alla fina boxar så kan du beställa dem hos mig.

Mer än så hade jag inte idag (som redan hunnit bli fredag). Ha en fin helg!

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 061   (  2 sidor)   12 augusti 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 Häromdagen fick jag en bok på posten ” Hello Sweden, I´m Johnny Cash” skriven av Börje Lundberg och Lasse Lindfors. Två Cashälskare av stora mått och ni minns väl Lasses utställning om Johnny Cash som han bland annat visade upp på Hard Rock Café i Stockholm. Tack för boken killar! Jag har bara hunnit läsa ca. 70 sidor, vilket måste sägas vara snabbt för min del, men kan redan nu konstatera att boken innehåller massor av intressanta iakttagelser och likaså många fina bilder. Att komma ihåg så mycket detaljer om varje konsert och möte med Cash måste fordras en hel del engagemang och framför allt ett enormt intresse för mannen i fråga. Mina egna erfarenheter av Cash är liknande de som Börje och Lasse berättar om och jag tror att det är många som kommer att känna igen sig i boken.

 

Den här boken måste ni alla köpa och jag är säker på att ni finner den i vilken bokhandel som helst. Om inte så gå in på förlagets hemsida som är www.reverb.nu  

 

Här lite andra nyheter!  JL.   

 

Hej Janne!

Först och främst ett varmt Tack för alla nyhetsbrev. Det är mycket trevligt att få ta del av vad andra artister, arrangörer och övriga glada countryvänner har på gång.

Jag vet att det finns många som har väntat och väntar på min nya skiva. Planerna var att släppa den under förra året. Men tyvärr blev det ett år med stor sorg och mycket tårar. Min älskade mamma blev sjuk och fick beskedet att hon inte skulle ha så lång tid kvar. Jag valde då att lägga produktionen på is för att få vara tillsammans med henne.  

Efter hennes bortgång tog det lång tid innan jag kände att jag kunde vara kreativ i studion igen. När jag så var redo och påbörjade arbetet igen så gick en mycket nära vän hastigt bort. Det tog på krafterna. Jag var åter tvungen att pausa.

Men, efterhand kom glädje och kreativitet tillbaka och under våren så har det jobbats av hjärtans lust med det nya albumet "Laugh, love & live". Och det är med glädje jag kan berätta att den nu är iväg för pressning och kommer att släppas den 22/8.

Så, alla ni underbara countryvänner, fram tills dess är ni varmt välkomna att lyssna till några av låtarna från plattan på www.myspace.com/cinasamuelson 

Ha det gott och var rädda om er så hoppas jag att vi ses eller hörs någonstans!

Kramar, Cina Samuelson   www.cinasamuelson.com

Jag ser fram emot CDn och önskar dig givetvis en lugn höst och slut på bekymmer! JL.

 

Hej Janne,

 

Ett till ställe att lyssna på bra musik vi gillar :

http://www.twangtownusa.com

 

Bosse i Äppelbo

 

 

Hej Janne och alla ni andra.

Jag vill stämma in i Bröderna Ryttmans uppmaning till arrangörer och band ang kalendarium. 

Skicka in era spelplaner, arrangemang eller vad ni nu tycker ska spridas till likasinnade. Som förening eller privatperson finns det inga möjligheter att sitta och surfa runt bland alla bandens/arrangörernas sidor hela tiden. Tiden räcker tyvärr inte till för det.

Som Arr. / Band vill ni väl att era engagemang ska komma ut till allmänheten? Har ni släppt en CD, säg nått.. ska ni vara med i tv/radio.. säg nått.. Nya gig.. SÄG NÅTT..  Större delen av alla email eller telefonsamtal resulterar i ingenting, inga svar. Hur gör man som galen entusiast för att hjälpa er att sprida er själva? Eller är det så att vi entusiaster inte behövs? Eller är alla så stora och kända att det inte är värt mödan att sprida lite information?

Nä, ryck upp er nu, öppna fönstret och släpp in lite fräsch luft, damma av spindelväven och andas in djupt, så tror jag med stor förhoppning att VI tillsammans ska kunna bli bättre på detta. Eller är jag fullständigt ute i rymden nu? 

Vänliga hälsningar: TheBull  www.svenskacountryartister.com

 

Hej Janne, minns med stor förtjusning ditt och Christer´s besök i Kumla tidigare i år.

Jag har sänt mail till Radio Lidingö med frågan om de planerar starta webbradio men inte fått svar.

Anledningen är ju att vi ute i landsorten inte kan höra dina rosade countryprogram.

Du kanske har svaret? Eller hur kan vi andra, som inte bor i Lidingö/Stockholms-trakten, kunna lyssna på dina program?

 

Bästa hälsningar

Svenerik Blom

 

PS. Alla andra på Radio 94,3 hälsar dej så mycket!

 

 

Det blir ännu en vecka med repriser på mitt Country, Country Music på

Radio Lidingö 97,8  men sedan räknar jag med att köra som vanligt igen.

 

Ha nu en fin vecka och simma lugnt!

 

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 062   ( 4  sidor)   16 augusti 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

Countrygala i Göteborg 10 nov. Plats Musikens Hus

 

För tredje året i rad arrangerar Dusty Records countrygala på Musikens Hus i Göteborg. 

 

Arister:

Lonesome Spurs

De kallar sin musik för honky tonk garage och jag förstår tanken. Lonesome Spurs består av Lynda Kay och Danny B Harvey. Historien om hur de träffades har sina poänger. Danny producerade Wanda Jacksons CD I remember Elvis när han fick en demo från Lynda. Han blev så förtjust att han bad henne att komma och sjunga på plattan då han tyckte sig höra likheter med en ung Wanda. Deras musik är en frisk fläkt. Oborstat rå med drag av 50-talets Sun honky tonk och rockabilly men också med 60-talets garagerock. "Danny B Harvey is an outstanding guitar player."  Gavy Maag-Bristol, Blue Suede News

 

The STU

Country som vågar gå utanför genrens ramar och blanda in blues och rock'n'roll. De har en CD ute som är producerad av Tony Thorén från Eldkvarn. Deras sångerska Josefin Eriksson håller mycket hög klass.

 

Western Toneflyers

Western swing framförd med en smittande spelglädje.

 

Jan Andersson, Dusty Records

 

Ännu en tillställning som på pappret ser ut som 50/50 d v s hälften country, hälften annat! Är det en countrygala eller inte? Fundera lite på det!  Läs också Bobbe Seymours intressanta inlägg i ämnet!  JL.

 

Hejhej

Thorells Syndrom (som även arrangerar Dolly Party och ger ut Cookies’n’Beans CD har givit ut kokboken OLD WEST DEEP SOUTH BBQ BUFFET COOK BOOK, 21 genuina recept från amerikanska södern som går att laga i vanligt svenskt kök med recept av Daniel Israelsson (restaurangen Aqvavit, NYC mm) och ett bonusrecept på Beer Can Chicken av countrydrottningen Leeann Atherton från Austin, Tx.

