Country Nyhetsbrev
A nonprofit organisation to promote country music |
Nyhetsbrev
från Janne Lindgren & CountryMusicSweden FYLLDA MED BRA INFORMATION Gratisprenumerera ! Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nu |
Ur innehållet: # 01 Country från Avesta-festen på YouTube # 02 Jill Johnson & country # 03 Janne har av misstag råkat radera steel-pickers i adresslistan # 04 Country 26/1 i Carlshamn # 05 AFF - Amerikanska Folkmusikföreningen - anordnar konsert den 10 februari i Farstateatern # 06 G2 lirar bluegrass TV4 Nyhetsmorgon 21/1 # 07 Carlshamn Country Festival 31 maj # 08 AFF - Amerikanska Folkmusikföreningen - anordnar konsert den 10 februari i Farstateatern # 09 Kriztina Åhs gästar Radio Lidingö 8 febr |
Nedan lite läckra instrument Janne
just fått in! Fast jag inte lirar själv så vattnas det i munnen... hihi.... Blev tvungen att knappa in http://angelalidin.com och på video se och höra henne kompad av bl a Janne på steel. Musikaliskt och svängigt värre och härligt att se Jannes snabba musikaliska fingrar lira så det nästan stänker... / Per-Uno |
|
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev 001 ( 2 sidor) 3 januari 2008Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på http://country.vingar.se eller www.vingar.se |
Nytt år och nya förutsättningar! Årets första Nyhetsbrev kommer här och innehåller inte så mycket nyheter men dock några mail. Som vanligt kommer jag att skicka ut mina brev två gånger per vecka under året. Vill ni inte ha dessa så sänd mig ett mail direkt. JL.
Howdy Janne med vänner och ett GOTT NYTT ÅR tillbaka från oss i Linköping. Tyvärr har vi varit tvungna att ta en paus i vårt utövande bl.a. p g a sjukdom. Vi siktar dock på att vara tillbaka innan sommaren 2008.
Kjell Törnlund
hej,
janne & tack för du gjort intressant mail-läsandet roligare under 2007!
Hej Janne och alla andra.
Vill bara önska ett gott nytt år och ser fram emot alla nyhetsbrev 2008. Ska nu boka biljetter till Willie Nelsons konsert i Malmö 27/4. Också en sak att se fram emot. Michael Axelsson
Hej Janne.Tack för trevliga nyhetsbrev för året som har gått. Jag önskar dig och Eva ett gott nytt år. Hälsningar Janne-steel Kramfors.
Hej Janne!
Vill passa på att önska dig och Eva en god fortsättning samt ett riktigt gott nytt år, samt tacka för alla trevliga utskick som du gjort och gör.
Hare bra, Peter
Hej! Vill berätta att jag lagt ut flera countryfilmsnuttar på YouTube.
Dels
från årets country julshow i Avesta med
Sedan en
del gammalt från 70-talet bl a med
Genom
att söka på hanshaggstrom på YouTube får man upp alla. Hälsn/Hasse Häggström hans@haggstrom.info
Country 2008
Någon undrar kanske vad väntar du dig av det kommande country året 2008? Ja, säg det? Lättare svara på vad man kommer att sakna från country året 2007. Det blir givetvis främst att man kommer sakna en viss Janne Lindgrens sändningar från Radio Lidingö.
Programet kan hända lever kvar, men jag citerar den kände poeten Alf Henriksson " världen förändrar sig från dag till dag, men ibland blir den aldrig densamma mer" slut på citat.
Tack Janne för alla dina fina program från Radio Lidingö
Bosse
Tack för all uppmuntran Bosse och alla andra. Förhoppningsvis kommer countrymusiken att sprida sig ännu mer i Sverige – som jag jobbat med sedan slutet av 50-talet – och det är väl både bra och dåligt. Bra att folk får upp ögonen för vår musik, dåligt att så många grupper och artister kallar sin musik country trots tydlig avsaknad av densamma. Synd att de artister som kallar sig country inte lever upp till detta. Synd att inte fler festivalarrangörer är mer kunniga och försöker hålla det hela country. Men sånt får vi i år tyvärr leva med i ännu större utsträckning än tidigare. Undrar hur CMA-galan ser ut i höst? Tur att Bear Family finns som talar om för oss hur det en gång var. Och tur att sidan snart är slut så jag slipper klaga på mer saker. Hälsningar, Janne Lindgren
|
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev 002 ( 3 sidor) 6 januari 2008
|
Hej därute! Hoppas helgen varit fin och inte alltför kall. Snön smälter just nu i Stockholm men en sak är jag säker på, det kommer mer av den varan framöver. Läste just Expressens artikel om Jill Johnson där hon påstår att hon är för gammal för att satsa på en karriär i USA! Ja, ja, men det kanske är så att hon upptäckt att det finns tusen artister i det landet av samma klass som hon, men som heller aldrig kommit så långt. Att komma som ”invandrare” till USA och tro på en karriär där – oavsett ålder och kvalitet – kommer nästan alltid att sluta som en dröm. Många har försökt och lika många har misslyckats. Jill Johnson påstår att det fortfarande finns en dålig klang i ordet country vilket jag absolut måste dementera. Så var det en gång, men de senaste 10 åren har den trenden vänt och nu vill alla kalla sin musik country, ja även du själv Jill. Men det gäller ju inte bara att kalla sin musik country, den måste även låta som countrymusik och inte som vilken poplåt som helst. Vi – de hårdkokta fansen – som du kallar oss har inte så stora skygglappar som du tycks tro, men vi vill att det som kallas countrymusik också ska låta som countrymusik. Trots detta så kommer du säkert även i framtiden få jobb på olika countryfestivaler, inbokad av mindre nogräknade festivalarrangörer som tycker det är häftigt att umgås med kändisar. Här lite nyheter! JL.
