Country Nyhetsbrev
från
Janne Lindgren &
CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music
http://cms.vingar.se
 Nyhetsbrev från
december 2007 # 93 - 
Ligger under country.vingar.se

Nyhetsbrev från Janne Lindgren &
CountryMusicSweden

FYLLDA MED BRA INFORMATION

Gratisprenumerera !
Email: countrymusicsweden@comhem.se 
HomePage: www steelguitar.nu

 
Ditt namn:
Din epost:
Din adress:
 
 
Ur innehållet:

# 93   Red Jenkins ligger högt på Hot Disc Top-listorna...
# 94  
Nashville's RCA Studio B.
# 95  Dolly Parton till Sverige i juni
# 96 100 DJs betyg på Red Jenkins duett...
# 97  Ewa Eastwood har fått ny hemsida
# 98 
Dale Watson Conjures Cash on From the Cradle to the Grave
# 99 
Hello fellow players.... Bobbe Seymor
# 100 
sista programmet Country, Country Music på Radio Lidingö 97,8 lördag 15.00
# 101  Årets sista AFF-tonblad. Läs om
bluegrass och old-timey på AFF-hemsidan.
Nedan lite läckra instrument Janne just fått in!
Fast jag inte lirar själv så vattnas det i munnen... hihi....
Blev tvungen att knappa in http://angelalidin.com
och på video se och höra henne  kompad av bl a  Janne på steel. Musikaliskt och svängigt värre och härligt att se Jannes snabba musikaliska fingrar lira så det nästan stänker...
/ Per-Uno


 

På denna domän http://vingar.se hittar ca 250.000 besökare årligen även andra
 

 
[Vingar/www/a-vingar-sajt-ruta.htm]



 

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev nr. 093  (  4 sidor)    2 december 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

Så är hustrun och jag tillbaka efter en kort tripp till Riga. Ditresan blev i gungigaste laget men det får man räkna med så här års. Ändå skönt med lite avkoppling från det vanliga livet. Riga är en trevlig stad och deras stora marknad är sevärd. Priser på mat och annat är tillfredsställande så ta en resa snart.

 

162 mail att besvara! Puuh!

 

Jag vill påminna er om boken Hello Sweden, I´m Johnny Cash skriven av Börje Lundberg och Lasse Lindfors. Boken handlar om Johnnys alla besök i Sverige och hur författarna umgicks med honom. En kul läsning där många av oss som gillat countrymusik sedan 60-talet känner igen oss i boken. Vi var många som träffade olika artister vid deras besök här i Sverige och vi var givetvis på de konserter som arrangerades. Det var alltid en upplevelse att komma nära artisterna som till  100% alltid var tillmötesgående. Jag vet faktiskt inte hur det är idag då jag sällan besöker konserter m m.  Boken om Johnny Cash är en utmärkt julklapp till någon närstående. Den kan köpas hos alla bokhandlare. Förlaget är Reverb.

 

                                                                 Här lite nyheter! JL.

 

 

Countrywood delar ut jul- och nyårsklappar!

Vi på Countrywood vill bjuda alla countryälskare på ett par tävlingar
inför helgerna: en som pågår fram till jul och en som pågår fram till nyår. Bägge tävlingarna ligger nu ute på
www.countrywood.se

Vi bjuder även på julklappstips i form av recenserade julskivor av countryartister. Du finner dem lite längre ner på första sidan när du besöker oss.

Du som är arrangör av countryevenemang och du som lirar countrymusik,
glöm inte att mejla in era bokade spelningar till vårt kalendarium.

Georg Ryttman

 

Hillfillies gästar Radio Lidingö 97,8

Delar av bluegrassgruppen Hillfillies är gäster i programmet ”Go´morron Lidingö” med Göran Geson som programledare på Radio Lidingö 97,8 på tisdag 4 december. ”Go´morron Lidingö” startar kl. 7,00 och håller på till kl. 8,30. Förutom en intervju med medlemmarna i Hillfillies, blir det naturligtvis också ett antal låtar från deras senaste CD-platta.

”Go´morron Lidingö” sänds varje tisdag och fredag kl. 7,00-8,30 på Radio Lidingö 97,8. Förutom intervjuer med aktuella personer, innehåller programmet också bland annat tidningskrönika, Dagens Trippel, Dagens Elvis, Dagens Lindeman och en hel del annat smått och gott. Och naturligtvis musik – även countrymusik.

’Radio Lidingö 97,8 kan höras över större delen av stor-Stockholm. Så bor du i Stockholm med omnejd eller har vägarna dit eller förbi, så ratta gärna in Radio Lidingö 97,8.

 

 

Underbar bild. Tack.

Tack även för alla underbara nyhetsbrev.

Há en bra Jul samt December

Lasse

 

 

Hej igen:-)

Idag fungerar det... Söker man på - "janne lindgren" -  på YouTube så kommer det upp tre träffar. Tänkte att du ville veta det:-)

 Kram från Angela

 

 

The Swedish Country singer Red Jenkins is still holding top positions on each charts.

Red was number one for 5 weeks with his own song "A Violin That Never Has Been Played"

- duet with Amber Digby from Texas. The duet "Neon Bible" with the legendary texan

Johnny Bush is coming on strong. A song written by Red and Jim Mundy.

Red was no 1 for 5 weeks with his duet with Amber Digby

.

HOT DISC TOP 40

01 01 Hearts And Flowers DAVE SHERIFF

02 02 When You Love Someone Like This LeANN RIMES & REBA McENTIRE

03 03 Neon Bible RED JENKINS & JOHNNY BUSH

04 05 Power Of One BOMSHEL

05 06 I Buried Our Love GENE WATSON

06 04 A Violin That Never Has Been Played RED JENKINS & AMBER DIGBY

07 09 Long Tall Good Looking Love Machine BUDDY KNOX Jr

08 07 Bring On The Love VICTORIA SHAW

09 10 Love And Happiness PAULA MacASKILL/TOM LAVERTY

10 12 Working Mom THE MURPHY

 

 

HOT DISC INDEPENDENT TOP 20

01 01 Hearts And Flowers DAVE SHERIFF

02 02 Neon Bible RED JENKINS & JOHNNY BUSH

03 03 A Violin That Never Has Been Played RED JENKINS & AMBER DIGBY

04 06 Long Tall Good Looking Love Machine BUDDY KNOX Jr

05 04 Bring On The Love VICTORIA SHAW

06 07 Love And Happiness PAULA MacASKILL/TOM LAVERTY

07 09 Working Mom THE MURPHYS

08 05 I Don't Sing Hank Williams Anymore RAYBURN ANTHONY

09 12 Home Is Where My Heart Is CHANGE OF KEY

10 08 White Lightning & Pink Champagne KARL SAPP

 

Grattis Jenkins till de fina placeringarna. Grattis också till födelsedagen, du är nu inne i riktiga gubbåldern. JL.

 

 

 

Hello fellow players,

 

Our featured steel guitarist this week is the great Bob White.  Bob was the steel player who worked with Hank Thompson for more time than any of the other great players who graced Hank’s band.  Many great players have worked with Hank and his great western swing band through six decades of great western swing music.

 

A few of the recent players were Darryl Davidson, Gary Hogue, Bobby Garrett and a smathering of others, along with great legends like Curly Chalker, Peewee Whitewing, Burt Rivera and several other truly great players.  When this great western swing band was at it’s peak, Bob White and Peewee Whitewing were playing steel guitars side by side.  They did almost everything in parts that were worked out ahead of time.

 

Peewee and Bob played twin steels, standing side by side with triple neck Bigbys with extended legs playing through identical Standel 25L15 amplifiers.  As a matter of fact, everyone in the band played through cream colored 25L15 Standels.  Hearing this band just one time would make you a believer in great western swing music. 

 

Bob White, as a steel guitarist, was looked on by many as the junior steel player of the pair, however upon Peewee leaving the band, Bob became Hank’s primary steel guitarist which he continued to be for several years through the fifties and sixties.  Bob’s tone and ability to remember arrangements seemed to know no limits.  I can also vouch for the fact that Bob White is one of the nicest steel guitarists that has ever been.  He would do anything to help anyone at any time.  This is the kind of person he was.

 

Bob, like many of us musicians, unfortunately went through more than one wife.  Many of you will remember one of them by the name of Sammy Smith who Bob groomed into being an incredible singer and had the great hit record “Help Me Make It Through The Night”.

 

Unfortunately, Bob passed away a couple years ago, but shall never be forgotten by those who appreciate great personality in their players, great tone and just plain great overall legendary steel playing.  I remember one night when I was on the road with Ray Price, our band leader at the time was one of Hank’s greatest friends, Billy Gray.  Billy Gray was fronting our band for Ray Price.  Hank Thompson came to see our show. 

 

Afterwards, during the great drinking contest in the dressing room, I overheard an argument going on between Billy and Hank about who the greatest western swing steel guitar player of all time was.  One by one, names would come up and be discounted for one reason or another.  Finally an hour or so later and three or four bottles of Jack Daniels thrown in the trash, I heard Billy and Hank agree that the best overall steel player that either of them had ever had on the bandstand for a plethora of reasons was the great Bob White.

 

Have you folks ever thought about this next subject I’m about to delve into?  I like to call it the funky factor.  We all have something in our brain that makes up appreciate the funky factor.  We all know we can run out and buy an absolutely perfect Japanese car for $20,000 that with care, will last 300,000 miles.  But many of us would rather spend $40,000 for a custom Harley or ’48 Ford pickup truck or a ’57 Chevy or a ’65 loaded Mustang convertible.  And these are nowhere near as dependable as the Japanese car.

 

Have you ever noticed how some guys prefer a homely girl to one who is drop dead gorgeous?  We all know that a nice suit, white shirt and tie and a good haircut looks a lot better than a raggedy tee-shirt, jeans with holes and dirty tennies, but there’s something about the funkiness that seems to turn on the majority of the population these days.  This funky factor can be applied to many things happening around us today.

 

Fender and Gibson guitar companies are even manufacturing brand new guitars that are purposely aged and beat up for people who like the worn, funky look and as you know, refinishing a Gibson from the fifties is sacrilegious. 

 

Okay, how does this apply to us as steel players?  I think you already know where I’m going with this.  Many of you players out there will pay many times more for an old beat up Sho-Bud or Emmons than you would for a much better working, newer steel guitar.  Sure these old guitars sound incredible and possibly as good as can be, however, there’s more to it than that. 

 

Gruhn Guitars in downtown Nashville is selling vintage guitars for many times their original price.  Most of this has to do with the funky factor.  But then, why not?  It’s pretty cool to play a ’53 Telecaster or an original Gibson Les Paul and when you think about it, it’s free because all these guys will undoubtedly sell the guitars or trade them off and still get much more for them than they paid for them. 

 

This is the same with car collectors.  Why not buy a ’70 GTO, Olds 442, Buick Grand Sport, Boss 302 Mustang and enjoy it for awhile?  Because when you sell it, you’ll get more than your money back anyway.

 

The funky factor.  It’s an interesting thing.  Some of us seem to be more blessed or cursed with it than others.  After all, the antique business has been around for hundreds of years.  Think about this and how it pertains to your life.  Some of it I like and naturally when it comes to seeing how some of the new acts dress on stage, I’m not a hundred percent for all of the funky factor, but it sure is fun to have some of the things now that I could not afford when they were new and I was a kid.  Now I know this last statement pertains to everyone of you, male or female in any country of the world.

 

Look around you.  The funky factor is everywhere.