För som får detta som tillhör föreningar eller andra sammanslutningar erbjuder vi ett gratis referensex, att användas och gärna visas upp för medlemmar eller motsvarande. För samtliga ni som fått detta + medlemmar el likn i föreningar etc gäller att ni får 20% rabatt på boken ifråga: ni betalar alltså endast 80 kr (inkl 6% moms) + porto/st!

Boken är så ny att vi inte hunnit få upp den på hemsidesshopen ens. Beställ tills vidare så många ex du vill via e-post:
kokbok@thorellssyndrom.se

Och ett erbjudande till: OLD WEST DEEP SOUTH BBQ BUFFET COOK BOOK + Cookies’n’Beans CD Tales from a Trailor Trash Soul endast 200 kr + porto! Beställ via e-post på CookiesCookBook@thorellssyndrom.se

Och missa inte bokens releasekalas på Lasse i Parken fre 24 aug. Cookies’n’Beans, The Sour Mash och Rock’n’Roll-Kocken live

Mvh  JONAS THORELL

 

 

 

STORY   BEHIND   THE   SONG

A lot of songs come from actual slices of life and according to Sonny Throckmorton, John Conlee’s “Friday night Blues” as one of those tunes!

 

Sonny commented, ““The Friday Night Blues,” believe it or not…happened to me.  I was in a marriage where there was a lot of that going on and I just observed it and had to write about it. It was such an obvious thing that men and women at some point are on a different page  as to what’s really bringing them joy in life .  And at the time, a TV and the six o’clock news was doing it for me. And I had a great co-writer on that song-- Rafe Van Hoy. I had written quite a bit of the song and I got with Rafe and played it for him and he helped me with the second  verse  and that was that!”

 

Conlee’s  MCA single, “Friday Night Blues,” made the country charts May 34d, 1980 and made it to number two, where it stayed for two weeks. It was Conlee’s 6th charted song and was on the charts for 16 weeks.

 

 

Hello fellow players,

 

People who have never been down in the trenches with the musicians may not be able to relate to this, but there’s a difference between somebody who learned his country music history by reading a book about it and somebody who learned his country music history by riding in the bus, eating in truck stop restaurants and living and performing with the stars.

 

How often do I hear some self-appointed expert tell us and act like they know everything?  It’s a shame some of the people who are writing about country music in newspaper columns and being interviewed on television and radio, don’t know any more about what they’re talking about than what they do.

 

Everytime PBS does a documentary on some famous artist from the past, they send somebody to cover the story who wasn’t even born when the artist passed away, who knows very little to nothing about country music and who treats country music like some oddity.

 

Country music is getting diluted enough by new stars and people today who have no clue where their musical roots came from, but who also don’t mind telling us exactly how country music was in the past.  This is ridiculous when most of you reading this newsletter were there and experienced it first hand.

 

Some of the musicians who traveled with these great original country acts are the ones they should be talking to.  Any of you see the Life and Times television special about Hank Williams, Sr.?

 

Robert K. Oermann and Marty Stuart were interviewed about Hank Williams and they weren’t even alive when Hank died.  They had Don Helms on camera for about a minute and a half and I personally know that there is no one on the face of the Earth alive today who knew Hank Williams better than the great steel guitarist, Don Helms, who worked with Hank throughout his entire career.

 

Don could probably fill up several hours himself talking about Hank, but he just wasn’t as famous as Robert K. Oermann or Marty Stuart and some of the other interviewees.

 

Just like the steel guitar forum, check your sources before you take anything as fact.  Consider the source and ask the man who’s been there.  Everybody has an opinion and many people will be glad to tell you a story if they think it will make them look better, but quite often, the true facts don’t have much to do with their story line.

 

How many times have you watched a country music show with stars barely old enough to shave who think country music began with George Strait.  This makes me think about the young artist I worked with who asked me if knew the intro to a song that was recorded in the 70’s.  When I told him that it was me on the original record, he looked at me in disbelief like I was telling a fib.

 

I had a girl singer ask me onstage the other night if I knew that old Linda Ronstadt song “Crazy Arms”.  I enlightened her telling her that it wasn’t a Linda Ronstadt song and that it had been recorded over a hundred times before Linda Ronstadt ever had it presented to her by her producer.

 

A little while later she asked if I knew that Patsy Cline song “Sweet Dreams”.   I told her Faron Young had a hit with it six years before Patsy Cline did.  She asked, “What’s a Faron Young?”

 

I said, “Well you’ve heard of Elvis Presley, right?”

 

And she asked, “Wasn’t he that old rock n roll guy?”

 

I didn’t bother trying to explain anything else.

 

I had one new artist tell me in no uncertain terms that Johnny Paycheck was a female singer.  I considered the source and figured she probably thought asphalt was a hip disease.

 

Back to my point here, if you’re listening to someone expound on the history and virtues of country music or western swing, it might be nice check and make sure they’re over 25 years old, unless their name is Chris Scruggs, who is 22 and seems to know everything.  But then, with his famous country music family, he would know!

 

A very perplexing problem for us steel players and any musician who is trying to make a decision about amplifiers, is to figure out what all the numbers “really” mean.

 

One of the more misleading pieces of information you will find when amplifier shopping is advertised wattage.  We all want a loud, light amplifier that projects a good, clear, warm tone and by tone, I don’t mean bass and treble, I mean timbre or quality of sound.

 

Let’s take these qualities one at a time.  First of all, power output or loudness.  Many amplifiers like the legendary Fender Twin, sound louder than they really are because anything over half their output is distorted.  This is great for six string players.  A screaming distorted 70 watts will sound much louder than a smooth warm clear 70 watts, but steel guitars need clean watts, not distorted watts.  Consequently, the Fender Twin has generally fallen from favor by the serious steel guitarist, except in situations which don’t require much volume.

 

I was very surprised to learn that the loudness or volume of an advertised 200 watt Fender Steel King is no louder than a Peavey Nashville 112 which is half the weight, size and cost.  The Steel King has a 15” speaker and no where near the bottom end that the 12” speaker in the Nashville 112 has.

 

Now the average person would say, “I want that 200 watt Fender with the 15” speaker, not that 12” 80 watt Peavey.”  I’m sure this is what Fender marketing had in mind.  But what I recommend to you as a steel player is that you go into a store that has both, listen to them side by side, compare the weight, tone and loudness and see what you think.  Your ears will tell you more than the numbers on a spec sheet.

 

Remember, the wattage that’s drawn out of the wall is the wattage that’s printed on the back of the amplifier and has little to do with the output volume of the amplifier.  I am not putting down or bad-mouthing Fender here because the little Peavey Nashville 112 stands up very well in a comparison.  I’m only trying to point out that loudness - volume is a matter of several factors, not just output wattage.