Hej Janne.
Vill önska dig ett riktigt gott nytt år och hoppas du får vara frisk och må gott.
Stort tack för det här året och för ett alltid lika givande och roligt samarbete.
Hälsa familjen.
Stor kram Carolina.
En fantastisk radiokanal mitt i allt flabbpladder (som präglar t o m delar av P1 nu för tiden) och som oftast kör fantastisk ol'time, vintage country och gammal akustisk blues är Stockholms närradio på 95,3 megahertz. Dessutom: Bayou på Big Ben må 7 o ti 8 jan: www.bayou.se fina häls, Christer Åberg Kul att det kommer fler stationer i Stockholm som spelar country. Stockholm har 23 närradiostationer och det finns säkert fler av dem som skulle vara intresserade av att sända countryprogram. Är du sugen på att bli DJ, kolla med någon station i din närhet. Och kolla vad jag hittade i dagens Expressen. ”Dagens Ros till Peter Ahlm på Radio Viking för hans countryprogram. Signerat Altti och Karin i Huddinge” JL.
Hej och Gott Nytt År Janne och ett stort tack för nyhetsbreven under det gångna året, hur orkar du? Det här mejlet fick jag av en icke Country intresserad kompis, så jag tänkte att det kan vara av intresse för dig om du inte redan sett det! Passar i övrigt bra ihop med det Nashville Thrash av dagens datum, men kanske jag var litet elak nu...... Hasse Unbelievable. The blond shown here is Kelly Pickler who was on American Idol,and is now a Country music star????? Truly one of the world's wonders. How she has gotten to this point in her life is a wonder. It's final!! They've discovered the dumb blonde ALL the jokes are made about!!!!!!!!!! I truly believe this chick would use white-out on her computer screen! Click on the link Http://www.biertijd.com/mediaplayer/?itemid=4702
Hej
Janne! Har ingen aning om varför du inte kunde öppna ditt mail. Ingen annan har hört av sig denna gång. Kanske ingen fick mitt brev? Men om du kollar www.vingar.se så finns allt att läsa där. JL.
Hello fellow players,
I would like to start the newsletter off this week by acknowledging several of the world’s finest steel guitar players and I mean the great players in the wonderful country of Canada. I haven’t really overlooked Canada as producing great steel guitarists, it’s just that I always thought of them as being so close that I didn’t look at them as being any different than the American players.
However in a phone call this week, someone asked “Why don’t you ever mention us Canadian players?” Then it hit me like a ton of bricks how much we all in America think of the great Canadian players.
Many great players in the northern North America have moved to Nashville and are professionals here. The first Canadian that comes to mind of course, that I met many years ago is Neil Flanz and most recently, a kid terror that is setting all of Nashville on it’s ear, is the great young Randall Curry. Of course we’re all familiar with the very famous standard players who are working very hard amongst the Canadian ranks to teach, promote and be of great service to players the world over.
Toronto seems to be a hot-bed of thriving steel guitar and there are some wonderful steel guitar builders also north of the border. Eddie Fulaka and Wayne Link come to mind immediately, but I have seen some other great products being manufactured in Canada also.
I really don’t want to get into mentioning a lot of steel players names that I would like to here because I know I would leave out someone inadvertently, but what I along with the steel players of Nashville would like to do, is salute the great players of Canada and let them know how much we respect their ability.
I just got a nice call from Darryl Davidson thanking us for not forgetting the old guys, meaning the original players of steel guitar who were so great and the big bands and wonderful swing of yesteryear. Compliments and feedback from this newsletter are valued highly as you readers are really the ones who guide what goes into the newsletter.
It’s nice to know so many of you care about the history of the instrument, we can all guess where it’s going in the future and it truly seems as though the future is extremely bright. I feel that standardizing the tuning is one of the big things that will help steel guitar become the standard instrument that it needs to be.
I saw a post on the forum a couple of weeks ago that was entitled something like “If we all tune the same, there won’t be enough variation in what we sound like as individuals”. This idea is so stupid that I couldn’t even read the post. Ever notice how every saxophone is made the same, but everybody plays it different. Every piano is tuned the same, but there is a lot of difference between Floyd Cramer, Oscar Petersen and Liberace.
Guitars are all tuned the same but they all sound different when you put them in different players hands. Is it hard for you to believe that James Burton and Chet Atkins used the same tuning? Jerry Byrd and Curly Chalker both used C6th. The next time you want to add two or three knee levers or pedals and do something extremely weird in your basic tuning, it might be a good idea to totally think through the situation.
All you’re doing really is moving the same thing around and putting it in different places. Remember, no one knows and can play everything that’s on a simple six string C6 tuning.
Your buddy, Bobbe Seymour
Tänkte ni nu på en viktig sak vad Bobbe skrev? I feel that standardizing the tuning is one of the big things that will help steel guitar become the standard instrument that it needs to be. Och det är vad jag har predikat i många, många år senast som svar till några experimentgubbar som skriver på det svenska steelforumet. Standardiseringen skapar en trygghet med instrumentet och suddar bort all mystik som ibland figurerar på grund av okunskap. Tänk om alla gitarrister och pianister stämde på olika sätt?
Det här var allt för idag men som ni vet så kommer nästa brev på torsdag (i bästa fall).