 

Your buddy, Bobbe Seymour

 

 

Jag har  tipsat er förut om Pizzeria Spader Dam som ligger på Hägerstensvägen 300 i södra Stockholm. Här köper man pizzor från 35 kronor. Lunch inkl. pizza, smör, bröd, sallad, dricka och kaffe för 50 kronor. Även sallader och kebab finns. Klart godkänt!

Sitter just och lyssnar på Arly, den norska utmärkta sångaren som varit i Nashville och spelat in sin ”A Certain Kind”. En kanonplatta som är värd att skaffa till samlingen. Samtliga 12 låtar är bra country med steel och fiddle. I nästa Country, Country Music på Radio Lidingö 97,8 spelar jag några låtar med Arly.

Så mycket mer hade jag inte att berätta idag!

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev nr. 094  (  5 sidor)   6 december 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 

 

Hej vänner, här kommer ett sent Nyhetsbrev!

 

12/7 2008 spelar Country Cream på Turbo Festplats. Turbo ligger en bit utanför Hedemora .
 Kontakt: Tommy Backström 0225-31153 / 070-5718196   www.cream.just.nu

 

Nyligen inkommet: Black Diamond, strings for E9th set 130:-  JL.

 

 

RCA Studio B: 'The Home of 1,000 Hits'
By Ted Drozdowski

© 2007 CMA Close Up News Service / Country Music Association, Inc. 

 

Country Music has its hallowed places, and among one of the most revered is Nashville's RCA Studio B.

The outside of this rectangular brick building at 1611 Roy Acuff Place is nondescript, save for the chink a nervous Dolly Parton put in the wall with her car as she arrived for one of her early recording sessions. Even so, it didn't take long, after opening its doors, for this studio to become known as "The Home of 1,000 Hits."

Studio B's first sessions transpired in November 1957, a milestone celebrated this year by the Country Music Hall of Fame and Museum through tour packages, live broadcasts from the studio, recording workshops and panel discussions, all of which have a rich history to examine. Researchers are still trying to verify the very first artist who recorded there, but some of the earliest include The Stanley Brothers and Don Gibson, whose "Oh, Lonesome Me" was the first big crossover hit to emerge from the facility.

Eddy Arnold's majestic "What's He Doing in My World?," Bobby Bare's "Detroit City," The Everly Brothers' "Cathy's Clown," Waylon Jennings' "Only Daddy That'll Walk the Line," Roy Orbison's "Only the Lonely," Dolly Parton's "Coat of Many Colors," Elvis Presley's "Are You Lonesome Tonight," "Good Luck Charm," "It's Now or Never" and "Little Sister," and smashes by Skeeter Davis, Donna Fargo, Don Gibson, Hank Locklin, Jim Reeves, Porter Wagoner and many more are all part of Studio B's legacy.

Nashville businessman Dan Maddox built and leased the facility to RCA Records to accommodate the label's local recording interest and in particular its hot young Country producer, Chet Atkins. But it was seasoned by the work of Nashville's top session musicians.

Although many of the players had rural roots, they were a sophisticated lot with a strong grasp of music history. Some were classically trained. Some played in jazz bands and were deft improvisers when not obliged to follow charts. They were also dedicated craftspeople who wanted to get the best performances at every turn.

"They were really committed to studying the room right from the start," said John Rumble, Senior Historian, Country Music Hall of Fame and Museum, "so they'd know how to adjust their own sound to get excellent results for the artists they were supporting."

The musicians often held Sunday afternoon picking parties around a galvanized tub of cold beer. Chief Engineer Bill Porter's tapes of these jams revealed that the room had a problem with "standing waves" - points where an amplified sound would bounce off a wall and cancel out, or where volume would swell suddenly. To remedy the problem, Porter cut pieces of acoustical ceiling tile into small pyramids and hung them at different levels to break up the waves. "The session musicians called them 'Porter's Pyramids,'" Rumble recalled.

Atkins' A-Team included guitarists Harold Bradley, Ray Edenton, Hank Garland and Grady Martin, bassist Bob Moore, pianists Floyd Cramer and Hargus "Pig" Robbins, drummer Buddy Harmon, saxophonist Boots Randolph, harmonica ace Charlie McCoy and others whose names recur on credits for the 35,000 songs cut at Studio B during its 20 years of operation.

The same players would also record at the Bradley Film and Recording Studios, which included a surplus Army "Quonset Hut," located on 16th Avenue South, a stone's throw from RCA Studio B. In fact, Studio B was built to compete with the Bradley studios, which were owned by Bradley and his brother, producer Owen Bradley. They ran their operation from 1955 until 1962, when Columbia Records purchased the Hut and operated it until 1982. Throughout the decades it was the home of hits recorded by Johnny Cash, Patsy Cline, Bob Dylan, Merle Haggard, Burl Ives, George Jones, Brenda Lee, Loretta Lynn and Tammy Wynette.

"I don't think Studio B compared favorably to the Quonset Hut for sound," said Harold Bradley, who still does sessions and is President of the Nashville chapter of the American Federation of Musicians (AFM 257). "The Hut was very large and my amp was at the very back of it. So I was 35 or 40 feet away from Patsy Cline when we were recording 'Crazy' there, but you could hear everything well, which was important since that was before they started using headphones in studios.

"But somehow," he continued, "whether we recorded at the Quonset Hut or Studio B, the songs turned out great and I always got the guitar sound I wanted on tape."

Rumble agreed that Studio B was not a remarkably designed room. "It's concrete block construction. There's nothing fancy about it. Between the engineers and the players, there was a genuine esprit de corps. They were aware that they were doing something special in Nashville and building its reputation as Music City U.S.A."

The product of these historic interactions between the players, engineers, producers and vocalists, defined what would become known as the "Nashville Sound."

Up to that point, Country spun on an axis of fiddle- and guitar-driven honky tonk, or the jazz-inspired beat of Western swing, or the high and lonesome strains of mountain folk or bluegrass. In the mid '50s, sales declined as rock 'n' roll lured young listeners. In response, Country record label executives signed Carl Perkins, Elvis Presley and other rockabilly artists to reach this burgeoning market, while also helping hard-edged Country acts update their sounds and adapt to changing tastes.

Additionally, to appeal to the pop audience - and, as Atkins later joked, to keep their jobs - he and Bradley replaced Country's raw fiddles, weeping pedal steel guitars and down-home singing with lush string sections, cocktail piano and crooners nestled on cushions of three- and four-part harmony from vocal backing groups.

In 1957 Atkins applied this formula at Studio B to produce Don Gibson's catchy "Oh, Lonesome Me." Two crossover classics, Jim Reeves' "He'll Have to Go" and The Browns' "The Three Bells," further proved the Nashville Sound's viability in the marketplace.

Aside from occasional projects such as Gillian Welch's Time (the Revelator) in 2001, Studio B has been closed as an active recording center since 1977. It is, however, far from mothballed. In 2002, The Mike Curb Family Foundation purchased the studio from the Country Music Hall of Fame and Museum, to which Maddox had donated the facility in the early 1990s. It is operated now by the Museum and Nashville's Belmont University as a tourist attraction and learning laboratory. Students in Belmont's Mike Curb College of Entertainment and Music Business get hands-on experience on its vintage gear, which is augmented now by a computer-based Digidesign Pro Tools system used exclusively for mixing two-track masters.

"Our educational mission is not just to preserve what's here at the studio but to preserve the history of recording," explained longtime RCA Studio B Manager Michael Janas. "We literally make students relive the entire history of recording at Studio B. They start with 16-track tape. When they're ready to mix to a master, they do it to quarter-inch analog two-track tape and then to the two-channel Pro Tools system so they can see the similarities."

Except for the computer, all of Studio B's gear is either original or was manufactured during its halcyon years. That includes a 1972 API recording console that is historic in its own right. It came from a mobile recording unit used for The Band's The Last Waltz, Peter Frampton's Frampton Comes Alive! and U2's Rattle & Hum, as well as concert tapings by Fleetwood Mac and Neil Young with Crazy Horse.

"The music that came out of RCA Studio B in the late '50s and early '60s not only changed Country Music," reflected Janas, "it also influenced what The Beatles and countless other artists wrote and recorded. It affected how we make and listen to music in Western culture."

 

 

Subject: "A Season To Be Merry" , MP3

 

Hi to my radio friends,guten Tag in case you like to receive a mp3 of my christmas season songs "A Season To Be Merry" or " Faith In Santa" ... please drop me  a line.

 

Danke schön also, for playing  " Never Ending Song Of Love" from my cd 1961-A Love Song.and makin it real smash radio hit..  wonderful... The titel song is on the way up the charts also.. I ll send you a mp3 if you like..

 

Hermann   www.hermannlammersmeyer.com

 

 

Hello fellow players,

 

Our steel player today is none other than one of the nicest of the great players of all time, Mr. Lloyd Green.  I am prompted to make him the featured steel guitarist this week because of an email that I just received from him that brought back a rush of memories concerning my friendship with him for the last forty years.

 

I saw Lloyd last week while attending the funeral of a fallen comrade.  Here is Lloyd’s note to me.

 

Bobbe,

I meant to say more than hello but somebody started talking to me. When I looked around you were elsewhere.

I appreciate your thoughts but I'm obviously just another steel player lucky enough to get into sessions at the pivotal time in history when you could play whatever your ideas were. It's vastly different today, and sadly so I think. But you and I were there at the best time to be playing this paradoxical instrument. I doubt future generations will ever experience the freedom, respect and sheer joy of being a steel player we participated in.

I'm happy to be healthy, still playing....and alive! But I sure miss those times, don't you?

Dot said to say hello, too.

 

Your friend,

Lloyd Green

 

You can pretty well see what kind of person Lloyd is.  How considerate, humble, pleasant and intelligent he is.  It’s pretty obvious that he’s modest too as most all of you are aware that he recorded one smash hit after another from the early sixties through the nineties.  And though retired now, Lloyd still retains the ability to record hit records.

 

Lloyd is not a pushover wuss who agrees with everything you’ll ever say.  If you are in a conversation with him and you say something he doesn’t agree with, he will let you know and give you his point of view, albeit with a wry smile.  Lloyd has great respect for his fellow musicians regardless of what instrument they play and has created many great musical memories that the world can dwell on for many years to come.

 

Songs like Lynn Anderson’s “Ride, Ride, Ride”, Roy Drusky’s “Mr. Peters”, all of the great Charley Pride hits up through the years of such great hits as “Drift Away” by Narvel Felts, all of Johnny Paycheck’s hits on Little Darlin’ Records.  And now that I think about it, this list is so long that there is no way I can even scratch the surface of what this wonderful person and great player has accomplished.

 

Sure, there are many great steel guitarists in Nashville who are also worthy of great praise and have accomplished much, but Lloyd has left an indelible footprint that will be hard for anyone to duplicate.  As you can see in the email he sent me, this is a very nice person who deserves all the respect that he gets from his admirers and competitors such as myself, from the stars whose careers he has enhanced and to the thousands of playing and non-playing fans that he has in his fold.

 

I get many calls a day for people wanting and needing parts for their steel guitars.  Many of these folks have no idea how to install these parts once they get them.  As we all know, over the life of a steel guitar, there are certain parts that need to be changed because of wear or because of a difference in the taste of the player.  Many people even do this with their car.  They change hubcaps, buy a big set of shiny wheels, change the paint or hang fuzzy dice on the rearview mirror.

 

Some modifications they can do themselves and some they’d be much better off letting a garage do.  This is exactly the same with steel guitar.  There are some folks who don’t really even know how to change strings on their guitar, much less change pickups, fretboards, tuning keys or a broken neck switch.  If you don’t know how to do it, send us your guitar.  We will do the work you want, do a general overall tuneup, lube and cleanup at the same time and you will be money ahead.