 

The eye opener is, as inexpensive as the 112 is, you can buy two of them for about the same or less money than one of the bigger amps.  Remember, with two amps, you can space them out behind you where each of your ears hears the same volume without playing directly into your back. 

 

Many people prefer and agree that two smaller amps are better than one big heavy amp.  Plus you have the option of going stereo if you wish if you have two amps, and then again, there’s the dependability factor.  Airlines that fly overseas, airline passengers may notice that the airplanes they’re flying on have more than one engine.  This can be as comforting a thought as playing a very important job with two amplifiers knowing that no matter what happens to one, you’ll always have the other one to carry you through.

 

One thing I have always thought about, no matter what goes wrong with my steel guitar, I can always get through the job.  I can fix a steel guitar.  I can’t fix an amplifier on the stage.  On a steel guitar, you can play around a problem, with an amplifier, you can’t.

 

I will offer my services and opinions in person to any of you wishing to purchase an amplifier and needing some questions answered.  Unless you talk to someone who has experimented and can speak from actual experience, it is very hard to get accurate information from the manufacturer’s advertising.

 

Remember, the people who build and design amps, with the exception of Mike Brown, don’t play steel guitar. 

 

Let me know if I can help. Your buddy, Bobbe Seymour

 

Samma problem som Bobbe berättar om i början av sin artikel har vi även i Sverige. Det finns alltid de som tror sig veta bäst och mest om countrymusik och dess historik, trots att många av dem inte upptäckte musikformen förrän på 90-talet. Några tror kanske att countrymusiken började med Dolly Parton och Jolene eller med Dixie Chicks?

 

Det var allt för denna gång! Ha en trevlig helg och förhoppningsvis är folk vänliga mot er!

 

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 063  (  2 sidor)   19 augusti 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 I lördags fick jag lite längtan till Texas igen! Det var då jag tittade på filmen Tin Can med Kevin Kostner som spelade rollen som ett golfproffs. Bältdjuren i början och slutet var också fina. Bältdjuren (bältor) är ett symboliskt djur för Texas och på engelska heter de Armadiller. Filmen var ganska bra!

 

Här lite fler nyheter! JL.

 

Hej!

Countryklubben A Six-Pack To Go avslutade sommaren med ett storslaget gig på Pridefestivalen. Vi sprider countrymusiken! Kolla in vår nya hemsida. Där kommer det finnas information om våra nästa klubbtillfällen och en massa annat fint. Tänk, i dagarna fyller vi sex år! www.sixpack.blogg.se

 

Följande skrev jag (JL) förra söndagen:

Häromdagen fick jag en bok på posten ” Hello Sweden, I´m Johnny Cash” skriven av Börje Lundberg och Lasse Lindfors. Två Cashälskare av stora mått och ni minns väl Lasses utställning om Johnny Cash som han bland annat visade upp på Hard Rock Café i Stockholm. Tack för boken killar! Jag har bara hunnit läsa ca. 70 sidor, vilket måste sägas vara snabbt för min del, men kan redan nu konstatera att boken innehåller massor av intressanta iakttagelser och likaså många fina bilder. Att komma ihåg så mycket detaljer om varje konsert och möte med Cash måste fordras en hel del engagemang och framför allt ett enormt intresse för mannen i fråga. Mina egna erfarenheter av Cash är liknande de som Börje och Lasse berättar om och jag tror att det är många som kommer att känna igen sig i boken.

 

Den här boken måste ni alla köpa och jag är säker på att ni finner den i vilken bokhandel som helst. Om inte så gå in på förlagets hemsida som är www.reverb.nu  

 

 

Hej Janne,

 

Jag kollade upp det du skrev om att klubbarnas sidor inte var uppdaterade, DU HAR RÄTT!!!.  Men det finns flera faktorer till det hela, man glömmer att man har skrivit på nåt annat ställe på internet. Det är inte lätt att ha drabbats av Alzheimers, vi skall egentligen tycka synd om dessa personer.

 

Var till Lysvik på deras countryfestival. Var där på lördagen, kom ca 13.00 åkte ca 23.00, inte en enda steel guitar på scen. Det kan väl inte vara en country festival? Det var samma ljudtekniker nu som för 5 år sedan, då var han bra, men nu,,,,,,,, det har blivit rock kör här också. Han skall visst ha varit i Torsåker i somras hur var han då?? Pratade med hans son "pappa har ingen utbildning på att köra ljud" det hördes tydligt. Hörde från 2 oberoende källor om att på fredagen var det 86 st personer som lämnade området när det började spelas musik. Basen var alldeles för hög eller fel EQ- ad, fel tonkurva. Peter som har hand om det fick reda på folks reaktion på fredagen, jag klagade också till honom på lördagen. Såg med egna ögon folk som lämnade stället, påpekade detta, ingen reaktion. Är det bara "få in dom att betala och drick så mycket öl som möjligt" som gäller. Det har visst funnits en Country festival i Ransäter tidigare som var bra, de skall visst ha blivit ombedd att lägga ner för att de ska ha den här i Lysvik (hörsägen från lokalboende). Hörde också en som verkar i ett countryband med en kommentar "med en sån tekniker vägrar jag att spela här".

Jag medverkade själv uppe i Vemdalen, samma sak där för mycket bas eller rättare sagt SUB-bas, omfattar även bastrumman. Men bra mat!  Kul att träffa Mats Rosén som jag inte träffat sedan -85. För ont om tid för djupare snack.

 

Samla ihop er för höstens gigg och aktiviteter, själv skall jag ut med en av Jannes gamla gubbar som han spelat in med en gång i tiden, han heter Kåre Waage, country-gospel med bra pröjs.

 

Bosse i Äppelbo

 

 

Phil Leadbetter Nominated for IBMA Dobro Player of the Year

Columbus, NC - "Uncle" Phil Leadbetter has once again been nominated for IBMA (International Bluegrass Music Association) Dobro Player of the Year.  Leadbetter has been nominated for the award every year since 2000 and won the honor in 2005. That same year, he received the award for Instrumental Album of the Year for Slide Effects, his solo album. Additionally, Leadbetter has his own line of Signature Gibson Dobrosâ.

This latest nomination follows the release of his newest project, The Road Headin' Home, with new artist, Grasstowne. The band was formed when Phil Leadbetter, Steve Gulley (formerly of the band Mountain Heart), and Alan Bibey (formerly of the band BlueRidge) came together, began recording, and are now touring under the Grasstowne banner.  The Super-Trio added two young hotshots to its ranks (Jason Davis and Jamey Booher) to form full five-piece band.  Within weeks of forming their schedule started to fill up with tour dates across the country.

