Country Nyhetsbrev
A nonprofit organisation to promote country music |
Nyhetsbrev
från Janne Lindgren & CountryMusicSweden FYLLDA MED BRA INFORMATION Gratisprenumerera ! |
Ur innehållet: # 67 The final nominees for the 2007 CMA Awards # 68 Jerry Lee har varit i Malmö # 69 Janne förklarar varför han vill ha "riktig Country" # 70 Mer synpunkter & Janne-svar på country # 71 "Ny Country", Folkradions program. Göran undrar om andra stationer också vill sända det? Kanske något att kolla på din hemort? Göran gör jobbet och vi bara njuuter! # 72 Gazetten och Country Post ute med nya nummer Till salu: Dobro, Banjo & Steel-böcker... Till salu: Instrument: Gitarrer & Steel... # 73 High-Jacks har varit i USA och spelat in i Memphis SUN-studio # 74 Kountry Korral nr 3 - 2007 |
|
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev nr. 067 ( 4 sidor) 2 september 2007Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på http://country.vingar.se eller www.vingar.se |
Så har då alla årets CMAnomineringar offentliggjorts. Jag berättar hur det hela går till i slutet av Nyhetsbrevet.
The
final nominees for the 2007 CMA Awards are:
FEMALE
VOCALIST OF THE YEAR
MALE
VOCALIST OF THE YEAR
HORIZON
AWARD
VOCAL
GROUP OF THE YEAR
VOCAL
DUO OF THE YEAR
SINGLE
OF THE YEAR
“Before
He Cheats”
“Lost
In This Moment”
“Ticks”
“Wrapped”
It Just
Comes Natural
Long
Trip Alone
Love,
Pain & the whole crazy thing
These
Days
SONG OF
THE YEAR
“Before
He Cheats”
“Give
It Away”
“Lost
In This Moment”
“Stupid
Boy”
Tracy
Lawrence featuring Tim McGraw and Kenny Chesney
Jimmy
Buffett with George Strait and Alan Jackson
Alison
Krauss and John Waite
Vince
Gill with Guest Vocalist Alison Krauss
“Before
He Cheats”
“Moments”
“Online”
“You
Save Me”
För de som undrar lite hur det går till med alla nomineringar så kan jag berätta att alla som är medlemmar i CMA och alltså betalar en medlemsavgift har därmed rätt att lägga sin röst.
Deloitte & Touche LLP – kontrollorganisation som ser till att allt går rätt till - sänder först ut en röstsedel ”ballot” över vilka som kan komma i fråga att nomineras för årets CMA Award. Du får rösta på vem du vill – endast en i varje kategori - och det brukar i slutändan bli omkring 25 -30 artister, lika många av Single of the Year, Album of the Year o s v. Samtliga röstsedlar är numrerade så det går inte att fuska med någonting.
Du skickar in detta och får sedan tillbaka ett papper med samtliga 25 – 30 nominerade och du får då pricka för en (1) av dessa i varje kategori, det finns 12 stycken kategorier som ni kan se ovan.
De fem artister och de andra olika kategorierna som får flest röster hamnar då på nästa röstsedel ”ballot” som skickas ut till alla medlemmar. Samma sak gäller här, du prickar för en (1) i varje kategori och sänder in denna till D & T . De som då får flest röster vinner alltså och får hämta sitt pris vid CMA Award Show som sänds över hela USA i TV.
I Sverige inträffade det vid tidigare KountryKorrals omröstningar att några artister skickade in en hel bunt med röster på sig själva och därmed vann tävlingen. Vad jag vet och hoppas så är det omöjligt idag. Kountry Korrals omröstning är den som kommer närmast CMA Awards i Sverige och förmodligen i hela Skandinavien eftersom den speglar klubbmedlemmarnas önskan. Om samtliga countrymusikklubbar i landet gjorde en liknande omröstning och sedan sammanförde dem med KKs så skulle vi få ett hum om vad vi som gillar countrymusik verkligen tycker. Då kan de bästa och ALLA svenska artister bli nominerade och inte bara de som ställer upp gratis i en enskild tävling. Priserna kunde sedan delas ut på någon stor countrygala framåt höstkanten t ex på Tyrol i Stockholm eller liknande.
Ha nu en fin vecka!
|
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev nr. 068 ( 2 sidor) 6 september 2007Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på http://country.vingar.se eller www.vingar.se |
Efter några dagar på Hudding Sjukhus där jag opererades så är jag nu i farten igen om än i lite lugnare tempo. Men mina Nyhetsbrev vill jag ändå att ni ska få då det alltid kommer in lite tyckande och annat! Jag får väldigt många uppskattande kommentarer om mina utskick och det är kul. En sporre för att fortsätta så att säga! Tack alla som ringt för att kolla läget!
Kenneth Friberg – som spelar bluegrass på Radio Lidingö 97,8 – och jag tog i förra veckan en snabbtripp till Riga med båt. En lugn och trevlig resa där vi mestadels låg i hytten och snackade bluegrass och country. I Riga kollade vi den fantastiska marknaden och vi åt också en god bit mat på en Ukrainsk restaurant. Åsså några pilsner förstås! Köpte vi hem någon billig sprit? Absolut!
AFF-Tonbladet fick jag av Kenneth och jag kommer inte ihåg om jag skrivit om detta nummer tidigare. Nåväl, det tål att upprepas! Tidningen innehåller 31 sidor fint tryck med massor av artiklar om bluegrass och old-timey. Hemsidan heter www.AFF.just.nu
Här lite övrigt! JL.
Mycket tack för den informativa texten ang. CMA-Awarden och valet av de kandidater som slutningen nomineras till priserna. Det var bara en sak jag skulle vilja lägga till och det är det inte behöver vara country i dess traditionella mening som en del av oss förespråkar. All musik kan i princip kandidera. Tyvärr måste jag säga. Med vänlig hälsning Sheriffen
Det är ju så att alla CMAmedlemmar har rätt att rösta och man kan inte styra hur de lägger sina röster. Om de tycker att t ex Keith Urban är country så blir han också upptagen i nomineringen. Förhoppningsvis röstar medlemmarna på det som är mest country men så har sällan varit fallet tyvärr. Det är också därför listan ser ut som den gör. Vi måste ändå vara positiva till programmet eftersom vi får en och annan traditionalist med annars hade vi inte ens fått se dessa. Men visst vore det roligare om allt var country. JL.
Hej Janne och alla där ute. I lördags (1/9) åkte hustrun och jag ner till Malmö för att se och höra The Killer. Efter att ha avnjutit en blodig biff gick vi med mätta steg bort till KB dit showen var flyttad. Tydligen var biljettförsäljningen sämre än väntat så det blev en klubbspelning på KB istället för en stor show på Baltiska Hallen. Förband var Buckaroos, rock'n'roll med gitarr och blås. Bra sväng i skönt tempo. Efter en timme kom The Killer Band och alla körde varsin låt innan Jerry Lee äntrade scenen. Jag såg honom första gången 1986 och det är klart att man ska inte förvänta sig att en 72- åring har samma kraft som en 52 åring men trots allt, Jerry Lee är Jerry Lee. De gamla rocklåtarna som nu har 50 år på nacken låter faktiskt fortfarande bra men framförallt gör han bra country. Han var på väldigt bra humör, han t.o.m log lite då och då samt pratade med publiken vilket inte tillhört vanligheterna de gånger jag sett honom. På det hela en trevlig show och med en känsla av att sett honom för sista gången styrde vi kosan hemåt. En annan kul grej som hände häromkvällen var att när jag var ute och övningskörde med sonen så hade jag en CD med Merle i stereon. Det är en gammal liveinspelning där bl.a ett antal Bob Willslåtar spelas. Rätt var det är frågar sonen vem det är som spelar. Det är Merle Haggard säger jag och låten heter Take Me Back To Tulsa. Hurså, låter det illa undrar jag. Nä, det var häftig musik, säger han. Så resten av övningskörningen skedde med 60 år gammal musik i högtalarna. Dessutom hör jag att ibland lyssnar han även på min Farmarblues så hoppet är nog inte ute att den yngre generationen kommer att lyssna på country framöver bara de får veta att musiken finns. Ha de' Micke
”Angående att slänga sin steel i närmaste vattendrag” Då du är en av de bästa i Sverige på detta instrument och kommer att så förbli hoppas jag. Donegal-krabbor är dom godaste enligt mig. Ragge/solna.
Donegal Bay ligger i norra Irland, Skibbereen längst nere i söder. Krabborna smakar förmodligen ungefär likadant. JL.
Hej Kajsa och Janne, Nu har Robban på www.countrywood.se recenserat Hillfillies. Jag vill påstå att den fått toppbetyg. Jättekul./Ken Tjejerna i Hillfillies förtjänar ett bra betyg för sin platta som de jobbat stenhårt med under hela våren 2007. Jag är glad att ha fått medverka lite grann i deras framgångar. Countrywood är också den största av våra svenska nättidningar och är mycket proffsigt gjord. Här kan ni läsa om festivaler, artister och recensioner. Krutstänket från Svenska Country & Westernklubben kom i lådan för några dagar sedan. En ovanligt tjock tidning med mycket läsbart och många trevliga bilder. Hemsidan heter www.birgell.com
AFF har förresten höstens första jam på lördag den 8 september. Ta med instrument och kom till Saddle & Sabre och lira lite. Adressen är Tegnergatan 9 i Stockholm och det hela börjar vid ca. 19.00
Gillar ni riktig westcoastsound (typ Haggard, Owens) så ska ni beställa hem Bonnie Owens nya box på Bear Family. Queen of the Coast heter den och köper ni den genom mig så betalar ni 625:- plus porto. Boxen innehåller 103 låtar på 4 CDs och en bok.