 

One more thing I would like to say while I’m on this rant.  I get at least ten phone calls a day from people saying things like, “Hey, I just bought this steel guitar on ebay, what’s it worth?” or “My buddy is trying to sell me a steel guitar for $1000.  Is it worth it?”

 

First of all, there’s no way I can tell because I can’t see through the telephone.  Second, if you want an appraisal of a guitar, send me three pictures and $35 and I’ll send you a written estimate.  Please don’t call or email me for a ball park guess.

 

And now, continuing the rant.  I highly recommend you buy steel guitars that have standardized parts.  This means a standardized guitar that uses standard leg bolt patterns, standard length fretboards, tuning keys and other things that commonly are bought aftermarket for steel guitar.  Many times I get a phone call saying “I want a pickup for my Va-va-voom D-10.”  If it is a limited production guitar or a homemade guitar that is not using popular standard thread and bolt patterns, string length etc, you’d better be prepared to make your own parts or rework your guitar to make aftermarket parts fit.

 

If you are not a gearhead and can’t do this yourself, then you’d better buy another brand guitar.  You might say, “But my buddy makes a great steel guitar.” or “I live right near ole so and so and he builds the best guitar I ever saw all by himself and he’s 86 years old so he must know what he’s doing.”

 

You know where I’m going with this.  How many years will it be before this guitar is an orphan and has no builder or place where you can get parts or service?  The chance of parts being standardized on a mass production guitar is much better than on a limited production guitar.

 

Guitars that use standardized pickup bolt patterns, string lengths, leg socket sizes etc. are brands such as Emmons, Sho-Bud, Mullen, Derby, Fessenden, Rittenberry, GFI, Carter.  I’m sure there are some others.  And then there are some weird guitars that I get calls for at times that aftermarket parts just plain don’t fit. 

 

Why do you think hotrodders generally stay with Chevrolet and Ford as opposed to trying to build a competitive Nash Rambler race car?  The answer is because you can readily find available parts.  There’s nothing wrong with standard legs, pickups, fretboards, tuning keys, neck switches, volume and tone pots.

 

 

Your buddy, Bobbe Seymour

 

 

Tack för lunchen Kåre Myrberg, den satt fint!

 

Nästa brev kommer på söndag, förhoppningsvis!

 

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev nr. 095  ( 2  sidor)   9 december 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 

Red Jenkins har fyllt 60 och vi var ett gäng gubbar, de flesta i ungefär samma ålder, som i lördags firade födelsedagsbarnet i Kista där han och hustru Gunilla bor. Vi blev bjudna på grillad kyckling, fläskfilé, köttbullar och massor av TexMexinspirerad mat. Riktig  cowboymat alltså! Till detta dryck i alla former som t ex  Lit (Miller) pilsner från USA. Några av gästerna var Benga Jansson, Lasse Lundgren, Göran Adolph, Eddie Eriksson, Lasse Bremar m fl. Här disskuterades countrymusik på hög nivå! Så hög ibland så att min egen musikalitet inte når ända fram. I det här gänget gäller det att ha skarpa öron! Tack Gunilla och Björn (Jenkins) för den utsökta maten och för att ni tog er tid att samla ihop gubbgänget! JL.

 

 

Hello Janne,

 

Just want to Thank You for having me on your radio show. I appreciate that a lot my friend!

 

I hired another fiddle player and we now have three fiddles! That allows us to get that big sound and the parts really sound good that way. We're working just about every weekend around the state of Texas.

 

I am really homesick for Gamla Stan! I hope to return there soon. All my best to you & Eva.

 

Bobby Flores

 

 

http://www.cowboysdancehall.com/SanAntonio  Ett höjdarställe som finns även i Dallas och i Arlington. Om ni är på väg till Texas alltså!  JL.

 

HURRA HURRA HURRA, äntligen så har våran egen DOLLY PARTON hittat  Sverige på  kartan !

Efter att ha  gjort stor succè med sitt länge efterlängtade återseende av våra breddgrader, så KOMMER HON tillbaka 2008, Stockholm 13/6  Malmö 14/6

 

Biljetterna börjar säljas den 10/12 (alltså nu på måndag) !

SÅ DET GÄLLER ATT HÄNGA PÅ !

 

Hälsa vidare !  Egon & Elisabeth 

 

 

Hej Janne o Eva. Kolla on min senast postning på Tuben.

http://www.youtube.com/watch?v=Hodgdx_zJA0     Hahaha, denna låt var den

första låt jag lärde på steelen av Janne. Året var 1974 strax innan jul. Vad blir det???...34 år sedan? Ja nåt liknande.... Ojojojojoj om jag inte hade haft det långa uppehållet i spelandet?!?! Jaja, men nu är jag tillbaka bakom e9an..Hopas ni ser namnet på guran jag spelar på! GFI´n är en riktigt fin gura att lira på! Soundet och bilden är från min Canon A460 digitala kamera, den kan man köpa från CyberPhoto för 1090 kr idag! Otroligt bra bild och ljudåtergivning. Tyvärr hade jag lite dåligt ljus när jag tog denna snutt!

Janet och jag önskar er en fröjdeful jul och att hälsan står er bi.

Uffe O Janet

 

 

 

STORY   BEHIND  THE  SONG

 

The music business is full of stories about “cover songs” or “cover records,” in which a song already on the market is recorded by another artist. In several cases, the original recording was by a relatively unknown artist whose record was just beginning to gather steam and the “cover record” was by a bigger name artist, which quickly buried the first record.

 

According to Bill Anderson, such was the case of his Decca records single,
That’s What It’s Like To Be Lonesome.”

 

Bill commented, “My recording of “That’s What it’s Like To Be Lonesome” made the country music charts on Christmas Day and was at number 15, and somewhere during that time, Ray Price heard my record on the radio, liked the song and recorded it. Well as soon as the disc jockeys received Ray’s record, they dropped mine real quick and started playing his. A lot of people felt sorry for me because his record killed mine. But I didn’t feel too bad, since I wrote the song and my royalty check from his record would be more than I would have made from my record. So I was in a no-lose situation and that was fine.”

 

Price’s “That’s What It’s Like To Be Lonesome” entered the country music charts January 5th, 1959 and peaked at # 7,. It was his 18th charted song and was on the charts for 19 weeks.

 

 

Det blev inte så mycket idag men ni har säkert mycket att göra inför julen så ni hinner ändå inte läsa mina Nyhetsbrev.

 Jag sänder med en bild som ni kan kolla in. Det är Love som just fått en Regaldobro att spela på. Kolla in hans engagemang! Tänk om alla steel- och dobropickers kunde vara så glada och nöjda med tillvaron?

Ha nu en fin Luciavecka! Här på gården i Sätra kör vi på torsdag en grillkväll och firar på så sätt Lucia runt grillen på gården. Vi brukar bli sådär en 30 – 40 grannar som står där ute i kylan och sjunger julsånger, dricker pilsner, glögg och käkar korv. Ett trevligt sätt att lära känna sina grannar! Vackert är det också med alla marshaller och ljus som finns runt gården. Vår värd har också fixat en stor gran till oss precis som varje år!

Hälsningar Janne Lindgren   

 

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev nr. 096  (  4 sidor)  Lucia den 13 december 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 

headline:

Jim Nesbitt has passed away

Short text:

Marty Whiddon

Text:

Comedian & Songwriter Jim Nesbitt has passed away.
He was the writer of "Running Bear" recorded by Sonny James.
He also was noted for opening shows for Sonny James, Marty Robbins & Dottie West.
He had several recordings on the Chart Record Label.

 

 

Tack skall ni ha grabbar i "gubbgänget"

som dök upp och firade en gammal "honky tonk man" i efterhand. 

Jag var ju i USA den dagen jag bastade 60...trodde jag kunde fly fältet 

men Lasse Lundgren överraskade med att samla ihop er och såg till att det blev ett extra

firande. Tack för den fina gåvan som kommer att bidraga till nya produktioner "over there".

 

Still out there kickin' ass!  Red (Jenkins)

 

Man kan aldrig rymma från firandet av jämna år. Risken blir istället att folk dyker upp lite då och då och det tar aldrig slut. En gemensam samling är oftast bäst. Angående resan till ”over there” så ser vi fram  emot dina nya musikaliska äventyr med Bush, Trevino, Flores och andra.  JL.

 

 

Blommorna torkade bort, mina fina kattor Bull och Tyson svalt ihjäl, kalaskulan nästan

försvann, fick leta fram ett par gamla hängslen, adventsljusstakarna och julstjärnan

kom inte upp i tid, allvarliga sittsår... vad har hänt??

4 DVD filmer, Country Style U.S.A. i regi Bear Family, 2 1/2 timme exellent country

på varje DVD från 1957. Kanonartister men det som impar allra mest, bakgrunds-

banden och kompmusikerna finns med hela tiden, långa sekvenser speciellt på

steelspelarna, julafton för Janne förstås. För första gången upplever jag helheten i

framträdandet, för normalt speciellt i USA räknas bara stjärnan, dom där bakom är bara

statister så inte här tack och lov. Nyfikenheten är större än kunskaperna, vad heter

dom där bakom? Med hjälp av Janne Lindgrens kunskaper och nyhetsbrev, med hjälp

av "hjärntrusten" som finns ute i stugorna kan vi kanske bringa lite klarhet.

Vi börjar med DVD1 kallad Season1. Vad heter steelspelaren och övriga musiker.

Show 1. Jim Reeves     Show 2. Little Jimmy Dickens     Show 3. Faron Young

Show 4. Ernest Tubb    Show 5. Webb Pierce                Show 6. Jean Shepard

Show 7. Ray Price. Här har steelmannen den goda smaken att sätta ut sitt namn på

instrumentet Jack Evins    Show 8.  Marty Robbins     Show 9. George Morgan, kan

det vara Mr. Ting A Ling själv på steel, men va sjutton hette han ?

Show 10. Carl Smith, Johnny Sibert står det på steelen och han får lika mycket bildtid

som stjärnan själv. Janne hoppa över den här showen, ditt redan svaga hjärta kanske

inte tål detta grymma steelspel.  Show 11. Goldie Hill använder maken Carls kompgrupp

som förresten hette The Tunesmiths.Till råga på allt så är Red Sovine gästartist.

Show 12. Ferlin Husky (kanonshow)   Show 13. Roy Acuff.

Lös dom här frågorna bästa läsare och kom ihåg, det finns tre DVD till av samma klass.

Till inledningen, varför brakade mitt hem ihop, OK det var lite överdrivet men jag var faktiskt

trollbunden och glömde tid och rum framför TV och DVD spelaren.

Tack för ordet

Rune Krongårdh

 

Jahaja, där satt han en gammal pensionerad steelpicker på pottan. Det blir till att ägna julen åt lite efterforskningar. Det gör jag förstås med glädje då ämnet absolut är det mest intressanta för mig. Förhoppningsvis får jag lite hjälp av Adolph, Lundgren och grabbarna. För visst löser vi gåtan, eller hur?  JL.

 

 

Hej Janne!

 

Min nya GFI Expo är alldeles underbar. Jag har hunnit lära känna den lite bättre efter en vecka och det är en fantastisk känsla att spela på den jämfört med den jag lämnade, exaktheten i knän o pedaler är verkligen något som jag uppskattar. Även ljudmässigt är den betydligt bättre, klangen är en helt annan än tidigare, beror säkert lite på en annorlunda (högre) mickplacering samt ett betydligt bättre stall.

 

Tack för en trevlig stund i Stockholm häromveckan, det är alltid lika kul att få några ord från ”di lärde”. Av någon anledning har jag sista veckan kommit på en massa nya roliga saker, RKL var en bekantskap som var väldigt användbar när jag väl kom på hur jag skulle göra.