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev 003 ( 1 sida) 11 januari 2008
|
Hej vänner,
Av misstag så har jag
raderat ALLA steelpicker från min adresslista. Följande namn har jag
raderat:
'Conny Olsson'; 'Dag
Wolf'; 'David Eldh'; 'Gunnar Korsmoe'; 'Hampus Persson'; 'Harald Furu';
'Hasse Johnzon'; 'Henrik Nielsen'; 'Janne Boström'; 'Janne Dahlin'; 'Janne
Elander'; 'Janne Lissnils'; 'Johan Elander'; 'Johan Engström'; 'Johan
Wollgren';
Känner ni någon av dessa
så tala om vad som hänt och be dem sända sin emailadress igen. TACK!
Janne
|
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev 004 ( 2 sidor) 13 januari 2008Det
här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. |
I förra veckan hade jag oturen/klumpigheten (välj själv) att radera hela gruppen STEEL och där försvann ca. 60 adresser till svenska steelpickers. Nu får jag bygga på detta efter hand jag får in adresserna. Tack alla som hört av sig och jag kan berätta att jag redan har 25 tillbaka tack vare Kåre Myrberg som hjälper mig ibland med datorn. För övrigt är allt bra här och tittar man ut så är det rena vårvädret så nu får vi nog säga att julen är slut. Men till nästa år igen…….! JL.
Hej Janne! Någon frågade om radiostationer för ett tag sedan. Om man gillar lite rockiga tongångar kan jag rekommendera Roots Rock Roll Radio www.rrradio.com . Att de dessutom har den goda smaken att spela The Turnpikes ibland gör ju inte saken sämre...! Mvh Tommy / The Turnpikes
Ajaj, majjen - så e de å vara så gammal så man inte är datakompatibel! Jag lider själv av samma åkomma, så jag la in det hela på forumet på http://steelgitarr.forum24.se/steelgitarr-about404.html där nog de flesta torde se det. Hdg! Anders
Country Cream spelar i
Vikasundet 23/2 ( klassiskt Raggarplejs mellan Falun och Hedemora
Janne, You are the best! Thank you my great friend! Bobbe Seymour Steel Guitar Nashville
Hej på Er alla ! Då var det dags för Carlshamn Country Förenings första tillställning år 2008.
Vi har
tagit emot önskningar och presenterar på begäran, nedan arrangemang. Carlshamn Country Förening arrangerar Ackustisk Countryafton Ölhallen i Karlshamn Lörd 26 januari kl 21.oo Jocke Bockman Känd från Carlshamn Country Festival 2007 kl 22.30 One58 Entré (öppnar kl 20.00) 100 kr Medlem Carlshamn Country Förening - 70 kr
Väl mött ! www.carlshamncountryfestival.se Vid kontakt: mlena2@telia.com Tel : 0762 - 24 82 32
Mer än så blev det inte. Vi hörs snart igen!
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev 005 ( 2 sidor) 17 januari 2008Det
här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. |
AFF - Amerikanska Folkmusikföreningen - anordnar konsert den 10 februari i Farstateatern (söda Stockholm). Dörrarna öppnas kl. 16.00 för mingel och social verksamhet. Dessutom har ni möjlighet att få veta "allt" om intonering genom Anders Sterner. Kl 17.00 börjar konserten där följande svenska band att uppträder: 17,00 Downtown Ramblers - från Göteborg och svenska mästare i Bluegrass 2007. 18.00 Steamboat Entertainers - håll-i-gång-oldtimegäng med Mange Norrman i spetsen. 19.00 Paus för inmundigande och 19.15 AFF Årsmöte. 20.00 Grassride - med bl.a Lars Blom, Tommy Backström och Mats Haglund (mer än 150 års bluegrass-erfarenhet i det bandet). 21.00 G2 Bluegrass Band - valda till Europas bästa BG-band 2007, Diverse försäljning i foajén - cd, mösser, streamers m.m. Biljetter kan beställas direkt från AFF plusgiro 486 58 05-8, pris 150:-/st. Biljetterna finns i entrén när ni kommer eller också skickar vi dem per post om ni så vill - så skriv tydlig avsändare. Biljetter finns även att köpa på JAM Akustiskt på Roslagsgatan 7 samt hos Western Store i Passagen, Kornhamnstorg/Västerlånggatan. Se www.amff.se för mer info. I konsertens paus håller AFF sitt ordinarie Årsmöte! Servering av trevliga drycker och tilltugg! ALLA är völkomna, men förköp av biljetter gäller!
Red Jenkins gäst på Radio Lidingö 97,8 Red Jenkins kommer att vara gäst i programmet "Go´morron Lidingö" på Radio Lidingö 97,8 på tisdag 22 januari. Programmet sänds mellan kl. 7,00-8,30 och programledare är Göran Geson. Red Jenkins har haft ett fantastiskt bra år 2007, med två (!) nya plattor, listframgångar, USA-resor och många spelningar. I programmet kommer Red Jenkins att intervjuas av Göran Geson och så kommer det naturligtvis att spelas låtar från hans två senaste plattor. Programmet "Go´morron Lidingö" sänds varje tisdag och fredag kl. 7,00- 8,30 på Radio Lidingö 97,8 och ofta med inslag av countrymusik. Även den s.k. melodiradion på Radio Lidingö 97,8 innehåller en hel del countrymusik. Så bor du i Stockholm med omnejd eller har vägarna förbi där, så ratta gärna in Radio Lidingö 97,8.
Geson
Hallå. Vill göra lite reklam för en miniturné som Van Preston från USA gör nu i månadsskiftet januari – februari. Den 26 januari finns hon på Lonsome Pine Indoor Festival i Sunne. 31 januari kommer hon att vara på Kulturbaren i Trollhättans Folkets Hus / Kulturhus. 3 februari blir det en liten musikmatiné I Stugan, Stadsparken i Jönköping. På alla tre ställen så kommer hon att backas upp av Crossing Keys från Åmål. Mera info går att hitta på www.elfcountry.se. Som ni ser så finns det ju tomma dagar här och där. Skulle någon vilja boka till något med kort varsel så är det ju fullt möjligt. Ingemar Elf. Jönköping.