Där slutar mitt Nyhetsbrev för denna gång.
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev nr. 069 ( 4 sidor) 9 september 2007Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på http://country.vingar.se eller www.vingar.se |
Så har då hösten kommit och med den också de flesta av Sveriges countryklubbars tidningar. Jag är glad att jag fortfarande får dem trots att jag numera inte är medlem i någon. Men klubbarnas styrelser har förstått att den gratisreklam de får från mig är ganska värdefull då jag med mitt Nyhetsbrev når över 500 countryintresserade människor. Men trots detta så finns det artikelskrivare (klubbmedlemmar) som inte är odelat positiva till mina Nyhetsbrev. Ja, varför då undrar ni förstås? Jo, jag har egna åsikter – ibland negativa - om det mesta då det gäller countrymusik och se det får man inte ha. Helst ska man tacka, buga och bocka inför alla arrangörer som bjuder på allt från Connie Smith till Spotnicks och attan tar den som klagar på den musikaliska röran.
I min iver att under ca. 45 år ha försökt att pracka på svenska folket riktigt bra countrymusik genom att anordna massor av konserter, honky tonkkvällar, klubbfester, danstillställningar, spelat med otaliga countryband genom åren – inte minst med mitt eget Country Minstrels – därtill lagt steel på tusentals låtar med dansband m fl, kört ett steelprogram i Sveriges Radio (länge sedan), kört country på Radio Viking (också länge sedan), har numera ett veckoprogram på Radio Lidingö och skriver tillika mitt Nyhetsbrev – som nu är inne på tredje året - två gånger i veckan, så blir jag riktigt besviken då landets countrymusikklubbar inte inser att om vi inte säger vår åsikt och försöker att styra t ex arrangörer att göra bättre festivaler så kommer allt till slut att spåra ur. Av countrymusiken blir inget kvar.
Sveriges countrymusikklubbar måste enligt min mening vara de som går i täten för att vi ska kunna behålla någonting av den traditionella countrymusik som ändå finns fortfarande. Annars slutar det som med CMA Award Show. Man kallar den country men väldigt få av artisterna och musiken tillhör genren. En av våra större festivaler som för några år sedan trots många protester från mig och andra countryfans tog bort nästan alla svenska artister från programmet och körde enbart amerikanska dito har numera insett sitt misstag. Varför skulle man ändra på ett vinnande koncept som hållit i många, många år? Nu är man tillbaka till ursprungsidén men frågan är om man inte vaknat för sent?
Smålands Country Club är en av de mest aktiva då det gäller att besöka festivaler och andra tillställningar med countrymusik och det hedrar dem. Deras medlemstidning SCC-NYTT är mycket läsvärd och det märks att här finns en enorm kunskap om countrymusik. En kunskap som man utnyttjar genom att skriva många och långa artiklar om festivaler, artister, recensioner och mycket annat. Det som oroar mig lite grann är när kunniga människor i klubben går på snacket från arrangörer att en countrymusikfestival typ Ydre måste innehålla en massa annan musik för ekonomins skull. Bullshit! I så fall skulle ALLA countrymusikfestivaler göra sak samma och t ex boka in Spotnicks ”för de spelar ju ett par Hank Williamslåtar”. Är det så vi vill ha det i fortsättningen? Kom och spela på vår festival det enda krav vi har är att ni spelar minst två countrylåtar! Då himlar vi med ögonen och tycker allt är jättebra! Under alla år jag jobbat med countrymusik så har jag mött otroligt många människor av alla sorter. De flesta som är väldigt positiva – det finns dock undantag - vill ha kvar den traditionella countrymusiken och gillar inte att ränderna går ur alltför mycket. Många av dem jag möter är heller inte medlemmar i någon klubb av den anledningen att festandet i vissa klubbar ibland blivit viktigare än själva countrymusiken. Tro mig, jag känner väl till vad landets klubbar gör och hur man jobbar i respektive klubb. Om alla vore lika seriösa som Smålands Country Club och jobbade för musiken i första hand – undantaget det jag nämner i föregående stycke – så vore allt fantastiskt. Då skulle vi bli en enad front mot alla som påstår sig veta vad countrymusik är för något men som egentligen inte har minsta kunskap i ämnet.
Den enda festival jag på grund av sjukdom besökte i år var Lida Country Festival där vi spelade med Country Minstrels. Ljudnivån var bedrövlig under de akter jag hann lyssna på. Men så har det varit varje år och redan för sådär 20 år sedan började jag klaga på festivalernas amatörmässiga ljudnissar och har gjort sedan dess. Tydligen har det blivit något bättre på en del festivaler eller också har publiken med åldern blivit tondöva. Jag har svårt att tänka mig att rockfolket – som oftast sköter ljudet – har blivit så förståndiga att de kunnat tänka sig att sänka nivån på bas och trummor. Men det är mycket bra om även klubbarna säger ifrån då ljudet övergår till olidligt. Helt plötsligt kanske arrangörerna upptäcker att det inte räcker att ha proffsiga artister på scenen utan att ljudnissarna ska vara av samma klass. Kommer den dagen? JL.
Wildwoods sångare gäst i ”Mötet” på Radio Lidingö 97,8 Bor du i Stockholm med omnejd eller har vägarna till eller förbi Kungliga Hufvudstaden, så ratta gärna i Radio Lidingö 97,8. Där spelas ofta countrymusik i den s.k. melodiradion, liksom i morronprogrammet ”Go´morron Lidingö”, som sänds på tisdagar och fredagar kl. 7,00-8,30 med Göran Geson som programledare. Även i programmet ”Mötet”, som sänds på torsdagar kl. 15,00-16,00, med repris på lördagar kl. 20,00-21,00, är det då och då gäster med anknytning till countrymusiken. Den 20 och 22 september är t.ex. Pelle Ljungström, sångare i countrygruppen Wildwood gäst hos Göran Geson i ”Mötet”. Andra intressanta gäster i ”Mötet” under hösten är bland andra Gert Palmcrantz (”ljudfadern”) och Karl-Axel Thernberg (Kalle Sändare). Dessutom har ju Radio Lidingö 97,8 ett specialprogram för just countrymusik, nämligen ”Country, Country Music” med icke helt obekante Janne Lindgren som programledare. ”Country, Country Music” sänds varje tisdag kl. 20,00-21,30, med repris på lördagar kl. 15,00-16,30 Göran Geson
Cowboykläder, boots m m www.sheplers.com En höjdarfirma! JL
Hej
Janne Är det någon som kan hjälpa Henrik med detta? JL.
Jag tänkte tipsa dig och alla intresserade om en skön Old-Timey-grupp från Staterna som turnerar i Sverige i Rikskonserters regi med start i Stockholm, på Nybrokajen 11, fredagen den 14:e September kl. 19.00. Den 16 spelningar långa turnén avslutas i Oxelösund den 5:e Oktober. Bör ej missas om man är inne på det spåret. Utan tvekan ett av de bästa banden i genren, tillsammans med bl.a. Foghorn Stringband. Det påminner en del om The Stanley Brothers mest redlösa alster från slutet av 40-talet. De är tydligen ett mycket uppskattat liveband. David Bass på fiol spelade tidigare i Freight Hoppers. Smakprov finns på YouTube.
Hälsningar, Jörgen Karlsson, Sundbyberg
Hej, Jag är på jakt efter den låt som var signatur till Janne Ellerås radioprogram i slutet av 70-talet och där refrängen gick: "Radio loves you...a love affair on the air". Vet du möjligtvis vem/vilka som framförde den i original? Den är stört omöjlig att googla kanske för att dessa ord i refrängen inte finns i låtens titel. Tacksam för svar. M v h Krille K.
Kan någon hjälpa Krille. Kontakta honom direkt på krille.k@comhem.se JL.
Guy Wahlberg har en liten CD och DVD-butik vid Överskottsbolaget i Solna, Enköpingsvägen 14, där han säljer mycket countrymusik. Åk dit och kolla in butiken. JL.
Hello fellow players, Scotty’s 34th show is now history. I not only went to play at Saturday noon, but went to put my finger on the pulse of the world of steel guitar. There to talk, observe and absorb. Things that stood out to me are how the industry is getting higher quality and better with leaps and bounds. The quality of playing from everyone I saw was very high. People whom I’ve known for years and years have gotten better and better. Some people I thought never would be able to play, are playing very well.
I’m not talking about just on the main stage, but going around to the manufacturers rooms and hearing steel players off the street just sit down and play beautifully was a real treat. I won’t mention any names because if I do, I should mention everybody because everybody deserves a pat on the back. It’s not just the legendary players who are playing well, but new people you’ve never heard of who are astounding.
Another thing I noticed was the large number of young players who were there to O.D. on steel guitar over the weekend. Many of these guys are excellent players which means in a few years, they will be phenomenal players when us old legends will just be memories.
Another point that was driven home pretty hard to me at the convention this year was the wonderful quality of workmanship that I witnessed in almost every guitar being built today. There does seem to be a big gap in tone quality, however, it seems quality of workmanship does not equate to quality of sound, nor does the amount you pay for a guitar equate to the quality of sound. But that’s why these conventions are being held and why everybody goes, we need to see what’s happening in the world of steel guitar and you can pretty well tell what’s going on by seeing thousands of players and builders in one spot.
Another reason for going to St. Louis was to look for special steel guitars to fatten my inventory and I brought back 9 of them.
I would like to thank Scotty for his great taste in having me on the show this year, but most of all, for having such a wonderful big show and having it run so smoothly. This is truly an incredible event for steel guitar enthusiasts, professionals, builders and anyone who loves this unique musical instrument.
I was glad to see so many people I knew and most of all to see so many people I never knew.