 

Trist att jag glömde skivan men som väl var kom min reskamrat ihåg sin så det ordnade sig i alla fall.

 

Ha det bra Janne så återkommer jag lite längre fram, behöver en ny volympedal snart börjar jag märka.

 

Mvh Thomas Karlsson Kil

 

 

 

Ha en najs Jul Janne! Och ett Gott Nytt å God Forts å allt sånt!//

Christer Å o Bayou + Cajun Hurricane

 

 

 

Hi Red and Johnny

 

A few weeks ago we sent you copies of the Hotdisc with your track on it - let me know if you didn’t get them and I will send more copies. I am delighted to be able to send you your 100 reactions for your track on Hotdisc.  I hope you find the comments useful and constructive.

 

PLEASE LET ME KNOW THAT YOU HAVE RECEIVED THESE REACTIONS BECAUSE E MAIL CAN BE UNRELIABLE AND I NEED TO BE SURE THAT YOU RECEIVE THESE SAFELY.

 

The ratings are marked as follows...

10 Excellent; 8 Very Good; 6 Good; 4 Fair; 2 Below Average.

 

Your song has already been to #3 in the Hotdisc Most Popular Tracks Chart as voted for by the most influential DJs in Europe and some even further afield. Only the elite tracks from the recent Hotdiscs deemed good enough by the DJs get into this chart on merit so this is a great achievement; and there are many major label acts in the Top 40 too.

 

Best Wishes

Stuart Cameron

 

##############

 

Ref Reviewer details Comments Points Airplay

1 Graham Lees - Creative FM Radio, UK  7 Yes

2 Jackie Blair - Country Music & Dance magazine, UK Loved this record 10 N/A

3 Tommy Truesdale - West Sound Radio, UK  6 Yes

4 Alan Jones - Radio Ceredigian, UK  10 Yes

5 Rolf Hierath - Radio RheinWelle, Germany  10 Yes

6 Gerd Stassen - EVW Radio, Germany  8 Yes

7 Hermann Lammers Meyer - EVR Radio, Germany Love this! Well done Red and Johnny 9 Yes

8 Bryan Chalker - Music Maker magazine, UK Dancers will like this a lot 8 N/A

9 Stuart Cameron - Up Country magazine, UK He can do no wrong right now 7 N/A

10 Max Achatz - Country Circle magazine, UK Very country from a real country singer 10 N/A

11 Alan Potter - Tempo FM Radio, UK Great Honky Tonk  8 Yes

12 Brian Sharman - Wycombe Radio, UK  10  Yes

13 David Smith - Thatcham Radio, UK  4 

14 John Brookfield - Pathfinder magazine, UK Terrific performance, well done 6 N/A

15 David Callister - Manx Radio, Isle of Man  5 

16 Paul West - Radio Cornwall, UK Ok, gets better the more you hear it 6 Yes

17 Roddy Bayne - Radio Heartbeat, UK Great to listen to again and again 10 Yes

18 Helen MacPherson - Moray Firth Radio, UK  7 Yes

19 Jean-Luc Ducroux - RQQG Radio, France  4 

20 Tony Crooke - Radio Stafford, UK  10 Yes

21 Otto Waldoft - Radio Gladsaxe, Denmark Very Good track  8 Yes

22 Phil Chandler - Live Country DJ, UK  4 

23 Sam Harris - Gigs & Jigs magazine, UK Enjoyable 6 N/A

24 Stewart Fenwick - Country Music & Dance magazine, UK Pure country magic 7 N/A

25 Allan Watkiss - BBC Radio Sheffield, UK I really like this song, great voice too 8 

 

 

 

26 Roger Lowe - Linedance DJ, UK Good song well sung 6 

27 John Morris - Trust AM Radio, UK  8 Yes

28 Gordon Davies - Radio Maldwyn, UK  8 

29 Ian Ashcroft - Linedance DJ, UK Old age power, great stuff 8 

30 Barry Dixon - Now Dig This magazine, UK Should do well, very good record 8 N/A

31 Maureen Allen - Linedance DJ, UK  8 

32 Peter Anderl - ORF Radio, Austria 'Country' at its best 10  Yes

33 Rod Topham - Linedance DJ, UK Could do ok 4 Yes

34 Phil Walsh - CRMK Radio, UK  6 Yes

35 Graham Hassall - Radio Nightingale, UK Super heartfelt track 10 Yes

36 Aksell Christensen - STVNS Radio, Denmark  10 Yes

37 Herbert Fischer - Midtfjord Radio, Denmark Ok 6 Yes

38 Gilles Martin - Radio Aria, France  5 

39 Erik Topholm - Country Kanalen, Denmark  9 Yes

40 David Miller - CO Radio, New Zealand  4 Yes

41 Friedrich Hog - Radio Free FM, Germany  8 Yes

42 Maurizio Benvenuti - Radio Incontro, Italy  6 

43 Per Rodal - Radio Midt-Norge, Norway Outstanding 10 Yes

44 Brette Dominique - Triangle FM Radio, UK  4 

45 Derrick Mulford - Linedance DJ, UK  6 

46 Sue McCarthy - Southern Country magazine, UK Great swinging 6 N/A

47 Marie Crichton - BBC Radio Shropshire, UK Good solid country track 6 

48 Phil Roberts - KCR Radio, UK  6 Yes

49 Irene Tradewell - Country Routes magazine, UK  7 N/A

50 Bryan Elliot - Linedance DJ, UK  8 Yes

 

 

51 Richard Kirk – Radio West Midlands, UK  4 

52 Ted Munslow – Linedance DJ, UK  6 

53 Bart Van Der Pol – VLOK Radio, Holland  7 Yes

54 Doc Schulze – Radio Eurohertz, Germany What a terrific duet 10 Yes

55 Kim Suggate – TGR Sound Radio, UK  7 Yes

56 James Pearson – BBC Radio Shetland, UK Excellent – another big hit for Red 10 Yes

57 Alex Pijnen – BRTO Radio, Holland Excellent 10 Yes

58 BJ Van Nieuwenhuizen – Radio Zilverstad, Holland  6 Yes

59 Philippe Caux – RCF Pays d’Aude Radio, France  6 Yes

60 Pietro Scazzola – Radio Gold, Italy Good classic sound 8 Yes

61 Michael Baumert – Radio Bergerac, France  6 

62 Pat Fitzmaurice – Radio Kerry, Ireland We love Red and his music – let’s have more 8 Yes

63 Roel Stabler – Havenstad FM, Holland  8 Yes

64 Petur Rouch – Faroya Radio, Faroe Islands  6 

65 Ricky Lee – Warminster Radio, UK Certainly airplay for this – it’s good 6 Yes

66 Barry Gower – Coast FM Radio, Australia  6 Yes

67 Colin Thorpe – Radio Link, UK  4 

68 Dann Hansen – Radio Roskilde, Denmark Here is pure country with heart and soul. Top notch 8 Yes

69 Etienne Berthels – Radio Terre Franche, Belgium  8 Yes

70 Lucien Boes – VRW Radio, Belgium Very good 7 Yes

71 John Slaven - CHR Radio, Australia  7 Yes

72 Lucien Knapen – Radio Ariane, Belgium  8 Yes

73 Trevor Campbell – Downtown Radio, Ireland  7 Yes

74 Bernard Pardoen – Atlantique Radio, France  6 Yes

75 Stefan Speckmann – Radio Ostfriesland, Germany  6 

 

 

 

76 John Bjoersvik – Radio Sotra, Norway Right out of the top drawer! Brilliant 10 Yes

77 Urbain Van Geerteruy – Radio Beeiard, Belgium  8 Yes

78 Trudy Burke – WYN FM Radio, Australia  10 Yes

79 Erwin Schapendonk – Centraal FM, Holland We love this kind of music 8 Yes

80 Kjell Horlin – MCWC Radio, Sweden Fantastic 10 Yes

81 Ries Verwijmeren – Radio Rucphen, Holland  8 Yes

82 Barry Wass – Inner FM Radio, Australia Airplay assured – superb duet 10 Yes

83 Jacques Dufour – Radio Lyon 1, France  8 Yes

84 Bauke Van Der Vliet – Oskar Radio, Holland Best track of Hotdisc 107 10 Yes

85 Parko Parkinson – QBN FM Radio, Australia  4 Yes

86 Rein Wortelboer – Peelgrass Radio, Holland This is excellent 10 Yes

87 Michael Schroeter – Radio Herford, Germany  6 

88 Chris Jeremy – Easy FM, Australia  4 Yes

89 Eric Pimlat – Cheshire FM Radio, UK I love this track 10 Yes

90 June Williams – KHBW Radio, USA  8 Yes

91 Jackie Storrar – Smooth Radio, UK  6 

92 Goran Ohlzon – Folk Radio, Sweden  10 Yes

93 Michel Gandon – Radio Galaxie, France  6 Yes

94 Tom Robinson – Kingstown Radio, UK First class country music song and performance. Two artists complementing each other with style. Great attention grabbing recording 10 Yes

95 Jaap De Geus – Radio Spijkenisse, Holland What a good thing to see the 'old' stars still making their music 6 Maybe

96 Ron Hoysted – Breeze Radio, Australia Red and Johnny sound great together 8 Yes

97 Veronica Capaldi – BBC Radio Lincolnshire, UK Nice and traditional 8 Yes

98 Griz Kitchener – 2GCR Radio, Australia Great traditional stuff from two of Americana / country's best 8 Yes

99 Jean-Claude Michelon – Radio Grogne, France  4 

100 Ken Birkinshaw – Burn FM Radio, UK Good old country 8 Yes

 

Jenkins får högt betyg av de flesta av ovanstående DJ´s, det är kul! Egentligen  finns det ingen Europalista för countrymusik men den här är onekligen rätt intressant. Här har man samlat en mängd DJ´s från olika länder som skickar in sina bedömningar. Det tycks fungera ganska bra till skillnad mot den spanska European Country Music Associations listor som bara är påhittade.

 

Mer än så blev det inte denna gång men vi hörs igen på söndag om inget oförutsett inträffar.
Ha en trevlig helg!

 

Janne Lindgren

 

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev nr. 097  (  4 sidor)    16  december 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 

Ibland blir det inte som man har tänkt sig! I helgen hade jag och hustrun planerat ett besök hos Kenneth (Friberg) och Rita för ett litet glöggparty. Men då vi bakat pepparkakshus tillsammans med släktingar från Värmland lördag och söndag så blev schemat ett annat då tiden numera sällan räcker till.  Hoppas glöggen flödade och bluegrassmusiken likaså Kenneth!

 

Här lite brev och nyheter!  JL

 

 

Hejsan Janne

Jag vill återigen tacka för lektionen. Det var väldigt inspirerande.

Tänkte passa på att skicka en länk till bandet som vann Bluegrass & old time grenen.

Fredrik Johansson

Inspiration är bland det viktigaste då det gäller att lära sig spela ett instrument. Den hämtar man oftast in hos någon som är mer kunnig än en själv eller genom bra kursmaterial som finns på marknaden. JL.

 

 

Hej Janne och alla läsare av Nyhetsbrevet!

Hoppas att ni har det skönt och bra och att ni inte fallit in i den beryktade julstressen!

Jag, Hasse "Kvinnaböske" Andersson, Stefan Odelberg, Dixie & Dave och Kvinnaböske Band har det jättebra. Vi gör under kommande helg våra tre sista föreställningar, av vår julshow "Julagille", på Amiralen i Malmö. Vi har haft några riktigt trevliga helger med kanonfin stämning i publiken. Vår show innehåller country, rock'n'roll, komik och magi och bl.a gör jag och Hasse en duett på en Cindy Walkerlåt som blivit väldigt uppskattad. Det är jätteroligt.