Matt Hood, Director of Radio Promotions, Pinecastle Records

 

Nu startar jag upp Country, Country Music på Radio Lidingö 97,8 och sändningen blir som vanligt tisdagar 20.00 med repris på lördagar 15.00  Tyvärr sänder vi inte per Internet ännu så det här gäller bara er i Stor-Stockholm. Under sommaren har jag sänt repriser på samma tider men nu blir det alltså helt nya program igen.

Mer än så hade jag inte denna söndag (måndagsmorgon) så ha nu en fin vecka och arbeta flitigt. Själv sitter jag hemma och rullar tummarna som alla pensionärer gör!

 

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 064  ( 6  sidor)   23 augusti 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 ”I´m Not Perfect” sjunger Cina Samuelson på sin nya CD ”Laugh, Love & Live” redan på första spåret. Men varför så blygsam Cina? Det här är ju bland det bättre som spelats in i countrymusikväg i Sverige. Samtliga låtar på plattan har du skrivit själv och normalt sett brukar det aldrig bli bra men …. du har bevisat att det faktiskt går att skriva fin countrymusik även om man är svensk. Inte många har klarat den bedriften, trots många försök!

 

Det finns svenska så kallade countryartister som åker till Nashville för att spela in sin musik i sin villfarelse att åker man bara dit så blir det countrymusik av hela smeten. Inget kan vara mer fel! Åk till Springhill Studios i Western Sverige istället och använd samma musikanter som Cina gjort på sin CD. Mer country kan det inte bli. Berra Karlsson på steel är en av landets bästa pickers med en fin ton och vackert spel – Johnny Samuelsson spelar fiol och lite av varje och har tillsammans med Cina producerat det hela. Trummor och bas är perfekt balanserade och det märks att producentparet lyssnat mycket på amerikanska original. Ett extra plus är att man på insticksbladet lätt kan se vilka som spelar vad i varje melodi.

 

Mina favoriter blir westernswinglåten ”Up And Down” och fyrfyran ”How Can They Tell”! Bolagsnamnet CCM (Cool Country Music) förpliktar och vad kommer härnäst därifrån?

 

Förresten, kolla in sidan www.rednote.se/index6.htm  Klicka på ”bilder” så hittar ni en massa sådana på Country Minstrels tagna av bl a  Kenneth Friberg och Simon Östman. Här lite övrigt!  JL.

 

HEJ ALLA GLADA COUNTRYDIGGARE!

CINA SAMUELSONS NYA SKIVA "LAUGH, LOVE & LIVE" FINNS NU TILL FÖRSÄLJNING. VÄLKOMMEN ATT BESTÄLLA DEN PÅ   www.cinasamuelson.com

 

 

Hej!

Jag kommer att deltaga på Masens skivmässa på lörd 25/8 i Brännkyrkahallen kl 10-16.

Tellusborgsvägen 10, Hägersten. T-bana Midsommarkransen.

 

Hälsn/Hasse Häggström

 

 

Hej Janne!
Här kommer lite information för ditt nyhetsbrev från oss i Uppsala.

Planeringen av ett större countryarrangemang i Uppsala under sommaren 2008 är i full gång och vi kommer att förlägga detta evenemang i parken Liljekonvaljeholmen där band, artister och dans tillsammans med alla andra countrytillbehör kommer att innefattas.

För att introducera den vackra parken i Uppsala för kommande samverkansparter och publik anordnar vi ett evenemang söndagen den 2/9 där vi bland annat presenterar countrybandet Mariahelena & Slidebar som kommer att medverka på en av scenerna. Läs mer på
www.artistscen.se/artistforum

   
Så för dig som framträder eller arrangerar något form av country- och/eller linedancearrangemang ta chansen och kom till ett trevligt evenemang med dans och musik på Liljekonvaljeholmen i Uppsala. Som arrangör kan du även beställa din fria arrangörsbiljett till söndagen den 2/9 genom att anmäla dig på sidan http://artistscen.se/artistforum/country_liljekonvaljeholmen.htm

Arrangemanget startar kl 15.00 och slutar kl. 20.00. I parken anordnas möjlighet för tillresta arrangörer och publik att komma i kontakt med medverkande och nöjesförmedlare med flera som bokat sig för reklambord och musikloppis.

/Dece Carlsson
Artistscen i Uppsala - Country & Steel Music Club
070-468 28 66
   info@artistscen.se

 

Jag vill än en gång påpeka att European CMA är en blufforganisation som ger ut falska spellistor som inte betyder något. Många amerikaner – och några svenska artister - är överlyckliga då de hamnar på ECMAs listor men fattar inte att de inte betyder ett skvatt. Hur rapporteringen går till får vi numera inte reda på men det är ett fåtal stationer i Europa som rapporterar till ECMA, då oftast små närradiostationer. Frågan är om det egentligen är någon alls som rapporterar till organisationen? JL.

 

Lucinda Williams till Sverige

Altcountrydrottningen Lucinda Williams kommer till Sverige för tre spelningar i höst. Den 30 oktober uppträder hon på Chinateatern i Stockholm, den 3 november på Trädgår·n i Göteborg och den 4 november på KB i Malmö.
I våras släppte hon sitt senaste album "West". (TT Spektra) till Sverige

 

MUSIC INDUSTRY - SPOTLIGHT on wonderful DJ KATHY HESSELBJERGGAARD"

I'm honoured "DJ of the month with an Exellence Award"

Love in Music,  Kathy

 

Högstbjudande: LP med Buck Trent, 5-string General, Boone Records BLPS 1213 (Sealed)  Otroligt bra instrumental platta med Lloyd Green på steel. JL.

 

Scotty’s 36th Annual International Steel Guitar Convention
August 30th, 31st, September 1st & 2nd 2007

Player's Schedule  Thursday:

12:00 - 12:15 -

 Timothy Patterson

12:20 - 12:35 -

 Rob Parker

12:40 - 12:55 -

 Debbie Block

1:00 - 1:15 -

 Dean Dobbins

1:20 - 1:35 -

 Roger Crawford

1:40 - 1:55 -

 Sharon Babb

2:00 - 2:15 -

 John Sawyer

2:20 - 2:35 -

 Sharon Denny

2:40 - 2:55 -

 Chester Brummett

3:00 - 3:15 -

 Chuck Campbell

3:20 - 3:35 -

 Nick Reed

3:40 - 3:55 -

 Buck Jones

4:00 - 4:15 -

 Gary Sill

4:20 - 4:35 -

 Randy McCoy

4:40 - 4:55 -

 Jeremy Drawbaugh

5:00 -

 End

Thursday Night: The Steel Guitar Hall Of Fame Fund Raising Show

The Jimmy Queen Show
7:00 PM - 10:00 PM

Staff Band:
STEEL GUITARS
Herby Wallace, Mike Sigler and other guests
LEAD GUITAR
Bobby Caldwell
BASS
Ben Brogdon - Rick Boyer
DRUMS
Paul Polish
KEYBOARD
Roy Rosetta
FIDDLE
David Russell
VOCALS
Rob Parker - Starla Queen - Red Kilby