Our featured steel guitar player this week is the great George Edwards. George was known as the greatest steel guitar player in the Philadelphia, Boston, Washington D.C. and New York City area for many years. In the mid-sixties, he moved to Nashville and was promptly hired by Faron Young and was one of the Faron Deputies until he succumbed to homesickness and went back to Philadelphia for a couple of years, however, the draw of Nashville was too strong so he ended up coming back to Music City and went to work with Hank Williams, Jr.
He stayed with Hank throughout his country years but after Hank’s tragic fall while mountain climbing, George was put on an unscheduled vacation because of Hank’s long period of recuperation.
George worked several jobs with several big stars and finally took a job with Kitty Wells and Johnny Wright. George obviously loved this job because he stayed with it for many years. Actually he stayed with it until a tragic stroke disabled him thus ending the career of a great and famous steel guitarist.
George is getting around now and has regained his speech capability and is spending much time doing what he really loves most and that is casting a line from a fishing boat in Old Hickory Lake and draining the lake of as many bass as he and his wife can eat. He and the legendary Don Helms have breakfast together about every morning and George will fish with about anybody at the drop of a tackle box.
George’s personality has always been one of great humor and brilliant cutting sarcasms but overall very enjoyable to everyone who has ever met him. George could have been a success at anything he ever attempted to do but he chose the field of steel guitar and those who have heard him are richer for his choice.
George is still living and fishing in Hendersonville, TN. and although he isn’t playing at all, is still enjoying a wonderful life with his wonderful wife.
Your buddy, Bobbe Seymour
Här en lista på urval av rariteter på vinyl: Merle Haggards tidigaste: (Capitol) ST 2373 ”Strangers” ST 2585 “ Swinging doors...” ST 2702 “I´m a lonesome fugitive” ST 2789 “Branded Man” S T 2848 “Sing me back home” ST 2912 “The legend of Bonnie & Clyde” ST 5141 “Killers Three” ( med Dick Curless, Kay Adams & Bonnie Owens) Tower + ytterligare 11 album (bl.a. dubbelalbumet “sings the great songs of Jimmie Rogers) Säljes helst samtliga i ett “paket”.Buck Owens´ Buckaroos: (Capitol) ST 2828 ”The Buckaroos strikes again” ST – 194 “Anywhere U.S.A” ST – 322 ”Roll your own” ST – 550 “Boot Hill” Harlan Howard: (Monument) SLP 18038 “Billboard Award” LSP 3729 “Mr Songwriter” LSP 3886 “Down to earth” Dick Curless: (Capitol) ST 5089 “Ramblin´country” ST – 552 “Hard, hard travelling man” ST – 689 “Doggin´it” ST – 792 “Comin´on country” Samtliga album i gott eller mycket gott skick. Intresserade samlare kan höra av sig till Bertil Nordin i Sollefteå så kan vi diskutera priser och eventuella bud. E–post: 211nordin@telia.com
Kom ihåg att jag inte kan ta in affisher, hemsidestexter eller liknande i mitt Nyhetsbrev. Vill ni informera om något så får ni också ta er tid att skriva ett mail med maskinskriven text – inga bilder – och skicka mig.
Från CountryMusicSweden kan du köpa material från Bear Family. Se nedan.
Merle Haggards –Hag The Studio Recordings 1968 – 1976 kommer jag att beställa från Bear Family i veckan. 6 CDs + bok (166 låtar). Pris 875:-
Bonnie Owens – Queen Of The Coast 4 CDs + bok (103 låtar). Pris 625:-
Ha nu en lugn och stillsam vecka!
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev nr. 070 ( 4 sidor) 13 september 2007Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på http://country.vingar.se eller www.vingar.se |
Ett stort TACK till Janne Rosqvist som lite då och då sänder mig urklipp från tidningar. Det är alltid kul att läsa vad man skriver om idag. Över lag så är det ofta mycket positiva tongångar hos journalisterna. Annat var det på 60- och 70-talet! Då var man som countrymusikant inget värd.
Men frågan är om man är det idag! I mitt förra Nyhetsbrev skrev jag att festandet i countryklubbar är viktigare än själva countrymusiken. Och mycket riktigt så fick jag svar från en mycket upprörd läsare. Jag publicerar det givetvis och har ni andra synpunkter så tveka inte att skriva. JL.
Hej Janne! Om man följer länken http://www.folkradio.se/playlist_country.asp så ser man att Hillfillies' "Snake City Here I Come" är den mest spelade låten i countrygenren denna månad! Tack, Janne, för ett kanonjobb med vår fina platta! Hoppas du mår bättre och att vi kan ses över en bit mat snart! Massa kramar, Hillfillies gm Kajsa GRATTIS till den fina placeringen! Det var några tjejer som jobbade stenhårt också, men så blev ju resultatet…… ja, kolla folkradion, www.countrywood och www.smalandscountryclub.tk ! Samtliga ger kanonbra betyg. JL.
hej
janne & tack för ett intressant & tankeväckande nyhetsbrev.
Hej Janne och alla andra glada i vårt avlånga land. Vill tipsa om att COUNTRY CREAM tänkte förgylla höstmörkret. genom att spela på legendomsusade HEDENBORG i Svärdsjö Som ligger nått mill norr om Falun. Datum? 6:e Oktober övrig ifo på www.cream.just.nu mvh/ han i Smebacken.
hej janne jag tycker att dina brev är bra annars hade man inte fått all info om sv country. kan va lite för mycket Stockholms baserade men bor mest folk där och följaktligen händer det mer där. Sedan står jag fullständigt på sida ang festivalerna , Har själv bojkottat furuvik pga dålig kvalitet. Synd bara att det blir mindre festivaler med åren. Mv h mats Kul att du läser mina Nyhetsbrev! Jag kan förstå att det verkar som om det händer mest i Stockholm beträffande countrymusik. Men riktigt så är det inte utan anledningen är att de som bor i Stockholm och anordnar saker har funnit mina Nyhetsbrev viktiga för att nå ut till så många countryintresserade som möjligt. Alla har möjlighet att tipsa om sina arrangemang och det finns egentligen bara ett krav från min sida, det måste handla om countrymusik. JL.
Mr Music Country ger ut månadsCDs med blandade artister! Beställ på 031-734 37 30 JL.
Angående jammet på Saddle & Sabre i lördags! Under första halvan av kvällen var det ett tiotal personer där som spelade och sjöng och vi var fem personer som lyssnade. Det var mycket trevligt. Det är otroligt vilket gott humör man blir på av dessa sånger som mestadels handlar om eländes elände "There's gotta be more to life than this". /Elisa
Dina nyhetsbrev och ditt i country-väg oslagbara radioprogram Radio Lidingö 97,8 är inget en riktig country-diggare kan vara utan. Fortsätt, fortsätt. Bosse B
Howdy!
Janne Lindgren hävdar i sitt senaste nyhetsbrev att han känner väl till vad landets countryklubbar sysslar med. Bland annat vilka klubbar som sätter festandet framför countrymusikens främjande och hur klubbarna jobbar. Med anledning av detta uttalande känner jag mig manad att ställa ett antal frågor:
1) Hur kan J. Lindgren känna till hur sveriges alla countryklubbar jobbar? Har J. Lindgren rest runt i landet och gjort studiebesök och bevistat
styrelsemöten och andra ideella aktiviteter?
2) Hur kan J. Lindgren påsta att festandet i vissa klubbar är viktigare än countrymusiken? På vilka grunder bygger J. Lindgren det påståendet?
Vågar J. Lindgren precisera vilka klubbar så dessa får tillfälle att
försvara sig?
3) Är det fel att i samband med countryevenemang servera och inta alkoholhaltiga drycker samtidigt som man jobbar för countrymusikens främjande? Som vuxen och myndig svensk medborgare anser jag att det står var och en
fritt att avgöra vad som ska drickas och ändå kunna verka för
countrymusiken och dess kultur. Jag avser här alkoholintag i vad vi kan
anse vara "måttliga mängder", inte supa skallen i småbitar.
4) Är det brottsligt och omoraliskt att boka artister och band som spelar en annorlunda
musik än pure country?
5) Slutligen, vad har The Country Minstrels haft att tillföra countrymusiken de senaste 10-15 åren? Bandet är ju så träiga, tråkiga och stela på scen att klockorna stannar...ska man inte ha kul när man lirar country? Det livades dock upp lite då Carolina blev medlem i bandet, vet ej om hon fortfarande är det. Det är lätt att vara profet i sin egen
himmel...
Om man ska leva efter J. Lindgrens spelregler så finns, kommer att finnas och har endast funnits ett (1) countryband i Sverige som alltid har bra ljud, har ohyggligt många fans, alltid spelar rätt låtar och gör allting rätt och som har tillfört countrymusiken något viktigt och det är The Country Minstrels. Om man får påminna om det J. Lindgren skrivit i nyhetsbrevet tidigare i sommar så är den viktigaste countryhändelsen i Sverige under 2007 att The
Country Minstrels skulle spela klockan 14:00 på Lida Countryfestival.
Precis som nån skulle bry sig?
Så fort ett svenskt countryband vågar sig på att skicka nån CD till J. Lindgren kan de vara rätt säkra på att få läsa en recension som totalt demolerar bandets förhoppningar, han hittar fel på det mesta och sågar längs fotknölarna. Ett av få undantag är Cina Samuelsson's fantastiskt fina nya CD som konstigt nog fick godkänt av J. Lindgren. Hur många av er läsare ställer upp på att kommentera detta och vågar se
er åsikt i tryck med ert namn längst ner?