Innan jul kommer ni att kunna se lite bilder från showen på min hemsida: www.cinasamuelson.com

Ha det gott och var rädda om er!  Stor Kram/Cina Samuelson

 

Litet intryck från Avesta julshow på
http://countrydalarna.forum24.se/countrydalarna-about46.html 

Anders i Falun

 

Hej Janne.

Det går ett program på Radio Värmland varje onsdag. Larssons favoriter innehåller country och rocklåtar med artister som inte hörs så ofta i Sveriges radio. Det går att kolla in låtlistorna och lyssna på programmen via den här länken
http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/program/artikel.asp?ProgramID=2181&Artikel=1578990

God Jul,  David Eldh

 

Hej Janne. Mr Ting-A-Ling Man hette/heter "Little" Roy Wiggins.

Ha en trevlig jul och ett Gott Nytt År.

Hälsningar Lars Thell

 

"LITTLE" ROY WIGGINS

MOST IDENTIFIABLE AND POPULAR RECORDING STEEL GUITARIST OF THE '40s AND '50s. WITH VOCALIST, EDDY ARNOLD, HIS "TING-A-LING" SOUND WAS HEARD ON 75 MILLION RECORDS SOLD. HE INSPIRED A GENERATION OF PLAYERS TO PURSUE THE BEAUTY OF THE SMOOTH, PURE MELODY LINE. A MAN OF CHARACTER AND QUIET DETERMINATION, HE VIEWED "ARTFUL SIMPLICITY" AS A PERFORMER'S FIRST VIRTUE FOR ADVANCING THE STEEL GUITAR.

BORN: JUNE 27, 1926 NASHVILLE, TENNESSEE
DIED: AUGUST 3, 1999
INDUCTED: 1985 (Hall of Fame)  JL.

 

Harusettpåtusan... Al Perkins kommer till Katalin i Uppsala den 29 januari och till TBA (?) i Skutskär två dar senare, den 31 januari. Jag vet dock inte om TBA är en förkortning eller om det är namnet på stället som de ska uppträda på. Är det någon annan som vet?

Se http://www.myspace.com/alperkins1 och http://www.katalin.com/ 

Anders Brundell

 

Kolla nya hemsidan. Skriv gärna något i gästboken….vad tycks? Är den inte VRÅL snygg?

Eva Eastwood  www.evaeastwood.com

 

 

Hejsan Janne !

Lite information att klistra in på dina nyhetsbrev ifrån oss i Blekinge !

 

Carlshamn Country Festival, Bellevue Parken Lörd 31 maj 2008

2 scener, mat o dryck, knallar, skytte, linedance m.m
Biljettförsäljning startar den 1 januari via www.carlshamncountryfestival.se och Turistbyrån i Karlshamn 0454 - 812 03   Klara band är....

Cheatin´ Hearts   www.cheatinghearts.se
"Malmö bandet som kan lysa upp vilken sylta i Kentucky eller Tennessee som helst".

Jake and the Spitfire http://www.trollhattan.fh.se/Kulturbaren/v2003/Jake/trucker.htm
"The world's greatest honkytonk band!"

New Sound Country    www.newsoundcountry.com
"Fem glada killar från Åtorp med fiol, banjo, mandolin, dobro, gitarr och kontrabas"

Annica and the Countryneers    www.countryneers.com
"Vi hälsar Annica och hennes gäng tillbaka på scenen igen !" 

Flera artister och information presenteras inom kort ...

Vi hälsar Er alla en God Jul och ett Gott nytt musik år 2008
Carlshamn Country Föreningm, vid kontakt : 0762 - 24 82 32   mlena2@telia.com 

 

STORY   BEHIND  THE  SONG

 

A lot hit songs were born because someone had a title or an idea, joined forces with another writer and came up with a song. According to Glen Sutton, Johnny Duncan’s 1978 hit,
Hello Mexico and Adios Baby To You,” was one of those tunes!

 

Glen commented, “Steve David had the idea for that song. And he brought it in to the office. I liked the idea and helped him finished it up. But the song was originally his idea. I liked the idea so we worked on it together and Johnny Duncan recorded it and it was a hit.”

 

Duncan’s “Hello Mexico and Adios Baby To You” entered the country music charts July 15th, 1978 and peaked at # 4. It was his 30th charted song and was on the charts for 14 weeks.

 

 

Hello fellow players,

 

I will try to make this as happy a newsletter as I can, however, I’m not very happy about all the funerals I’ve been attending.  We are all aware of many of the high profile steel players we’ve lost in the last couple years, but I would also like to acknowledge the wonderful steel players that we have lost who have also spent their lives being successful steel guitarists who may not be so famous.

 

I attended the funeral of Kentucky steel guitarist Beck Collins yesterday.  Beck was the manager/owner of Krystal Music in Campbellsville, KY and the uncle and prime mentor of Steve Wariner.  Several members of the family are great musicians which helps explain why Steve has turned out to be one of the international premier recording artists of the day.

 

His Uncle Beck and Steve’s own father were never without a guitar or steel guitar within easy reach.  Beck was one of the great promoters of steel guitar and has hired me on several occasions along with Audie McCrary, to work on steel guitar shows in central Kentucky.  I was always astounded by the quality of great country musicians from this area.

 

Beck was born in Jamestown, KY which is mid-southern, near the Tennessee line and even though he has played the world over working as a steel guitarist, his funeral was in the same city that he was born and raised in.  Beck was only 68 years old and would have been 69 next month.  Another of many tragic losses in the world of steel guitar.

 

Now I have some news that I am very proud of.  Eight of my albums are now being digitally distributed by Sun Records.  The first CD is now up on iTunes.  It’s the Christmas album.

 

If you have iTunes, go get it!

 

My albums are all steel guitar with no words.  I have used the very finest musicians that money can possibly buy in the town of Nashville, Tennessee.  I’ve used the finest studios and have done most of the arrangements and production myself.  No expense was spared to make each composition as high quality as myself and my team of musicians could make it.

 

After forty years of being a studio musician in Nashville, I have come to the conclusion that it’s a whole lot better to hire those with the greatest abilities and not just your friends or hiring people just for political reasons.  I have been fanatical in the production of all my albums and never let money or expense stand in the way.  I think if you hear any of my albums or CDs, you’ll agree that this is how it should be done.

 

Download it to your iPod or computer today.  Let all your friends know that pure steel guitar by itself is just a click away 24 hours a day, at any time and anyplace.

 

Anybody, anywhere, regardless of where you live, can be a member of the North Tennessee Steel Guitar Association.  I would like to commend this club for the wonderful job it does for steel guitarists everywhere, throughout the year.  Hard working board members President Jan Jones, the incredible playing Vice-President Mike “Cookie Monster” Jones of Barbara Mandrell fame, Secretary Buddy Elkin, Treasurer Will Sullivan and my buddy, the highly controversial Sergeant at Arms Bob Knight of Steel Guitar Forum fame deserve a special pat on the back.

 

The shows that are put on three times a year, plus the Super Jam that is put on every fall, is a job that only a well coordinated machine can perform.  This club, to have so many totally crazy members, is obviously a well-oiled machine.  You need to punch it up on Google, get into the website and join.  Most of your mentors and idols in the world of steel guitar will be your fellow club members. 

 

Great members we have recently lost are Doug Campbell, Gary Hogue, Hal Rugg, Jimmy Crawford, John Hughey.  If it wasn’t for this club, I wouldn’t have had the chance to spend as much time with these wonderful guys as I did.  Any yes, you can be living in southern California or northern Vermont, be a member and get our newsletter and show up once a year for the Super Jam and possibly even play it yourself if you’re a member.

 

Your buddy, Bobbe Seymour

 

 

Så var den långa helgen över som började på torsdagen med Luciafirandet vid grillen på gården med ca. 25 grannar, julbord på fredagen och pepparkaksbak lördag/söndag. Puhh!

 

Ett Nyhetsbrev lyckades jag också klämma in!

 

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev nr. 098  (  5 sidor)    20  december 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 Detta Nyhetsbrev sponsras av Rydbergs.

 

Det är inte ofta som jag numera får inspelningsjobb förutom det jag gör i min egen lilla studio. Men i måndags blev jag faktiskt kallad till Purple Studio som ägs av Rankarnas Lelle Sjöholm. Det var en dansk grupp som kom upp till Stockholm för att göra de sista påläggen och även mixa sin inspelning. Mixningen görs av Åke Grahn, en rutinerad tekniker som har mixat de flesta i branschen. Åke har jobbat i olika studios genom åren men var under lång tid även delägare i KHM Studio på Hornsgatan i Stockholm. Där gjorde under en lång tid nästan alla Sveriges dansband sina plattor och Åke var en av dem som skapade det typiska dansbandssoundet. I det soundet har ju närheten till countrymusiken alltid funnits. De flesta av dessa band kom då att få ett snarlikt sound vilket mycket berodde på mixningen, men kanske i första hand att det var samma musikanter på alla inspelningar oavsett vad banden i original hette. Skillnaden blev endast sångaren, allt det andra gjordes av proffsmusikanter. Så om ni kollar in de dansbandsplattor ni har i er samling så finns inga uppgifter om vilka som spelar på respektive låt. Ibland låter man köparen/lyssnaren tro att det faktiskt är bandmedlemmarna själva som spelar. Oftast är det dock inte så då de musikanter du hör är Rutger Gunnarsson, Lasse Welander, Hasse Rosén, Kjelle Öhman, Peter Ljung och några till! En del norska band gjorde sina plattor på samma sätt i Sverige, men inte heller det vill man tala om idag.  JL.

 

 

Jo Janne,
 

det var inte bara glögg och skinka du och Eva missade (eller slapp?) den 16 dec i Enskede.
Bland de c:a 30 minglarna av släkt och vänner fanns också den nya uppsättningen av Svengmans Collage som distrade sig till att framföra ett antal låtar - för första gången inför åhörare!

I Svengmans ingår numera  Magnus Wiberg, dobro; Lisbeth Lundahl, kontrabas; Peter Lundahl, mandolin/gitarr och kvar är Kenneth Friberg och Kjell Johansson, gitarr resp banjo. Vill ni se oss på bild så kolla in www.svengmans.info.

Svengmans Decolletage (Sussie, Rita & Susanne) fanns naturligtvis också på plats, men pga platsbrist så blev det dessvärre ingen linedance.
 

Vill redan nu passa på att propagera för
AFF's - Amerikanska Folkmusikföreningen - konsert den
10 februari i Farstateatern.
Där kommer följande svenska band att uppträda:

G2 Bluegrass Band - valda till Europas bästa BG-band 2007,

Grassride - med bl.a Lars Blom, Tommy Backström och Mats Haglund (mer än 150 års bluegrass-erfarenhet i det bandet).

Downtown Ramblers - från Göteborg och svenska mästare i Bluegrass 2007.

Steamboat Entertainers - håll-i-gång-oldtimegäng med Mange Norrman i spetsen.

Biljetter kan beställas direkt från AFF plusgiro 486 58 05-8, pris 150:-/näsa. Skriv tydlig avsändare eftersom vi skickar biljetterna per post.

Se www.amff.se för mer info. I konsertens paus håller AFF sitt ordinarie Årsmöte!
 

Den 29 december avhåller AFF sitt traditionella Christmas Breaking-up Jam. I år på Söderkrogen Bara Bistro Bar/Underbara Bar på Östgötagatan 33, Södermalm. Start kl. 19.00. Ta med instrument och sångrösten och HÄNG PÅ!

Önskar för övrigt alla "musiclovers" en GOD JUL och Gott Nytt Musikaliskt År!