Friday Morning/Afternoon: Hawaiian Gathering 10:00am - 4:00pm
Featuring:

Bill Stafford

Margie Mays

Maurice Anderson

Dennis Robison

Dick Meis

Billy Robinson

Gordie Sauble

Chuck Lettes

Doug Smith

Sharon Denny

Rick Alexander

Roy Ayers

Leonard T. Zinn


Joe Wright Seminar 11:00am - 4:00pm

Friday Night:

5:00 - 5:20 -

 Opening Ceremonies

5:30 - 6:15 -

 Buddy Emmons & Johnny Bush

6:25 - 6:55 -

 Ron Elliott

7:05 - 7:35 -

 Herb Steiner

7:45 - 8:15 -

 Doug Jernigan

8:25 - 8:55 -

 John Hughey

9:10 - 9:40 -

 Herby Wallace

9:50 - 10:20 -

 Russ Hicks

10:30 - 11:00 -

 Randy Beavers

11:05 - 11:35 -

 Mike Sigler

11:45 - 12:30 -

 Billy Robinson, Lynn Owsley
 & Donna "Darlene" Jackson

1:00am - 3:00am -

 

 Mike Siler & Albert Tally
 Western Swing Band
 Jefferson Rooms  "A-B-C-D"

 

Saturday Morning/Afternoon: The Jazz Show 10:00am - 1:45pm
Featuring:

Doug Jernigan

Maurice Anderson

Buzz Evans    

Dave Easley

Jim Cohen     

Paul Franklin

Saturday:

 

10:00 - 10:30 -

 Del Mullen

10:35 - 11:05 -

 Mitsuo Fujii (Japan)
 & DeWitt Scott

11:10 - 11:40 -

 Margie Mays

11:45 - 12:15 -

 Austin Stewart &
 Jerry Newberry

12:20 - 12:50 -

 Bobbe Seymour

12:55 - 1:25 -

 Herb Remington

1:30 - 2:00 -

 Al Brisco (Canada)

2:00 - 2:45 -

 Awards

2:50 - 3:20 -

 Roy Ayers

3:25 - 3:55 -

 Maurice Anderson

4:05 - 4:35 -

 Larry Sasser

4:45 - 5:15 -

 Mike Sweeney

5:20 - 5:50 -

  Don Helms

6:00 - 6:30 -

 Buddy Emmons

6:30 -

 Break

8:00 - 8:45 -

 Paul Franklin

8:55 - 9:25 -

 Chuck Lettes

9:35 - 10:15 -

 Buzz Evans

10:20 - 10:50 -

 Terry Bethel

10:55 - 11:20 -

 Johnny Cox

11:25 - 11:55 -

 Gerry Hogan (England)

12:10 - 12:30 -

 Joe Wright

12:30 -

 End

Sunday:

8:00 - 9:30 -

 Church Services

10:00 - 10:30 -

 Mike Johnson

10:35 - 11:05 -

 Bud Isaacs

11:10 - 11:40 -

  Jim Cohen

11:45 - 12:15 -

 Bill Stafford

12:20 - 12:50 -

 Joan Cox

12:55 - 1:25 -

 John Hughey

1:35 - 2:05 -

 Herby Wallace

2:10 - 2:40 -

 Don Helms

2:50 - 3:30 -

 Doug Jernigan

3:35 - 4:05 -

 Ron Elliott

4:05 -

 End

 

 

Oj, vad sugen man blir att åka till St.Louis. Tyvärr har jag ingen möjlighet att åka något mer. Men det är faktiskt inte försent att  sticka iväg till Scottys Convention. Köp en biljett hos British Airways eller KLM med avresa den 29 augusti och hem den 4 september. Biljetten t/r kostar ungefär 6.500:- till St. Louis. Åker ni bara till Chicago och hyr en bil där för transport till St. Louis så blir flygbiljetten en tusenlapp billigare. Att hyra en bil för en vecka kostar under 2.000:- Körtiden mellan städerna är ca. 5 timmar i lugn takt. Jag vet jag har kört den vägen många gånger. Hotell fixar ni då ni är på plats. 

Det var vad jag hade just nu!

 

 Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 065  ( 5  sidor)  26  augusti 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

Hej Janne. Har varit i Furuvik i år, det är 7 år sen sist, men nu var det för att CONNIE SMITH var där och då visste jag att då blir det go härlig country. Men lite besviken blev jag på grund av att hon inte har några USA musiker med sig, ex steel och basist som hon har haft med sig förut när hon spelat i SWEDEN, dom lyfter så otroligt mycket Kjelle kunde lagt på några kronor till när en så stor tjej kommer hit, inget ont Haglund band men det är bara så. Men det dröjer nog 7 år till innan jag åker igen, om festivalen finns kvar då, för det går bara utför.

HÄLS BENNY BRUMLEY

 

( ps har det bra, och tack för alla mail, vi som vet var country är)

 

Enligt rapporter så har det tydligen varit en markant nedgång för Furuvik i år! Siffrorna är dock inte bekräftade. JL.

 

Cajun Hurricane spelar på Big Ben på Tjärhovsgatan måndag 27 och tisdag 28 augusti. Kl 21.30, fri entré. Dags igen för New Orleans Party med cajun & zydeco.  Dessutom en hel del rockabillylåtar med banjopickin' & bass slappin'!

Cajun Hurricane är som alltid
Christer Åberg, dragspel (Emigrantorkestern, Staffan Hellstrand)
Jesper Lindberg, banjo & gitarr (Tottas, Eldkvarn, Anders F Rönnblom, Grus i Dojjan)
Håkan Ström, bas (Flaco Jimenez, Anders F Rönnblom, Grus i Dojjan)
Tom Martinsen, trummor & tvättbräda (Emigrantorkestern, Grus i Dojjan)

 

 

Information till alla som är svältfödda när det gäller countrymusik i radio.

Kan behövas lite balans till Riksradions program på lördagskvällar där Kalle Oldby spelar alternativcountry till ca 90 procent.

 

"International Country", Radio Haninge Direkt Fm 98,5 mHz eller www radiohaninge.nu

Direktsänt program tisdagar 16.45 - 18.15

.

Du hinner sedan i god tid ratta in Jannes program lite senare från Radio Lidingö.

Bör kunna bli en riktigt bra radiodag. Mycket ny hardcore Honky Tonk, Western Swing och annat pure country däremellan plus lite bluegrass etc. Dessutom varvat med klassisk country från flera decennier tillbaka.

 

Göran Adolph

 

 

 

hej Janne!