Personligen tycker jag att en tillställning ofta vinner på att blanda upp utbudet och på så sätt locka flera kategorier av gäster. Det kan t.o.m. bli så att countryfolk upptäcker att rockabilly inte alls är så dumt likaväl som att rockfolket märker att country inte är så tokigt! En situation som alla tjänar på i längden och jag är helt övertygad om att traditionell country klarar sig i konkurrensen. Vi i Mora Country & Western Club har vid flera tillfällen arrangerat musikaliska tillställningar där vi gästats av traditionella countryartister och band både från Sverige och USA och blandat upp detta
med rockabilly och vid ett tillfälle t.o.m. ett bluesband.
Detta koncept fungerar bra för oss och det kommer massor av folk, ingen har klagat på att har ett blandat utbud på scen. Vi envisas trots detta med att kalla oss för countryklubb och kallar våra evenemang för countrymusikfester eller liknande och ingen enda person har gnällt om detta. Däremot har vi aldrig plågats av de skygglappar som vissa experter spökar ut sig med utan vi agerar med öppet sinne utan att för den skull
någonsin placera countrymusiken i skymundan.
Det måste finnas en anledning till att Mora Country & Western Club växer och medlemsantalet ökar hela tiden. Jag har inget annat svar på det än att vi hittat rätt och gör ett bra jobb mycket tack vare internet och att våra radioprogram numera kan avlyssnas varhelst på jorden du befinner dig både i realtid och i efterhand. Numera har vi lyssnare från hela landet som sitter och lyssnar via webben, flertalet väljer
att bli medlemmar i klubben då de vet att vi jobbar ideellt.
Högaktningsfullt// Kjell Hörlin, DJ och en av drivande krafter inom Mora Country & Western Club
Så till en helt annan sak! Ni kanske vet att jag har producerat några pedal steelkurser som jag också säljer som CDs. För närvarande har jag spelat in 2 för E9-stämning och 1 för C6-stämning, samtliga innehåller 60 minuters instruktioner. Nu vet jag att det förekommer olagligt gjorda kopior på marknaden, alltså kopior som inte kommer ifrån mig. Det går kanske idag inte att undvika sådant men jag vill ändå påpeka att det ÄR olagligt och framför allt omoraliskt att kopiera den här typen av instruktionsmaterial. Bara så att ni vet!
Nu ser vi fram emot en fin hösthelg!
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev nr. 071 ( 7 sidor) 16 september 2007Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på http://country.vingar.se eller www.vingar.se |
Hej, Janne! Tack för ett mycket läsvärt nyhetsbrev! Nog var vi väl ändå värda nåt på 60 - 70-talen??? Jag har aldrig - varken innan eller efteråt - fått tillåtelse att stå på en bardisk och spela, men det gjorde vi på det där "dåtida" countryplejset vid Fridhemsplan. Jag har tyvärr glömt vad det hette. Själv heter jag Bertil. Det kommer jag ihåg. PS! Jag har redan sålt 11 gamla album - så det blir många bärs i helgen! Det hette Charlies Saloon och det var ett häftigt ställe. Faktiskt undrar jag om inte detta var Stockholms första countryställe? Om man då bortser från Svenne Svenssons Cowboy Club (1965) som mer var en klubb som hyrde in sig i olika lokaler mestadels i Sollentunaområdet. (Bertil var basist i Country Minstrels i början av 70-talet) JL.
Hej Janne! Bar en reflexion: Apropå det här med festande och countrykklubbar. Det handlar nog mera om de individuella countryklubbmedlemmarna och deras festande. De festar inte för att de är medlemmar i en countryklubb. De bara festar …. Precis som alla andra som festar utan att vara medlemmar i någon klubb över huvud taget. Bara en tanke. Hälsn Elisabet L.
Hej Janne. Med anledning av notisen i förra nyhetsbrevet angående det faktum att Hillfillies är mest spelad i Folkradion vill jag göra följande förtydligande. Den angivna webbsidan http://www.folkradio.se/playlist_country.asp uppdateras löpande under innevarande månad, i den takt vi hinner. Detta innebär att det först i början av nästa månad som man kan se vilken låt som spelats flest gånger i Folkradions sändningar under månaden. Men visst är det kul att svensk country uppmärksammas, och inte bara i Folkradion. Vårt program med Ny Country sänds även i Radio Roslagen Norrtälje och Radio Umeå! Och kanske finns det fler radiostationer som vill återutsända det....hör av Er i så fall så får Ni ett provprogram.
Göran Ohlzon Vi är alla glada att countrymusiken uppmärksammas i våra närradioenheter. Av Sveriges Radio får vi i princip ingenting. Men efter sådär 50 år med countrymusik så blir jag inte förvånad. JL.
Jag var en av de lyckliga som befann mig på Nybrokajen 11 i fredags för att se och höra Forge Mountain Diggers spela. Alla som har något som helst intresse av Old-Timey borde passa på och göra det samma. De recensenter som påstår att det här är traditionell musik med "modern" och t.o.m. "punkig" attityd har förmodligen aldrig lyssnat på Uncle Dave Macon, Blue Ridge Highballers, Eck Robertson eller andra pionjärer från 1920- och 30-talet. En sak som skiljer denna grupp från många andra moderna "Old-Timers" är att de inte har en alltför vördnadsfull inställning till gamla godingar som "Hold the woodpile down," "Run Mountain" och "Black-eyed Susie." De spelar musiken som den spelades för 70 - 80 år sedan; rått, opolerat och förbannat bra. David Bass är dessutom en helt underbar fiolspelare, oavsett vilken typ av musik man föredrar. De kommer att spela i Rättvik, Skellefteå, Ö-Vik, Bollnäs, Undersvik, Arvika, Järvsö, Gävle, Visby, Eskilstuna, Södertälje, Linköping och Oxelösund mellan 19 september och 5 oktober. Gå in på RIKSKONSERTERS hemsida för detaljer. Enligt Gazetten kommer de också att spela på Mosebackes Hillbilly & Bluegrass Night 6 oktober. Missa INTE! Hälsningar, Jörgen Karlsson, Sundbyberg
A
Six-Pack To Go fyller sex år!
Hej Country- och Bluegrassvänner. Här kommer ett rykande hett tips!
På lördag den 15.e september händer blir det levande Amerikansk musik i Nykvarn – bara nå’n timmas resa från Stockholm – god mat och dryck finns! Tid: 17.00-01.00. Pris: 100 kr.
Ta E18 mot Västerås – kör förbi Enköping och förbi Hummelsta – sen är det bara att ta av mot Nykvarn – där Nykvarns Värdshus ligger! Kolla in affischen! Det är halva The Long gone Smiles Band som medverkar denna gång: Birgitta Adamson, Sven Faringer (fiddle) och undertecknad = bra ös! Samt Lonesome Mountaineers från good old Torsby och The STU - Small Town Urbans!
En helkväll med traditionell och modernare Country och Bluegrass! WOW!
Vore himla kul om ni hade vägarna förbi. Välkomna!
Genom Michael Lindgren - för arrangörerna Anders i The STU och Gästgivaren med vänner. PS. LGSB har med sin nya platta Nashville för den som vill slå till.
Kjell Hörlins frågor och påståenden
Fråga 1) Naturligtvis har Janne Lindgren (JL) den insikt och kompetens som behövs för att värdera klubbarnas arbeten och insatser för att befrämja countrymusikens fortlevnad och utveckling i landet. Tvivlar man på det, så måste i alla fall jag sätta ett mycket stort frågetecken för 'frågaren' Kjell Hörlin (KH) i Mora Country & Western club. Bara för att KH lyckats bra i klubbens arbeten, så gör det inte honom till guru. Andra människor i landet har otroligt mycket kunskaper i ämnet. Själv har jag viss erfarenhet från klubbarbete och kan konstatera att intresset för själva musiken långt ifrån alltid är det som driver människor till att bli medlemmar i en countryklubb. Många gånger är det kompisar som drar nya medlemmar till klubben med 'löften' om fester och trevliga sammankomster. Sedan är det ju alltid upp till var och en att sätta gränserna. Tyvärr är inte alltid omdömet hos 'gränssättaren' det bästa. Det har liksom blivit för sent. Men det ska ju inte smutskasta föreningen/klubben, om det nu inte är så att gränsdragningen ofta är ett problem för medlemmarna. Då måste ju klubbens ledning agera, utifrån det faktum att klubben får dåligt rykte. Kanske lätt att få ibland, men oerhört svårt att tvätta bort. Många människor gillar ju dessutom att prata skit om andra vilket ju inte förbättrar situationen.
Fråga 2) Se punkt 1.
Fråga 3) Regeln om personligt ansvar måste vara allenarådande. Om inte, blir det ju slut på rätten att själv bestämma vad 'just du' vill ha och vad du tål. Det skulle säkert bli ett slut på festivaler med en sådan hård inställning.
Fråga 4) Nej inte brottslit (om man inte beaktar lagen om falsk marknadsföring), men otroligt oetiskt och snudd på omoraliskt, skulle jag vilja påstå. Annonserar man om country (och inget annat), ska det faan i mej vara country och inget annat. Allt hänger ju på att annonseringen är ärlig. Ska det var med annat än country, så annonsera även om detta. Det kan ju inte vara så hemskt svårt att åstadkomma informativ information. Använd bara inte country allena när det dessförutom bjuds rock, blues och visa m.m. Kravet på schysst annonsering är mycket berättigat och betyder mycket för arrangörernas trovärdighet inför framtiden. Tänk efter före!
Fråga 5) Country Minstrels har tillsammans med framförallt Mats Rådberg & Rankarna, betydd väldigt mycket för lanseringen av countrymusik i Sverige. Om vi talar svenska band och artister. BBC och Radio Luxemburg 'skötte' ju lanseringen av de amerikanska artisterna. Att ta så stora ord i sin mun som KH gör i detta sammanhang, är ju så urbota dumt. Det borde inte rendera ett svar, annat än från den/de direkt påhoppade. KH visar här att det inte kan ligga fakta som grund för hans missnöje, utan andra skäl anas. Det får väl bli upp till JL och KH att själva ordna upp det hela. För mej som 'varit med' sedan början av 60-talet är det dock ett enkelt ställningstagande.