Hälsn. Kenneth Friberg / AFF.

Ps Ni vet väl att Alison Krauss och Robert Plant (tidigare Led Zeppelin) är på Hovet den 16 maj. Biljetter på Ticnet!

 

Rydbergs Kräft & Räksallad

 

DalaNyss:

Webbupplagan av Country Post är uppe och innehållar bland annat mer eller mindre läsvärt Avesta Julcountryshow. Om country-SM 2007, en specialare med Red Jenknis för hans framgångar om sin ospelade violin! Effe har i sin krönika tagit till storsläggan. Porter till julen blir bra och Kjellbergs recensioner. adress: www.countrysweden.com välj där Country Post och det är nu nr 131. Ha en bra surfing o Gott Nytt Hår, (som Brundell brukar säga)

Björne i Smedjebacken

 

 

 

Hej Janne

Jag, Nicke Widen och Daniel Wigstrand kommer anordna en steelträff i Uppsala den 19:e januari. Det kommer vara en kostnadsfri träff
av det enklare slaget. Jam och snack samt en liten del med förberedda musikaliska övningar.
Kanske något att skriva om i nyhetsbrevet? Jag tror att din läsarkrets är större än det antal som läser svenska steelforumet.
Det vore såklart väldigt trevligt och du själv har lust och tid att närvara!

Mvh   Mathias Lundqvist

 

 

Citat:

Harusettpåtusan... Al Perkins kommer till Katalin i Uppsala den 29 januari och till TBA (?) i Skutskär två dar senare, den 31 januari. Jag vet dock inte om TBA är en förkortning eller om det är namnet på stället som de ska uppträda på. Är det någon annan som vet?

Slut Citat:   To Be Announced, används när fakta inte ännu är kända 

 

Mvh  Per-Arne Olsson CountryGazetten 

 

 

 

Howdy Janne:   TBA = To Be Announced !!
Vänligen,  Hank

 

 

Hej,

 

Angående bokstäverna TBA, så brukar de stå för en förkortning av To Be Announced på engelska, alltså att själva stället inte ännu är fastspikat!

 

Julhälsningar, Hasse från ett grått Helsingfors

 

 

Rydbergs Gormet Potatissallad med Purjo

 

 

 

Hej på sig, Lindgren!
 

Vill bara glädjande meddela att vi förunnas country music live även här i Sollefteå!

Jag och hustrun gjorde slag i saken och beställde stort julbord med Kentucky från

Östersund på scenen.

Minst 400 till hade gjort samma beställning. Matkön var stundtals lång som det värsta

freight train, men allt avlöpte väl. Hann precis med lutfisken innan Kentucky drog igång. Dans blev det så att en del ramlade in bland blomsterdekorationerna. Många gamla goa låtar med gamla goa gubbar!


Go´Jul!

Bertil Nordin

 

 

God Jul Och gott Nytt År till alla country älskare Pilar Dicenta

 

 

 

hej janne!
tack för alla intressanta nyhetsbrev under året som varit.
ser med spänning fram emot fler under 2008.  take care/
kristjan aunver i uppsala

 

God Jul & Gott Nytt (Country-)År  önskar

/geson,  Göran Gustafsson

 

 

 

Country Cream ber att få tillönska Hr Lindgren och

alla våra övriga vänner  GOD JUL & GOTT NYTT ÅR

n´ remeber - allways keep it country.....

 

 

Rydbergs Mimosasallad

 

Dale Watson Conjures Cash on From the Cradle to the Grave
By Bob Doerschuk

© 2007 CMA Close Up News Service / Country Music Association, Inc.

Högerklicka här om du vill hämta bilder. Automatisk hämtning av bilder från Internet hindrades för att skydda din integritet.

 

The story behind Dale Watson's From the Cradle to the Grave on Hyena Records begins with an improbable transaction during the last months of Johnny Cash 's life.

Two Johnnys were actually involved, both of them Tennessee legends in rather different ways. Cash, the seller, needs no introduction - and for a generation for whom being shot, crushed by a falling wall or facing an enraged bull while blindfolded might be considered entertainment, neither does the buyer, Johnny Knoxville.

Notorious as one of the visionaries behind the "Jackass" television shows and films, Knoxville actually knows as much about Country Music as he does about the hilarity of self-abuse. This helped usher him into music industry inner circles, where he eventually became friendly with the respected outsider artist Dale Watson, among others.

One of those others turned out to be Tommy Cash, who brokered the sale of a cabin to the young daredevil on behalf of his brother, the Man in Black.

"I never got to personally meet Johnny," Knoxville said. "But he knew his cabin was going to a Tennessee boy who did some kind of stupid crap in Hollywood."

Sometime after that, Knoxville called his pal Watson and invited him up to hang out for a while. It seemed like a good idea, especially if he could make use of the time to write and record some new material, so Watson agreed to spend a few days at the cabin while in town to perform at the Grand Ole Opry.

"So I text-messaged Johnny and said, 'Hey, what kind of format do you have up there?'" Watson recalled. "Johnny was like, 'What?' I said, 'Is it digital? Is it analog?' He said, 'Man, what are you talking about?'' I said, 'The recording studio.' And he said, 'There's no studio here. It's just a cabin.'"

Of course, opportunity is often the flip side of any particular problem, and so Watson called another friend, Charlie Boswell, who heads the Digital Media and Entertainment division at Advanced Micro Devices (AMD). For two years, they'd been talking about working together to record a Watson live performance; they'd just never considered doing it in a log cabin, until Watson invited Boswell to haul some gear up to that hilltop in Tennessee for a few days of tracking.

As Boswell and Kelly Stuart, AMD Operations Manager for Digital Media and Entertainment, hit the road from Austin, they called the celebrated recording engineer Chuck Ainlay in Nashville, who recommended various microphones for the session. Watson picked them up in town and then headed to the cabin for some intensive writing.

Over a three-day stretch he came up with 10 songs, all of them conceived solo except for "You Always Get What You Always Get," for which Gail Davies, Chuck Meade of BR549 and Chris Scruggs dropped by to co-write.

After wrapping each song, Watson taught it to his Lonestar Band, who were also enjoying the scenery at Knoxville's retreat.

By the time Boswell and Stuart pulled up the gravel road, Watson was ready to roll. "It was eight or nine in the morning," Boswell said, "and Dale met us at the door, carrying a shotgun and holding a Mason jar full of moonshine. But then he looked at his watch, and I could tell by the tone of his voice that this wasn't going to be a frat-house weekend. We were actually going to record an album."

The gear was unpacked quickly: some RME OctaMic preamps, a Mark of the Unicorn 896HD FireWire audio interface and AMD's Athlon Turion 64 mobile processor-based HP laptop computer. Within minutes the AMD guys had carried this compact cache inside and had their first look at what they had to work with.

"It really was a log cabin," said Stuart. "The beams and walls were very thick. The ceiling was low - maybe eight feet. And everything was tight: You didn't hear planes flying overhead or anything else from outside. There was a big fireplace . It was just like somebody's living room."

There was only one problem: With the smooth floor and tall windows, the sound might bounce a little too much. This was especially true of the drums, so the musicians and engineers went to work with what they had.

"Knoxville has this really nice white furniture in there," Watson said. "So we took the couch and tipped it on its side, to keep the drums out of my vocal mic. In fact, we covered [drummer John] McTigue with pillows and everything, bless his heart."

The microphone setup was similarly impromptu: a Shure SM57 poked into the pillows piled around steel guitarist Don Don Pawlak's amp in one corner, an AKG C451EB for fiddler Don Raby in another corner, maybe three mics on the drums. Watson sang into an RCA 44 Blackbird ribbon microphone. A Holophone Microphone System, containing seven separate heads, stood in the center of the room to capture the ambient sound in a 7.1 surround mix.

All of this was set up within two hours of Boswell's and Stuart's arrival on Friday, after which an all-night session began. Everything was recorded live, including the vocals. There were no monitors or headphones. To minimize bleeding, the musicians played quietly, with McTigue often using brushes rather than sticks on his drums. They cut complete takes only; if something didn't feel right, they'd start again from the top and play it through to the end until Watson announced, "That's a keeper."

Not surprisingly, Cash's spirit haunts much of the music they laid down that weekend. This was, at first, exactly what Watson hoped would not happen. As much as he reveres Cash and his work, he has struggled, especially in the early stages of his career, to acknowledge that influence while also defining his own distinctive sound.

"The first song I wrote in that cabin was 'Justice for All,'" he said, referring to the track that opens From the Cradle to the Grave. "I kept thinking, 'This is boom-chicka-boom; I want to stay away from this.' But for some reason I felt compelled to keep it like that. I may be stepping way over my boundary here, but I think Johnny would have agreed with this song."

That rhythm, as well as the harmonized horn parts that were overdubbed later at Ray Benson's Bismeaux Studio in Austin, do in fact echo "Ring of Fire." "That was unavoidable," he insisted. "There's no way I could have written 10 songs in three days without some sort of creativity in the air, but it was in my head that Johnny owned it. That definitely affected me, just being there. I even got a Roy Orbison feel with 'It's Not Over Now,' maybe because Johnny loved Roy so much."

But as the musicians wrapped up their work on Sunday night, and after everyone had loaded up and driven back down that hill toward wherever they were bound, Knoxville sensed that Watson had left some of his spirit behind too.

"After Dale and his band had cleared out, my friend Gary Leffew, who was the world champ bullrider in 1970, stayed in the cabin with his wife," he said. "I was telling Gary how to set up the place, how to turn the water on, where the gun was . And I told him to enjoy some moonshine as well. Gary said, 'What moonshine? There ain't a drop here.' I assured him there was because I had at least 10 gallons and there ain't no way that Dale and his band could've drunk that much.

"'Oh, there's a way, Knoxville. [They] done drunk it all,' Mr. Leffew said. And that's OK because we got a great album out of it, that's for sure."

On the Web: dalewatson.com

 

 

Om ni har slut på ideér på julklappar så köp
”Hello Sweden, I´m Johnny Cash”
skriven av Börje Lundberg och Lasse Lindfors. Förlag Reverb.

 

Blir ni sedan hungriga av allt läsande så åk till Timmermansgatan 35
en vardag efter jul och käka lite indisk lunchbuffé på Maharajah. Sanslöst gott!
Ring först och kolla att det är öppet i mellandagarna 644 55 75  
Är ni i trakterna av Kungens Kurva så ta er till Restaurant Thai som ligger bakom City Gross nästan inne i skogen. Ni får er en riktig supermåltid för 65 bagis.

 

Tack Thomas Buskhagen för alla fina utgåvor av Mr Music Country jag fått under året. Den senaste i raden kom igår och den innehåller som vanligt stark country med lite touch av jul. Här finns artister som Leland Martin, Justin Trevino & Heather Myles, Tommy Alverson, Pam Tillis, Tracy Lawrence och många fler. Beställ prenumerationen på 031- 734 37 30.

 

Till sist: mina sista Country, country music på Radio Lidingö 97,8 kommer att sändas tisdagen den 25 december och lördagen den 29 december. Sen är det slut efter 8 år på stationen. I år har jag sänt mina program alla 52 veckor inkl. repriserna då jag inte de senaste åren gjort några sommaruppehåll. Alltså 90 minuter x 52 är 4.680 minuter och inklusive alla repriser på lördagar blir det 9.360 minuter med countrymusik. Därtill har jag åkt varje vecka från Skärholmen till Lidingö för att ladda MD-spelaren med nya program. Sträckan är ca. 3,5 mil fram och åter och för allt det här har ingen ersättning utgått. Det har varit ett helt frivilligt arbete som för det mesta varit väldigt skojigt, speciellt för några år sedan då jag körde allt direkt ut i etern. Men eftersom mina förutsättningar har förändrats lite så tar jag nu det här steget och slutar med mina program på Radio Lidingö 97,8.