Jag ska få göra min drömresa i november-  alltså till USA! Jag och min pojkvän ska åka med "Treek America" från Los Angeles till bland annat San Diego, Grand Canyon och Las Vegas i 10 dagar. Min fråga till dig är om du vet om något country-ställe i LA, San Diego eller Las Vegas? Det skulle vara härligt att få uppleva countryn i USA!

m.v.h Lina Pihl cowgirlpower_88@hotmail.com

Det där blev lite knepigt Lina eftersom jag inte känner till de här platserna ordentligt. Jag har visserligen varit i LA men vid det tillfället besökte jag endast Buck Owens klubb i Bakersfield (knappt två timmar norr om LA)  Om ni reser med en resebyrå så antar jag att det inte finns någon möjlighet att sticka iväg till Bakersfield. Jag skickar frågan vidare till våra läsare och om det är någon som vet något, kontakta Lina direkt.  JL.

 

Hej Janne,

 

Tack för mailet. Kanske har jag svarat redan, som Senil Sedaka skulle ha tänkt. Bra att du tar det lugnt och med bra musik. Jag har nog skrivit närmare 100 låtar nu, sen 2000. Här kommer ett tips till, samt det tidigare igen:

 

1 september - kl. 19.00 på Återvalls Café, Ingarö i Stockholm -  Country och Bluegrasskväll

med The Long gone Smiles Band och A.P. & Country Gals. Entré 50 kr.

 

 

The Long gone Smiles Band har en konsert på Mariestads Stadsteater den 8:e september kl 19.00.

En helkväll med countrymusik  gammaldags stil – Jimmie Rodgers – Hank Williams –

Hillbilly, Honky Tonk Music & Railroad Songs! Entré 120 kr.

 

Bästa hälsningar, Michael Lindgren  0707 56 10 15

Senila är bara förnamnet på oss gamla gubbar! Men du är åtminstone produktiv och det är kul. Några av dina tidiga alster har jag ju spelat in så jag vet att låtarna håller bra klass. Lycka till med speleriet!  JL.

 

Haj magistern!

 

Kul med bilder på dig och er på Rednote! (www.rednote.se/janne/jc.htm) Men kan du inte lägga ut större bilder eller länka till sådana? De är så smååååå nu för oss gamla skumögda återfallsmusiker, serru!

 

Hdg & krama jättegulliga Carolina från mig!

Anders

Jag åt lunch med Carolina i fredags och passade då på att hälsa från dig! Det blev ett wokställe på Valhallavägen.  JL.

 

Hej Janne!

Ofta har Du och jag haft skilda synpunkter på vad som ska betraktas som country, men vi är i alla fall överrens om en sak - Cina Samuelssons nya platta är riktigt, riktigt bra! Tänk om allt var lika utmärkt som denna! Vår recension finns på www.folkradio.se/skivor.asp..................

 Göran Ohlzon
FOLKRADION
Centralgatan 4
814 30 SKUTSKÄR
026-70150 (studion)
0733-348200

www.folkradio.se
studion@folkradio.se

Alltid kul då någon har samma åsikter som en själv! Händer inte så ofta! JL.

 

Hello fellow players,

 

Well just as I expected, I got a rash of emails from many steel guitar players concerning my last newsletter on amplifiers.  Everybody agreed with me except two people about the Peavey Nashville 112.  I got many comments about amplifiers, servicing and opinions about tone and it seems like none of you agreed with each other. 

 

Where I was coming from was not someone who had all the answers concerning technical questions, but I was coming from the viewpoint of the player who had to buy and use an amplifer.  This is what I feel is important to us all and not the technical things that some of the nit-pickers had to point out about my lack of electronic technical knowledge.  I’m not an electronic tech, I am a steel player like most of you.  I know what my ears tell me and I know what my back tells me when I have to move it around.

 

I wish you all could talk to each other face to face concerning this subject.  If you were all in a big auditorium, I would yell, “Amplifiers.” and then run away as fast as I could because I know a big fight would break out.  It would be sort of like yelling the word “Tone” on the steel guitar forum and then shutting your computer off for two days.

 

By the way, it’s not all in the hands of the player.  If it were, I could make my steel guitar sound just like a saxophone.  But enough of this.  It is obvious that I’ve got many of you thinking and I still can sell you three Nashville 112’s for the price of one Fender Twin.  With this, I’ll go on to the next subject, but I will say thanks to all of you for your response to my amplifier newsletter.

 

Many people call or walk in my store and say things like, “I’m not quite ready for a new guitar.  Sell me something used.  I need to save some money.”

 

However, little do they understand that new guitars, from my store anyway, cost less money than most used guitars.  Classic Emmons, Sho-Bud, Bigsby and other desirable guitars usually cost more and are worth more than what I can sell a brand new, new technology, light-weight, precision steel guitar for.

 

Actually, the best deal on steel guitars nowadays, is to get a new production steel guitar.  Not only do you get a reliable new high quality steel guitar, but you don’t have to pay as much for it.  And remember this, when these new quality guitars become classics themselves, if history repeats itself as it usually does, they will undoubtedly be worth a lot more than when you bought them.  Old versus new?  New is obviously the better deal.  Less money and more guitar if you buy wisely.  With the right brand and the right discount, you’re gonna be a winner.

 

Collectible guitars of course, are another matter.  I have several myself and love them, but when it comes time to get out and do a serious job, I use a new technology guitar.  Just like collector cars.  I have several classic cars I would never drive to the grocery store.

 

Indeed, the happiest guitar owners are the ones who have guitars that are useable, enjoyable and affordable.

 

I have been getting some serious flack back from some manufacturers whose products we sell.  Their complaint is that I am advertising prices and selling products to where I’m hurting other dealers sales.  I was under the impression all along that this was America and as long as I paid my bills, I could sell my product to you, my customer, for what I thought was just and fair to you, my customer.

 

I am viewing this newsletter and you folks who have subscribed to this newsletter as members of a private club type organization.  I am not looking at you as the typical public and so, I feel justified in selling to you special newsletter folks at a greatly reduced price.

 

Now there are 3 or 4 of you on the list here and I know not who, but you insist on running to my competition and telling them how inexpensively I’m offering these products for sale.  The effect this will have on us is that we will have to raise or prices if it continues.  When I offer a sale price to you special Bobbe’s Tips members, these prices are for you, yourself, and not for the general public.  Remember, you are special to me and this is my way of showing it.

 

I just saw on youtube where some online music dealer is discounting the Nashville 112 to $489.  Our price to you folks has never been this high and I’m here to serve you with the best prices possible with this product and all other products that I handle.  Low prices, great service and immediate delivery are what I wish to stand for.

 

By the way, we also have some nice used, previously owned, like-new, larger Peavey amps.  We have some beautiful late model Session 400s, one LTD previously owned by Smiley Roberts, two Fender Steel Kings, which I can sell you for half of retail and a wonderful Evans FET 500 made in Texarkana, Texas.  All of my used amps are priced way below used wholesale and about 30 percent of retail.  Call me on the phone if you have a use.  (615) 822-5555.