TACK JANNE LINDGREN FÖR ALLT DU OCH DINA MINSTRELS GJORT UNDER ALL DRYGA 40 ÅR OCH TACK FÖR DINA RENT PERSONLIGA
UPPOFFRINGAR SOM DU OCH DIN FAMILJ FORTFARANDE BESTÅR OSS MED. VI ÄR MÅNGA SOM UPPSKATTAT ER ALLA UNDER MÅNGA ÅR
OCH SOM FORTFARANDE UPPSKATTAR ER. OM DU/NI ORKAR VIDARE, SÅ VAR VÄNLIGA FORTSÄTT! COUNTRYMUSIKEN I SVERIGE ÄR
FORTFARANDE I STARKT BEHOV AV EN 'JANNE LINDGREN', SOM MOTOR OCH MENTOR FÖR ALLA NYA FÖRMÅGOR.
Påstående; Har man inte bättre koll på countrysverige än så, är det dåligt att lägga skulden på JL och hand band. Efter att i så många år varit med och lett utvecklingen, så vore väl det förment att neka JL & Minstrels en nertrappning. Lägg därtill LJ's sviktande hälsa. Radio och nyhetsbrevet är ju JL's media att nå människor. Materialet som används är ju helt beroende på vad countrysverige förser LJ med. Han är ju ingen arbetande/uppsökande journalist. Så känner sig KH förbigången, beror det kanske på att han inte försett JL med informationer och material.
Påstående; Recensenter hat ett svår arbete att utföra. Med viss kännedom om JL och hans värderingar av countrymusik, så anser jag att man borde besinna sig innan man skickar material. Fråga sig själv om man är intresserad av vad en (1!) anser om alstret. Vet man med sig att det inte handlar om musik som kan placeras i countryfacket, ska man kanske inte skicka exemplar för utlåtande. Vet man med sig att det dessutom håller lågt, eller rent av dålig kvalitè, ja då borde det var självklart att avstå. Men nu är det så att dom allra flesta 'artister och band' är så kåta på att få omdömen i förhoppningen att det ska bedömas välvilligt. När så inte sker, är det recensentens fel och inte artistens eller bandets eller producentens eller vad man nu vill skylla på. För sig själv är man en stjärna och någon som alla borde ta till sig. Tyvärr är verkligheten inte sådan.
Jag som tycker ovanstående är medlem i två countryklubbar och fortfarande 'aktiv' festivalbesökare m.m. Jag tycker som ni kan se, att KH i mångt och mycket är ute och cyklar med sina frågor och påståenden. Det är beklagligt, eftersom KH ju känd som en omdömesgill person och en person som vet vad countrymusik är. Att ta till sig den moderna country och dess vinklingar är inte fel och medför inte automatiskt att man som person 'släpper' den genuina countryn. Man försöker ta till sig det man gillar och så 'lever' man med det. Alla människor kan ju inte tycka lika eller ens lite lika. Inte minst när det gäller musik, som ju avnjuts i olika doser och former, allt efter egna känslor just i detta nuet. Känslor och miljöer och yttre påverkningar är mycket betydelsefulla vid avnjutandet av musik över huvud taget, inte minst countrymusiken. MVH tecknar jag Kjelle Selsmark
Kære alle Først vil rose Janne for hans store indsats for countrymusikken, bla gennem dette nyhedsbrev. Jeg føler dog, jeg bliver nødt til at blande mig i debatten omkring ny og traditionel countrymusik. Og lad mig slå fast, at nedenstående KUN er udtryk for MIN subjektive holdning. Et ord, som jeg synes mangler her, er "respekt". Respekt for hinanden. Respekt for hinandens meninger og holdninger. Og her er det efter min bedste overbevisning, de "traditionelle", der halter bagefter. I bliver nødt til at se ud over jeres egen næse og acceptere, at verden drejer rundt uden om jer og ikke jer der drejer rundt om den. Og hvem "bestemmer" hvad der er ny og gammel country?? Det må da også være en individuel betragtning?? Jeg er ikke helt klar over, hvor gode kår countrymusik har i Sverige?? I Danmark har den det ikke let. Og denne fuldstændig tåbelige "krig" gør det absolut ikke bedre. Hvorfor ikke acceptere/respektere hinanden og i stedet gå i fælles front for at udbrede genren til flest mulige??
Tillad mig at citere tre ting fra et tidligere indlæg: 1. Man ser ikke tilhængere af rock fra 50-tallet rakke ned på den rockmusik man hører i dag. 2. Da Outlaws kom frem blev det anset for at være rockmusik. I dag bliver det betegnet som traditionel country. 3. De (unge?) som stifter kendskab med den nye countrymusik (og kan lide det) bliver måske nysgerrige og begynder at lytte til traditionel country for at finde ud af hvor genren stammer fra. Dermed får den stil et større antal lyttere/CD-købere. Altså, at der er benefit for ALLE. Tillad mig også at stille et eksempel op: To svenske mænd står og snakker om biler: Mand1: "Jeg synes SAAB er den bedste bil" Mand2: "Jeg kan ikke lide SAAB, jeg synes Volvo er den bedste bil". Hvem har ret?? Og, er der nogen som har RET til at fortælle hvem??? Skal man ikke i stedet glæde sig over, at begge har købt en SVENSK bil? Og mon så ikke alle til sidst "benefitter" af det?? En uomtvistelig ting er endvidere, at den moderne country sælger mange flere CD'er end den traditionelle. Der er også flere publikummer til deres koncerter. Måske er vi bare her i Skandinavien, 20 år bagefter (som sædvanligt, fristes man næsten til at sige) USA ?? Hvor genren stammer fra. Er vi ikke bare for konservative og gammeldags?? Hvis man kigger på publikummet til t. ex. en Keith Urban koncert, er der rigtig mange unge mennesker. MEN, der er altså også mange, som er over 50. DET vil man sjældent opleve her i Skandinavien. Norge, Sverige og Danmark har alle talentfulde, unge, moderne countrymusikere/countrybands. Ved at støtte dem, støtter man sig selv, ny country eller gammel country. Til sidst har jeg tilladt mig at linke til de to countrybands jeg spiller i. Det ene moderne, det andet mere traditionel. Fordi, jeg kan ikke se, hvorfor det ene udelukker det andet?? Lad os stå sammen.......... Venlig hilsen, Jørgen Rosengren (yep, it's Swedish ) Danmark www.myspace.com/countryexpressen www.y-b-s.dk (eller: www.myspace.com/youngblackandsilver )
STORY BEHIND THE SONG A lot of hit songs were written from actual slices of life and according to Bill Anderson, Charlie Louvin’s 1965 hit, “Think I’ll Go Somewhere And Cry Myself To Sleep,” was one of those tunes!
Bill commented, “I’ve lived every minute of that song. I wrote that in an eight dollar motel room near the airport in Atlanta, Georgia. Every word of that song is true. I lived that song. I don’t live all my songs but I did that one. If I lived them all I’d be 400 years old. I’d write a line and I’d cry awhile and I’d write another line and I’d cry some more. I won’t go into detail about it but it was a pretty emotional night for me.”
Hello fellow players, Our featured steel player this week is a player who we cannot let fall into the cracks of yesteryear. This man must be remembered for the great things he has done. Just because he’s retired now, doesn’t mean we shouldn’t remember the great Weldon Myrick. Many years as staff steel guitarist on the Grande Ole Opry and one of Nashville’s premier studio musicians, Weldon has spread his talent near and far.
I met Weldon in 1965 while I was screaming down the interstate in my ’65 Corvette Stingray convertible. It was a hot sunshiny day and while speeding under an underpass in eastern Virginia, out of the right of my eye I noticed a Cadillac Fleetwood parked with a two-wheel enclosed utility trailer behind it.
Wondering if this could be a band in trouble, I locked up the brakes, put it in reverse and backed up to the Cadillac. I got out of my car, walked up to the Fleetwood and looked inside. There were six people uncomfortably asleep. I pecked on the driver’s window, the window came down and I asked if there was anything I could do to help and asked who they were. Little did I know that all six of these guys were soon to be dear lifetime friends.
I asked, “Are you a band?”
The gentleman in the middle of the front seat looked at me and said, “Yes. We’re from the Grande Ole Opry. My name is Bill Anderson.”
I said, “Great. I’m Bobbe Seymour, a steel guitar player and who is your steel player?”
Bill replied, “Weldon Myrick. That’s him in the back. Shake hands with him.”
A year later upon my move to Nashville, Weldon became a very close neighbor, a fellow motorcycle rider and 428 Cobra Mustang drag racing buddy. It wasn’t too long before Weldon and I were doing recording sessions together for Mercury Records. One of the artists was Mickey Newberry, the composer of such songs as “American Trilogy”, “She Even Woke Me Up To Say Goodbye”, “Just Dropped In To See What Condition My Condition Was In” and on and on.
Soon, I went to work with Connie Smith’s road band and had to copy all of the incredible Weldon Myrick steel guitar work that he did with her. Songs like “I’ll Come Running”, “Once A Day”, “Too Many Rivers” etc.
Weldon also recorded with the Pointer Sisters and was praised by musicians the world over for his intro on the smash pop hit “Fancy”.
We also worked some things together on the Opry, duplicating violins for string sections with Sonny Burnett and Stu Basore, using Fuzztones and Echoplexes. Everyone listening to the Opry thought it was a 24 piece string section.