 

Och här tar Nyhetsbrevet slut för idag! Men jag kommer åter på söndag som vanligt!

 

Janne Lindgren

 

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev nr. 099  (  3 sidor)     23 december 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 

Då närmar vi oss julafton med stormsteg och jag vill till att börja med sända ett tack till alla som skickat julkort i form av email och vanliga kort med posten. Tyvärr kan jag inte publicera alla julkort jag fått per email då bilder bara ställer till trassel för mig.  

 

Det har inte kommit in så mycket nyheter om countrymusik men jag sänder det jag har. JL.

 

 

Hej Janne och alla ni andra som har nöjet och glädjen att ta del av country news och annat som debatteras i nyhetsbrevet som anländer via email varje vecka.

Janne, du ska ha en stor eloge för ditt stora engagemang för country musiken i Sverige.

Vi i Highway 40 vill önska dig och alla nyhetsbrevsläsare en riktigt God Jul & Gott Nytt År

Don´t forget to visit the countryband Highway 40 homepage
http://www.highway40.just.nu  
Email: highway40@just.nu

 

God jul och gott nytt år till dig och din fru önskar familjen Grönlund,

Elisa, Anders, Love och Vendela

 

En God Jul Janne o tack för alla nyheter det här året.  Peter Ivansson

 

 

VARMT TACK TILL ALLA SOM JAG MÖTT UNDER ÅRET, ALLA SOM KÖPT SKIVOR, FÖR TREVLIGA MAIL, FÖR GOA KRAMAR OCH VÄRMANDE ORD!
TACK FÖR ATT NI FINNS, NI ÄR UNDERBARA!

 

EN RIKTIGT GOD JUL & ETT LYCKOSAMT 2008!

 

önskar

CINA SAMUELSON

 

 

Hej Janne!

Synd att du slutar med dina program i Radio Lidingö, jag förstår att det är krävande.
Hoppas du fortsätter med nyhetsmail!

God Jul önskar jag dig och Eva
Lasse Rune

 

 

Och här några rader från Christer Rosenkvist………..

Tack Janne for tipsen !
Ojojoj, framme efter 23 timmars resa...2 timmar sen innan take off plus mellanlandning
i rejkjawik med en sjuk passagerare och tankning innan ankomst till Toronto. Skruttig i
magen, trasig toalett och emigrationskontrollen var bara to much !
Med de orden vill jag
Kristine och Barbara wish you a Merry Christmas and a happy New Year ! 
Chris. 

 

 

Hej

En komplettering till senaste nyhetsbrevet:
Al Perkins kommer till Holmarna i Skutskär den 31/1.
www.holmarna.com hittar man följande uppgift.

Torsdag 31/1  Six Pack Holiday med Kevin Montgomery & Al Perkins  Kl: 19-21 (Country)

Väl mött, ta gärna Upptåget från Upplands Väsby till Skutskär t o r!

Göran Ohlzon
FOLKRADION 96,4 www.folkradio.se   studion@folkradio.se 

 

 

Hello fellow players,

 

I didn’t mean to be a steel guitar collector.  It sort of snuck up on me.  I had always been the kind of guy who would sell anything he had, sometimes for profit, quite often not.  Over the past few years though, I have gotten some guitars in the store that I knew I could never duplicate or may never see another one.  This could be because of rarity or because of price. 

 

I have realized though that there is such a thing as a collectible steel guitar.  The Emmons wrap-arounds, because of their tone, lightness, ease of parts and maintenance are near the top of desirability for serious collectors.  Probably within the next twenty years, any push pull Emmons will be fought over at high prices.

 

Bigsby seems to be the pinnacle of desirability for steel collectors.  The 10 string models with pedals being the highest as they are in the shortest supply.  The wood neck models being worth a little more than the aluminum, again because of the smaller quantity built.  However, anything with this magic name on it will command any collectors attention. 

 

When it comes to Sho-Bud, there were thousands of Professional, Pro I, Pro II, Pro III and Super Pro models manufactured.  These, along with the LDG models are not rare, with over 35,000 being built.  They are old and they sound fine.  The condition of many was pretty poor and originality is not good on most of them so I don’t really look at these as collectible guitars.  However, the original Permanent from ’57 to ’64 are extremely desirable, collectible and becoming valuable.  The ’66 through ’69 Baldwin Crossovers really have no value to the player or to the collector and this will probably be the story forever. 

 

Then there was of course the most collectible Sho-Bud guitar, the Super Pro II Old Hickory model built only in 1984.  With only seven of these original SP2’s manufactured, being extremely playable, with great tone and dependability, these are unquestionably Sho-Bud most collectible, rarest guitar ever.

 

What makes you a collector?  What accidentally made me a collector was having guitars become available to me that I wanted bad enough that I wouldn’t sell them after I got them.  Sure I’ve sold several that I really wish I hadn’t and I don’t want several of each model, but I do want as least one of each of my favorite guitars.

 

This desirability was imprinted upon me quite possibly as a child watching my heroes play these guitars.  Bud Isaacs on his Bigsby, Jimmy Day on his wood end, double eight Permanent Sho-Bud and Buddy playing his double nine Sho-Bud with Ernest Tubb and then Jimmy Crawford, Weldon and Stu playing their Emmons PP’s.  These are images you carry throughout your life, sort of like when you’re a little kid and you see your first ’64 GTO four speed explode from a traffic light that just turned green, in a big blue cloud of tire smoke.  About all you can say is “Wow, I gotta have one of those some day.”

 

Some things you just never forget.

 

These are really the finer things in life.  Why should you deprive yourself?  It’s only money!  Wouldn’t you rather die with a paid for steel guitar collection or possibly a great car or gun collection that you love every piece of than have a bank full of money to ruin your kids life with?  Think about it.  There’s something in your mind that you’ve grown up wanting.  Maybe you’ve already had one or two and been sorry that you’ve sold them.  Possibly they cost twenty five more times today than they did when you had your first or second one. 

 

Like myself, I can’t and won’t go out and buy a half a million dollar AC Cobra since the first one I bought in 1970 only cost me $5000.  However, I think I like my old Bigbys and old rare Sho-Buds just as much as I liked the cars anyway and they are still a lot less money.

 

We all have these things in our mind that we would really like to have, some of them are kind of hard to get, but should we really let that stop us? 

 

Our featured steel player this week is the great Mike Jones who worked with Barbara Mandrell for 22 years.  You know he has to have some things going to work with the Do-Rights as Barbara called her band.

 

I’ve always known Mike was a great player and there’s a lot of proof circulating today to this effect on YouTube, MySpace and any steel guitar show where he shows up.  You can see a guy with dexterous fingers and a great memory for complicated parts and chord progressions. 

 

Mike is not mentioned as often as he should be when great steel players are discussed and not only is his playing a great attribute, but remember, he worked for Barbara for 22 years which shows you what a wonderful employee he must be.  Mike’s smooth personality that exudes intelligence, great consideration for others and a brilliant sense of humor, makes him more than a great pleasure to be around. 

 

Since Barbara dissolved her band a few years ago, Mike has been working in Nashville as a studio steel guitarist with a few shots on the Opry, several steel guitar club shows and pulling in big money as a computer analyst/advisor/tech for Macintosh computers.  Don’t forget this great player when you’re talking about the best.  Mike “Cookie Monster” Jones.

 

Your buddy,  Bobbe Seymour

 

 

Då återstår bara att önska er alla en

God Jul och ett Gott Nytt År!

 

Janne Lindgren

 

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev nr. 100  (  2 sidor)    27  december 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

Så var då juldagarna över men ni vet väl att julen vara väl till påska! Tro´t om ni vill! Men så står det i visan.

 

Jag har den senaste veckan erhållit tidningar från KK, SCMC, SCC och Svenska C&W-klubben och tänker redogöra lite om innehåll m m i detta Nyhetsbrev.

 

Men först lite annat! JL.

 

Tack för dina countryprogram, Janne!

Mycket country på Radio Lidingö 97,8 ändå!

Ett stort tack för dina många countryprogram på Radio Lidingö 97,8! Tråkigt att du slutar med ”Country, Country Music”, men jag förstår dig. Åtta år är en lång tid.  Men både jag och alla andra lyssnare kommer att sakna dina program på tisdagar och lördagar.

Men...Radio Lidingö 97,8 kommer definitivt inte att vara utan countrymusik! Både i den s.k. melodiradion och i andra program spelas mycket countrymusik! Undertecknad spelar t.ex. ofta countrymusik i programmet ”Go´morron Lidingö”, som sänds varje tisdags- och fredagsmorron kl. 7,00-8,30. Och då och då dyker det också upp en countryartist som gäst i studion. Så bor du i Stockholm med omnejd eller har vägarna dit eller förbi, så ratta in Radio Lidingö 97,8!

/Göran Geson, programledare på Radio Lidingö 97,8

 

 

Hej!

Här kommer info om Bear Family´s januari releaser.

Jag brukar bara lägga in nyheterna på min hemsida men något så efterlängtat som en Frankie Miller box måste man ju bara uppmärksamma särskilt. Att det dessutom ges ut en ny stor Merle Haggard box samtidigt gör det ju inte mindre intressant.

Allt finns på bif fil. Jag tar givetvis upp förbeställningar.

 

Hälsn / Hasse Häggström

 

 

Hallå Janne! Hoppas du fått alla de klappar du förtjänar? Du kan väl vara bussig och tipsa alla som vill skölja bort de sista julmatsresterna med en tappad öl, först Bayou www.bayou.se  på Hi Jazz (järnvägskrogen) i Uppsala den 29.12, cajun, rockabilly o vintage country och sedan Cajun Hurricane, www.cajunhurricane.se  på Big Ben den 7, 8 jan två kvällar med Zydeco, Cajun o Country, 21.00 ca - 24.00. Välkomna! //Christer Åberg

 

  1. Kountry Korral är en ypperligt bra countrytidning som borde finnas hos var och en som gillar musikformen. Här finns allt från ”pure country” till lite modernare former och även western swing och bluegrass. Allt är tryckt på fint glansigt papper på ett riktigt tryckeri. Från innehållförteckningen kan vi bl a hitta artiklar om Porter Wagoner, Mark Chesnut, Gene Watson, Swingin´ with Lillies och mycket, mycket mer. Här finns också massor av bilder av god kvalitet – några i färg - och så lite historia om Oklahoma. Med tanke på att texten i hela tidningen är av det mindre slaget, alltså storleken på bokstäverna, så har KK ett enormt stort innehåll. Prenumeration sker genom www.countrysweden.com
  2. SCC-Nytt kommer från Smålands djupa skogar och är kopierad i en bättre kopieringsmaskin eller typ snabbtryck. Om klubben satsade på en lika glassig tryckteknik som KK så tror jag att den lätt skulle konkurrera med densamma. Men innehållet är det verkligen inget fel på. Här finns artiklar om Hank Thompson, The Tennessee Waltz King, Mark Chesnut, skiv- och bokrecensioner och mycket mer. Även i denna tidning får vi ”pure country”, western swing, bluegrass och en del modernt typ Calaisa. Textstorleken är ungefär i stil med KK och bilderna är också helt okej. Alltså, väldigt mycket information. Vill ni kontakta klubben så är adressen www.smalandscountryclub.tk 
  3. Tidning nummer tre är Gazetten från Stockholm Country Music Club och är en tjusig trycksak men med mycket mindre innehåll än de två ovanstående. Här finns t ex inga artiklar om amerikanska artister förutom en sida med Garth Brooks då man satsar allt krut på hemmamarknaden. Eller vad sägs om 8 sidor från sommarens amatörtävling på Sälens Högfjällshotell, 4 sidor från en countryfestival i Linköping m m.  Därtill är textstorleken av modell större - tack för det då den är lättläst och går fort att läsa – så egentligen blir det inte så mycket information vi får av tidningen. Många bilder finns i Gazetten och är av typ ”skolklass på resa” så här finns mycket att jobba på under nästa år. Att bröderna Ryttman kommer tillbaka som redaktörer är väl inte att tänka på? Kontakta klubben genom www.scmc.se 
  4. Krutstänket är en typisk klubbtidning och görs av Svenska C&W-klubben i form av kopierade blad. Här ligger nog ambitionen mer på att göra en tidning med information för medlemmarna om vad som händer/hänt i countrySverige. Christina Birgell är en stor entusiast och har gjort mycket gott för landets countrydiggare och brukar utan ersättning hjälpa till att sälja CDs åt artisterna utan krav på ersättning. Kontakta klubben på www.birgell.com

 

Det var allt för idag men glöm inte att lyssna på sista programmet Country, Country Music på Radio Lidingö 97,8 lördag 15.00. Därefter tar jag en lååååång ”time-out”!