The “New Queen
of Bluegrass” Nashville, TN - The IBMA (International Bluegrass Music Association) and SPBGMA (Society for Preservation of Bluegrass Music in America) have their hands full with Ms. Bluegrass herself, Rhonda Vincent. Here we are thirty four years since Vincent received her first award from the SPBGMA for Best Single Recording for “Muleskinner Blues”, and not only is Vincent still kicking, but she’s on top of the world with her 2008 album, “Good Thing Going” debuting at number one on Billboard’s Bluegrass charts. “I am thrilled!” said Rhonda Vincent. “It is particularly gratifying since I co-wrote five songs on this album. That makes it even more special to me.” Rhonda Vincent may have received multiple awards for her ability to wow people with anything with strings, but nothing may have been as rewarding as her accomplishment of “Good Thing Going,” which very well may be her most challenging and personal album yet. Vincent is known for her sweet sounding vocals, fiery mandolin picking, and her massive touring schedules. Rhonda will be kicking off her “Good Thing Going” tour on January 18th. For the complete touring schedule, go to www.rhondavincent.com or www.rounder.com.
Ha det bra så hörs vi snart igen!
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev 006 ( 3 sidor) 20 januari 2008Det här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. Titta tillbaka på tidigare nyhetsblad på http://country.vingar.se eller www.vingar.se |
Söndag igen och strålande väder ute! Igår då jag kom hem från Uppsala hade fönstret i sovrummet blåst upp och det regnade in. Inte så kul! Uppsala ja! Där händer det lite saker som är intressant och jag sammanfattar det härmed: Hej alla som var med på gårdagens steelguitarseminarium! Först och främst ett stort tack till Simon och hans hustru som ordnade lokal och mat. Maten var helt fantastisk!
Nio pickers hade samlats i en lokal i Uppsala. De kom från olika delar av
vårt land såsom Umeå, Hummelsta, Stockholm och förstås Uppsala. Bland
veteranerna fanns min gamle vän Stefan Orsberg. För ca. 15 år sedan trodde
vi att instrumentet skulle dö ut eftersom inga nya kom till. Nu ser vi att
intresset för pedal steel är enormt så Stefan och jag kan luta oss
tillbaka. Olika märken av steelguitars var också representerade som t ex
Emmons, Franklin, GFI och Sho-Bud. Själv hade jag bara några dobros med
för demonstration.
Redan 1979 ordnade Arne Holmedal sitt första steelseminarium i Sverige och
då kom ca. 25 steelspelare. Arne engagerade mig som lärare för en grupp
och en annan dåvarande steelpicker till en annan grupp. Jag hade tagit
fram en mängd olika övningsobjekt som jag kopierat för att ge så mycket
jag kunde på kort tid. Min kollega började sin kurs med frågan "vad vill
ni lära er?" och hade inget material alls med sig. Ja, ja så olika
pedagogik kan det vara. Sedan dess har jag själv ordnat några seminarium i
Stockholm och har även varit instruktör i många länder som Öst-Tyskland,
Polen, Tjeckien, Färöarna, och i Norge flertalet gånger. Numera jobbar
jag med elever hemma i min studio och på Musikhögskolan.
Detta var lite eftertanke från gårdagens trevliga seminarium! Och nästa gång kommer det förstås fler pickers. Anledning till att jag inte gått ut med information om det här var att arrangörerna inte trodde att lokalen skulle räcka till då många redan anmält sig. Men det visade sig att ca. 5 personer till hade fått plats. Här lite övriga nyheter!
Jinglen som AMF pensioner kör på sin reklamsnutt i TV är klingande lik ”Steel Guitar Rag”. Undrar om Leon McAuliffe får någon royalties? JL.
G2 = TV4 Nyhetsmorgon 21/1! Dear friends! On Monday, the 21st of January, we have the great honor to play live on TV4's Nyhetsmorgon! This is the biggest morning show in Sweden, on national television. We are all very happy about this of course and here we spread the word to you... So, set your alarm clock around 7 (GMT +1 that is and we still don't know exactly what time we'll play), make yourself a nice cup of coffee and wake up to G2s music, live from your home! We promise you fresh cuts from our recently released debut album "Where The Tall Grass Grows" and that the coffee will taste better than ever...
Please also check out our website and myspace page, with new touring info. We have a weeklong tour in Gästrikland/Dalarna in March and a bunch of gigs around in Europe during the spring and a couple of visits in the US this year. It's going to be an exciting year for sure!
For those of you that are awfully tired in the mornings or don't have a TV nearby, go to http://www.tv4.se/nyhetsmorgon and stream it live or watch it afterwards!
We look forward to seeing you and hearing from you soon!!
All our best,
Erik, Tobias, Christoffer, Jimmy and Jens
#1 European Bluegrass Band 2007
I understand! From now on I´m speaking English only!! JL.
Hello fellow players,
Now some technical help on learning how to play steel guitar. This advise also goes out to most players regardless of how long they’ve been playing. It has to do with one of the most common misconceptions of how to play steel guitar. This is the subject of blocking strings that have already been set into motion and need to be deadened quickly.
The prevention of ringing. Upon talking to many professionals in Nashville and around the world. By professionals I mean great players who have been playing their entire lives and are very well known to most of us. Pardon the pun but, the subject of blocking hits a sour note with most professional players.