Weldon is in the Steel Guitar Hall of Fame in Texas and in St. Louis. His personality is very pleasant, laid back and private. He believes deeply in justice and honesty and was a policeman in Big Springs, Texas for several years. Today Weldon is a happy homebody and still playing a Saturday night job for fun in Goodlettsville, Tennessee. He’s a wonderful person who has had an incredible career in steel guitar and country music.
I have been getting many requests from around the United States from people wondering if I know of steel guitar teachers in their area so I’m asking for everybody’s help as I am going compose a list of steel teachers around the USA and make it available to all. People like the famous Buddy Charlton in the northern Virginia area, Don Curtis in St. Louis, Maurice Anderson in Dallas, Doug Jernigan and Mike Sweeney in the Nashville area, Doug Seymour in western New York, etc. Please help me fill in other areas in the United States. It’s a shame that people want to learn to play, others want to teach and they are having trouble finding each other. Let’s all help them get together. Get me the names and locations of teachers and how to contact them.
Next weeks newsletter will cover how age affects your playing, good and bad and I will be explaining how I write the newsletter and where the ideas come from. The featured steel guitarist will be the young hotshot Chad Udeen, currently playing for Gary Allen.
The new GFI Expo, singles and doubles, are leaving here as fast as we can get them in. Everyone is astounded with the beauty and playability of this new model from a great old brand. If you’re anywhere around, come by and play one. There seems to be no question with anyone anywhere that GFI is by bar the fastest selling steel guitar made today.
Your buddy, Bobbe
Hej alla glada!
Som ni kanske känner jag till släpper jag min debutskiva på Bonnier Amigo nu den 19 september. Skivan heter Siberia och jag som artist heter Krantz.
Missa inte releasefesten på: Pusterviksteatern, Göteborg den 24 September Debaser slussen, Stockholm den 25 September Inkonst, Malmö den 26 September
För er som vill förhandsboka skivan så skickar jag härmed följande länkar, Det går även bra att beställa och lyssna på den från min hemsida: J
Besök gärna: www.thekrantz.se www.myspace.com/thekrantz Tack för er uppmärksamhet. Kram, Richard. OBS! Det här handlar om experimentell jazzmusik på steel som kan avlyssnas på Richards hemsida. JL
Där slutar detta långa Nyhetsbrev för denna gång! Vi hörs!
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev nr. 072 ( 3 sidor) 20 september 2007Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på http://country.vingar.se eller www.vingar.se |
Så kom då nya numret av Gazetten i min brevlåda. Tidningen har 48 sidor med reportage från allehanda festivaler, ett countryrecept, annonser, mycket bilder och lite annat. En liten uppryckning från förra numret har det blivit och kan man bara justera layouten – placeringen av bilder och text – så kommer den att bli ännu bättre och mer lättläst. Kanske skulle man också låta någon med kunskap i det svenska språket redigera texterna. 109 ( t ex. sid. 6) ord i en och samma mening är för mycket!
Gazetten har åter blivit en typisk klubbtidning och som brukligt handlar den en del om möten med andra klubbmedlemmar där countrymusiken inte alltid är det viktigaste. Reportagen speglar dock en stor del av det som hänt på respektive scener men jag som icke medlem i SCMC skulle helst vilja att den delen vore 100 % . Men det kan jag ju förstås inte begära. Åh du Per-Arne Olsson, jag sågar inte alls allt i musikväg som du skriver i Gazetten – bara det som sågas bör!
Till min glädje kom också DCMCs tidning The Country Post samtidigt. 28 sidor av enbart countrymusik gläder en gammal man. Inga utsvävningar om långa resor, campingtrevligheter eller dyligt - som egentligen är rätt ointressant för den som inte varit med – utan rakt på rödbetan! Allt handlar alltså om själva musiken och artisterna! Tack Brundell och Co. Det här numret är i klass med Smålands SCC-NYTT som jag i ett tidigare Nyhetsbrev berömt! Ett bättre sätt kan vi inte sprida god countrymusik på. Har ni förresten aldrig varit på Tommy Backströms Country Jam Session i Kvarnsvedens Folkets Hus så är det på tiden att planera en resa dit. Dagarna är torsdagar 27 september, 25 oktober och 29 november klockan 19 – 22. Kanske något för Stockholm och SCMC att ta efter?
Här lite andra nyheter. JL. hej Janne
Vil bare sige tak fordi du bragte mit indlæg. Det er også dejligt at se, at du også bringer indlæg fra folk, som ikke er enige med dig, (forrige nyhedsbrev) Det øger objektiviteten. Det havde du jo ret beset KKE behøvet at gøre, da det er DIT nyhedsbrev. Stor respekt.
Med venlig hilsen
Jørgen Rosengren, Danmark
Hej Janne Jättekul med dina nyhetsbrev. Igår föll snön över Duved när vi passerade på väg till Bodsjöede nära Norska gränsen. Det är snart dags att fylla skotern med bensin och ut och dra en röding. Tack på förhand Gunilla Å Nu är vintern nära! Kör försiktigt! JL. Snälla Kjell Hörlin! Det var otroligt vilka brösttoner du tar dig. Jag tänker inte lägga mig i diskussionen om festandet på countryklubbar, för det var många år sen jag var medlem i en sådan. (men nog har jag för mig att det var "dimmigt" redan på den tiden när det vankades fest.......) Så innerligt trött jag blir på personer som dig som gnäller över att Janne Lindgren är kritisk i sina skivrecensioner. Lindgren i Skärholmen är, så vitt jag vet, ingen statlig institution dit alla som spelar in en countryplatta är tvungna att sända ett ex. för utlåtande. Nä du, artisterna sänder på eget bevåg in sina plattor och får givetvis finna sig i HANS åsikter, det trodde jag alla begrep! Skönt att det finns människor som står för det dom tycker! Och när jag tänker efter så känns det skönt att inte vara medlem i nå´n countryklubb eftersom det verkar vara problematiskt, man verkar vara så argsinta där. Jag säger som Groucho Marx: "Den förening som vill ha mig som medlem skulle jag inte vilja vara medlem i". Hälsningar Thomas Hydén
Missade ni Country, Country Music eller International Country i tisdags på Radio Lidingö resp. Radio Haninge 98,5 så går det första i repris på lördag 15.00 och det andra kan ni gå in på nätet och lyssna på.
Hej Janne. Känner du till något om denna Anne Kihlström? Frågan kommer ifrån Danmark. Ha det bäst, Perra ”Det vet jeg ikke,men jeg har noen melodier med henne på LP.Har også en samle CD med noen låter med henne hvor bla.Janne Lindgren spiller steel og dobro.Der er også Leif Salamonson--Tim Lindholm--Patrik Karlson--Axel Weijne med. Hun har en nydelig stemme for ballader. Synd hvis hun ikke er aktiv lenger.” Einar Jag jobbade en hel del med Anne Kihlström på Lone Star här i Stockholm, ett ställe som Örjan Englund var pappa till. Vi gjorde t o m några TV-program. Anne var också med Country Minstrels ute på några jobb, dessutom producerade jag CD´n Country Time där hon var med på 3 spår med sin grupp. Men det var ca. 15 år sedan. Var finns hon nu? Någon som vet? JL.
Hej! Till ”Krille K” som sökte signaturmelodin till Ellerås program i brev nr 07069. Så här svarar Jonas Nordin på STIM: ”Låten heter Radio Loves You och skrevs och framfördes av PR Battle. Den gavs ut som singel på bolaget A&M i USA 1978. Låten blev en liten hit här i Sverige beroende på att den var signatur i Radio. Vad jag vet finns den inte på CD.” STIM är ett alldeles förträffligt ställe med väldigt tillmötesgående och servicevänliga människor dit man vänder sig med bekymmer av dylikt slag. Ett par rader till info@stim.se så är det klart inom ett dygn. Hälsningar, Thomas Carlson, Arvika
ALLT VÄL HÄR! - ÅKER TILL USA DEN 7 NOVEMBER PÅ TIO DAGAR - MAN BASTAR JÄMT I ÅR SÅ DET ÄR DAGS ATT LÄMNA LANDET. HAR TUREN ATT DET ÄR EN "FARON YOUNG MUSICIANS GET TOGETHER" PÅ ERNEST TUBB MIDNIGHT JAMBOREE DEN 10 NOV. MED DARRELL SOM "HOST". FÖRFATTAREN AV FARON YOUNGS BIOGRAFI ÄR OCKSÅ DÄR OCH SIGNERAR BOKEN.
MÅ VÄL! JENKINS
Ruby Rose Productions presenterar höstens stora händelse: The Big Ass Live Aid Vi slår på stort och bjuder in till en gigantisk stödfest. Vi vill nämligen spela in en ny trailer för The Big Ass BBQ och behöver riktigt bra ljud, ljus och en grymt laddad publik. Detta är den enda stockholmsspelningen för årets succéshow och ni som inte sett den har ett guldläge nu. Vi nöjer oss inte med att visa Sveriges snyggaste cowgirlshow, vi måste naturligtvis även bjuda på de bästa banden och det svettigaste dansgolvet. På scen står zydeco/cajun bandet Evil Emil and the King Kongo Cobras och de laglösa Tennessee Drifters. Stockholm American Car Club kommer köra en sista sväng med sina vrålåk innan de ska vinterparkeras, vackra och kaxiga 50- talsbilar. I baren bjuds det på het chili och billig öl. Det hela går av stapeln den 5:e oktober på Subtopia, Alby från kl sju och entrén är 60 kr. Kulturhuset Subtopia har ordnat bussar hem så vi behöver inte tänka på att passa någon tunnelbana. Ta med så många ni känner: "it cost a lot of money to look this cheap, you know!" So long and see y?all there! Ruby and Rose
enjoy this Janne, Herman
Hermann Lammers Meyer w. Buddy Emmons & the boys... live at WSM Midnite Jamboree from the Ernest Tubb Record Shop Theatre, Nashville, Tn. Song : They Stole My Steel Guitar ( from the CD "Above All" , Desert Kid Records)
special thanks to Johnny Bush & Jürgen Koop http://www.youtube.com/watch?v=kVDN1aN6NmE und The Emsland Hilllbillies " LIVE on stage 2ooo " 5 Songs http://video.google.de/videoplay?docid=2083253885643198694
Viel Spaß
Tack Bosse Bodén för den fina lunchen på SjöStadens Sushi, Lugnets Allé 55 A i Stockholm. Ett ställe att rekommendera för de som gillar japansk mat. Inte så stort men desto godare mat och väldigt trevlig personal. Lunch från 70:- Flensburgpilsnern (världens bästa) jag fick av Bosse var också supergod, men den drack jag hemma.