Ha nu en fin helg så hörs vi på söndag igen.

 

Janne Lindgren

CountryMusicSweden

A  nonprofit organisation to promote country music

Sveriges hetaste nyhetsblad

Email: countrymusicsweden@comhem.se  HomePage: www steelguitar.nu

Nyhetsbrev 101   ( 4  sidor)   30 december 2007

Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar.

Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på   http://country.vingar.se eller www.vingar.se

 

Här kommer det sista Nyhetsbrevet för i år och det hann bli 101 stycken under 2007. Jag skickar breven till nästan 500 countrymusikintresserade personer två gånger varje vecka och i flesta fall kommer de fram. Jag har provat att inkludera bilder i breven men det har inte fungerat tillfredsställande.  Innehållet står ni det mesta för själva tillsammans med mina kommentarer och en del artiklar. Jag har undvikit att kopiera artiklar från tidningar då där alltid finns ”publishing rights” att ta hänsyn till. Jag har inga ambitioner att vara först ute med nyheter eller ens försöka att få med allt som händer beträffande countrymusik i Sverige. För övrigt så får jag mig tillsänt en hel del material som inte är country i min mening. Sånt tar jag aldrig med!

 

Så har jag då efter mer än 8 år avslutat programmet ”Country, Country Music” på Radio Lidingö 97,8  Det har varit roligt att spela countrymusik för er som lyssnat, men känner nu att jag inte riktigt orkar göra program varje vecka och framför allt inte åka den långa vägen från Skärholmen till Lidingö. Tack alla lyssnare och ett speciellt tack till Radio Lidingö för den fina avskedspresenten jag fick. Vill ni läsare se vad som händer på stationen så gå in på www.radiolidingo.se  Glöm sedan inte att bl a Radio Haninge 98,5  sänder countrymusik med Göran Adolph på tisdagar.

 

Här kommer årets sista nyheter! JL.

 

Hej Janne!

 

Visst finns det mycket att jobba med vad det gäller Gazetten, och bilderna i detta nummer blev katastrofala då dom blev näst intill kolsvarta vilket dom absolut inte skulle bli men det blir det ändring på tills nästa nummer vad som gick snett denna gång är oklart men tokigt blev det. Vad det gäller tidningens innehåll så skriver jag om de evenemang som jag besöker och kommer så att göra i fortsättningen också tills någon har nåt annat att komma med, för skribenterna är lätträknade vilket också gör att tidningen blir ganska enkelspårig.

 

Sen gäller det att ta åt sig av kritik som är befogad och vända den till nåt positivt.

 

Ha en god fortsättning på det som återstår av 2007 och ett gott nytt 2008.

 

Per-Arne Olsson, SCMC/CountryGazetten

 

Många äro de som inte kan ta kritik även om den är befogad. Sverige består till största delen av en massa ja-sägare. Jag hör inte till dem utan försöker alltid att spegla verkligheten oavsett om den är bra eller dålig. För detta får jag själv en del kritik men tar det hela med en nypa salt då det ändå i slutändan endast är mina personliga åsikter jag framfört. Jag tycker att du Per-Arne har en rätt inställning i det du skriver. Lycka till i fortsättningen med Gazetten!  JL.

 

något som du lärde oss countryälskare.

din version av härlig är jorden är en värsting.

men det finns fler låtar som du har gjort.

Jag har flera cd-skivor är du medverkar med kända musiker.

och man hör alltid vem som spelar steel.kram. Ragge/Solna.

 

Tack Ragnar för de orden. Det stämmer att du kan höra mig och min steel på otaliga skivor som givits ut de senaste 50 åren. Jag har medverkat på ca. 5.000 låtar med artister som Vikingarna, Lasse Stefanz, Thor-Leifs, Målle Lindberg, Matz Bergmans, Ronander, Candis, Jenny Jenssen, Fernandoz, Jard Samuelsson, Lasse Berghagen, Martin Nilsson och många, många fler. Inte heller att förglömma tidigare saker med Gunnar Wiklund och AnnLouise Hansson som jag även turnérande med under många år.  Tyvärr slarvar skivbolagen ofta med att sätta ut medverkande musikanter. Men det har aldrig varit en viktig sak för dem och SAMI som är musikanternas organisation har aldrig tagit den uppgiften till sig.

 

 

God Jul & Grått Nytt Hår på er, kärva gamla countrykämpar!

Nu ligger litet nytt från senaste KK under egen rubbe på http://countrydalarna.forum24.se vilket ni väl kan puffa för i era respektive nyhetsmails. Det vore kul att få bättre fart på vårt lilla countryforum, och det blir det säkert om folk bara lär sig att det finns och hittar dit, så sprid det gärna även du i dina furuviksmails, Kjell.

Hdg!  Anders

 

Tack Uffe Edefuhr för den fina julskivan jag fick strax innan helgerna. Julsånger på steel och framför allt bozouki är väldigt ovanligt. JL.

 

Hello fellow players,

 

This newsletter is primarily aimed at the steel players themselves.  There seems to be a deficit in the general approach to steel guitar in the attitude we have in trying to be good players and musicians. 

 

We’re always talking about how fast we can play and how we have to have knee levers installed to play the latest lick, but we are missing one of the most important things of all.  It isn’t the licks or the intricate chord progressions a lot of times, but rather if we know the material or not. 

 

I’ll never forget as a youngster working in the great western swing bands in the west and Midwestern United States.  I would go to the band leader, ask for a job and his immediate and first question was, “Do you know all the tunes?”

 

I’d say, “What tunes?” and the reply would be “We need somebody that knows all the standards.”

 

They would also include saying something like “The trouble with all you young guys under forty is you can play a million miles an hour, know every lick in the world, but you don’t know any songs.”

 

Sure enough I’d get hired, get on the bandstand and have to stumble through such standard tunes as “Back Home In Indiana”, “Anytime” and “Under The Double Eagle” which are all standards in western swing.  Of course, I already knew most of the standards in country music, but when you go to work with a great band with great old players, you had better know the great old standard swing tunes of the ‘40s and ‘50s also.

 

Songs like “Flying Home”, “Stardust”, “Chances Are” and “Body and Soul”.  Great bands from all eras styles have musicians that know the standards from many different fields, especially western swing, the big band era and naturally all the country standards.

 

What difference does it make how well you can play, how good your tone is or who you’re related to if you don’t know the material that you are asked to play?

 

This doesn’t necessarily apply to the musician who works very seldom or just works the VFW with the same group every Saturday night and playing the same songs over and over, but if you’re trying to make a living as a professional musician, working for different singers, in different bands, you had better know an awful lot of material.

 

Some things just come with age and experience and knowing vast amounts of songs from different eras and different styles of music are some of these things that come from years of experience, granted, but as a young player, you can insure the fact that you will obtain constant work and job security if you can play songs like “Here Comes That Rainy Day Feeling Again”, “Tangerine” and “Dancing In The Dark” along with “Orange Blossom Special”, “I Walk The Line” and “Together Again”.

 

You might say “Where do we learn these tunes?”

 

There are some illegal publications called Fake Books or Musicians Books that have all these songs in them but they don’t really pay royalties to the writers and then of course today with XM, Sirius and the internet, you can learn material very inexpensively.

 

The next time you sit down to practice and you say to yourself “Well what am I gonna practice?  I know about every lick there is.  I’ve played the intro to “Way To Survive” “Look At Us”.  Your time might be better spent learning something that will get you out of a bind next time you sit in with a band, sub for your favorite steel player in his band, or audition for a great band.

 

Learn material.  Don’t be stumped.  Learn songs.  Know songs.  Remember again, it doesn’t matter how well you play if you don’t know the material.

 

I remember recommending a great playing young steel player to Billy Gray when we was fronting the Hank Thompson western swing band in Oklahoma many years ago. 

 

I said, “Billy, this kid is great.”

 

Billy’s reply was, “Yeah, but does he know any tunes?”

 

I still have problems in Nashville hiring bass players who play great, I guess, but don’t know many songs except the ones they sing themselves and stumble around the rest of the night.  They’re selling themselves as bass players, but yet, don’t know standard material.

 

Be a well-rounded professional musician.  Spend your practice time learning great tunes.

 

Doyle Grissom is my spotlighted steel guitarist this week.  Probably the most famous for his intro on Randy Travis’ hit song “Nineteen Eighty Two” and now working with the glorious Jimmy Buffet organization.  Doyle has worked with many Nashville stars over the years, is very quiet and laid back, but a good steel player with a very smooth and easy going personality. 

 

I first met him when I moved to Dallas, Texas and was setting the guitar company which was soon to become the fabled MSA company.

 

Doyle was our number one, very first customer to receive a guitar.  A single ten on a double body, three pedals and two knees if I remember.  This was 1963 and the reason for the double body was not my ability to see into the future and to forecast the popularity of the Lloyd Green Sho-Bud, but rather, it was the fact that I had not designed the single neck end castings yet.

 

Doyle traded this guitar back in after a couple years and we built him a double ten.  Not long after this, I left the company and moved to Nashville and so did Doyle.

 

Doyle is still a good friend and customer today and has two GFI guitars for his traveling and recording duties with Jimmy Buffett.  If you have a change to see the Buffett show, be sure to go up and say hello to Doyle and tell him you know some deep dark secrets about his past.

 

He is a wonderful player, recording engineer and all around good friend of the steel guitar community.

 

Your buddy, Bobbe Seymour

 

 

Så har också AFF-tonbladet kommit i min brevlåda. Denna lilla tidning innehåller trots sin litenhet en hel massa text och bilder varav några t o m i färg. Bra jobbat Bobby och Kenneth. Vill ni läsa om bluegrass och old-timey så kollar ni  www.amff.se

 

I kommande Nyhetsbrev ska jag titta till respektive hemsida så får vi se om de har uppdaterat dem eller inte. Några klubbar har ju hittills varit mycket svaga på att hålla sina sidor med färskt material och det är knappast kul för medlemmarna. Men om medlemmarna då är passiva och inte bryr sig så spelar det kanske ingen roll.

 

Nu återstår bara att önska alla som läser mina Nyhetsbrev ett

 

Gott Nytt 2008!

 

Janne Lindgren

 

PS. Rydberg röror är goda även 2008! DS.

 

Tillbaks till nyhetsbrev!

Till nästa sida med nyhetsbrev!
Till föregående sida med nyhetsbrev
Till countrysidan
Till huvud-domänen vingar.se