When playing very beautiful slow things, at the end of the song or line, along with pulling the volume pedal back, you can use the palm of your picking hand to deaden the strings naturally. When it comes to playing faster things, the palm just won’t work because your effort needs to be spent picking the strings, not deadening the strings. Remember, you get paid for what the strings sound like, not for what they don’t sound like.
So you ask, “What about when I play fast, how do I deaden the notes?”
The simple answer is you don’t. When you pick a note on one string, let it ring into the next note and remember everytime you hit more than one note on a string, the first note automatically disappears when you hit the second note because a string can’t produce two notes at one time.
I remember going into Jimmy Crawford’s teaching studio in 1975 and heard Russ Hicks playing harmony violently fast with a new student. He came out into the reception room, shook my hand and I asked him how long this student had been playing. Russ said three weeks.
I replied, “That’s astounding. How can anybody play that fast and clean in three weeks?”
His reply was, “You just have to do it the right way and being the brilliant teacher that I am, I have no trouble teaching anybody to play anything fast.”
I said, “What about the blocking?”
His reply was “There is no blocking. The blocking happens automatically.”
I said, “Well what keeps the strings from running into each other?”
His reply again, “Who cares” Let them ring. They’ll quit ringing when you hit the next note on them.”
I suddenly realized myself that this is what not only I had been doing for years, but what I had heard out of many of the fastest players in the world.
Then I thought to myself, “What if a guitar player had to block every note that he picked with his right hand? His speed would be cut to near nothing!”
So the moral of this short story is, forget about the fact that you ever heard about the term pick blocking. It’s going to come natural and it be there when and if you need it. Work on the notes you’re going to play and see how fast you can play them. You will see that the strings are blocked naturally with no extra effort.
Your buddy, Bobbe Seymour
Så slutar jag denna gång!
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev 007 ( 2 sidor) 24 januari 2008Det
här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. |
Än en gång krånglar det med utskicket och jag gör ett nytt försök genom att ta bort texten längst ned från Cowboys i Texas. Hoppas det funkar bättre! Veckorna går fort! Torsdag igen och pannkakor och Nyhetsbrev. Gissa vilket av dessa man kan äta? Visserligen kan man rulla bägge som en tortillas men med pannkakor blir det nog godast. Nyhetsbrevet är ju ibland ganska syrligt! Här lite nyheter. JL
Programmet "International Country" från Radio Haninge, FM 98,5 mHz sänds som vanligt direktsänt tisdagar 16.45 - 18.15. Även på internet www.radiohaninge.se. Mycket nytt intressant blandat med lite äldre känt och okänt. En låt från Alan Jackson kommande album, släpps i början på mars, kommer att spelas 29/1 för alla som missade den för två veckor sedan. Låten heter "Small Town Southern Man" och låter som Alan före Alison Krauss-produktionen. Hälsningar Göran Adolph
Saxat från Expressen: Symptom på internetstress! Aggression, Sömnrubbningar, Yrsel, Förvirring, Otillräcklighetskänslor, Muskelspänningar. Om någon av mina läsare känner något av ovan, stäng av datorn och gör något vettigt istället! Läs en bok, ta långa promenader eller kanske öva på något instrument. Gäller inte minst steelpickers som på så sätt kan öva upp både snabbhet och ton! Det gör man inte med munnen och datorn. JL.
Vi kan
med den äran, presentera två nya band, som ska gästa
Dough Bite - Swedish Bluegrass Band Plays It hard drivin´ Loud´n dirty
Bayou Cajun Band Plays hot Cajun and Zydeco music from the Swamps of Louisiana
Redan bokade band : Annica and the Countryneers, New Sound Country, Cheatin´ Hearts, Jake and The Spitfire
Biljetter finns tillgängliga via www.carlshamncountryfestial.se eller via Turistbyrån i Karlshamn 0454 - 812 03 www.karlshamn.net
För boende under festivalen www.karlshamn.se/Turism/Boendelogi
Med Vänliga Hälsningar Styrelsen för Carlshamn Country Förening
Tänk om man vore i San Antonio nu…..!
(Här fanns en bild från Cowboys i Texas.)
Det var allt jag hade idag! See you!
Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev 008 ( 3 sidor) 27 januari 2008Det
här nyhetsmailet kommer till er mailadress torsdagar och söndagar. |
Ett stort TACK till Kristian Äng som dels håller min och Country Minstrels hemsida intakt och därtill uppdaterar den kontinuerligt ( www.rednote.se/janne/jc.htm ). Men tack också för de 5 DVDfilmerna med countryshower. Om man ser dessa gamla fina shower så förstår man vad countrymusik egentligen handlar om. Åtminstone behöver inte jag den nya countrymusiken som oftast tenderar till att bli popmusik. Jag har de senaste 6 – 7 åren frilansat på Kungliga Musikhögskolan som lärare i pedal steel och har haft en bra bunt med elever. Det senaste året har jag dock bara undervisat en och det är Johan Elander. Johan var hos mig häromdagen och vi gick igenom lite av vad vi lärt oss den här tiden. Johan har stor kapacitet inte bara på sin pedal steel utan lirar även vanlig gitarr och sjunger därtill. Pappa till Johan är Janne Elander som spelade steel med Country Road och jobbar på radion i Örebro. Vill ni som band engagera Johan så skriv en rad till mig så förmedlar jag kontakten. Jag är säker på att Johan ställer upp på det mesta inom musik men i första hand country förstås. Har ni bandet i Stockholm som utgångspunkt är det förstås det bästa. Krutstänket ramlade ned i brevlådan häromdagen och det första jag ser är framsidesbilden på två riktiga cowboys, Hasse Lindberg och Lasse Sundberg. För övrigt blandar Christina Birgell från lite olika festivaler. Vill ni skicka demos eller kontakta klubben så är adressen www.birgell.com Här lite övrigt! JL.