 

Our featured steel player this week is Hal Rugg.  You may say he’s not an unknown, unsung hero, but I want to feature him because of his early demise and the tremendous talent that he was and a legend like Hal should never, ever be forgotten.  His light should never dim.

 

I met Hal in 1962 when he was traveling with George Jones.  He was playing a little double-nine Sho-Bud that he had built himself while working for the Jackson family in Madison, TN.   The next time I ran across Hal was in the fall of ’63.  He was still working part-time with Shot and David Jackson at Sho-Buds Nesbitt Lane location in Madison.  His steel guitar workmanship and attention to detail was as evident in his building craftsmanship as it was in his musicianship.

 

Several years later, when I moved to Nashville permanently, Hal had left the road and was a full-time “A Team” studio musician.  His personality was one of those which was very much business, direct and to the point, with not a lot of humor.  Hal was a serious thinker with business always coming first.

 

I remember one time in town, he owned several rental properties.  When I was driving a Rolls Royce to sessions and making everybody mad, he was driving a 4 door Chevette.  I really saw the coolness in this and not too many weeks later, I followed suit.  This was in a period of time when Jeff Newman was doing sessions with a Volkswagen Bug, Buddy Emmons with his Pinto and most studio musicians were watching their transportation pennies closely.

 

I’m not saying Hal was a miser, but he sure knew where every penny he had was, where his pennies were going and where the next ones were coming from.  His great fame came from all the Loretta Lynn sessions, the Wilburn Brothers TV show and many of the sporadic sessions he worked that turned into hit records.

 

At the end of his career and life, Hal was ever present at steel guitar shows across the country.  I must say from the perspective of being a fellow competitor in Nashville, that Hal was a bitter competitor indeed and did strive very hard to do as great a job as he could do for anyone who ever hired him for anything.

 

In my early days in Nashville, I went up to Hal and said, “I know you’re very busy and undoubtedly cannot do all the jobs that you are called for and I would appreciate anything you could throw my way.”

 

His response was, “If you get any work from me, it’s going to be because you took it away from me, you earned it and you deserve it, not because I gave it to you.”

 

I thought to myself, “Oh-oh!  He’s a tough cookie.”  But he was a good friend to all his fellow competitors and anyone who knew him well.  There is an extremely large empty spot in Nashville’s steel guitar community because this legendary steel guitarist is no longer with us.

 

Anybody who knew Hal will definitely feel this big empty spot and those of you who never met him or talked to him at the steel guitar shows will never know what you’ve missed.

 

Your buddy, Bobbe

 

Mer än så hade jag inte till er idag men jag återkommer på fredag (obs!)! Nu gör jag en kort resa och blir borta några dagar i veckan som kommer. Sänd mail med info som vanligt!

 

Hälsningar, Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

                               Nyhetsbrev nr. 066  (  4 sidor)   31 augusti 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 Så var jag då hemma igen och Nyhetsbrevet kan skickas ut! Det här är vad som kommit in under de dagar jag varit borta. JL.

 

 

Hej Janne,

 

Vet inte vad jag ska säga , wow, jag är i varje fall jätteglad över att du gillar plattan! Det värmer mitt hjärta!

 

Ha en trevlig resa! Vi hörs! Hälsa Eva från oss.

 

Kram/Cina

 

 

Hej Janne,

Lina Pihl undrade om countryställen på diverse platser på västkusten i USA. Nu har jag själv inte varit i LA eller Las Vegas men San Diego och Grand Canyon har jag och frugan besökt. I San Diego är det ganska så svårt att hitta en riktig countryklubb om inte omöjligt. Det enda jag kan tänka mig är om man har tur att någon countrystjärna råkar komma förbi på en turné och spelar någonstans. En bra sajt för att kolla det är ju www.pollstar.com , där kan man både söka på artist och på städer. Annars finns det ju för all del mycket annat roligt man kan göra i San Diego. Sea World är ju ett måste om man kommer dit, där kan man gärna spendera två dagar på området med fantastiska shower med späckhuggare och delfiner bl.a. San Diego Zoo är ju roligt om man tycker om djur, det är ju ett av USA:s största och mest kända zoo. Har man bil kan man även åka ett par mil utanför staden för att besöka Wild animal Park där man kan åka på riktig safari bland djur man aldrig (om man inte typ har varit i afrika på safari) har sett på riktigt och på så nära håll. Sedan finns det en mängd fina stränder runt om i San Diego som är väl värda att besöka om man tycker om den typen av aktiviteter, La Hoya beach (med viss reservation för stavningen..) är en av de mer kända.
Baseball kan man också gå på i San Diego. Padres heter laget i staden och de har en jättefin stor arena för 46000 åskådare inramat med bl.a. IKEA reklam...
Om man tycker om persisk mat, vilket jag naturligtvis gör eftersom jag är gift med en iransk kvinna, så kan man gå på en underbar persisk restaurang på 4th Street downtown San Diego. Ligger precis runt hörnet från Horton Plaza. Beställ en kebab kobideh där och jag lovar att du kommer att vara ruskigt mätt och nöjd!

Som sagt, inte mycket country i San Diego men mycket annat roligt finns det att göra i den fina staden. Störst chans att hitta något riktigt countryhak på Linas resa borde väl kanske vara någonstans i trakten av Grand Canyon. Det beror ju förstås lite på var i Grand Canyon man är och hur man tar sig dit. Hela Grand Canyon sträcker sig ju 46 mil genom Nevada, Arizona, Utah och Colorado (glömde jag någon stat?...) Vi bodde i Williams AZ när vi besökte Grand Canyon och det var en riktig liten westernstad med små mysiga affärer med svindyra boots och annan countrywestern utstyrsel.

Det bästa är ju förstås att åka till Texas om man verkligen är ute efter country. Besöka Billy Bobs i Fort Worth eller någon av alla de andra kända countryklubbarna runt om i Dallas metropolitan area. Förstås lär ju Austin vara någonting alldeles speciellt också om man är ute efter pure country (vilket vi alla är, eller hur!!).

Det blev ett långt mail men jag hoppas att jag kunde bidra med någon lite kunskap i ämnet USA och vad man kan göra där.

Vi höres,
Simon Östman

 

Just så här kan vi utnyttja mitt Nyhetsbrev med tips om countrymusik både i Sverige och utomlands. Perfekt Simon!  JL.

 

 

De siffror som Furuviksparken själva berättat om i Gävletidningarna är att besökarantalet minskat från 21.000 (2006) till c:a 15.000 (2007), detta innebär en minskning med c:a 25%.

Huruvida minskningen beror på att det var riktigt dåligt väder på fredagen eller om det är artistuppbådet som inte lockat publiken kan man diskutera......