Då var snart denna vecka slut och helgen väntar. Hoppas att ni får en fin sådan! Jag har lagt med några andra sidor såsom Instrument, Dobroböcker och Play list för den som är intresserad. Får snart hem några nya skitfina dobrogitarrer.
Janne Lindgren Radio Lidingö 97.8Covering Greater Stockholm, Sweden. Country, Country Music Playlist – September 18, 2007 Send promotion material to: Janne Lindgren, Frösätrabacken 10, S-127 37 Skärholmen, Sweden
1. Intro: Country Minstrels Country, Country Music 2. George Hamilton IV Excuse Me I´ve Got A Heartaches 3. Johnny Bush & Darrell McCall Twenty Forth Hour 4. Russ Hicks & Randy Beavers Steel Guitar Jubilee 5. Clay Cooper Why Can´t We All Get A Long Horn Neck Mr Music Country 6. Martina McBride That´s Me 7. Tommy Cash Six White Horses 8. Bobby Flores A Strangers Was Here 9. Keith Norris You Know It´s Country 10. Gary & Carol Bibb Loving You Loving Me 11. Jeannie C Riley Harper Valley PTA 12. Erin Hay Mirror Mirror 13. Jamie Richards Any Way You Want Me 14. Willie Harris Crystal Palace 15. Buck Owens Close Up The Honky Tonks 16. Dwight Yoakam A Thousand Miles From Nowhere 17. Jim Lauderdale She Used To Say That To Me 18. Wade Hayes Steady As She Goes 19. Wilma Lee & Stoney Cooper I Want To Be Loved 20. Kim Carson Neon Halo 21. Hermann Lammers Meyer & Marion Möring That´s All It Took 22. Ricky Van Shelton Tic Toc 23. Jim Eaves I´m So Lonesome I Could Cry 24. The Wilburn Brothers It Keeps Right On A-Hurtin´ 25. Marty Stuart Blue Train 26. George Strait You´re Right I´m Wrong 27. Jimmy Bryant & Speedy West Wound Tight 28. Jim Reeves Adios Amigos 29. Asleep At The Wheel Bob´s Breakdown
|
Dobro-,
Banjo- & Steel-böcker Tel. 08 – 88 46 86 email: steelguitar@comhem.se Dobro Mel Bay´s Country Dobro Guitar Styles by Ken Eidson & Tom Swatzell. 72 sidor. Pris: 125:- Mel Bay´s Learn To Play Bluegrass Dobro, by Ken Eidson & Tom Swatzell. 88 sidor + CD. Pris: 225:-
Mel Bay´s You Can Teach Yourself Dobro. 133 sidor + CD Pris: 225:-
Mel Bay´s Beginning Dobro Solos, by Stacey Phillips. 52 sidor + CD Pris: 245:-
Mel Bay´s Super Dobro Picking, by Tim McCasland. 30 minuters DVD. Pris: 225:-
Mel Bay´s Anyone Can Play Dobro. 50 minuters DVD. Pris: 224:-
Mel Bay´s Dobro Wall Chart by Janet Davis. Stor plastbehandlad poster i vackert utförande. Alla ackord finns här. Pris: 120:-
Banjo med flera instrument Mel Bay´s You Can Teach Yourself Banjo. 116 sidor Pris: 205:-
Mel Bay´s First Lessons Banjo. 32 sidor m. CD Pris: 90:-
Mel Bay´s 101 Red Hot Licks Bluegrass Mandolin. 47 sidor m. CD Pris: 225:-
Mel Bay´s Fun With Mandolin. Bok + CD Pris: 230:-
Mel Bay´s You Can Teach Yourself Uke. 96 sidor + CD Pris: 225:-
Mel Bay´s Dulcimer Chord Encyclopedia. 139 sidor Pris: 175:-
Mel Bay´s Dulcimer Chord Book. 64 sidor Pris: 120:-
Mel Bay´s You Can Teach Yourself Dulcimer. 95 sidor + CD Pris: 225:-
Mel Bay´s 2000 Dulcimer. 95 sidor + CD Pris: 250:-
Mel Bay´s Blues Harmonica Method Level 1. 30 sidor m. CD Pris: 225:-
Mel Bay´s Ultimate Fretted Tuning Chart Pris: 125:-
Basic Music Theory by Jim Molberg. 28 sidor Pris:- 125:-
Steel Guitar (pedal & lap) Mel Bay Easiest Country Pedal Steel Guitar Book Pris: 90:-
Mel Bay´s Pedal Steel Guitar Chord Chart E9th by DeWitt Scott. Plastbehandlad “Wall Chart” där alla ackord finns med. Pris: 90:-
Mel Bay´s Basic C6th Non Pedal Lap Steel Method by DeWitt Scott. 96 sidor + CD. Pris: 250:-
Lap Steel Guitar Kurs i C6 stemning by Henning Kock. Pris: 200:-
Steelin´ In The Dark by Henning Kock. 32 sidor + kassett Pris: 150:-
Mel Bay´s Steel Guitar Method vol. 1. 95 sidor Pris: 150:-
Mel Bay´s Steel Guitar Method vol. 2. 48 sidor Pris: 95:-
The International Steel Guitar And Dobro Discography by Joe Goldmark Pris: 95:-
Janne Lindgrens kurser för pedal steel med endast 3 fotpedaler och 1 knäpedal. (Kurserna innehåller ej något diagram) CD pris 250:- per styck.
Pedal Steel Guitar 1. 60 minuters grundkurs med prat och steelinstruktioner. OBS! Denna kurs är helt ny och är unik med en fantastisk ljudbild.
Pedal Steel Guitar 2. 60 minuters fortsättningskurs m. prat och steelinstruktioner. Även den här är helt ny med härligt steelsound och många intressanta övningar.
Pedal Steel Guitar C6th. (Ny) 60 minuters instruktioner för C6stämningen. En mycket bra början för den som vill gå vidare från E9stämningen.
Janne Lindgrens privatlektioner i Skärholmen, Stockholm. E9 eller C6 där lektionen spelas in på ett kassettband som du sedan får med dig. Pris per lektion och timme är 250:- Ring för närmare information och tid. (Obs! Även kurser för dobro)
|
Steel Guitar Music, Frösätrab. 10, 127 37 Skärholmen Tel. 08 – 88 46 86 email: steelguitar@comhem.se
Pedal Steel Guitars 1st GFI S-10 (studentmodell) 3+4, röd, etui, picks och stål (beg.) 13.000:- GFI Ultra D-10, 8+5, valfri färg, etui 38.000:- (lev.tid ca. 6 veckor) GFI Ultra Padded S-10, 3+4, valfri färg, etui 31.000:- (lev.tid ca. 6 veckor) GFI Ultra S-10, 3+4, valfri färg, etui 28.000:- (lev.tid ca. 6 veckor) GFI EXPO D-10 E, 8+4, röd eller svart Mica, (ring om pris) GFI EXPO S-10 E, 3+4, röd eller svart Mica, (ring om pris)
Lap Steel Guitars Nashville Sound Lap Steel S-6, flightcase och tillbehör 5.990:-
Resonator Guitars Regal RD 40-BS 6-string square neck black 7.400:- Regal RD 40-VS 6-string quare neck vintage sunburst 7.400:- Regal RD 38-VS 6-string square neck vintage sunburst 7.400:- Regal RD 38-BS 6-string square neck black 7.400:- Flinthill FHD 100S 6-string square neck sun burst 6.900:-
Western Guitars Durango D48 6-string Jumbo 3.600:- Durango B46 Softshoulder D 3.600:-
Goodrich Volume Pedals Model 120 pot. 1.974:- Model 120 Low Profile pot. 2.125:- Model H 10 K Super Pot Pedal 2.600:- Volume Potentiometer 350:-
Strings from Black DiamondPedal Steel Guitar strings for E9th 130:- Resonator Guitar strings for G-tuning N780B set. 140:- Resonator Guitar strings for G-tuning N780 set. 80:- Acoustic Guitar strings 600XL set. 80:- Mandolin strings set. 80:- Banjo strings set. 80:-
National Finger and Thum picks NP 1 Metal Finger Picks 10:- NP 2 Metal Finger Picks (Original) 25:- NP 2 Bronze Finger Picks 25:- NP 6. Plastic Thumb Picks Medium 15:- NP 7. Plastic Thumb Picks Large 15:- NP 8. Plastic Thumb Picks Small 15:-
Steel Guitar And Dobro Bars (spelstål) Nashville Sound Steel Bar 22 x 82mm Pris 480:- Emmons Steel Bar (obetydligt begagnat) 22 x 86mm Pris 550:- Stevens Dobro Bar 150:- Hardwood Stainless Steel Bar for Dobro 190:-
Övriga tillbehör George L´s kablar (25:- per meter) används av alla steel pickers George L´s telepluggar till ovanstående kabel 40:-/ styck George L´s Pick Up for 10-strings (olika modeller) Pris: 1.300:-/st Dobro Case (olika modeller) fr. 850:- Dobro Straps 340:- Capo for Dobro GC 40 125:-
|
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev nr. 074 ( 4 sidor) 27 september 2007Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på http://country.vingar.se eller www.vingar.se |
Fasligt vad tiden springer iväg. Men material till mitt Nyhetsbrev saknas verkligen inte, det kommer mail hela tiden. Kul att ni är på alerten! Krutstänket ramlade in alldeles nyligen och det är en kopierad liten tidning med 16 sidor med innehåll som recensioner av festivaler och skivor. Ett kalendarium finns förstås också tillsammans med lite annonser. Vill ni nå klubben så är adressen www.birgell.com
Samtidigt fick jag Mr Music Country nummer 09. Vilken kanonstart med ”These Arms” med Rodney Hayden och Sunny Sweeney. Här finns också andra fyr/fyror men även ballader och annat. En helt perfekt sammansättning av Thomas Buskhagen. Som jag sagt många gånger tidigare, en bra platta för bilstereon. Telefon till Mr Music Country är 031 – 734 37 30 Läs även nedanstående:
Hej alla medlemmar (och en hel del icke sådana) i SVENSKA COUNTRYMUSIKFÖRENINGEN!