Country Creams
spelning i Vikasundet 23/2 är
FLYTTAD TILL 15/3
AFF - Amerikanska Folkmusikföreningen - anordnar konsert den 10 februari i Farstateatern. Där kommer följande svenska band att uppträda: G2 Bluegrass Band - valda till Europas bästa BG-band 2007, Grassride - med bl.a Lars Blom, Tommy Backström och Mats Haglund (mer än 150 års bluegrass-erfarenhet i det bandet). Downtown Ramblers - från Göteborg och svenska mästare i Bluegrass 2007. Steamboat Entertainers - håll-i-gång-oldtimegäng med Mange Norrman i spetsen. Dessutom har ni möjlighet att få veta "allt" om intonering genom Anders Sterner. Biljetter kan beställas direkt från AFF plusgiro 486 58 05-8, pris 150:-/st. Biljetterna finns i entrén när ni kommer eller också skickar vi dem per post om ni så vill - så skriv tydlig avsändare. Biljetter finns även att köpa på JAM Akustiskt på Roslagsgatan 7 samt hos Western Store i Passagen, Kornhamnstorg/Västerlånggatan. Se www.amff.se för mer info. I konsertens paus håller AFF sitt ordinarie Årsmöte! Servering av trevliga drycker och tilltugg! ALLA är völkomna, men förköp av biljetter gäller!
Tack Anders Nilsson i Nordmaling för inspelningarna med Johnny Öst. Jo, det är jag som spelar steel på de flesta av dem. Men du, det var inte igår de spelades in. Tack också till Kriztina Åhs för telefonsamtal (lite sent på en lördagkväll kanske) men hör av dig då du kommer till stan. JL.
Hello fellow players,
And yet another tragic loss from the top ranks of steel guitar. A legendary player, builder and designer who has touched the lives of all steel players. The inventor of the Pack-A-Seat, Sho-Bud clip-on pedal bar pedal and many other innovations for the world of steel guitar, including having his own guitar company of which he has built and sold several hundred. Duane Marrs died approximately 3:37 P.M. Nashville time January 22nd.
The last few years, Duane has been the premier repair person for most of Nashville’s finest players. Along with being a very close friend, he has also helped me in many ways in my business of repair, design and building. We would share orders on having guitar parts machined or cast as we could order a much higher quantity by ordering together, thus keeping the prices down. He had a direct effect on my life as he had on the lives of many others in Nashville and the world over everyday.
An excellent steel guitarist himself, he will be missed by everyone who knew him.
Well here we go again. The Opry just inducted Charlie Daniels. It’s causing a lot of controversy. Thirty years ago they said he was too rock n roll and a little too far out to be an Opry member. Here he is today pushing 70 real hard and they sign him up. He still doesn’t have a steel guitar in the band but in my opinion, he is famous, has worked hard and done a very high class overall great job for pseudo country music over the past years.
Charlie is also a very fine person and is patriotic as you could ask for. In these days of Jane Fonda, the Dixie Chicks and several Hollywood weirdoes, Charlie lets it be known that being faithful to our country and flag is important if we want to keep the wonderful freedoms and country that we do have.
So I say, steel guitar or not, I’m very glad to see Charlie is an Opry member.
There has been much discussion on the internet steel guitar forum that I refuse to get involved in, but I will appeal to your common sense and try to impress upon you that if you want to get a great tone and sound big and rich and full like the steel players you hear on your favourite CDs, you definitely need to have a steel guitar that sounds good. And if you’re one of those who say that tone is in the hands and not in the guitar, I feel sorry for you.
Execution is in the hands and a small amount of string attack of which a portion of that may transfer into tone is in the hands. But there are several guitars that are available today that don’t and can’t sound good no matter who plays them.
Many steel guitars have different tones. For instance, a Fender 1000 sounds about as different as is imaginable from a Bigsby or an Emmons. However, in certain circumstances it sounds wonderful. The best guitar for the job. The Buck Owens and Merle Haggard sounds seem to lend themselves beautifully to the Fender. But to hear this guitar on a Vince Gill or a Ray Price ballad would not be tasteful.
Professional guitar players in Nashville carry a trunk full of different brands of guitars to recording sessions. Why would these professionals carry more than one guitar if every guitar sounded the same and tone was purely in the hands? What would they gain? Think about it.
Regardless of who plays them or how they are played, the tone of a steel guitar is a characteristic of the steel guitar. When you see an incredible player play a questionable guitar, what he plays will still sound wonderful because of his execution, taste and choice of notes. But if he played the same thing on a great sounding guitar, the impact of what he would be saying musically would be far greater.
A player needs every advantage he can get. This means getting as good a sounding guitar as you can. Here is one of the most important things that I can say in this letter. Big money doesn’t necessarily buy great tone. What you pay for is not what you get. Remember, most manufacturers have never experimented with tone. They just build a guitar for your eyes and for their own profit.
When I say tone, I’m talking about the quality of the note which has it’s own word. The word is timbre. Timbre has nothing to do with treble and bass and your hands. When I mention the tone of a steel guitar, I’m talking about the tone of the sound or the timbre.
Another ridiculous statement I hear is that tone is subjective, that there is no good and bad, that it’s just perception and opinion. I think any player with an IQ over 60 can see right through this statement. There is good and bad in everything. Most of us think Pamela Anderson looks better than Rosie McDonald. If you’re one of those who can’t see the difference and therefore conclude that there is no difference, I say to you, look closer at Pamela Anderson and then look at Rosie McDonald again. It’s not in the hands.