Göran Ohlzon
FOLKRADION
Centralgatan 4
814 30 SKUTSKÄR
026-70150 (studion)
0733-348200

www.folkradio.se
studion@folkradio.se

Tack Göran! Om de själva går ut med dessa siffror får man väl anta att de stämmer. Kanske dags att Rådberg gör entré igen?  JL.

 

 

Hej på er!

Tråkigt nog nås vi idag av besked från arrangören om att den planerade country- och bluegrasskvällen på Ingarö är inställd! Vi är verkligen ledsna för det!

 

Hälsningar, Birgitta,  The Long gone Smiles Band

 

 

Hej!

Country Life vill meddela följande:  Det har gått 30 år sen vårt band bildades och vi firar detta med en konsert på Norrvalla i Vörå den 15.9.2007 kl. 20-01. Som gästartister medverkar Sonja Biskop och Mats Rådberg (Swe). 

Läs mer på www.beejaysbarn.com/countrylife.html och på den bifogade bilden.

Skicka gärna detta meddelande vidare till vänner och bekanta! Vi ses!

Med vänlig hälsning, Country Life

 

Hej Janne!

Hoppas du har hälsan och mår bra. Har inte fått några nyhetsbrev
på länge så jag trodde nästan att det hänt dig något. Sedan pratade jag
med Calle i Rysta som meddelade att du i högsta grad är med i matchen.
Kanske bara har tappat mig i mejl listan? Jag vill i alla fall ha dina utomordentligt
trevliga och innehållsrika nyhetsbrev i fortsättningen. Tack på förhand och sköt om dig.

Med vänliga hälsningar, Tony Karlsson

 

Hello fellow players,

 

Well here we are.  The starting day of International Steel Guitar Convention in St. Louis.  The St. Louis show is the granddaddy and Holy Grail of shows being chased by the Dallas show which is in hot pursuit.

 

Many folks throughout the year attend other great shows around the United States that seem to be doing well also.  I played Astabula, Ohio this past year that totally astounded me for the attendance, great players and incredible food.  About all I can say is, the steel guitar profession and the steel guitar hobby is in pretty cotton picking good shape.

 

I myself, am very glad to be a part of it.  I hope you see all of you in St. Louis this weekend and in Dallas next March, if not before then, in my store or in your town.

 

I just succumbed to the pressures exerted on me by the powers that be in the North Tennessee Steel Guitar Club to play the next Super Jam coming up in the fall.  Naturally, I don’t have to tell any of you that this show will be jam packed, chocked full of famous steel guitar players because very few of them will have to drive over ten miles to get to this show.  I’m sure we’ll have some good Texas, California and Ohio players.  Naturally the rest of the United States will have their steel players to donate also to say nothing of the rest of the world.

 

Exciting times are upon us.  If you love steel guitar today, great country western swing music and love rubbing elbows with the greatest in their craft, here are three shows that can make your wildest dreams come true.

 

Some things I don’t want you folks to miss at any of the shows will be the manufacturers booths of Jackson and GFI.  Exciting new offerings are coming from these two major manufacturers.  Also I have heard many of you say that the things you like best about going to these shows are getting to see the new innovations from manufacturers and accessories.  This means effects, volume pedals, pickups, picks, strings and everything you can imagine pertaining to steel guitar.

 

Now don’t get me wrong.  You’ll see some silly junk and some ridiculous products mixed in with the wonderful ones and you’ll say to yourself, “Why in the world did they bother and who would ever buy anything like that?”  But you need to see so you’ll know the desirable from the undesirable.  If you don’t go, you’ll have to count on my newsletters.  Giggle!

 

Another sad death in our world of country music.  An original Rockabilly legend, country music deejay and promoter “Sheriff” Tex Davis has died.  Tex was a deejay at WCAV-WCMS in Norfolk, Virginia when I met him in 1954.  He brought all the big shows to the Norfolk area from Grandpa Jones and the Louvin Brothers to Faron Young, Ray Price and Elvis Presley.  When Tex booked Elvis in the first time, Elvis was paid $25. for the show and Scotty and Bill, his band, got $10 a piece.  This shows you how long ago and how much faith Tex Davis had in Rockabilly.

 

Tex was also the sole original founder, producer and manager of my classmate in school and boss of the first band I ever worked with, Gene Vincent and the Blue Caps.  Tex was also the writer of the song “Bebop-A-Lula” that even Elvis later recorded.

 

Tex came to Nashville in the sixties and was a major officer at Monument Records.  Tex was also responsible for getting me several of my earliest sessions.  Truly a legend in the music business and very successful financially and well known by his peers, he also produced a very musical son who is a very well known studio musician in Nashville at this time.  His name is Mike Douchette.  A wonderful harmonica player, rhythm guitar player and stealing more sessions from me than I want him to.  Mike was also the steel guitar player with Tammy Wynette for many years.  A sparkling, wonderful, loud, enjoyous personality, he reminds me very much of his wonderful departed father.

 

If you folks could only know what this man has done for the music business behind the scenes!

 

Your buddy, Bobbe Seymour

 

 

Självklart skulle jag mycket gärna just nu vara i St.Louis, än en gång, men hälsan tillåter det inte. Men tänk er själva att stå där i hissen upp till hotellrummet tillsammans med Buddy Emmons, Doug Jernigan eller Lloyd Green. Det är bara möjligt på ett sånt här convention. Och tänk er att höra dessa herrar spela. Då vill man slänga sin egen steel i närmaste sjö. De är så fantastiskt skickliga på sina instrument.

 

Men alla kan ju inte bli en ny Lloyd Green, åtminstone inte här i Sverige. Ja, några har faktiskt försökt men inte lyckats. Det är nämligen omöjligt att efterhärma en av världens skickligaste steelpicker. Men om ni ska komma en bit på väg så finns det ett jättebra knep. Nämligen övning, övning och övning. När ni tröttnat på att öva hela dagen återstår övning, övning och ännu mer övning. Då kanske ni efter sådär en tio femton år kan ha kommit åtminstone halvvägs. Det här gäller förstås inte bara steelpickers i vårt land utan det kan rekommenderas till alla som håller på med musikutövning.

 

Ibland får jag mig tillskickad CDs, MP3 och annat på inspelningar. En del av dessa är så dåliga att jag inte vill recensera dem i mitt Nyhetsbrev. Ibland vill jag sända inspelningarna tillbaka och säga….. öva lite till, tack! Men min ödmjukhet förbjuder mig!

 

Ha nu en fin helg med en god krabba (troligtvis från Skibbereen) och lite vin (från Rhendalen) eller vad ni hittar på! Själv äter jag en bit rökt lax med pepparotssås!

 

Janne Lindgren

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Tillbaks till nyhetsbrev!

Till nästa sida med nyhetsbrev!
Till föregående sida med nyhetsbrev
Till countrysidan
Till huvud-domänen vingar.se