Istället för vår traditionella SKIVBASAR som oftast äger rum första lördagen i oktober, så har vi denna lördag den 6 okt. kl 11 - 16 ÖPPET HUS i KLUBBLOKALEN, Kolonigatan 7 i Göteborg - fritt inträde och vi bjuder på kaffe eller te!
Vi lägger vår 23:e årliga skivbasar i malpåse till nästa år för att då komma igen och göra den mera genomarbetad! P g a platsbrist bjudes INGA försäljare eller utställare in. Det kommer ändå att finnas ca 1.500 LP:n och ungefär lika många olika country-CD:n, några blues samt lite DVD och andra prylar.
Denna den 6:e okt. har vi även efter Öppet Hus kl 16 en liten FEST där vi kan mingla med ett glas öl eller vin samt lite tilltugg - klubben bjuder! OBS att detta gäller ENDAST för MEDLEMMAR och att bara ca 25 får plats i lokalen! ANMÄLNINGSPLIKT gäller till <country.news@countrynews.nu> eller brev till Country News, Richertsg. 8, 412 60 Göteborg eller fax 031 - 16 97 68. Först till kvarn...!
(Medlemsavgift kan betalas vid dörren! - En avgift som f n gäller för överskådlig tid framöver...)
Det är tradition för alla countrymusikintresserade att samlas i Göteborg denna lördag. Trivsel, gemenskap och vår musik!
Välkomna hälsar STYRELSEN
Hur gick det för The High-Jacks i USA ? The High-Jacks åkte till USA på turné i augusti 2007. Memphis, Jackson, Nashville och sedan tillbaka till Memphis spelade The High-Jacks på helig mark för country- och rockabilly band. Vi började med Memphis där vi besökte Sun Records Studio, vi blev erbjudna att få spela in i denna legendariska studio där bland andra Jerry Lee Lewis, Elvis Presley och Johnny Cash har spelat in sina första skivor. The High-Jacks spelade in 3st. låtar, varav 2 är nyskrivna. Det var en fantastisk känsla att få vara där och känna av atmosfären helt obeskrivligt! Låtarna som spelades in kommer med på nästa album som är en uppföljare på Stop, Look & Listen. Vi var även ett av dragplåstren på den årliga rockabillyfestivalen i Jackson TN, där vi tillsammans med Wanda Jackson, Queen Of Rockabilly fick ta emot publikens jubel i 42 graders sommarvärme .. Puh! Vi kom till Nashville och fick möta ytterligare en fantastisk publik på Mercery Lounge, som tog emot oss med öppna armar! I Memphis möttes vi av 30 Norrmän som hade kommit till Memphis dels för Elvis Memorial Week, men kom med hela bussen till Hi-Tone Café bara för att lyssna på The High-Jacks! Det var en otrolig känsla! Tack alla fans i Norge!! Den närmaste tiden kommer vi att arbeta klart med det nya albumet som räknas med att släppas i vinter/vår. Vi kommer att åka runt i Skandinavien på turné i samband med skivreleasen, sedan hoppas vi på att det blir USA igen. Närmast kan man se oss den 19 oktober på 2Lingon & Blåbär i Västerås! Det blir en kväll med skön Rock N Roll mixat med Country!
Med Vänlig Hälsning
Dags att göra en sammanställning av de radiostationer som sänder countrymusik. Skicka din kortfattade information i form av ett email så publicerar jag dina rader om just din station. JL.
Här kommer lite info från Sunjay om skivmässan på lördag i Solnahallen. Hälsn /Hasse Häggström
Välkommen till stora skivmässan! Sveriges största skivmässa!
Solnahallen, Solna Centrum 29.9.2007 kl. 10 – 16
Hej
Janne!
Kountry Korral nr 3 - 2007 För första gången på hur länge som helst så handlar det nya numret uteslutande om countrymusik. Grattis grabbar, låt det även bli så i fortsättningen. Vi behöver en tidning av KK´s kaliber eftersom här finns en kunskap i botten som få kan mäta sig med. Lars Kjellbergs artiklar är alltid mycket intressanta och lärorika. Den här gången får vi läsa om Jimmie Rodgers del 2 på hela tio sidor. Oj, jag förstår inte hur du orkar Kjellberg eftersom det även är du som sammanställer hela tidningen. Vi får också en intressant inblick i arrangemanget kring Furuvik och även några ord om Lida. Förutom detta massor av recensioner, annonser, proffsiga bilder och mycket annat. KK är den bästa papperstidningen för countrymusik i Sverige, utan konkurrens! Är du inte medlem så kan du hitta KK´s hemsida på www.countrysweden.com JL.
Howdy Janne, de här grabbarna kommer till Midnite Jamboree:
NOVEMBER
10 - THE COUNTRY DEPUTIES REUNION OBS! det går bra att lyssna på nätet !! Hank
The Long Gone Smiles Band – Nashville
Jag stod på Halmstads flygplats på väg hem från en inspelning med Ben Olander då helt plötsligt en kille kom fram till mig och frågade om jag var Janne Lindgren. Jo, jag kunde ju inte neka till detta och Michael Lindgren som ställt frågan blev glad. Vi satt sedan och pratade under hela färden hem. Något år senare följde Michael med på en av mina Texas/Nashvilleresor och jag har dessutom spelat in några av hans tidigare låtar i min studio, då med lite modernt countrykomp.
Att skriva en recension till en av mina vänners nya CD är inte det enklaste då det är lätt att bli alldeles för snäll i bedömningen. Några tidigare recensioner av vänners inspelningar har resulterat i att de slutat att hälsa då vi mötts. Men som jag tjatat om tidigare, skicka mig inte några CDs om ni inte vill ha min ärliga åsikt. Nåväl, Michaels Long Gone Smiles Band har verkligen fått till ett traditionellt sound. Skulle man bara blunda och lyssna så får man en vision av att vara tillbaka sådär 50 – 60 år i tiden både då det gäller sången, låtarna och den instrumentala delen. På den tiden fanns inte dessa supermusikanter som idag spelar på bluegrass och countryplattor. Nästan alla sånger är skrivna av Micke och är, alla utom ”There´s a Horse”, i gammal fin Jimmie Rodgersstil vilket är gruppens ”trade-mark”. Självklart bygger det mesta på Michaels sång – som inte alls är olik Hank Williams – och dobron som får den där ödsligheten i musiken. Vad jag skulle önska är att andrastämman kunde vara lite mer synkroniserad till huvudstämman och låg något närmare utan alltför stora hopp. Något att jobba på till nästa inspelning och kanske ta lite tid att lyssna på the Louvin Brothers eller the Everly Brothers. Jag vill också rekommendera gruppen att i fortsättningen spela in sina sånger med ett ”klick” med anledning av att låtarna annars gärna springer iväg.
CD´n ”Nashville” innehåller sex eller sju låtar beroende på om man räknar antal spår på CDn eller om man läser texten i insticksbladet. Sista låten är en instrumental sak med fiddle. Över lag så är det akustiska instrument som spelas på CDn och det är bra eftersom det ger det autentiska soundet. Därför är det synd att man lagt på en tremologitarr på ”Lost In Sorrow”. Den är inte kul. Layouten på insticksblad och etikett är mycket proffsigt utfört och gruppen kommer att sälja en och annan platta bara därför. JL.
EN OSANNOLIK SUCCÈ! Våra Kultursöndagar i Håga By har varit extremt välbesökta och det har tagit alla lite på sängen. Köer till kaffet, för lite sittplatser framför scenen, mat har tagit slut etc. Vi hoppas och tror att ni har förståelse och tålamod för dessa barnsjukdomar. Ingen av oss hade kunnat föreställa oss en sådan rusning. Men vi är oerhört glada över att ni är många som vill insupa er kultur hos oss och vi har tagit ett ordenligt grepp om logistiken inför resterande konserter.
NEIL YOUNG KOMMER INTE TILL TANT GRÖNS KULTUOAS! På söndag är det Kent Wennmans tur att ställa sig på scenen som sångare i bandet Decade som spelar musik av Neil Young (Ja, han har faktiskt fler husgudar än Elvis) Varmt välkomna till en soft konsert med mycket banjo, dobro, akustisk gitarr och pedal steel guitar. Kl. 14.00 Fri entré! Vegetarisk buffé i serveringen.
Med vänlig hälsning
Kent Wennman, Kattguld Musik, Hågavägen 190, 752 63 Uppsala 018-711 411, 46 05 34 http://www.kattguld.com kent@kattguld.com
Kolla in en riktig Texasmusikants hemsida: www.bobbyflores.com
Det var allt för idag!
Janne Lindgren |