There is a difference between good and bad tone. If you can’t hear it now, you will be able to in the future because as with taste in what you play, the timbre and tone you appreciate also comes with time.
Unfortunately, it took me 20 years it seems, before I really developed a true passion for good and bad, but the longer I play, the more fanatical I am about taste and tone and the more critical I am about good and bad tone or timbre. Don’t be seduced into buying a big gorgeous steel guitar that doesn’t sound good just because the manufacturer says “Don’t worry about the tone, it’s all in your hands anyway.”
If you still think tone is in the hands, why don’t you come down to my store and play five different guitars though the same amp, with the same bar, picks and volume pedal and see whether you sound exactly the same on every one of them or not. Your ears will tell you.
I will be glad to help you in the selection of any choices you may want to make in steel guitars, amps, volume pedals etc. Remember if your equipment doesn’t sound good, there’s not much you’re going to be able to do to fix it.
Your buddy, Bobbe Seymour
Vi hörs igen på torsdag, Janne Lindgren |
CountryMusicSweden A nonprofit organisation to promote country music Sveriges hetaste nyhetsblad Email: countrymusicsweden@comhem.se HomePage: www steelguitar.nuNyhetsbrev 009 ( 4 sidor) 31 januari 2008
Det här nyhetsmailet kommer till er
mailadress torsdagar och söndagar. |
I går tisdag köpte jag mig en ny förstärkardel till min anläggning i mitt musikrum. Det är ett pysslande att koppla ihop grammofon, CD, MD, dator och kassettdäck. Men jag har fått det att funka rätt bra. Nu onsdag morgon så kopplade jag in antennen och kollade vilka stationer jag kunde få in av Radio Haninge, Radio Lidingö och Radio Viking. Endast den sistnämnde fick jag full signal från och hör och häpna det första jag fick lyssna till var Carolina Åkerlind och ”Boot Scootin´ Boogie”. Vilken slump! Här lite nyheter! JL.
Till Nyhetsbrevet!
Hej Janne Jag skriver för att tacka den enormt fina Country publik vi har här i Sverige. Det kom ca 2000 besökare till vår festival Lonesome Pine Indoor Countryfestival i Sunne under helgen. Stämningen var kanon och Hotell ledning var imponerad av hur trevliga och glada alla besökare var. Hotellet var fullbokat med folk från hela norden. 25 åringar dansade sida vid sida med 75 åringar. - ja det kan göra vilken arrangör som helst rörd till tårar. Så många gäster hade inte Hotellet haft sedan juldagen 1999. Skylten "fullsatt" var med andra ord lite dammig! På Lördagen hade vi en hyllning till legenden Johnny Cash tillsammans med Lasse Lindfors, Tennessee Drifters, Johnny Kontant & The Tennfield Two och den för tillfället ihop satta gruppen The Men in black. Flera ur ovanstående band startade upp en egen lite show runt 02.30 på lilla scenen. Det var faktiskt lite coolt när Polisen kom in runt 02.45 och ville stoppa showen för att fest tillståndet bara varade till 02.00. Hotellets vakterna klev då in och stoppade Poliserna med orden. - Det är väll bättre att folk spela musik och roar sig än att supa & slåss. Då gick poliserna ut till sina bilar igen. Tack vakter, ni förstår vad det hela handlar om!!! Idag (måndag) slickar vi såren efter en ganska jobbig och intensiv festival helg, men imorgon ska jag och Baloo (Daniel Höglund) titta på jänkare till sommarfestivalen i Lysvik 31/7-2/8 -08. Keep it Country Peter Jonsson-Lonesome Pine
Lördagen den 9 februari är det countrykväll i Jössefors Folkets Hus, 6 km väster om Arvika. Hot Country Liners bjuder på linedanceuppvisning och på scenen mellan kl 21-01 finns Arvikabandet Jackson, finalister i country-SM 2007. Mer info 070 34 11 009, Välkomna!
Den nya Mr Music Country kom i brevlådan häromdagen. Massor av kanonlåtar som jag vet att ni kommer att gilla. Inte så många kända artister denna gång men hög kvalitet på musiken och visst är det kul med lite ny country som ni aldrig hört förut. En hel del 4/4:or finns här. Beställ genom 031 – 734 37 30
Tack till gruppen Slowburn för er nya CD. Jag hittar dock ingen countrymusik på plattan och därför blir det heller ingen recension. Layouten på själva utgåvan är väldigt välgjord och torde sälja en och annan skiva till de som gillar modern southern rock. JL.
Kriztina Åhs gästar Radio Lidingö 97,8 Countrysångerskan Kriztina Åhs från Hälsingland kommer att vara i gäst i programmet "Go´morron Lidingö" på Radio Lidingö 97,8 fredagen den 8 februari. Kriztina har nyligen släppt sin första CD-platta "Kriztinacountry". Plattan innehåller fem låtar och Kriztina har skrivit både text och musik till samtliga fem låtarna. Hon kompas av gruppen Countryfield, där bland andra Sven-Erik Svärd på steelguitar ingår. Sven-Erik spelar också sedan många år med i välkända Wildwood. Programmet "Go´morron Lidingö" med Göran Geson som programledare sänds varje tisdag och fredag kl. 7,00-8,30 på Radio Lidingö 97,8. Den stationen hörs över större delen av stor-Stockholm, så bor du där eller har vägarna dit, så ratta gärna in Radio Lidingö 97,8. Där bjuds på mycket countrymusik - även i den s.k. melodiradion.
The Dixie
Bee-Liners are already generating a great deal of buzz
about their new single "Down On The Crooked Road." The single is the
first release from their first full length album,
Ripe,
set to be released April 15, 2008.
Hello fellow players,
This newsletter is inspired by a thread I saw on the steel guitar forum that made me realize that steel guitar players are not aware of the duties of a producer on a recording session.
Don’t feel bad, steel players, most singers, guitar players or any non-recording musician in general have no idea what a producer is or what he does. How many times have you had the waitress in the local restaurant say, “Boy, have you heard that new Garth Brooks record? It’s incredible!” Actually it’s the producer who made the record sound the way it does. Very little of it had anything to do with Garth. However, if you ask this waitress who produced the session, or even what a producer is, she’ll look at you like a deer in the headlights.
A producer’s job on a session is the same as the President’s job. He oversees the decisions of other folks and his word is final. He may listen to what the arranger has come up with, maybe what the guitar player is playing for an instrumental break and he’ll let them know if he approves or disapproves. He may not even be a musician. After all, you can’t expect the President of the United States to carry his own gun into battle and sit in the tree with the snipers and do this type of work himself. However, he will oversee the entire work of the company, divisions and the entire armed forces.
The more musicians, arrangers and section leaders there are on a session, the more a producer is needed. Supposing there were no leaders at Ford Motor Company assembly and manufacturing, no matter how highly skilled or trained the workers are, if they all just walk into the room where cars are supposed to be assembled and look around and say, “Geez, I don’t know. He Jim, you put the windshield wipers on and I’ll put a back bumper in this car and the seats in the car over there and all of you do what you think needs to be done.”
I think you can see here that production will fall off dramatically. See the word here, production? Put 38 musicians in the studio and none of them know the new songs, don’t know the arrangements, don’t know the key and probably don’t even know each other, the producer under these circumstances is necessary if the session is going to be done at all.
What seemed to be a stumbling block on the steel guitar forum, was what players determined was a good production, as opposed to a not good production. The funny thing is, most of the sessions they thought were good didn’t even have a producer. One Christmas album that got praised was actually done with mostly one guy with a synth and sampler, but they thought it was a wonderful production because they idolized the guy who was the star of the session.
It seems as though most steel guitar albums, regardless of how good the talent is, are just done by the steel player calling a few of his buddies, finding somebody with a recorder in their garage, walking in and saying, “Ok guys, “Way To Survive”, C, 1,2,3,4” These sessions of course, have no production value regardless of how enjoyed they may be at the end or how well everybody plays.
In this day and time, many label Presidents and CEO’s don’t even understand production themselves and they’ll hire their bookkeeper or corporate lawyer to produce a recording session. He’ll just go to the union, hire a session leader, the session leader will hire the musicians, they’ll go into the studio with nobody knowing anything and naturally the producer has no idea what’s going on. The session leader-musician will hear the song that was given to him by the singer on a cassette tape, they’ll all write down their own charts and hash it out with a mishmash of ideas that may or may not jell.
The engineer will double or triple the voice and then on to the next song. Ever wonder why country music all sounds the same today and every artist sounds like every other artist?
Now let me tell you what I feel are good producers from the past. Listen to the production on the great ole Tammy Wynette hits “Stand By Your Man”, “Kids Say The Darndest Things” and so on. These were great productions that were thought about by the great producer Billy Sherrill well before the session was called.
The Barbara Mandrell productions, the Kenny Rogers productions, the Bobby Goldsboro productions, the Johnny Rivers productions and even several of the Jack Green productions were actually that. Productions.
Oh yes, there are hit records that don’t have a producer, but it is mostly do to the power of marketing.
I once had a very famous Nashville producer who has recently died, tell me during a Budweiser jingle, “I don’t know what to tell you to do, but play me four or five things and I’ll tell you which one I like.” To me, this guy is more of a referee than a producer.
Had another hard working but kind of dumb producer one time say, “I want you to do what Pete Drake does with that great big pedal under your guitar.”
To which I replied, “What do you mean great big pedal and what Pete Drake did?”
He replied, “I don’t know, but Pete could take that great big pedal over there and pump it and it makes that note just pour out and ring like the Liberty Bell.”
Suddenly I realized that this famous producer knew nothing about steel guitar, nothing about music and the fact that he had several hit records under his belt was due to pure luck.
Anyway, I know of very few steel guitar albums that have even used a producer because I know very few that have had over seven or eight musicians on them. But remember, next time you read the credits on any CD, a good producer is at the top of the food chain. He chooses the songs, demands perfection out of the singer and musicians, okays and contributes to arrangements, usually chooses the studio and if he is talented enough, can do most of the jobs he oversees himself.
Favorite producers in Nashville to name but a few. Billy Sherrill, Shelby Singleton, Bob Montgomery, Chet Atkins, Ray Baker, Jerry Kennedy. My list of those that aren’t my favorites is much longer, but I won’t get into that. Most of these guys just take the money and run.
I hope this newsletter will let everyone who reads it, know what a producer does and is and how important a good one can be. Being a studio musician for forty years and producing many sessions myself, I feel I am qualified to make the statements I’ve made. I am sure there are several studio musicians and a few producers who subscribe to this newsletter and I’m sure I’ll hear from you one way or another, but I welcome your comments.
This is a newsletter subject that could go on forever, let me know if you have interest in hearing more, just let me know and we’ll discuss things such as the rip-off scab producers the world over, the pitfalls of producing your own CD and advise on where, what, why, how and who in producing a quality product.
For you great musicians who just work in a band on weekends and so on, I think you already know the importance of having a good band leader or unit producer.
Going to do your own album or help somebody else with theirs? This letter may help you realize what your tasks may be.
Your buddy, Bobbe Seymour
Själv håller jag på att producera Carolina Åkerlinds nästa CD. Den blir superbra (om jag får säga det själv). Sköt om er! Janne Lindgren |